Gå til innhold

HDMI fra Clas Ohlson


Anbefalte innlegg

http://www.dingz.no/806479/ett-fett-hva-du-kjoper

 

Ved hjelp av gigantlaboratoriet Intertek i England har det svenske nettstedet Testfakta endelig funnet svaret på i det minste det digitale kabelmysteriet.

...

Overføringskapasiteten til HDMI-kablene ble testet mot fire forskjellige standarder, hvorav den laveste er den som er nødvendig for å sende en film fra DVD-spilleren til TVen uten signalforringelse. Den høyeste kapasiteten er forbeholdt den såkalte 1080p/60hz Deep colour-standarden, som er så krevende at den foreløpig ikke er å finne hos almuen.

...

Wireteks 170-kronerskabel gjorde det akkurat like bra som Van den Huls luksusutgave til 2200 svenske kroner, og førstnevnte, sammen med de andre, rimelige kablene, holdt til og med mer enn de lovet på pakningen.

Ifølge noen som påstår de jobber hos clas ohlson, så er clas ohlson sine hdmi-kabler de samme som Wiretek i denne testen.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nettopp en 2m HDMI på clas til 169 kroner. Den funker helt fint. Jeg bruker den til fordel for min Dreamscreen HDMI som koster 399,- fordi 1m ble for snaut. (Den fulgte med TV-en).

 

Jeg bruker også en toslink-kabel fra clas og den fungerer også utmerket.

Lenke til kommentar

Om billigkablene fungerer på korte strekk har egentlig blitt litt uvesentlig for min del. Alt tilsier at de overbeviser bra ved bruk.

Jeg skulle gjerne like å se en skikkelig test på 10-15 meter variantene av de samme kablene. Det er der det store spørsmålet faktisk er relevant.

Lenke til kommentar
Om billigkablene fungerer på korte strekk har egentlig blitt litt uvesentlig for min del. Alt tilsier at de overbeviser bra ved bruk.

Jeg skulle gjerne like å se en skikkelig test på 10-15 meter variantene av de samme kablene. Det er der det store spørsmålet faktisk er relevant.

 

Venter også på den testen, men innser vel at vi PJ gutta er en minoritet :)

Endret av Junkers
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg klarer ikke la være.

Jeg har kjøpt en billig HDMI-kabel fra min egen butikk. Den var 2-meter og kostet 349,- kroner. Den koblet jeg på min nye WD-HD som kjører ut 1080p. Jeg fikk ikke lyd gjennom hdmi til tven. (fikk lyd gjennom phono kabler) Og bildet forsvant også hvis jeg kom borti kontakten. Så jeg prøvde den andre hdmi kabelen jeg har fra B-Tech som kostet ca 600,- kroner. Der også ingen lyd men den virker jo på Altiboxen min. Kanskje det var pluggen på wd hden som var problemet siden kabelen kjentes litt løs ut. Da får jeg returnere den til nettbutikken. ( Fikk ikke bestilt gjennom jobben, det hadde tatt veldig lang tid med oppretting av varen.)

 

OK. Får prøve å bytte kabel først, siden det er det enkleste. Kom på jobb,kjente på pluggene til andre hdmi produkter og de var også litt løse. (Dette har ikke jeg testet ut eller tenkt på før selvom jeg har nok plugget i flere enn de fleste.) Kjøpte Monster Hdmi til kroner 799,- i butikken og gjett hva som skjedde?

 

Den virket! Lyden var der. Alt fungerer. (nei, klarer ikke se forskjell på bilde. Prøvde heller ikke.)

 

Hva hadde skjedd om jeg ikke forsøkte dette? Skjelt ut nettbutikken,sendt varen i retur og til slutt fått regning tilbake på "Ingen feil funnet"? Med mindre jeg hadde benyttet meg av angrefristen ved nettkjøp. Her er det altså feil på kabelen som førte til at jeg måtte styre og ordne. Det kunne faktisk ført til flere utgifter for meg og ikke minst tap av tid.

 

Nå har altså det samme skjedd meg som jeg har erfart med kunder. (under testen av kabelen fra B-tech kan det hende at wdhd boksen sto på digital lyd siden jeg sjekket det også. Da gir den ikke lyd gjennom hdmi) Den virker helt fint ellers. Når jeg tenker meg om har jeg ikke sjekket den billige Hdmi kabelen i butikken. Vi hadde ryddesalg og jeg rakk ikke trekke pusten veldig mange ganger før kvelden var omme. Bare kjøpte ny kabel. Nå har jeg ferie.

