Gå til innhold

Anmeldelse: Rise of the Argonauts (PC/PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg installerte

Jeg spillte

Jeg slettet

 

Oppsummerer vel min times pinlige opplevelse med dette spillet.

 

Jeg spillte på pc og må ærlig innrømme at dialogene var så pinlig å høre på at jeg kunne knapt ikke trykke fortere på musetasten for å få dem bort.

 

Den første plassen føltes innesperret\lineært(håper\antar det blir bedre etterhvert i spillet)

 

Slossingen var det eneste som trekker dette spillet opp av gjørma men er ikke nok til å vaske av alt dritten som er dregd med.

 

Pc versjonen får topp 2\10 av meg. Har ikke i de siste årene husket å slette et spill så raskt fra min pc siden instalasjon.

Dette spillet definerer angrerett på spill synes jeg.

Lenke til kommentar
PC-versjonen hadde dårligere kontroller i følge anmeldelsen.

 

Tastatur var dårligere enn håndkontroll ja, er vel bare å stappe inn en håndkontroll på PCen? Har man en 360 kan man jo tilogmed brukke samme kontroller som på 360en.

 

AtW

 

Selv om det eventuelt måtte være muligheter for tredjepartsutstyr er det jo til syvende og sist standardoppsettet man bedømmer når man skriver en anmeldelse. Er vel for øvrig bare de spakene som er trådet man kan bruke uten å måtte knote med ekstrautstyr hvis man skal koble til Xbox 360-spaker?

Lenke til kommentar
PC-versjonen hadde dårligere kontroller i følge anmeldelsen.

 

Tastatur var dårligere enn håndkontroll ja, er vel bare å stappe inn en håndkontroll på PCen? Har man en 360 kan man jo tilogmed brukke samme kontroller som på 360en.

 

AtW

 

Selv om det eventuelt måtte være muligheter for tredjepartsutstyr er det jo til syvende og sist standardoppsettet man bedømmer når man skriver en anmeldelse. Er vel for øvrig bare de spakene som er trådet man kan bruke uten å måtte knote med ekstrautstyr hvis man skal koble til Xbox 360-spaker?

 

Hva er "standardoppsettet" til en spill-PC? Trekker man to-player-spill til konsoll fordi man ikke kan spille det i to-player-mode med "standardutstyret " (dvs 1 håndkontroll)? For å bruke trådløst må du ha en mottaker til en hundrings eller to ja. (vet ikke helt hva den koster, når jeg kjøpte var en "PC"-360-kontroller (dvs en vanlig kontroller pluss mottaker) billegere enn en vanlig 360-kontroller, så har ikke kjøpt mottakeren alene). Uansett finnes det uendlig mange andre joypads til PC, om man vil ha en annen kontroller enn den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ting er ikke så sort/hvitt at man bedømmer samtlige spill med de samme kriteriene. Anmeldelsen av et bilspill vil selvfølgelig inkludere kompabiliteten av ymse ratt, men action-RPG er ikke akkurat en sjanger man forventer at man må koble til en gamepad for å få den ultimate opplevelsen ut av, og da vil det være snodig å gi blaffen i å trekke det for et dårlig kontrolloppsett fordi det er mulig å handle til en gamepad.

Lenke til kommentar
Ting er ikke så sort/hvitt at man bedømmer samtlige spill med de samme kriteriene. Anmeldelsen av et bilspill vil selvfølgelig inkludere kompabiliteten av ymse ratt, men action-RPG er ikke akkurat en sjanger man forventer at man må koble til en gamepad for å få den ultimate opplevelsen ut av, og da vil det være snodig å gi blaffen i å trekke det for et dårlig kontrolloppsett fordi det er mulig å handle til en gamepad.

