SirKenneth89 Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Siden vi nok en gang har opplevd et fantastisk spillår som 2008 var, så tenkte jeg at vi kunne diskutere spillene som overrasket og skuffet mest dette året! Prøv å unngå fanboyisme og gi GRUNNER for hvorfor spillet enten overrasket deg positivt eller skuffet stort... Eventuelle spoilere må i spoilertag, og ja du må ha prøvd fullspillet og ikke bare ha testet en demo eller hørt at spillet er dårlig/bra! Fjorårets overraskelse: Lost Odyssey At jeg nesten skulle få samme godfølelse som den jeg fikk med Final Fantasy X, hadde jeg aldri trodd da jeg kjøpte meg Lost Odyssey til 299kr. Jeg ble helt oppslukt i historien, som jeg synes er den beste i RPG-sjangeren til nå. Jeg satt med frysninger og tårer i øynene rett som det var, og slutten var fantastisk og trist på samme gang. I tillegg var grafikken fantastisk lekker og et gameplay som får deg hekta til "å bare gå opp i level en gang til". Alt i alt et veldig "nedskrytt" spill som kanskje mange aldri kommer til å teste. Jeg angrer aldri, og Lost Odyssey var 2008s største overraskelse OG et av de beste spillene jeg har spilt dette året. En stor opplevelse! Fjorårets skuffelse: Fable 2 Egentlig synes jeg at ingen av spillene jeg spilte i fjor skuffet veldig mye, men skal jeg plukke ut et som jeg synes manglet litt, så blir det Fable 2. Spillet er egentlig ganske bra, men jeg tror at mine forventninger var altfor store, og at det derfor skuffet noe i mine øyne. Fable 1 likte jeg veldig godt, og den gang hadde jeg ikke lest eller hørt alt det som Mr Molyneux lovte. Fable 2 hadde jeg lest mye om og hadde trua på at det skulle bli et mesterverk innenfor sjangeren. Men storyen var bare helt gjennomsnittlig, spillet var ekstremt kort, systemet for å snakke med innbyggerne var meningsløst i mine øyne, kjøp av eiendommer var alt annet enn gøy, og synes spillet ikke innfridde med at valgene du tar får store konsekvenser i spillet. I tillegg var kartet i spillet veldig vanskelig å følge og områdene du går i var for små og trange på en måte. Et bra spill med et enda bedre potensiale...
Applebee Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 (endret) Fjorårets overraskelse: Ingen spill jeg likte overlegent mye, men synes Left4Dead var veldig bra Tidenes LAN spill. Fjorårets Skuffelse: FarCry2... synes ikke spillet innfridde noen av forventningene mine, og enkelte ting de skrøt av i videoer, kom folk 1mnd etterpå å sa: Hei, la dere noe merke til ditt og datt egentlig? Eneste som var å juble litt over var vel at man ikke trengte allverdens med hardware for å kunne drive spillet.. Uansett synes jeg: -AI var dårlig -Generelt ting som var litt dårlig gjennomført som f.eks at mange sitter fast i spillet fordi de ikke kommer ut en dør. -\+ Grei nok story, men kunne nok funnet på noe bedre -Du får ikke følelsen av at det du gjør har noen ting med den faktiske storyen og gjøre, bare missions for å dra ut spillet -Våpen blir for fort slitt. -Null bullet-drop\time. Edit: -Innestengt.. ja, tro det eller ei, jeg føler meg innestenkt på de såkalte 50km man hadde! Når man ser på mappen, er jo sikkert 70% fjell + vann. Og skal man Snipe noen, var det sjeldent at man kunne gå oppå et fjell\en høy bakketopp for å få utsikt. Endret 1. januar 2009 av Applebee