Kanskje jeg får fisk?

 

så: :tease:

Lenke til kommentar
Dyr HDMI er ikke bedre en billig på ordinære avstander. Les; fra dekoder, DVD, PS3 osv til TV. Har selv 3 særdeles billige kabler som iflg. HiFi-klubben ville gi meg et sant helvete. For ikke å snakke om den usedvanlig dårlige PlayLink HDMI-switchen min. Alt dette kostet under kr 700,-! Hi-Fi klubben skulle ha dette pluss kr 50,- for kun én lusen 3m kabel! For å ikke snakke om at de skulle ha kr 4995,- for en switch! Har funket utmerket i 3 år! Har ikke satt min fot hos Hi-Fi klubben på like mange...

 

Hvis du derimot har en projektor (litt lei av alle som skal prosjektere video får'n si, og nei, det betyr ikke det samme! Projisere betyr å vise frem, prosjektere er å planlegge), og denne henger et stykke vekk fra kilden, da trenger du en kabel av god kvalitet, men funker det med en billig, drit i den dyre...

 

Så lenge mottaker klarer å tolke signalene fra sender har det ingenting å si på bildekvaliteten. Du får ikke dobbelt bilde, slør, dårlig fargemetning, geometriske feil o.l. på digital overføring. Enten funker det, eller så funker det ikke. Drop-out kategoriserer under "funker ikke". P-unktum!

 

PS! Er selv selger, men det å fortelle usannheter prøver jeg å holde meg unna. Her jeg ikke peil, så skaffer jeg meg peil. Hvis kunden skjønner at du ljuger, så ser du ikke mer til'n.

 

 

Hvor jobber du? Jeg kunne tenkt meg å bli stamkunde hos dere!

Lenke til kommentar
Ang. billige og dyre hmdi-kabler.

Er er ikkje slik at når det er digitalt, er det enten av, eller på. Derfor har det fint lite og sei om kablen koster 50kr eller 500kr?

 

 

Stemmer dette! på korte avstander 1-3 meter syns jeg personlig det er ett fett hvor kabelen er fra! men nå man skal opp i litt strekk da, eks 10 meter, er det en fordel og ha en skikklig kabel pga den er bedre isolert, bedre skjermet!

 

dette er nok det de fleste sier om denne saken egentlig! :p

 

Nei. Kjøp billige kabler til lange strekk også. Funker det ikke så krever du ny vare. Funker det fortsatt ikke krever du pengene tilbake og prøver et annet (/dyrere) merke. 100 kr på at du er fornøyd med den billige.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ang. billige og dyre hmdi-kabler.

Er er ikkje slik at når det er digitalt, er det enten av, eller på. Derfor har det fint lite og sei om kablen koster 50kr eller 500kr?

 

 

Stemmer dette! på korte avstander 1-3 meter syns jeg personlig det er ett fett hvor kabelen er fra! men nå man skal opp i litt strekk da, eks 10 meter, er det en fordel og ha en skikklig kabel pga den er bedre isolert, bedre skjermet!

 

dette er nok det de fleste sier om denne saken egentlig! :p

 

Nei. Kjøp billige kabler til lange strekk også. Funker det ikke så krever du ny vare. Funker det fortsatt ikke krever du pengene tilbake og prøver et annet (/dyrere) merke. 100 kr på at du er fornøyd med den billige.

Hvor mange ganger skal du reise fram og tilbake før det ikke er lønnsomt å kjøpe den billige kabelen?

(Det å kjøre ned til butikken er tydeligvis ett stort problem for våre kunder da de kommer til oss for å reklamere!)

Lenke til kommentar

Jeg ser på sidene til Clas Ohlson at de selger to typer HDMI-kabel, en vanlig og en hi-grade. Er kanskje mange som kjøper hi-grade, for å være på den sikre siden, da den ikke koster så mye mer. Er det noen som kjenner til hvorvidt disse to kablene er sertifisert forskjellig, eller er det bare Clas som ser sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner på kabel-myter?

Lenke til kommentar

Fenomenet kalles FUD - Fear, uncertainty, doubt.

 

Ved å skape nok usikkerhet hos kundene så vil enkelte kjøpe kabler til 1700,- "just in case". Siden avansen gjerne er 3x på slike produkter så har bransjen all interesse av å holde bløffen ved like.