 

Tja, jeg vet ikke helt om jeg er enig i det, det er ikke akkurat sjangeren man minst forventer at en joypad er egnet heller. Poenget er at eg synes det er merkelig å trekke PC-versjonen for et dårlig kontrolloppsett når man kan kontrollere det på akkurat samme måte som på konsollversonen. Det er gret nok å poengtere det, men å trekke en hel karakter? Mange har joypad også på PC, og har man en 360 fra før er kostnaden med å gjøre de kompatible knapt større enn kostnadsforskjellen mellom konsollspill og PC-spill i innkjøp. Og joypaden har man glede av til mange andre spill også. Når man tar med i sammenlikningen at PC-versjonen helt sikkert kan levere bedre teknsik ytelse som vanlig, så framstår det som litt underlig for meg å gi en karakter lavere på det grunnlaget. Da er det langt mer forståelig om man generelt krever mer av PC-spill for å nå samme karakter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spill til pc = Keyboard og Mus men kan også ha støtte for kontrollere.

Konsoll = Kontrollere.

 

Se for deg å kjøpe ett spill til xboxn, psn eller nintendoen og ber deg trykke på WASD for å bevege deg eller E for å aktivere noe? Never happend? guess so....

 

Men har merket andre spill som har vært dårlige porter fra konsoll til pc men har spillt igjennom fordi resten av innholdet var solid. Mao det med kontrollene er bare toppen av kransekaken hvorfor dette spillet er dårlig.(pcversjon)

Lenke til kommentar
Spill til pc = Keyboard og Mus men kan også ha støtte for kontrollere.

Konsoll = Kontrollere.

 

Se for deg å kjøpe ett spill til xboxn, psn eller nintendoen og ber deg trykke på WASD for å bevege deg eller E for å aktivere noe? Never happend? guess so....

 

Men har merket andre spill som har vært dårlige porter fra konsoll til pc men har spillt igjennom fordi resten av innholdet var solid. Mao det med kontrollene er bare toppen av kransekaken hvorfor dette spillet er dårlig.(pcversjon)

 

På konsoller får man i praksis ikke tak i tastatur. (selv om jeg skulle ønske det var mer vanlig), på PC er joypad vanlig, billig og lett tilgjengelig i store antall. Jeg er forsåvidt enig i at det er kritikkverdig å ikke ha skikkelig tastaturstur-støtte, og det er greit at det nevnes i anmeldelsen, men er det en karakter mindre verd? Spesielt tatt i betraktning at konsollversonen er dyrere og teknisk svakere? (og forsåvidt ikke støtter tastur i det hele tatt) Jeg har vansklig for å se hvordan man kunne forsvare dette uten at man i utganspunktet legger lista høyere for en gitt karakter på PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men kun på PC \ PS3?

Jeg spilte spillet på Xbox 360. :)

Lest teksten nederst i anmeldelsen?

Nei, leste ikke det som sto nederst, men jeg var egentlig ikke klar over at topic beskriver bare hvilke platformer man tester spillene på, og ikke hva de har kommet ut til.

Når jeg har sett slike overskrifter, så har jeg alltid tenkt at det ikke er til Xbox, og da har jeg ikke hatt interesse for å lese om spillet heller. :p

Lenke til kommentar
På konsoller får man i praksis ikke tak i tastatur. (selv om jeg skulle ønske det var mer vanlig), på PC er joypad vanlig, billig og lett tilgjengelig i store antall. Jeg er forsåvidt enig i at det er kritikkverdig å ikke ha skikkelig tastaturstur-støtte, og det er greit at det nevnes i anmeldelsen, men er det en karakter mindre verd? Spesielt tatt i betraktning at konsollversonen er dyrere og teknisk svakere? (og forsåvidt ikke støtter tastur i det hele tatt) Jeg har vansklig for å se hvordan man kunne forsvare dette uten at man i utganspunktet legger lista høyere for en gitt karakter på PC.

 

AtW

 

Du strekker det ganske langt når du seier konsollversjonen er teknisk svakare.

 

Eg anmelder eit spel ut i frå kva spelet gir, ikkje ut ifrå kva det kan bli med eventuelt ekstrautstyr. Vi kan ikkje sitte her og forvente at alle har ein handkontroll liggande.

