Gå til innhold

Siden AMD går varmere enn Pentium...


Anbefalte innlegg

...vil det si at AMD er mer ustabil?

 

Eller blir den fortere "utslitt" enn Pentium?

 

Jeg har alltid foretrukket AMD men i det siste har jeg blitt litt i tvil om hva som er best. Kjøper nok nytt HK + CPU sånn rett over jul (da er det vel billigst?) og trenger gode argumenter for å overbevise min verre halvdel om hva vi skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD-prosessorer tåler vel 85 grader uten å ta skade, så lenge du ikke overklokker blir ikke prosessoren "slitt ut." Du kan nok ha den noen tiår for å si det sånn.

Over jul er det vel også andre prosessorer på markedet enn det som er i dag, så da kan jo situasjonen være omvendt, at Intel går "varmere" enn AMD..

Lenke til kommentar
...vil det si at AMD er mer ustabil?

 

Eller blir den fortere "utslitt" enn Pentium?

 

Jeg har alltid foretrukket AMD men i det siste har jeg blitt litt i tvil om hva som er best. Kjøper nok nytt HK + CPU sånn rett over jul (da er det vel billigst?) og trenger gode argumenter for å overbevise min verre halvdel om hva vi skal kjøpe.

 

1. AMD CPU-er går ikke noe mer varme enn Intel CPU-er. Det kommer an på hvilken vifte/kjøleribbe en bruker.

 

2. AMD og Intel CPU-er er 100% like stabile.

 

3. AMD CPU-er tåler også mer varme enn Intel CPU-er.

 

4. Hva du skal kjøpe er opp til deg. AMD og Intel har begge gode produkter.

Lenke til kommentar

Det viktigste argumentet for å kjøpe AMD har alltid vært prisen. Men slik jeg ser det, er det ikke lenger noen stor prisforskjell på Intel og AMD (på de mest aktuelle prosessorene)

 

Derfor vil jeg anbefale P4, da det er mindre sjanse for å ødelegge cpu'en og at den ikke krever ekstra kjøling, som goop og stillegående vifter. Ytelsen er forholdsvis lik.

Lenke til kommentar
Det viktigste argumentet for å kjøpe AMD har alltid vært prisen. Men slik jeg ser det, er det ikke lenger noen stor prisforskjell på Intel og AMD (på de mest aktuelle prosessorene)  

 

Derfor vil jeg anbefale P4, da det er mindre sjanse for å ødelegge cpu'en og at den ikke krever ekstra kjøling, som goop og stillegående vifter. Ytelsen er forholdsvis lik.

 

Krever ikke P4 goop og stillegående vifter? hø?

Mener du å si at AMD må bruke en bråkete vifte? (bs)

Dette var litt uklart..

Lenke til kommentar

Det er vel slik at pentium har en litt mer "elegant" måte å håndtere overheting på, med integrerte sensorer etc som regulerer hastigheten dersom den skulle gå for varm/viften faller av. AMD av nyere dato har liknende mekanismer, men ikke fullt så avanserte og er avhengig av at HK er designet for nettopp dette(som sikkert er tilfelle med alle nyere HK).

 

Personlig finner jeg P4 CPUer lettere å ha med å gjøre mht oppsett, konfigurering av Windows etc. Før har det kommet frem at visse brikkesett/HK for AMD er vanskeligere/mer ustabile enn andre, dvs det er i AMD verden viktig å vite hvilket HK som er mest stabilt. Poenget tror jeg er at dersom man anskaffer seg litt info om HK og CPU før man kjøper kan man ende opp med stabile systemer med både AMD og Intel. Jeg tror også man kan ende opp med ustabile systemer dersom man kjøper på "måfå", dvs plukker tilfeldig/etter pris. Når det er sagt kan også dårlig/defekt RAM, nettverkskort, skjermkort etc også føre til ustabiliteter, det er vel ingen hemmelighet at de fleste som kjøper/bygger AMD gjør/gjorde dette for å spare penger og muligens har spart penger ikke bare på CPU, men også resten av systemet med å kjøpe billig komponenter. I disse dager er vel ikke prisen et argument lengre, ettersom de mer eller mindre er likt priste med vifte/kjøler.

 

Dvs min mening er at dersom du kun har gode erfaringer med AMD har du ingenting å frykte. CPUene varer uansett lengre enn vi bruker dem, dvs de blir utdaterte før de dør, som regel. Hard overklokking er noe annet og er en risiko man tar, da er det ingen som kan garantere noe levetid overhode. Nyere AMDer skal visstnok være like greie å overklokke som P4...

