Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk


Cuneax

Anbefalte innlegg

Nå er det vel bare et valg folk må ta: Skal jeg gjøre en innsats for prosjektet eller skal jeg la prosjektet dø?

Rolig nå, vi har da ikke dårlig tid? Det er bra du tar initiativ, men det er da ingen krise eller ultimatumtilstander nå for tiden? Skal se hva jeg kan få bidratt med om noen dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har no prøvd og lese meg klok for reglane som gjeld når ein starter bedrifter eventuelt opretter foreninger. Utfra det eg kan sjå so langt virker det vertfall som ei forening er det ein bør satse på einaste eg fortsatt ikkje heilt har funne ut er korleis det vil bli med utgifter samt eventuelle donasjoner og inntekter via medlemskontigent. Har sendt ein mail om akkuratt det her til dei høgare makt.

 

Dersom det er lagt opp på samme måte som ei bedrift er nokk intekter opptil 50 000 skattefritt. Dersom nokon har noko erfaring med slike ting er det berre og bidra, imens fortsetter eg og lese (og forhåpentlegvis lære)

Lenke til kommentar

Nå var det ikke ment som et ultimatum, cun, men heller et forsøk på å tvinge frem handling. Store hårete ideer har en tendens å forbli kun ideer om de utsettes for mye.

 

At du mener en forening er det beste alternativet tyder på at du er på rett spor, entername. Nå har jeg bare ikke satt meg så veldig mye inn i temaet, men ut i fra hva jeg har skummet ser ikke oppgaven uoverkommelig ut.

 

Regner med at du, entername, har lest/sett disse:

 

Bedin.no: Lag foreninger, frivillige organisasjoner, m.v.

Bedin.no: Stiftelsesdokument

Skatteetaten: Merverdiavgift for veldedige og allmennyttige organisasjoner og institusjoner

Renskaps stiftelsen: God regnskapsskikk for ideelle organisasjoner

BRReg: Frivillighet

 

Edit: BRReg: Samordnet registermelding

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar

Statusen kan vel strengt talt oppsummeres slik: Vi vet forholdsvis godt hva som må gjøres og tildels hvordan dette skal gjøres, men vi vet ikke hvem skal gjøre det.

 

Edit: Ikke for å være en gledesdreper eller pessimist, men hva skal gimicken som ikke gjør denne siden ikke blir en av 13 på dusinet?

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar

Tror ikke det har så mye med konkurransedyktighet å gjøre, bare en haug med filmentusiaster som har lyst til å få gjøre interessen deres til noe nyttig kanskje?

 

Siden vi kanskje har mulighet til å skape blest om prosjektet med tek.no-nettverket/diskusjon.no, så kan det hende at vi får nok popularitet fra starten av til å jumpstarte siden, og skille oss ut på den måten. Ellers så kan det jo ta lang tid før siden "tar av", på en måte.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se er det store spørsmålet nå hvem som har lyst til å ta på seg ansvar i henhold til Awesome Xs plan. Jeg vurderte det en periode, jeg vurderte til og med å skrive en omfattende plan selv, men jeg innser at jeg ikke har tid til det. Skole, jobb, forhold og fritid gjør at jeg ikke får tid til å ta på meg så mye ansvar. Derfor stiller jeg et ganske så eksplisitt spørsmål:

 

Hvem kan tenke seg å ta ansvar og lede et prosjekt som dette?

Lenke til kommentar
Hvem kan tenke seg å ta ansvar og lede et prosjekt som dette?

 

Er det nødvendig med en utnevnt leder, da? Setter man fem-seks personer til å jobbe sammen vil utvelgelsen av lederen skje av seg selv. Så spørsmålet burde heller være vem kan tenke seg å ta del i arbeidet på dette stadiet?

 

Siden entername allerede har startet med arbeidet, foreslår jeg at de som skulle ønske å ta del i prosjektet tar kontakt med ham. Hør med ham hva han har gjort og hva han vurderer fremover, og se hvilke andre punkter i planen som kunne være verdt å se litt nærmere på.

 

Jeg vil også si at unnskyldninger som mangel på kunnskaper holder ikke mål. Noen mangel på informasjon om emnene er det ikke, så bruk google og andre kilder til å erverve disse kunnskapene. Et eksempel på dette er at enhver person kan gjøre pkt. Utarbeide mulige visjoner, filosofier og formål til prosjektet. Og om man leser Ona Fyr (en bok alle som er interessert i prosjektet burde gjøre) først vil det gå unna på null og niks.