 

Hadde dette vore eit flysimulatorspel der ei joystick er elementært, hadde situasjonen sjølvsagt vore ein anna, men no er dette eit actionspel der ein forventar at ting skal vere optimalisert for PC. Overføringa her burde ha vore betre, og kontrollane gjer faktisk spelet ein heil karakter dårlegare. Tru det eller ei.

Lenke til kommentar
På konsoller får man i praksis ikke tak i tastatur. (selv om jeg skulle ønske det var mer vanlig), på PC er joypad vanlig, billig og lett tilgjengelig i store antall. Jeg er forsåvidt enig i at det er kritikkverdig å ikke ha skikkelig tastaturstur-støtte, og det er greit at det nevnes i anmeldelsen, men er det en karakter mindre verd? Spesielt tatt i betraktning at konsollversonen er dyrere og teknisk svakere? (og forsåvidt ikke støtter tastur i det hele tatt) Jeg har vansklig for å se hvordan man kunne forsvare dette uten at man i utganspunktet legger lista høyere for en gitt karakter på PC.

 

AtW

 

Du strekker det ganske langt når du seier konsollversjonen er teknisk svakare.

 

Eg anmelder eit spel ut i frå kva spelet gir, ikkje ut ifrå kva det kan bli med eventuelt ekstrautstyr. Vi kan ikkje sitte her og forvente at alle har ein handkontroll liggande.

 

Hadde dette vore eit flysimulatorspel der ei joystick er elementært, hadde situasjonen sjølvsagt vore ein anna, men no er dette eit actionspel der ein forventar at ting skal vere optimalisert for PC. Overføringa her burde ha vore betre, og kontrollane gjer faktisk spelet ein heil karakter dårlegare. Tru det eller ei.

 

Gjør jeg? Konsollversonen er så godt som alltid teknsik svakere, jeg regner med det er tilfellet her også? At man kan få bedre grafikk, høyere oppløsning, og høyere framerate på PC?

 

Så har vi igjen hva som er ekstrautstyr og ikke på en PC, det er en ganske glidene overgang, jeg har o allerede gitt eksemplet mitt med ekstrautsyr i form av en ekstra håndkontroll som trengs til konsoller for å spille two-player, hvordan stiller du deg til det? Eller ligger det springende punktet i hva som er forventet spillutstyr til spillet? At det poengteres at det er dårlig optimalisert for tastatur er jeg helt for, men er nødvendigheten av å måtte ha en joypad noe å trekke en hel karakter for?

 

Ellers hadde det vært fint om du kunne svare på om det stilles andre krav til et PC-spill for å nå samme karakter. Uten å vite det risikerer vi å snakke forbi hverandre, min argumentason er tuftet på ideen at det ikke stilles høyere krav til PC-versjoner for å nå samme karakter. Trekket gir i mine øyne vesentlig mer mening om man stiller høyere krav. Om det gjøres er ikke argumentene mine like relevante.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjør jeg? Konsollversonen er så godt som alltid teknsik svakere, jeg regner med det er tilfellet her også? At man kan få bedre grafikk, høyere oppløsning, og høyere framerate på PC?

 

Så har vi igjen hva som er ekstrautstyr og ikke på en PC, det er en ganske glidene overgang, jeg har o allerede gitt eksemplet mitt med ekstrautsyr i form av en ekstra håndkontroll som trengs til konsoller for å spille two-player, hvordan stiller du deg til det? Eller ligger det springende punktet i hva som er forventet spillutstyr til spillet? At det poengteres at det er dårlig optimalisert for tastatur er jeg helt for, men er nødvendigheten av å måtte ha en joypad noe å trekke en hel karakter for?

 

Ellers hadde det vært fint om du kunne svare på om det stilles andre krav til et PC-spill for å nå samme karakter. Uten å vite det risikerer vi å snakke forbi hverandre, min argumentason er tuftet på ideen at det ikke stilles høyere krav til PC-versjoner for å nå samme karakter. Trekket gir i mine øyne vesentlig mer mening om man stiller høyere krav. Om det gjøres er ikke argumentene mine like relevante.

 

AtW

 

Ytelsen var ikkje betre på PC, ei heller var det penare.

