Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

92, 95 eller 98 oktan?


Atald

Anbefalte innlegg

Dette er et mer generelt spørsmål, og kan omhandle alle biler. Hvilke faktorer spiller inn, og når kan man få mer ytelse ut av å fylle på bensin med høyere oktannivå?

Veit at en del gamle biler trenger 98 oktan med blyerstatning for å gå ordentlig, men finnes det scenarier hvor høyere oktannivå fører til bedre ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyt oktantall = Tenner lettere (og brenner vel renere), derav mere effekt

Lavt oktantall = Skal mere til for å tenne(og brenner vel ikke like rent), derav mindre effekt

 

Men har du for høyt oktanstall er det vel fare for selvanntenning, kjører du med for lavt oktantall er det fare for tenningsbank

 

(det er sent på kvelden så kan være jeg husker feil, isåfall rett meg)

Lenke til kommentar

Dette er diskutert opp og ned og i mente i mange fora.

 

Det nærmeste jeg har kommet bevis er bilprogrammet fifth gear sin test.

Som du kan lese her

http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?mn...uel+for+thought

 

Så har du en "sportsbil" eller chipet, så har det betydning. Er det en vanlig bil så kan du heller putte pengene på sparegrisen

 

I instruksjonsboka på bilen min står det

"The engine is designed to provide optimum performance and fuel consumption if unleaded premium fuel with 98 RON is used"

 

Så jeg fyller kun 99oktan hos Shell for å være sikker :)

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at høyere oktantall gjør at blandingen kan komprimeres mer og likevel brenne med korrekt hastighet. Med høyere kompresjon er det mulig å få inn mer luft og bensin, og likevel få korrekt forbrenningshastighet, derav mulighet for mer effekt med høyere kompresjon. Har ikke noe med at det er mer energi, eller at høyere kompresjon gir høyere effektivitet, men bare at det er mulig å få mer luft inn i hver syklus.

 

Selvantenning kommer ikke av feil oktantall.

Lenke til kommentar

I sovjet kjører noen med søttioktan elns. Så det kommer an på motoren. En billig arbeidshest av en motor laget for å vare lenge, uten noe performance eller slikt vestlige greier, er ofte laget for å tåle lavt oktantall- det er også billigere slikt jeg forstår det. F eks kan du helle smør, matolje osv på http://farm2.static.flickr.com/1383/774751...pg?v=1187308593 og den går dårlig som faen men den går.

http://www.textually.org/textually/archive...350Z_custom.jpg f eks er dritkresen.

 

http://auto.howstuffworks.com/question90.htm forklarer det jo bedre. Er vel bare å lese i manualen og forholde seg til det. Selv om mange produsenter bevisst har løyet i sine manualer om hva slags fuel som skal brukes, f eks use only leaded fuel som det sto på gamle mopeder. Grunnen til dette var at den fuelen var dyrere elns og tjente selskapene mere penger. Men det var giftig som faen og de droppet de. Mange gamle biler har blyerstatning.

 

Fuel er en interressant greie og det er egentlig ingenting i veien for å eksperimentere og lage fuel selv. Har selv brukt en enkel oppskrift for å lage dritbillig diesel, som reduserte effekt med 50% men kostnad ca det samme. Og var en gammel bil som tåler "feil" fuel godt.

 

Enjoy=)

Lenke til kommentar
Høyt oktantall = Tenner lettere (og brenner vel renere), derav mere effekt

Lavt oktantall = Skal mere til for å tenne(og brenner vel ikke like rent), derav mindre effekt

 

Men har du for høyt oktanstall er det vel fare for selvanntenning, kjører du med for lavt oktantall er det fare for tenningsbank

 

(det er sent på kvelden så kan være jeg husker feil, isåfall rett meg)

Dette er desverre feil og feil bruk av begreper.

 

Selvantenning og tenningsbank er i bunn og grunn det samme, dvs. selvantenning GIR tenningsbank, tenningsbank kan du få av andre grunner også.

 

Octantallet sier noe om hvor mye trykk og dermed temperatur bensinen tåler før den selvantenner og/eller forbrenner ukontrollert. Det sier ingenting om hvor rent noe brenner.

 

Høyt octantall indikerer høy motstandskraft mot selvantenning og ukontrollert forbrenning.

 

Ideellt sett kjører man helst med så lavt octantall som mulig (minste anbefalte tall) så fremst det lave octantallet ikke endrer på motorprogrammet. Dette fordi man da ligger tettest opp mot tenningsbank, dog selvfølgelig UTEN tenningsbank. Dette gir best mulig utnyttelse av drivstoffet, økonomisk og effektmessig.

 

Har du en motor med veldig høy kompresjon, turbo eller chip som gir et mer aggressivt tenningsprogram kan det være nødvendig å kjøre med høyt octantall for å ikke vippe over terskelen til tenningsbank.

 

 

Edit: Der man har mulighet for å velge program/justeringer etter flere octanverdier vil det lønne seg å velge instillingene for høyt octan, og selvfølgelig kjøre med høy octantall. Instillinger for lavt octantall gjør det mulig å kjøre med både høy og lavoctan, men høyoctan gir ingen gevinst da.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Ideellt sett kjører man helst med så lavt octantall som mulig (minste anbefalte tall) så fremst det lave octantallet ikke endrer på motorprogrammet. Dette fordi man da ligger tettest opp mot tenningsbank, dog selvfølgelig UTEN tenningsbank. Dette gir best mulig utnyttelse av drivstoffet, økonomisk og effektmessig.

