Gå til innhold

Schrödingers katt ønsker å teste Snåsamannen og andre med såkalt overnaturlige evner


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Forklaringen på at folk har synske egenskaper er ganske enkel. De har bare en veldig god egenskap å se sammenhenger og tenke sannsynlighets regning.

 

Enkelt eksempel: To personer sitter i et rom med en telefon. Person A sier at en gitt person ringer. Person B tar telefonen, og Person A hadde riktig. Person B vil da si at Person A har synske evner-

 

Men grunnen er at han vet hvilke tidspunkt personen ringer på, hvilke dager. Han har også kanskje tenkt seg til en grunn at han akuratt skulle ringe den dagen.

 

Det var da et syltynt eksempel, men håper dere forstår poenget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en egoistisk drittsekk. Her kunne han revolusjonert skolemedisinen og virkelig fått unna sykehuskøene ved å gi et helt nytt behandlingsalternativ, men neida... Her skal man holde alt for seg selv og tjene rått på monopolvirksomhet. Fy faen.

Hehe, tenkte på akkurat det samme. Det er bare to mulige grunner til at slike personer ikke ønsker å la seg teste. Enten så er de bløffmakere, eller så er de egoister som ønsker å beholde så viktige "kunnskaper" for seg selv.

 

Han tar ikke penger for sine "tjenester", det værste han lurer folk for blir kostnaden av reisen for å møte han pluss evt opphold osv. Så kan man spørre seg om hvem det er som lurer (bedrar), han eller de som tror på eller ønsker å tro på dette?

Lenke til kommentar

Syns de burde ha med en person som overhodet ikke er "synsk" (eller påstår å være det) som gjennomgår de samme testene kontrollert av de samme dommerne (uten deres viten) på samme premisser som de såkalt "synske" for å se hvordan han eller hun gjør det. Det beste hadde vært om de i tillegg ikke sier det før programmets slutt, da vil man se hvor enkelt eller vanskelig det er å spille synsk.

 

Denne personen burde selvfølgelig være en som er flink til å lese personer, se sammenhenger og analysere situasjoner (med andre ord ha noen av de samme egenskapene som såkalt synske).

 

Synes forresten det er litt skummelt å se hvor lite kritisk sans folk har rundt tanke på sånne ting. Media ikke minst da de har en sterk innflytelse på folks tankegang.

Lenke til kommentar
Ikkje når det virker som om den allmenne stemningen her er fordomsfull og negativ, og ikkje objektiv.

Hei. Jeg er en supermodell med stadige oppdrag for Playboy og Victoria's Secret.

 

Tror du meg om ikke jeg presenterer et fnugg av beviser? Hvis ikke du tror meg er du fordomsfull og negativ, ikke objektiv.

 

 

Om du ikke tok poenget mitt så er det hverken negativt eller fordomsfullt å kreve beviser for ekstraordinære påstander.

 

 

Lenke til kommentar
Neste gang dere møter på noen som påstår at de har synske eller andre overnaturlige evner så er det jo bare å be dem dra til USA og hente en million dollar hos:

James randi fondet: utfordring for overnaturlige ting

(istedenfor å stjele pengene fra uskyldige folk (og når de ikke klarer disse testene kan de endelig slutte med denne svindelen))

 

Og hvis du er en av dem som tror på slike overnaturlige ting er det bare å spørre seg selv om hvorfor det enda ikke er noen som har hentet ut denne millionen med dollar (de ser jo ut til å være veldig ivrig etter penger ellers liksom så hvorfor ikke få en million dollar og sammtidig få evnene sine vitenskapelig bevist).

Det må vel bare understrekes at han ALDRI har tatt en eneste krone for å hjelpe folk gjennom hele sitt liv.

 

Dere må gjerne komme med alle mulig forklaringer på hvordan han klarer dette men ingen kan jo være sanne for han hjelper også via telefon uten å ha møtt en god del av de.

 

Eneste forklaringen vi kan sitte igjen med er at 1000-vis av personer lyger, inkludert leger, helsepersonell, advokater, etc.

 

Da tror jeg heller at han har en evne vi ikke kan forklare, ikke en overnaturlig en men bare en vi ikke kan forklare men vår begrensede kunnskap.

 

Edit:

Har tenkt litt på det med penger for å bevise sine evner, hadde jeg hatt en slik evne selv vet jeg ikke om jeg har giddet rett og slett for slike fol har faktisk andre verdier i livet enn penger.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Ikkje når det virker som om den allmenne stemningen her er fordomsfull og negativ, og ikkje objektiv.

Hei. Jeg er en supermodell med stadige oppdrag for Playboy og Victoria's Secret.

 

Tror du meg om ikke jeg presenterer et fnugg av beviser? Hvis ikke du tror meg er du fordomsfull og negativ, ikke objektiv.

 

 

Om du ikke tok poenget mitt så er det hverken negativt eller fordomsfullt å kreve beviser for ekstraordinære påstander.

 

 

For min del kan det jo være sant allt du seier, det er jo tross alt mange andre som er det.

Poenget er at jeg trenger ikkje å bli overbevist om at Snåsamannen har evner eller ikkje.

Lenke til kommentar

Fordi jeg mest sansynlig aldri kommer til å møte mannen. Men om jeg ein gang i fremtiden hadde havnet i ein slik situasjon at jeg ville hatt behov for hans hjelp,ville jeg søkt hjelpa, og dermed fått førstehandserfaring om han hadde helbredende evner eller ikkje.

