Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk


Cuneax

Anbefalte innlegg

sluttet å stole på kulturo atter de skrev anmeldelse av wanted.

 

Du sluttet å stole på hele Kulturo, eller bare den spesifikke anmelderen?

 

Med litt kvalitetskrav og velskrevne anmeldelser med gode argumenter burde det strengt tatt holde, og man må jo selvfølgelig ta høyde for at anmelderen og man selv har ulike meninger. Det naturlige er, hvis man ikke vet at man har lik smak, å lese anmeldelser andre steder også. Det gjør i alle fall jeg, da får man et mer nyansert bilde av filmen og er da sikrere på "om dette er en film for meg".

Men hvis det er ønskelig at brukerne kun skal bruke vår side (noe jeg personlig ikke ville gjort uansett hvor god den var, så dette er ambisiøst), så er nok ikke Siskel & Ebert-modellen noen dum idé. Men det krever jo dobbelt så mye arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 17 år og tror kanskje jeg er verdensmester i å skrive anmeldelser. Det er derfor vi skal ha en redaktør som ser over stoffet og en som kan korrekturlese artiklene. Om det jeg skriver, som etter min mening er fantastiske saker, egentlig bare er noe ubrukelig skvip, så håper jeg virkelig redaktøren har baller nok til å fortelle meg at det jeg skriver er no drit.

Om vi får dette til å virke på en god måte, er det nok et bevis på at alder har null å si.

 

Det dere også må tenke på, er at ikke bare en stor del av skribentene vil være mindreårige. Mange av leserne vil også være det. Jeg sitter kanskje igjen med et annet inntrykk av en film enn f.eks. gamlingen Dotten. Han har sett mer av verden og har mer livserfaring enn meg. De mindreårige som leser min anmeldelse har nok ikke noe mer livserfaring enn meg og de momentene Dotten ser i en film pga. modenhet som jeg ikke ser, vil sannsynligvis være de samme momentene som mindreårige lesere ikke ser. Jeg synes idèen med to skribenter for hver filmanmeldelse er god, men skal vi "tvinge" en action-guru til å se Sàtàntàngo fordi vi vil nyansere artikkelen? Alder, kjønn og vidt forskjellige filmsmaker kan resultere i skikkelig artige filmanmeldelser. Jeg kommer i hvertfall til å lese dem.

 

Og om noen lurte, jeg er verdensmester i å skrive anmeldelser.

 

sluttet å stole på kulturo atter de skrev anmeldelse av wanted.

 

Jeg har ikke lest anmeldelsen, så jeg kan egentlig ikke uttale meg, men slutter du og stole på en hel side om en anmeldelse er godt skrevet og karakteren er godt argumentert bare fordi du har en helt annen mening om filmen. Du kan heller bare merke deg i minnet at du og denne anmelderen har helt forskjellige oppfatnonger om denne filmen, og du kan velge om du vil gi han en ny sjanse ved å se flere av filmene han anmelder eller bare droppe å lese anmeldelsene hans.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

For alle andre filmer i verden enn Satantango så ser jeg ikke et problem med at en actionguru (og da håper jeg du mener en som er over middels interessert i film men som også er glad i action) må se en kunstfilm. Verken leser eller anmelder taper på at anmelder ikke bare ser filmer de tror de vil like eller som de velger selv. Har man først arbeider som "jobb" (om man velger å kalle det det) så er det bare å forvente at man får oppdrag, og ikke bare ser en film og tenker "Kan jo skrive en anmeldelse og slenge den opp på siden".

Lenke til kommentar

Hva er egentlig definisjonen av en "actionguru" og en "kunstfilmelsker"? Jeg vil tro at de aller fleste filmentusiaster kan kose seg med filmer av Bergman/Kurosawa/Tarkovsky og på den andre siden filmer som Terminator/Die Hard osv... Eller?

 

Jeg ser poenget med Sàtàntàngo og 1900 f. eks, da dette mest sannsynlig er filmer for spesielt interesserte som har tiden som venn.

Lenke til kommentar

Liker veldig godt tanken på dobbelanmeldelser. Det ville ha vært noe som gjorde at jeg stakk innom ganske ofte i alle fall. Klart, det holder ofte med én god og velskrevet anmeldelse av en film, men er det to får man et ekstra perspektiv som er veldig interessant.

 

Og for all del, drit i tanken på å skulle ha et nettsted med masse objektiv info om diverse filmer. Sikter man mot noe sånt bygger man en gås uten vinger, men det ser det heldigvis ut til at flertallet er enige i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Måtte slenge på "www" for at filmkultur.no skulle fungere her. Uansett veldig flott!

 

Personlig er jeg jam-packed på skolen for tiden, så jeg har rett og slett ikke tid til å skrive nye artikler. Men det er kanskje interessant å bruke noe vi har skrevet tidligere, regissør-guidene eller noe fra mini-anmeldelsestråden, bare får å få litt materiale på siden? Jeg gir dere vertfall tillatelse til å bruke alt jeg har skrevet på forumet.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Lag deg en bruker på reklamepausen.com/filmforum, så får vi se hva som kan skje. ;)

Jeg er medlem der, men siden er jo helt død. Med unntak av 2-3 innlegg den siste timen har det skjedd fint lite der på en måned.

Godt observert. ;)

 

 

Jeg skal prøve å pushe på Cum, så vi får gjort noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...