Ah, endelig et godt innlegg. :thumbup:

 

For å presisere: Har man en standardmotor uten turbo og bankesensor (som automatisk justerer tenningen etter drivstoffet), og denne standardmotoren er beregnet for 95-oktan, så er det penger rett ut av vinduet å fylle på høyere oktan. Først og fremst fordi det faktisk ikke er særlig mere energi per liter i høyoktanbensin, og for det andre fordi 95-oktanmotoren ikke klarer å utnytte høyoktanbensin like godt som 95-oktan, fordi tenningen ikke passer til høyoktan.

 

Fyller man derimot 95-oktan på en bil som egentlig skal ha 98-oktan, så går dette bra kun hvis man ikke belaster motoren, altså verken kjører på lave turtall i oppoverbakker eller på høye turtall generelt. Ved å ta det litt med ro, gire ned før bakker og ved å kjøre mykt kan man altså spare penger ved å bruke litt billigere bensin enn bilen er konstruert for.

 

Når vi først snakker om bensinmotorer:

I 1 liter bensin (hydrokarboner) er det ca 750 gram karbon, etter forbrenningen i motoren gir dette ca 2,5 kg CO2. CO2-utslippet for en forbrenningsmotorbil er derfor alltid direkte proporsjonalt med drivstofforbruket. Reduserer man drivstofforbruket med 10% så blir altså også CO2-utslippet 10% lavere.

Lenke til kommentar
Fyller man derimot 95-oktan på en bil som egentlig skal ha 98-oktan, så går dette bra kun hvis man ikke belaster motoren, altså verken kjører på lave turtall i oppoverbakker eller på høye turtall generelt. Ved å ta det litt med ro, gire ned før bakker og ved å kjøre mykt kan man altså spare penger ved å bruke litt billigere bensin enn bilen er konstruert for.

 

Jeg kjørte på 95 oktan en stund med bilen min. Har høvla toppen på den iogmed at det var en liten skade der toppakningen lå. Blir ofte sånn hvis blå frostvæske og stålpakning og alu topp kommer i kontakt med hverandre.

 

Med 95 oktan på motor med høvla topp, som da øker kompressjon, mente jeg at det var noe tenningsbank. Og bilen brukte mere drifstoff en før overhaling av motor. Så prøvde jeg å fylle 98 oktan, og da gikk bilen bedre, og det var ikke tenningsbank lengre.

 

Dette er en Ford Sierra DOHC motor på 120hk originalt. Skal ha 95 oktan, men etter høvling av topp og blokk har jeg en god del høyere kompressjon, og må da kjøre med 98 oktan. Regner nå med at det er rundt en 140hk i motoren min, når jeg i tillegg har porta topp og innsug så de passer perfekt sammen, og økt bensintrykket litt. Bilen går merkbart bedre enn det den gjorde originalt.

 

Skal ikke alltid så mye til før man må kjøre på 98 oktan. hvis man ikke har en gammal volvo, eller toyota motor som sikkert kan kjøre på 80 oktan.

Lenke til kommentar

Hørte om en kar som hadde full preparering av topp, grenrør og omslipre kammer. Han rulla etter sigende ca. 140 gamp.

 

Dette er en lite trimmingsvennlig motor, med serdeles sedate kammer. Tenningsprogrammet på denne er orginalt ganske aggressivt og det er ikke uvanlig at disse banker litt i det øyeblikket du stamper fjøla. Ha i bakhodet at den har max moment på allerede 2500 omdreininger. Jeg tviler på at litt mer komp og matchporting gir såpass som 20 gamp mer.

Lenke til kommentar

Har også fjerna Kat'n som bare det skal gi 5 hk. Høyeffektcoil, Økt bensintrykk, og Porta og høvla topp. Med originale dyser og litt "gammaldagstrim" så er det mulig å få ut rundt 145hk av den motoren. Tror nok jeg ihvertfall har en 135hk i den mtp at det er en god den høyere komp.

Har også pynta på toppen så det skal bli bedre flow rundt ventilene, da det er en stygg kant på den ene siden av innsugsventilene, som gjør at ventilen ikke får "full åpning"

Men som du sier så er det nok ikke serlig mere enn 135hk, da originale bensindyser ikke er gode for mere enn 140-145hk, samme hva en gjør.

Skal nok finne meg noen dyser som leverer rundt 210cc elns, da vil jeg nok får oppimot 150.

Er mye en kan gjøre med DOHC motoren, det er bare det at ingen har gått inn for å få til så mye.

Det lureste er å få tak i en 16v topp fra en Escort RS2000, da denne passer rett over. Men blir igjen litt jobb med elektrisk, eksos og innsug.

Lenke til kommentar

Riktig bzzlink, samme leksen med roadsteren min. Går ann med 95, men effekten er ikke den samme og forbruket øker en smule.

 

Kunne godt tenkt meg å prøve 99 oktan men vet ikke om noen som selger det i Ålesund området.

 

Edit: Har vært innom sågodt som alle bensinstasjonene i området nå og kunne ikke finne noe :/

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...