Lenke til kommentar

La nå stakkars gamle mannen være i fred.

 

Selvfølgelig har han ikke overnaturlige krefter, men alle som har logikken i behold skjønner jo dette :) I stedet for å "henge han ut" på nasjonal tv, kan man jo heller la han og hans "troere" leve med troa si? Som allerede sagt gjør han jo strengt tatt ingen skade. Tvert i mot kan han jo bringe glede og lyslyst i livet til folk som ikke har det så bra. Hva er galt med det?

Lenke til kommentar

Det er uvitenskaplig å la være å undersøke fenomener, selv om de i følge dagens vitenskaplige teorier er umulige fenomener. Hvis det lot seg gjøre å undersøke en såkalt synsk person eller en healer vitenskaplig mens vedkommende utførte et eller flere "undere", så kunne man få svar på om det virkelig skjer "noe" og i tilfelle hva. Hvis det hadde vist seg at det er snakk om en reell virkning, så kunne denne undersøkelsen gitt opphav til videre studier.

 

Man tester jo akupunktur, naturmedisin og andre lignende fenomener, så hvorfor ikke undersøke synske/healere også?

 

En tysk undersøkelse i 2005 konkluderte jo med at det å stikke nåler i folk faktisk har langt mer positiv virkning (ca 50% følte en bedring) enn å late som man stikker nåler i folk (ca 15% følte en bedring). Undersøkelsen viste derimot at det å stikke nåler på tilfeldige steder på kroppen var minst like effektivt (ca 53%) som å stikke nålene i de såkalte akupunkturpunktene (ca 51%).

Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2005/mai/1115821976.77

 

Så en undersøkelse av synske/healere ville absolutt vært interessant, også rent vitenskaplig.

Lenke til kommentar
Neste gang dere møter på noen som påstår at de har synske eller andre overnaturlige evner så er det jo bare å be dem dra til USA og hente en million dollar hos:

James randi fondet: utfordring for overnaturlige ting

(istedenfor å stjele pengene fra uskyldige folk (og når de ikke klarer disse testene kan de endelig slutte med denne svindelen))

 

Og hvis du er en av dem som tror på slike overnaturlige ting er det bare å spørre seg selv om hvorfor det enda ikke er noen som har hentet ut denne millionen med dollar (de ser jo ut til å være veldig ivrig etter penger ellers liksom så hvorfor ikke få en million dollar og sammtidig få evnene sine vitenskapelig bevist).

Det må vel bare understrekes at han ALDRI har tatt en eneste krone for å hjelpe folk gjennom hele sitt liv.

 

Dere må gjerne komme med alle mulig forklaringer på hvordan han klarer dette men ingen kan jo være sanne for han hjelper også via telefon uten å ha møtt en god del av de.

 

Eneste forklaringen vi kan sitte igjen med er at 1000-vis av personer lyger, inkludert leger, helsepersonell, advokater, etc.

 

Da tror jeg heller at han har en evne vi ikke kan forklare, ikke en overnaturlig en men bare en vi ikke kan forklare men vår begrensede kunnskap.

 

Edit:

Har tenkt litt på det med penger for å bevise sine evner, hadde jeg hatt en slik evne selv vet jeg ikke om jeg har giddet rett og slett for slike fol har faktisk andre verdier i livet enn penger.

 

Om ikke akkurat snåsamannen tar penger for arbeidet sitt så gjør ihvertfall de aller fleste andre "synske", ol. det (og det er ikke småpenger heller)

 

Hvis han ikke er interessert i penger men bare å hjelpe folk så burde han jo alikevel dra til James Randi for å få bevist at han faktisk har overnaturlige evner også kan han jo gi den millionen med dollar til fattige barn i U-land.

Han er jo faktisk ganske egoistisk hvis ikke rett og slett ondskapsfull hvis han faktisk har slike evner at han ikke beviser det slik at dette blir forsket på og kan komme inn i helsevesenet slik at mange fler blir hjulpet av det og slik at mange fattige barn overlever (en mill doller hjelper en del liksom).

Lenke til kommentar
Det må vel bare understrekes at han ALDRI har tatt en eneste krone for å hjelpe folk gjennom hele sitt liv.

Nei, han har sikkert aldri fått eller bedt om gaver :lol:

 

Dere må gjerne komme med alle mulig forklaringer på hvordan han klarer dette men ingen kan jo være sanne for han hjelper også via telefon uten å ha møtt en god del av de.

Eh, først må det bevises at han faktisk har hjulpet noen.

 

Eneste forklaringen vi kan sitte igjen med er at 1000-vis av personer lyger, inkludert leger, helsepersonell, advokater, etc.

Tomme tullepåstander. Hvem som helst kan påstå at tusenvis har sagt hva som helst.

 

Har tenkt litt på det med penger for å bevise sine evner, hadde jeg hatt en slik evne selv vet jeg ikke om jeg har giddet rett og slett for slike fol har faktisk andre verdier i livet enn penger.

Men disse pengene kunne du donert til et godt formål, f.eks. forskning på dine fantastiske evner som på sikt kunne hjulpet millioner av mennesker!

 

Med mindre du enten er en egoistisk drittsekk som ikke vil dele, eller en bløffmaker, selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...