Gå til innhold

Ny flat-TV mot kabelnett


Anbefalte innlegg

Skal investere i ny TV, antakelig en 42" plasma, men har for tiden ikke noen digital dekoder. Vi har kabelnett fra Candal Digital, som plugges rett inn bak i den nåværende TVen med en "hvit kabel med rundt hode" (ja, det er den beste tekniske betegnelsen jeg har :p). Trenger jeg noe ekstra for å koble kabelnettet til en ny TV, eller har alle TVer fortsatt en slik "antikk" inngang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Alle TVer med innebygd tuner har dette. Men man må kjøpe en dings man setter mellom kabelen og TVen som beskytter mot strømspenning eller noe sånt. Det er påbudt såvidt jeg vet. Dette må butikken du kjøper fra tilby deg.

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor det aldri ble fokusert på dette før flatskjermene kom på markedet? Bilderørs TVer hadde vel aldri jordet stikk, men det har flatskjermer.

KabelTV har vi jo hatt noen tiår. Det er tydeligvis ikke faren for jordfeil man har bekymret seg for, men potensialforskjeller i jordingen.

Lenke til kommentar

Joda, men at TV tar fyr er vel ikke relatert til jordfeil og kabel. Det er som regel mistanke om at kombinasjonen av høyspenning, støvansamling, og høy temperatur i en CRT TV gir høyere risiko for antenning.

 

Flatskjermer har ikke disse problemene, men det er nye farekilder. Det er mulig at selve kabelen kan ta fyr, inne i veggen.

 

"Flatskjermer med ujordet støpsel som står i en ujordet kontakt, trenger ikke galvanisk skille."

http://www.teknofil.no/wip4/flatskjerm_-_b.../d.epl?id=32867

http://www.dsb.no/Article.asp?ArticleID=1931

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det er hvis man har fiber inn i huset man slipper å ha galvanisk skille.

Har man coax så trenger man den hvis man har jordet stikkontakt.

 

Men det er jo soleklart at trådstarter ikke har fiber.

 

 

Er ikke det pga veldig mye av utstyret vi bruker er dobbelt issolert og ergo ikke trenger noe jord! og slipper stresset med jordfeil ved kabel tv, som sangt er nok mest av brannene i crt'er fra støv dritt og gammal teknologi

Lenke til kommentar

Her var det endel forvirring, så jeg forsøker å oppklare litt:

 

Jordfeil på kabel skyldes som regel en feil på utstyr hos kabeloperatør slik at det blir spenning på jord/skjerm. Denne spenningen kan måles med et voltmeter mellom skjermen på kabelen og jordpinne i stikkontakt, husk å sjekke både AC og DC. Pass på støt ;)

Hvis TVen eller apaprater koblet til TVen er koblet til jordet strømkontakt vil det kunne begynne å gå strøm til jord gjennom apparatet, varme kan utvikles, med brann som resultat.

 

Operatøren er pålagt å ha galvaniske skiller i sitt utstyr, slik at utgående linjer beskyttes. Utstyret kan allikevel svikte, og med allverdens grisete kabelføring i grøfter sammen med både signalkabler og elkabler er det alltid en risk for at kabler spenningssettes ved uhell.

 

CRT TVer hadde galvanisk skille internt, mens dette er droppet på flatskjermer. Min teori er at dette skyldes at flatskjermer har sin opprinnelse fra dataverdenen, og at migrasjonen til flat-TV har skjedd ved å utstyre slike skjermer med TV-tunere. I den prosessen har galvanisk skille som endel av det gamle TV-produktet fallt ut. Det har også vært kultur for å flytte plasskrevende moduler ut av flat-TVer for å gjøre designet slankere, feks powersupply.

 

Være oppmerksom på følgende, selv om TV og annet utstyr som er koblet til TVen sitter i ujordet kontakt:

PCer og alt utstyr som er tilkoblet den med signalkabler som feks surroundreceiver vil ha spenning på kabinettet. Hvis du berører disse og samtidig har kontakt til jord (feks. gjennom et apparat i nærheten med jordkontakt) vil du risikere "karamell". Håndterbart for deg kanskje, men hvis du har "tepperotter" som klår på PCen ville jeg vært veldig skeptisk.

 

Dårligere signal med galvansk skille: Det er nokså stor forskjell på hvordan de ulike galvaniske skiller påvirker signalet har jeg erfart. Det kan være verd å prøve ut noen fler typer.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

i mange annonser på nettet (jeg har ikke sett oppslag i lokale butikker ) er de pålagt å selge galvanisk skille.i vanlig butikk er de vist pålagt å informere om galvanisk skille .

 

feilen her er at det er ikke forklart på nettsiden hos nettbutikkene når du trenger og når du ikke trenge dette filteret.

 

i anosen virker det som om alle må ha dette skillet , noe som er feil.

dessuten så er det vist bare en type kontakt som den passer til og det er antenneinngangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...