 

Dere må også huske at det å bruke forumet aktivt kan spare svært mye tid. Det er ikke nødvendig å rekrutere de med kompetansen vi søker til å jobbe direkte for å utnytte oss av kompetansen deres. Det kan gjøres inndirekte ved å opprette tråder om de aktuelle problemstillingene i sine respektive underfora.

 

Så deres som ønsker å jobbe med prosjektet: Ikke vær redd for å ikke ha noe å kunne tilby. Rop ut her i tråden eller kontakt de andre som ønsker det samme direkte og du skal se at gode ting skjer.

Lenke til kommentar

Hei

 

Beklager mitt litt langvarige fraver. Hadde sjekka ut ein del av linkane som Awesome X linka til, leste og gjennom dei eg ikkje hadde vert innom tidlegare.

 

Det som er rimeleg klart er at vi på ingen måte bør ha noko fast intekt, og at det vi får av penger bør vere donasjoner. Ei fast inntekt t.d. ei medlems avgift er nemleg mykje lettare og tolke som betaling for ein teneste enn donasjoner, no er det jo klart at so lenge artiklane ligg åpne for alle og lese; uten og betale denne avgifta er det ikkje ein teneste vi tar betalt for, men det er alikevell ein gråsone som er like grei og unngå dersom det er muleg.

 

Vidare vill eg og nemne at alt som vi anmelder enten det er filmer, bøker, cd-er eller andre former for kultur bør kjøpast av oss sjøl. Dette rekner eg nesten med at dei fleste har gått utfra fra starten av men presiserer det uansett.

 

Slik som eg har skjønt det slepp vi då og betale skatt med mindre vi når 120 000kr i inntekt. Dette tviler eg på at vi når, vi bør jo tross alt berre ha som utgangspunkt at vi skal greie og betale dei faste utgiftene.

 

Når det gjeld vår ”edge” for og sei det sånn samanligna med andre sider kan det jo vere at gode artiklar fra t.d. forumet vårt, blir lagt fram på heimesida. På den måten kan vi jo gjerne motivere folk til og skrive endå betre artikkelar og.

Lenke til kommentar

Skatteloven §2-32 (2) sier vel 140 000.

 

Det er uansett ikke det største problemet ved salg av reklame. Her er det nok reglene angående MVA. som er de mest krevende. Men en evt. forening vil uansett i begynnelsen utelukkende være finansiert av donasjoner, så det er ikke en problemstilling det er viktig å ta stillling til med det første.

 

At andre kan lese siden er heller ikke noe problem. Gir man foreningen et almennyttig formål vil dette være løst.

 

Edit: Godt jobbet, forresten. Hold oss oppdatert på det videre arbeidet.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uansett hva som skjer nå vil denne tråden stå igjen med store mengder av informasjon som er både nyttig og lærerik. Spesielt givende var det å lese Awesome Xs mange problemstillinger, forslag til ulike typer organisasjoner og hva slags muligheter man har innen rettigheter på verkene man produserer.

Lenke til kommentar

Er bare å si ifra hva en skal gjøre og en kan rimelig stille opp med tid til til hva som helst egentlig.

 

Det trengs nok en eller annen som kan begynne å ta tak i dette og kan begynne med konkrete arbeidsoppgaver, iallefall begynne å fordele ting og tang ellers så kommer prosjektet til å bli slik som det står akkurat nå, på stedet hvil dessverre. Det trenger ikke å være en "Leder" nødvendigvis men noen som kan iallefall dytte folk rundt litt så en kan få kommet i gang.

 

Så hvis noen som har litt "peiling" kunne begynne å deligere littegranne så tror jeg nok det hadde vært det beste for at en skal komme ut av startgropa.

Lenke til kommentar

Jeg melder meg gjerne som skribent +. Rart at jeg ikke har sett denne tråden før nå.

 

 

Men jeg mener at det første på planen er å skape et bedre sted å diskutere dette prosjektet. Denne tråden duger ikke så mye at det gjør noe sånn den er nå.

Det hadde forsåvidt vært greit å møtes i startfasen, men det blir kanskje veldig vanskelig. Hva med webchat-møte en dag?

Endret av :--{D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...