AltF4 Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Jeg kjøpte meg Xbox 360 på impuls i juni, og jeg trodde lenge den skulle bli en stor skuffelse i seg selv - få spill jeg så ut til å like og mange av dem var fps'er. Men gledet meg mye til GTA 4. Men det gikk hedligvis over når jeg fikk meg ny tv og la fra meg Team Fortress 2 for en stund. For meg ser det derfor slik ut: Fjorårets overraskelse: Saints Row 2. Etter å ha lidd meg gjennom 75% av GTA 4 kom jeg frem til at jeg ikke gadd lenger, det var rett og slett ikke moro i det store og det hele. De andre sandkassespillene hadde jeg egentlig ingen lyst til å prøve av forskjellige grunner, og Saints Row 2 trodde jeg bare vare en pøl med blod og banning. Men når det koster bare 399,- jeg kjeder meg og har lyst på nytt spill så ble det til at jeg prøvde det alikevel. Og for en overraskelse! Spillet, som jo egentlig er ganske likt GTA på mange måter, har alikevel greid å gjøre alt det GTA 4 gjorde feil, riktig. Det har morsomme oppdrag, det har muligheter fopr co-op, det gir det muligheten til å kjøpe sanger fra radioen så du slipper å måtte høre en halvtime på en stasjon for å få høre 3 minutter av favorittlåta og det har droppa realismen - noe som åpner for at det igjen er gøy å kjøre helikopter og fly. Det siste punktet er forsåvidt et poeng de som ikke liker Saints Row 2 kan bruke mot spillet også, med full rett. Grafikken er nok litt under par (ble i begynnelsen litt skuffa) men du glemmer det fort og den gjør seg først og fremst gjeldene under cut-scenes. Som du - takk og lov - (og dette har jeg savna siden GTA Vice City), kan se når som helst ved å besøke criben din. Det samme gjelder oppdrag, man kan spille gamle oppdrag når som helst. To nydelige detaljer jeg aldri har skjønt hvorfor ikke Rockstar har gitt GTA-serien. Dessuten er oppdragene stort sett fornøyelige, noen er litt mer drøye enn andre men Saints Row 2 er Saints Row 2, ikke noe annet. Karakter-kustomasjonen (lol, norsk?) er finfin - personlig gidder jeg ikke pirkepirke i stor grad, men det er moro å kunne bestemme stemme, ganglag, holdning og annet smått. Fjorårets skuffelse: Grand Theft Auto 4. Neppe veldig overraskende kanskje. Men det var rett og slett kjedelig. Byen var for stor (og for gammel. Tredje besøk i Liberty City ble ett besøk for mye), kjøringen var for kjedelig, oppdragene var av og til bra men aldri direkte morsomme eller spennende, og bare det at jeg aldri kom lenger enn ca 75% ut i dem sier vel sitt. Radioen var utdatert, vitsene var fortalt før og selv om det var en fin fin detalj at man kunne sende en sms for å få vite navnet på sangen man hørte så var det jo nytteløst når man fortsatt måtte lide seg gjennom masse annet før man fikk høre sangen "sin" igjen. Og telefonen da. Jeg tror ikke jeg har snakket med noen som ikke hadde noe imot telefonen. Jeg er i utgangspunktet en stor GTA-fan, og hadde håpet nummer 4 skulle ligne på San Andreas mer enn det gjorde. Og kanskje er det derfor jeg ble så skuffet også? Fordi jeg forventet for mye, hadde for mye håp, stiller for høye krav? Uansett, GTA 4 ble aldri det jeg hadde håpet på, men heller alt det jeg hadde håpet å unngå.
oyvindhauge Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Overraskelse: Mass Effect: Jeg vet Mass Effect kom ut i 2007, men jeg spilte det ikke før i år. Som PC-spiller ble jeg veldig positivt overrasket over hvor bra et RPG/skytespill kunne være på Xbox. Skuffelse: Age of Conan: Jeg hadde aldri spilt MMORPG før og kommer nok ikke til å gjøre det igjen med det første. Jeg er kanskje mer skuffet over sjangeren enn over selve spillet. Jeg klarte ikke å engasjere meg særlig for questene i Conan.
Bjonski Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Overraskelse: Fallout 3 Det var engasjerende, moro og ikke minst åpent. Skuffelse: Vet ikke helt, har ikke kjøpt så mange spill som ble produsert i 2008.
Alt-Ctrl Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Overraskelse: Left 4 Dead. Hadde knapt hørt om det før jeg prøvde demoen. Skuffelse. Far Cry 2. Herregud som jeg gledet meg til dette.
Licht Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Spore er definitivt fjorårets skuffelse for min del. Dead Space var en positiv overraskelse... Men det kan være fordi jeg ikke fulgte så mye med. Plutselig bare var det der, komplett med filmer og dynamiske tegneserier og whatnot. Også utviklet av EA, da.