 

Poenget er ikke (etter min mening) at det kan være kvalitetsforskjeller mellom HDMI-kabler (jeg regner det som sannsynlig). Poenget er at det er enorme prisforskjeller ute og går, og at det er vanskelig å vurdere faktisk kvalitet. Dersom man bare går etter "jo dyrere jo bedre", kjøper en kabel som man tester hjemme, og stoler på selgeren så legger det opp til å bli lurt for noen kroner.

 

Kanskje betyr ikke forskjellen mellom 300,- og 1000,- noe for mange av dere. Jeg vil derimot gjerne kjøpe innhold for mellomlegget dersom de 700,- ikke gir meg noe som helst.

 

Hvor mange ganger skal du reise fram og tilbake før det ikke er lønnsomt å kjøpe den billige kabelen?

En gang holder. Kjøp en billig HDMI-kabel, og dersom den gir deg problemer oppsøk butikken og bytt den i akkurat den du vil.

 

Dersom du bor 100 mil fra nærmeste elektro-butikk så får du nesten vurdere selv, men de fleste av oss bor kanskje slik til at vi er innom siviliserte strøk en gang i uka og kan gjennomføre et slikt bytte uten voldsomme ekstra-kostnader.

 

Jeg har prøvd å fått hifiklubben bøtelagt for brudd på "markedsføringsloven", men forbrukerombudet anså det ikke som et prioritert område. Jeg har gitt hifiklubben anledning til å forsvare seg ved å dokumentere effekten av remediene sine, slik de etter "markedsføringsloven" har plikt til. De svarte ikke. Siden det er slik så synes jeg det er greit å synliggjøre humbugen deres så ofte som mulig, og oppfordre potensielle kunder til å oppsøke mer pålitelige, faghandler:

Har du en high-end HD-prosjektor – eller går med planer om å skaffe en – er det nesten ingen vei utenom The VDH HDMI Ultimate. Deretter kan du lene deg tilbake i sofaen i trygg forvissning om at filmopplevelsen din ikke blir forurenset av signaltap og støy på vei til prosjektoren.

...

Å overføre denne massive datastrømmen tapsfritt i en lang HDMI-kabel krever teknologi fra den ytterste grensen for hva som er mulig i dag. Men The VDH HDMI Ultimate leverer krystallklar kvalitet, også der hvor billige HDMI-kabler kun leverer støy.

...

Alle disse anstrengelsene har gitt en HDMI-kabel med ekstrem holdbarhet, ekstremt høy båndbredde, minimalt signaltap og ultralav jitter-støy – og selvsagt suveren lyd- og bildekvalitet!

hifiklubben: VAN DEN HUL The VDH HDMI ULTIMATE

1 meter, 1.698,- pr stykk

 

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...774&subid=0

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

...

dersom bare en klart identifiserbar gruppe av forbrukere er særlig sårbare på grunn av psykisk eller fysisk svakhet, alder eller godtroenhet og den næringsdrivende burde ha forstått dette, vurderes praksisens urimelighet ut fra den aktuelle forbrukergruppens perspektiv.

...

En handelspraksis er alltid urimelig dersom den er villedende etter § 7 eller § 8, eller aggressiv etter § 9.

...

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art,

b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,

c) omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen,

d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel,

e) behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner,

f) den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter,

g) forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for,

h) den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer.

 

Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

...

En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte. Ved vurderingen av om opplysninger er utelatt, skal tas i betraktning plass- eller tidsmessige begrensninger ved mediet som brukes til å formidle handelspraksisen, og eventuelle tiltak fra den næringsdrivende for å gjøre opplysningene tilgjengelige for forbrukerne på annen måte.

...

Den som forsettlig og vesentlig overtrer § 6 fjerde ledd jf. første ledd, forskrift gitt i medhold av § 6 femte ledd, § 11, § 13, § 15, § 20 annet ledd, § 26, § 27, § 28, § 29, § 30 eller § 31, straffes med bøter, fengsel inntil 6 måneder eller begge deler dersom ikke strengere straffebestemmelse kommer til anvendelse. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Uaktsom vesentlig overtredelse av § 7 eller § 8 jf. § 6 fjerde ledd jf. første ledd, § 11 første ledd, § 26 eller § 27 straffes med bøter, fengsel inntil 6 måneder eller begge deler dersom ikke strengere straffebestemmelse kommer til anvendelse. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Men hifiklubben & co kan altså trygt fortsette som lovbrytere så lenge ikke forbrukerombudet akter å bruke loven. Kanskje dersom flere klaget?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...