Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta opp eksamen, høgskole avsluttet faget, riktig?


Christian86

Anbefalte innlegg

Pga diverse omstendigheter, så prioriterte jeg prøvetiden på jobb siste halvår i fjor. Når jeg så skulle begynne å ta opp 3 stykker dette halvåret (ønsker bedre karakterer på stdiet) så kommer følgende beskjed:

 

Anvendt mikro er ikke et fag vi har lengre, så det får du ikke tatt.

 

 

Det jeg stusser på da er følgende, for når jeg leser eksamensvilkårene som gjelder på studiet, så kommer følgende opp:

 

§ 12. Antall forsøk til eksamen

 

En student kan fremstille seg til eksamen/vurdering i det samme emnet inntil tre ganger. Unnlatt oppmøte eller innlevering til eksamen/vurdering uten gyldig grunn, anses som tellende forsøk.

 

Samt at en har stdierett i to år fra avsluttet studium, nå er problemet at neste år, så må jeg ta to små (som bare kan tas en gang i året) på nytt, som jeg strøk i, så studiet er jo teknisk sett ikke ferdig for meg.

 

Kan skolen avvise meg på bakgrunn av at de har avsluttet faget?

 

Slik jeg leser det, så vil jo jeg da ha rett å bli prøvd inntil 3 ganger i samme emnet, altså har jeg 2 forsøk til, eller?

 

Link til forsikriften:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...81209-1391.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men tenkte jeg skulle sjekke virkeligheten jeg lever i mot andre, slik at jeg ikke fyrer avgårde med masse regler, og så har tolket dem helt feil :) (Og har ikke fått svar)

 

Egentlig var det to fag jeg reagerte på, men de hadde endret første fag til ren hjemmeeksamen, så den klør jeg meg også i hodet.

 

Når de endrer eksamensform helt, og studiepoengene du får, regnes det som samme emne da, eller er det forandret ettersom vurderingsformen er endret?

 

edit: ikke meg imot med 7,5 SP ekstra, men syns det blir litt bortkastet om jeg strengt tatt ikke skal.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Om faget er lagt om så er ikkje du nød til å skifte til det nye faget. Du har rett på å få ta eksamen i den fagkoda du starta med. Du har tre forsøk, der fyrste eksamenen tellte som fyrste forsøk, så om du ikkje har prøvd igjen tidlegare har du rett på to forsøk til.

 

Visst du strauk i fjor så skal skulen i tillegg tilrettelegge eksamensdatoen slik at den ikkje kræsjer med eksamener du har i dette semsteret.

 

Sjølv om skulen ikkje tilbyr eit fag så må dei fortsatt tilby eksamen i faget til dei som har starta på det.

 

Det eg tippar på som har skjedd her er at foreleseren som hadde faget i fjor har slutta på skulen og skulen ønskar derfor at du tar det nye erstattningsfaget istaden for å bruke di rett til å ta oppigjen eksamen. Dette blir nemmeleg dyrare for skulen som må leige inn ein ny foreleser i dette faget til å lage og rette eksamenen.

 

Med mindre det er nokre andre omstendigheiter her som ikkje har kommet klart fram så skal ikkje skulen kunne tvinge deg til å måtte ta heilt nye fag i år.

Lenke til kommentar

Snakket med skolen i dag, hvor eksamensansvarlig avviste at jeg hadde krav på det ene faget. Personen mente det var underforstått i §12 at dette var under forutsetning av at de hadde faget når jeg skulle ta opp.

 

Min oppfatning er uansett, at jeg har minst 2 år fra når jeg avslutter studiet/emenet til å ta opp, og når jeg i begge tilfeller er innenfor den retten, og i tillegg ikke har fullført pga 2 andre eksamener jeg strøk i, så kan ikke de nekte meg å ta opp.

 

Jeg kan heller ikke finne noe adgang i "vilkårene" som tilsier at de skal ha rett i å nekte meg flere forsøk i det ene faget, selv om de avsluttet det, da jeg enda har rett å prøve meg 3 ganger i det emnet.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at forskriftens §12 alene gir deg rett til flere eksamensforsøk, jeg leser det som en begrensning av antall gjentaksmuligheter.

 

'Slik jeg leser den så sier den jo hvor mange ganger jeg får lov å ta en gitt eksamen, sett i sammenheng med stdierett, og

 

Glemte for så vidt å ta med

 

Ved flere forsøk til eksamen teller beste karakter.
Noe som gir en indikasjon på at en kan ta for å forbedre karakteren, samt:

 

Det kan arrangeres ekstraordinær eksamen i forbindelse med at emner/fag opphører eller at det går mer enn ett år mellom to ordinære eksamener.
Lenke til kommentar
Jeg har tatt en eksamen ved HiO året etter at kurset var kanselert, det fordi den tredje muligheten til å ta eksamen var 12 måneder etter orginal eksamensdato.

 

Her er det vel snakk om 18 måneder, siden eksamen var i juni, og jeg melder meg nå. Dog har skolen bare presentert dette som at en har 3 forsøk til å oppnå karakteren en ønsker, og aldri nevnt noe underforstått innhold om at kurset forutsettes å eksistere.

Dog er det interessante, at sist vi hadde eksamen, så var de vi selv som valgte et emne, og studerte hvordant mikroøkonomi fungerte....feks hvordan buss og kollektivtrafikk fungerer, hvordan de selskapene som jobber på anbud inretter seg osv. Skolen later til å ha glemt dette, så de avviser forslaget om å ta det etter tidligere form, med en tidligere eksamen som at "da vet du hva du prøves i"....vel, velger jeg emnet selv og anvender mikroøkonomi, slik faget var lagt opp, så var situasjonen slikt sist en hadde det, akkurat som nå..*huff*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...