Bruker-104685 Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 (endret) Fjorårets overraskelse er Mirrors Edge, sånne type spill som river seg vekk fra den vanlige trenden er alltid et positivt tegn. Fjorårets skuffelse er FarCry 2 til PC, trodde min pc skulle dra det fullt men den gang ei. Gameplayet er så si ødelagt, for mye kjøring, våpenfølelsen er intet-eksisterende og historien har aldri fenget meg nei. Siktinga er og omtrent ødelagt, må holde inne den ene musetasten og skyte med den andre, latterligt... Endret 1. januar 2009 av Toman85
Essem Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Det er én ting som både har overrasket og skuffet meg i fjor. Det er laggingen og bugsene til Gears of War 2.
vikingkylling Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Har nok en god del å velge mellom, men får prøve å ta noen som ikke er nevnt. Årets overraskelse: Silent Hill: Homecoming Vet det ikke er kommet ut i Europa ennå, men det er ute i USA for oss med kontakter der. Etter SH4 hadde jeg nesten gitt opp håpet, og SH5 er laget av amerikanere. Kampene har alltid vært svært viktige for et slikt spill, og i de to første og fjerde spiller du en vanlig mann som ikke kan sloss i det hele tatt. I SH3 spiller du til og med en tenåringsjente. Denne gangen spiller du en soldat som vender hjem fra krigen, så da sier det seg selv at slossingen ikke burde være noe problem. Jeg var svært skeptisk til dette spillet, men ble svært overrasket. Resident Evil-serien har alltid hatt fint lite slossing, men RE4 er et skytespill. På samme måte har SH alltid hatt lite slossing, men SH5 er et actionspill. Men ulikt RE4 er dette faktisk ganske skremmende til tider, og det er tross alt det som er det viktigste i slike spill. Om du ikke våger å spille de forrige med lyset av vil jeg anbefale å kjøpe en ekstra lyspære denne gangen. Årets skuffelse: Slutten i Tomb Raider: Underworld Selve spillet er minst like bra som jeg håpet, men slutten er helt klart på førsteplass over skuffelser. La meg begrunne det nærmere i en diger spoiler. Obs! Ikke les om du ikke har spilt og fullført TR: Legend og TR: Underworld! Jeg gjør gjennom hele historien fra start til slutt. Sist sjanse... I TR: Legend er du som vanlig på jakt etter nye gravkamre å ødelegge, utrydningstruede dyrearter å drepe og skatter å stjele. Men til forskjell fra før begynner du denne gangen å lete etter moren til Lara, som forsvant på mystisk vis for mange år siden. Den eneste ledetråden dreier seg om Kong Arthur, og motstanderene dine er en gammel venninne du etterlot for å dø (Amanda) og en gudinne fra Atlantis (Natla). Jakten fører deg til selveste Excalibur. Lara, Natla og Amanda møtes enda en gang, Lara banker opp Amanda (husker ikke hva som skjedde med Natla) og truer med å drepe henne. Amanda sier at moren til Lara fortsatt er i live, men er fanget i Avalon, også kjent som underverdenen. Lara drar tilbake til overflaten, sier til medhjelperne sine over radioen at de ennå har en jobb å gjøre, og vi får rulleteksten. To be continued... I TR: Underworld fortsetter jakten, og vi får vite at faren til Lara har forsøkt å finne Avalon over lang tid. Det morsomme er at "Avalon" som vi kjenner det ikke bare var en ekte plass, men den har gitt opphav til andre legender om underverdenen, inkludert den norrøne. Det gjør at vi denne gangen skifter litt fokus og drar på jakt etter Mjølnir, hammeren til Tor, tordenguden fra norrøn mytologi. I følge den norrøne mytologien er underverdenen (Helheim) plassert under Yggdrasil, verdenstreet som strekker seg over hele verden. Den er også det eneste som kan drepe Midgardsormen, så det burde jo bli interessant. Etter mye leting over hele verden finner man til slutt begge hanskene og beltet til Tor, og kort sagt gjør de Lara kraftig nok til å flytte fjell (dvs ganske heftige gåter) og bruke hammeren (kort sagt kuleste våpen i noen spill noensinne). Vi drar til Yggdrasil, åpner porten og drar ned til Helheim. Selvsagt finner vi moren til Lara der, mer eller mindre. Viser seg at moren til Lara mangler halve ansiktet (mistenkelig likt gudinnen over dødsriket), Lara skyter henne og hun ramler ned i en fjellsprekk eller noe sånt. Det var første skuffelse. Her har vi brukt to hele spill for å finne moren til Lara, og når vi endelig finner henne dør hun i løpet av et minutt og blir borte for godt? Lara på sin side sier ganske enkelt at det ikke var moren lengre, og ferdig med det. Snakker om å ha følelser... Deretter begynner kampen mot Natla og Midgardsormen (som heldigvis ikke er en levende skapning, men en maskin), og denne kampen er faktisk meget brukbar. Men når den er over kaster Lara hammeren på Natla og tilsynelatende dreper henne (men vi ser aldri noe lik...?) og Amanda prøver å stikke av gjennom portaln tilbake til denne verden. Selvsagt hjelper hun Lara i siste øyeblikk, men det betyr ikke at alt er tilgitt. The End. Tilsynelatende. To hele spill for å finne moren til Lara, og hun er med i et minutt, og kun i en cutscene?. Vi klare endelig å banke opp Natla og redde verden, men hele sluttsekvensen er stort sett bare Lara og Amanda som stikker av når alt raser sammen. Ikke noe dramatisk overraskelse, ikke noe cliffhanger om i TR: Legend, ikke noe gjensyn med moren eller noe som helst. Som om ikke det var nok møtes vi en slem Lara-klone et sted i spillet, og denne klonen kan alt Lara kan pluss en god del mer. Det kunne blitt en svært heftig bosskamp, men hun dør i en cutscene? WTF?