Lenke til kommentar

Jeg har litt erfaring fra både AMD og Intel og mener bestemt at det er mer "trøbbel" med AMD.

 

Hvis du er en erfaren bruker, så klarer du sikkert å finne ut av problemene med AMD, men Why bother???

 

Virker på meg som om programvare i utgangspunktet funker bedre med Intel, men det er selfølgelig min subjektive mening.....

 

Kent

Lenke til kommentar
Jeg har litt erfaring fra både AMD og Intel og mener bestemt at det er mer "trøbbel" med AMD.

 

Hvis du er en erfaren bruker, så klarer du sikkert å finne ut av problemene med AMD, men Why bother???

 

Virker på meg som om programvare i utgangspunktet funker bedre med Intel, men det er selfølgelig min subjektive mening.....

 

Kent

 

Pøh!

Jeg har _aldri_ hatt noe trøbbel med amd!

 

(ogj jeg har vært borti endel amd-systemer etterhvert.)

 

Det er nok din subjektive mening ja!

 

 

...Det er nå min subjektive mening

 

dessuten er det ikke noe vits å begynne å planlegge cpu-kjøp nå!

det er jo 8 måneder mann!

Lenke til kommentar

Mange interessante synspunkter...

 

Jeg er nokså erfaren som pc-bygger, men har rett og slett ikke tid til å dille for mye med det (selv om det hadde vært fantastisk gøy!).

 

Regner ikke med at jeg overklokker, i hvert fall ikke med det første. Har litt dårlig erfaring med det. :o

 

Har AMD nå, 700MHz, som alltid har vært en smule ustabilt (selv etter flere formateringer) selv om det har kommet seg etter at jeg installerte Linux.

 

Hva er nødvendig kjøling på et Pentium system uten overklokking?

Lenke til kommentar
Hva er nødvendig kjøling på et Pentium system uten overklokking?
Nødvendig kjøling på P4 har blitt målt til 13.4KwTf (Kilo WTF - SI-enheten for nødvendig kjøling) Dette vil tilsi at P4 trenger ribbe + vifte (f.eks. boxed-vifta).

 

Kult! Siden det er en GOD stund siden jeg har kjøpt komponenter...hva går den boxed-vifta ut på? Er det vifte og ribbe i ett eller?

Lenke til kommentar

P4 krever kjøling, men ikke mer enn det som følger med dersom du ikke overklokker. Du får også kjøpe bulk P4 uten kjøling, men de er ikke så mye billigere at det svarer seg på noen måte(dersom du ikke vil ha en spesiell kjøler). Kjøleren som følger med er grei og ikke for bråkete, synes jeg. Jeg overklokker min 1.8 til 2.4 med boxed kjøling uten problemer.

 

Jeg er som sagt også en av dem som har hatt begge deler (athlon/P4) og for min del hvertfall opplever jeg mindre "dill" med P4 enn det jeg hadde med Athlon, uten at jeg skal påstå at det er en generell trend.. Dvs utenom at jeg har opplevd det samme på andre AMD maskiner jeg har vært borti hos slektninger/venner i forsøk på å hjelpe dem.

 

Det er vel kun VIA sine CPUer du kan slippe unna uten aktiv kjøling, men disse yter vel ikke med toppmodellen stort mer enn den du har, dårlig ytelse pr/MHz.

Lenke til kommentar

Boxed kjøleren kommer med vifte+kjøleribbe, men det er fullt mulig å ta viften av kjøleribben, dvs de er ikke integrerte. Boxed kjøleren har også en genial festeanordning som ikke benytter socketen, men noe huller i HKet. Dette får du sikkert med andre kjølere og til AMD også, men jeg føler meg hvertfall mye mer rolig når jeg fester kjøleren på P4 CPUen min enn det jeg gjorde med Athlon(også coren var i faresone her når kjøleren skulle festes).

Lenke til kommentar

dessuten er det ikke noe vits å begynne å planlegge cpu-kjøp nå!

det er jo 8 måneder mann!

Mann? Det høres ut som en ikke mann.

 

og trenger gode argumenter for å overbevise min verre halvdel om hva vi skal kjøpe.

DET er nødt til å være mannen...:D

 

Eller er bare jeg på feil jorde.

Lenke til kommentar

dessuten er det ikke noe vits å begynne å planlegge cpu-kjøp nå!

det er jo 8 måneder mann!

Mann? Det høres ut som en ikke mann.

 

og trenger gode argumenter for å overbevise min verre halvdel om hva vi skal kjøpe.

DET er nødt til å være mannen...:D

 

Eller er bare jeg på feil jorde.

 

:D Helt riktig jorde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...