 

Stiller ikkje høgre krav til PC, kvifor skulle vi det? Alle spel blir vurdert ut frå kor gode dei er, uavhengig av plattform.

 

Å samanlikne innkjøp av kontrollar til PC, med å kjøpe ekstra kontroller til konsoll, synest eg blir heilt feil. Eg ville heller ha samanlikna det med slåssespel. Det blir ofte laga arkadestikker til konsollar, som til dømes med det komande Street Fighter IV. Om slike slåssespel skulle bli praktisk talt håplause å spele utan ei arkadestikke, då hadde vi snakka om det same.

 

Når det du får for pengane dine ikkje held mål utan at du skal måtte punge ut for ekstrautstyr (som du godt mogleg ikkje har noko bruk for utanom det eine aktuelle spelet), då meiner eg absolutt det skal kunne trekkast for.

Lenke til kommentar
Gjør jeg? Konsollversonen er så godt som alltid teknsik svakere, jeg regner med det er tilfellet her også? At man kan få bedre grafikk, høyere oppløsning, og høyere framerate på PC?

 

Så har vi igjen hva som er ekstrautstyr og ikke på en PC, det er en ganske glidene overgang, jeg har o allerede gitt eksemplet mitt med ekstrautsyr i form av en ekstra håndkontroll som trengs til konsoller for å spille two-player, hvordan stiller du deg til det? Eller ligger det springende punktet i hva som er forventet spillutstyr til spillet? At det poengteres at det er dårlig optimalisert for tastatur er jeg helt for, men er nødvendigheten av å måtte ha en joypad noe å trekke en hel karakter for?

 

Ellers hadde det vært fint om du kunne svare på om det stilles andre krav til et PC-spill for å nå samme karakter. Uten å vite det risikerer vi å snakke forbi hverandre, min argumentason er tuftet på ideen at det ikke stilles høyere krav til PC-versjoner for å nå samme karakter. Trekket gir i mine øyne vesentlig mer mening om man stiller høyere krav. Om det gjøres er ikke argumentene mine like relevante.

 

AtW

 

Ytelsen var ikkje betre på PC, ei heller var det penare.

 

Stiller ikkje høgre krav til PC, kvifor skulle vi det? Alle spel blir vurdert ut frå kor gode dei er, uavhengig av plattform.

 

Å samanlikne innkjøp av kontrollar til PC, med å kjøpe ekstra kontroller til konsoll, synest eg blir heilt feil. Eg ville heller ha samanlikna det med slåssespel. Det blir ofte laga arkadestikker til konsollar, som til dømes med det komande Street Fighter IV. Om slike slåssespel skulle bli praktisk talt håplause å spele utan ei arkadestikke, då hadde vi snakka om det same.

 

Når det du får for pengane dine ikkje held mål utan at du skal måtte punge ut for ekstrautstyr (som du godt mogleg ikkje har noko bruk for utanom det eine aktuelle spelet), då meiner eg absolutt det skal kunne trekkast for.

 

Prøver du å si at man ikke kan få høyere oppløsning, bedre grafikkinstlling, og bedre framerate på dette spillet på en PC enn man kan få på en konsoll?

 

Det finnes mange argumenter både for og mot å stille andre krav avhengig av plattform, jeg orker ikke å liste opp det nå om det ikke er spesielt interessant, men hvorvidt dere gjør det eller ikke har mye å si for om jeg er enig med argumentasonen.

 

Ellers er det greit nok at slikt poengteres, men er det noe å trekke en hel karakter for? Jeg har aldri sett et spill bli trekt en hel karakter for at de er billigere i PC-versjon enn konsollversjon feks. Det er ganske mange eksempler på multiplattformspill der forskjellen er 1. Bedre grafikk og/eller framerate på PC 2. PC-versjonen har flere kontrollmuligheter 3. Prisen på PC er lavere, om ikke joypad er svært uegnet til å spille med innenfor sjangeren, så får de i alle tilfeller jeg kan huske samme karakter (man kan jo ta COD4 som et eksempel, og her kan man tilgomed argumentere for at joypad er lite egnet). Jeg er klar over at forskjellige anmeldere har forskjellige meninger osv, men det framstår som noe underlig for meg at en slik ting i rise of the argonauts er nok til å trekke en karakter, når det eg oppfatter som gejnnomgående større plattformforskjeller i svært mange spill ikke er det.

 

Har du en xbox fra før er det vel omtrent samme kostnad å kjøpe en mottaker for 360-kontrolltere og spillet til PC som det er å kjøpe spillet til xbox. Problemet er forsåvidt ikke at det trekkes for noe slikt i utganspunktet, mer at det ikke står i stil til ting det ikke trekkes for.

 

For å tenke litt mer høyt rundt dette, det virker som det er en slags de facto standard i de fleste anmeldelser at forventede plattformavhengige ulemper i liten grad trekker ned spills karakterer. FPS-spill til konsoll får ikke trekke for å ikke støtte tastatur og mus, wii-spill dømmes snillere grafikkmessig osv. Samtidig kan de trekkes for ting som forventes pga plattformen, wii-utgaver trekkes pga dårlig bruk av wii-mote, mens joypad-funkasjonliteten på spillet er tilsvarende andre konsoller, PC-spill som ikke støtter høyere oppløsning enn 720p kan bli trekt for det, osv. Mao at spill i praksis ikke dømmes på like fot, bare delvis på like fot. Hvis man derimot mener at spill skal bedømmes på helt like fot, så virker dette med at joypad er den beste kontrollmetoden som en ganske bagatellmessig sak, kontra plattformforskjellene som finnes i de fleste spill.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så PC versjonen blir trukket et poeng fordi å spille med tastatur/mus ikke er like bra som å spille med gamepad? Noe snodig spør du meg. Det er mange PC spill som egner seg best med gamepad, sportspill f.eks. Jeg lurer på om alle de blir trukket for dette. Greit nok at man sier at gamepad ikke er med i "standardoppsettet" av en PC, men skulle man da ikke trekke noe hemningsløst for dårlig grafikk. Standardoppsettet av en PC består jo av elendige skjermkort.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar

Et kanskje bedre eksempel er Tomb Raider legend, der er tastatur og joypad ca likeverdig som kontrollmetode (personlig heller jeg svakt mot tast+mus). På gamer.no har alle versjoner fått samme karakter, inkl PS2. Der man kun kan velge en kontrollermetode i motsetning til å kunne velge mellom tastatur og mus, i tilegg koster det mer, og har dårligere grafikk. Noe som tyder på at det ikke er gitt at ting anmeldes plattfofrmuavhengig på gamer.no

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil si meg påpasselig uenig med karakteren 5/10 spillet har fått.

 

Historien i seg selv føles god og troverdig.

Angående kampsystmet er det veldig simpelt, men gir fortsatt en følelse at man faktisk gjør noe. Det ser ut til at annmelderen ikke har fått med seg at det ikke er et svakt/sterkt angrep, det er helle normal og et angrep som skal brukes til execution av fiender når de har lav HP.

Holder man inne ALT får man enda et angrep som kan brukes.

Det vil si tre angrep per våpen, siden man har tre våpen og kan bruke skjold til angrep, holder det meg godt underholdt i det fleste kamper. Bossfightene er også forsåvidt krevende, noe jeg ikke har sett på lenge i andre spill.

 

Dermed er jeg helt enig i kontrollene på PC, de blir utrolig slitsomme i lengden.

 

Derimot, spillet vinner mye på måten man får nye angrep og skills. Man hjelper en person, så dedikerer man det man har gjort til guden/gudinnen av ditt valg. Selve chatsystemet gjør også noe av det samme, men gir ikke stort mer enn litt sukker på toppen til de diverse gudene. Det hele føles også veldig episk men også endel forutsigbart.

 

Men men, 7/10 er nok heller det jeg ville sett at spillet kunne fått, det er lett verdt 350 kroner om man har en smålig fetish for gresk historie

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...