MrL Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Overraskelse: Fallout 3 Jeg leste veldig lite om dette, og derfor var ikke forventningene altfor høye. Derfor sier det seg selv hvorfor det ble årets overraskelse! Skuffelse: Spore Det som kunne blitt en revulusjon endte opp med å bli et barnespill som man er lei av etter et par timer. Dette skulle liksom bli det spillet man kunne spille om og om igjen også var det annerledes, men nei, dette ble 5 minispill klashet sammen til et midt på treet spill.
kjermy Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Hvordan har det seg at Crysis Warhead ikke var din favoritt? :O
MrL Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hvordan har det seg at Crysis Warhead ikke var din favoritt? :O Hehe det var jo et bra spill det og, men det kan liksom ikke måles seg med de andre pga det føltes mer som en expansion til Crysis eller no, det er ihvertfall ikke like stort som Fallout og sånt er. Det føltes mer som de hadde adda et par timer spilletid til Crysis, som er greit og morro nok, men det blir liksom ikke årets spill pga av det ikke føles som et spill..BTW handler ikke den tråden om årets spill heller da, men årets overraskelse, og fallout overrasket mye mer enn Warhead, Warhead visste jeg jo liksom hva jeg fikk. Endret 2. januar 2009 av MrLG
Civilix Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Overraskelse: Age of Conan, eller for å være mer spesifikk er det combat/combo systemet i aoc, jeg hadde ikke noe tro på dette i det hele tatt men etter å ha prøvd det klarte jeg aldri å gå tilbake til lotro. Skuffelse: Sacred 2, på mange måter ett av mine favorittspill i 2008. Men den eneste tingen de trengte å endre fra sacred (1) var også den eneste tingen de ikke endret, jeg snakker om stabilitet i multiplayer. Dette er et spill med så uenderlig potensiale, men som forgjengeren har veldig begrenset levetid da det er umulig å spille mulitplayer uten å oppleve haugevis med bugs.
Hanfrapubennedigata Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Overaskelse: Dead Space Kjøpte deg egentlig bare får å bli skremt, men det var mye mer enn det. Det hadde en god historie, et bra gameplay, og den lem-kuttinga funka kjempebra og var noe nytt å spennans. Skuffelse: Spore Trodde dette skulle bli bra men. Spilte ikke gjennom en gang, før jeg var lei. Det blei for repetivt. Det gikk ut på stort sett det samme hele tia
kjermy Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Hvordan har det seg at Crysis Warhead ikke var din favoritt? :O Hehe det var jo et bra spill det og, men det kan liksom ikke måles seg med de andre pga det føltes mer som en expansion til Crysis eller no, det er ihvertfall ikke like stort som Fallout og sånt er. Det føltes mer som de hadde adda et par timer spilletid til Crysis, som er greit og morro nok, men det blir liksom ikke årets spill pga av det ikke føles som et spill..BTW handler ikke den tråden om årets spill heller da, men årets overraskelse, og fallout overrasket mye mer enn Warhead, Warhead visste jeg jo liksom hva jeg fikk. Var vel egentlig bare en spøk, har forstått at du er veldig glad i Crysis
Gjest Slettet+513 Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 (endret) Uenig med -drugiS- Gears Of War 2 lagger ikke, det må være internettkoblingen din, har ikke noen problemer med spillet selv og jeg spiller det med 42" Full-HD Tv gjennom nettet til 15.000 kroner stygg pris ja men veldig fin grafikk. Til saken Fine overaskelser: Saints Row 2,l GTA 4, Gears Of War 2, Battefield Bad Company, Rock Band 2, Dead Space, X3 Terran Conflict, Fallout 3 Spore, Tomb Raider Underworld, Red Alert 3, Sins of a Solar Empire + Entrenchment utvidelsen. Små Skuffelser: World Of Goo, Left 4 Dead, Crysis Warhead ( Altfor komplisert linær gameplay), FarCry 2, Wall-E, Turok, Brothers In Arms hells Highway. Jeg er ikke helt skuffa på noen spill uten om NFS Undercover da, de fleste er ganske underholdende hvis man ikke har noe å gjøre hjemme. Er litt usikker på om alle disse spillene kom i fjor eller ikke. Endret 2. januar 2009 av Slettet+513
jhb1 Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Overraskelse:Mass Effect: Jeg vet Mass Effect kom ut i 2007, men jeg spilte det ikke før i år. Som PC-spiller ble jeg veldig positivt overrasket over hvor bra et RPG/skytespill kunne være på Xbox. Hehe samma her (spilte det på pc da), men den store overaskelsen for meg er nok Left 4 dead. Jeg hadde ikke hørt om spillet. plutselig var demoen der og jeg visste med ett at jeg måtte ha det Årets skuffelse hadde nok vært spore om det ikke var for at jeg ikke hadde noen forventninger til det. Min skuffelse er dermed red alert 3. Stemninga og storyn er der, men jeg føler at de har gått for langt bort med tanke på gameplay og grafikk/unit design.
