Gå til innhold

Schrödingers katt ønsker å teste Snåsamannen og andre med såkalt overnaturlige evner


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Vi er helt enige i at vitenskapen er en veldig fin ting å støtte seg til. Vi er nok også enige i at snåsamannen ikke har noen unaturlige evner.

 

Når det kommer til matematikk så har jeg såpass utdannelse at jeg klarer å bevise en del ting på egenhånd, men innenfor de aller fleste vitenskaplige emner så baserer jeg meg på at den informasjonen jeg har fått fra det jeg tror er troverdige kilder stemmer. Jeg har verken resurser eller kunnskap nok til å etterprøve alle påstander jeg anser som fakta. Så, selv om noen kan bevise ting så betyr ikke det at jeg klarer det. Heldivis har det vist seg at det å gå utifra at vitenskapen stemmer som regel gir et resultat jeg kan bruke i de praktiske situasjonene jeg trenger det. Men, jeg kan jo ikke være sikker. Så, jeg går utifra at det jeg vet om div vitenskap stemmer intil det strider mot det jeg selv anser som logisk, eller jeg ser kilder som forklarer meg hvorfor ting er som de er (og som jeg anseer som troverdige). Jeg tror at de aller fleste behandler informasjon på en tilsvarende måte. Hvis noen er grunnleggende uenig i det så skriv noe lurt om det :)

 

Skal jeg så være helt ærlig med meg selv så er det mye jeg tar for god fisk som ikke trenger å være det, på samme måte som andre mennesker tar ting for god fisk selv om jeg mener det strider mot logikk eller eksisterende kunnskap.

 

Derfor er jeg litt forsiktig med å være for bastant når jeg snakker om ting jeg ikke har førstehånds kunnskap om, selv om jeg høyst sannsynlig ikke tar feil.

 

Ellers er jeg helt enig i at de fleste klarer å drite seg ut på egenhånd. Særlig om man legger forholdene til rette for det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FAEN DA PRICKS! DU TROR JO FAEN MEG AT DU VET HVA DU SNAKKER OM, MEN KAN DU EGENTLIG BEVISE DET?!?!? DET HJELPER LITE Å ANTA AT DET ER BLØFF... KØDD!

DERFOR FINNES DET ET ORD SOM HETER "KANSKJE"..... FFS!

Dette har jeg allerede svart på:

 

"Alle fakta vi sitter på tilsier at han IKKE har det."

Lenke til kommentar
Begår kanskje No true Scotsman feilslutning nå, menmen: jeg mener at en ekte skeptiker er en som baserer konklusjonene sine på empiriske beviser.

En ekte spektiker smykker seg ikke med tittelen "skeptiker" :)

 

Jeg grøsser når jeg ser folk kalle seg "skeptikere". Om de er aldri så skeptiske i praksis synes jeg det blir for dumt. Det blir som at en tilfeldig hobbyskiløper i aller største alvor skryter av å være "verdens beste skiløper".

Lenke til kommentar
Nei, det er DU som antar at han har et. Alle fakta vi sitter på tilsier at han IKKE har det.

Det er ikke litt forstyrrende at du hamrer løs på en antagelse med en av dine egne antagelser da?

Er du beruset, eller hva er grunnen til at du skriver dette når du til og med siterer der jeg skriver følgende:

 

"Alle fakta vi sitter på tilsier at han IKKE har det."

Lenke til kommentar
En ekte spektiker smykker seg ikke med tittelen "skeptiker" :)

 

Jeg grøsser når jeg ser folk kalle seg "skeptikere". Om de er aldri så skeptiske i praksis synes jeg det blir for dumt. Det blir som at en tilfeldig hobbyskiløper i aller største alvor skryter av å være "verdens beste skiløper".

Jeg vil påstå at en ekte skeptiker kan smykke seg med tittelen "skeptiker". Eksempel: mannen som startet Skeptic Magazine.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Nei, det er DU som antar at han har et. Alle fakta vi sitter på tilsier at han IKKE har det.

Det er ikke litt forstyrrende at du hamrer løs på en antagelse med en av dine egne antagelser da?

Er du beruset, eller hva er grunnen til at du skriver dette når du til og med siterer der jeg skriver følgende:

 

"Alle fakta vi sitter på tilsier at han IKKE har det."

 

Jeg syntes heller det virker mer som at du antar at alt dette er umulig.

Lenke til kommentar
Pricks, du kan ikke anta det... det hjelper lite å si at han ikke er synsk ;) eller? :yes:

Han antar ikke at det er umulig. Han sier at "alle fakta vi sitter på tilsier at han IKKE har det". Han utelukker ikke (ihvertfall ikke her) at det er mulig bare at det ikke er noen grunn til å anta at det er sant utifra det vi vet. Dere derimot antar at han har evner uten å ha noe å støtte dere til, DET er en antagelse. ;)

Lenke til kommentar
Jeg syntes heller det virker mer som at du antar at alt dette er umulig.

Som sagt, alt tilsier at slikt ikke finnes.

 

Pricks, du kan ikke anta det... det hjelper lite å si at han ikke er synsk ;) eller? :yes:

Jo, jeg kan si at alt tilsier at han ikke er synsk fordi det ikke er et eneste tilfelle av synske i hele verden.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
En ekte spektiker smykker seg ikke med tittelen "skeptiker" smile.gif

 

Jeg grøsser når jeg ser folk kalle seg "skeptikere". Om de er aldri så skeptiske i praksis synes jeg det blir for dumt. Det blir som at en tilfeldig hobbyskiløper i aller største alvor skryter av å være "verdens beste skiløper".

 

Er litt enig med Zlatzman her, i fare for å begå en argument from authority; det virker som de fleste "profesjonelle" og berømte skeptikere gir seg selv tittelen "skeptiker". Shermer, Randi, Novella guttene, Dunning, osv (listen påvirket av at jeg hører på alt for mye podcasts :p).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...