Frohman Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Overraskelse: Tales of Valor annonsert. Gleder meg vilt. Skuffelse: Age of Conan, uferdig, døvt spill. De 20 første levlene var helt i hundre, men det døde ut rett etter det.
Laland Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Fjorårets overraskelse: Banjo-Kazooie Nuts&Bolts Var temmelig skeptisk første gangen jeg fikk høre om hvordan det kom til å gå så veldig ut på å bygge kjøretøy, og at den gode gamle plattform-formelen skulle bli satt til side. Når jeg hadde sett noen videoer av det, og var en die-hard Banjo-Kazooie fan siden sommeren 1998, så visste jeg at jeg kom til å kjøpe det uansett. Så kom alle anmeldelsene, med veldig blandede meninger. Noen mente det hadde vært bedre uten "Banjo-Kazooie" navnet, noen mente kjøretøyene bare var noe drit, og noen hyllet det opp i skyene. Jeg valgte å bare lese de positive anmeldelsene, og ble mer hypet enn noengang til å få det inn i kjeksboksen. Det første som slo meg idet jeg startet det, var hvor vannvittig pent det er. Fantastiske teksturer, utrolig fargerikt og et lydspektrum verdig den gamle duoen fra 64bit-eraen. Spillet startet med en parodi på en standard Banjo-Kazooie utfordring fra gamle dager, og igjennom en.. cutscene som forklarte hvorfor kjøretøyene var fokuset denne gangen, ble man satt av i Showdown Town for å igjennomgå en lite tutorial. Deretter var det en ulineær spillemåte som ga deg muligheten til å gjøre hva du ville når du ville. Hva man gjorde, annet enn å samle noter, foregikk utelukkende i kjøretøy, og her kommer både den mest dristige - og den mest suksessfulle delen av spillet inn. Kjøretøy-editoren! Her lager, redigerer og maler man absolutt alt kjøretøy. Det er som Lego på Xboxen, bare uten noe rot! Grensesnittet er utrolig elegant laget, og gjør selv den vanskeligste idè mulig å lage. Man kan sitte med den i evigheter bare for å lage gærne kreasjoner som gjør enten akkurat det du skulle tro, eller noe helt annet. Når man etterhvert i spillet får tilgang til bedre deler, og deler som endrer egenskapene til kjerra di, så kan du ha både fly, bil, helikopter, båt, ubåt, raketter og hva det måttevære raskt, lettvindt og morsomt! Siden alle utfordringene i spillet avhenger av at du vil gi ihvertfall litt tid til editoren så er det bare å lære seg å like den, for alle kan ha det moro med den! Kjøretøy flest oppfører seg sånn man skulle tro, selv om fysikken til tider er overfølsom. Banene man bruker kjøretøyene er alle sammen utrolig store, enkelte klaustrofobiske, og det er veldig lite med lasting, slowdowns og glitcher. (Har ikke opplevd noen selv! ) Spillet er vannvittig pent, og enkelte av banene er GIGANTISKE og er utrolig morsomme å bare fly rundt i uten mål og mening! Anbefaler alle som har prøvd demoen og ikke likte den å prøve den igjen, men med positive øyne! Fjorårets skuffelse: Ble litt mye med overraskelsen, så oppdaterer heller senere med noen triste ting!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå