Gå til innhold

Ny Warcraft-milepæl (PC)


Anbefalte innlegg

Age of Conan, Lord of the Rings online og Warhammer online, skulle alle være såkalte WoW drepere, men det har de altså ikke klart. De har ikke klart å videreføre og oppfinne hjulet på nytt. Det at Blizzard og fornyer innholdet hele tiden og gir knivskapre ekspansjoner som Wrath of the lich king øker selvfølgelige den allerede sterke standarden de har satt til MMO.

 

WoW er på alle mulige måter et imponerende spill både teknisk sett og brukermessig sett. Grafisk er det kanskje ikke av det aller nydeligste der ute men cel-shading stilen passer perfekt inn i spillet. Animasjonene på alt i spillet er flytende og nydelig å se på og i Wotlk er det stor variasjon i det du gjør.

 

Her må man faktisk se på hvor gode disse spillene er i forhold til WoW, og samtidig prøve å være objektiv. Som sagt tidligere, er det aller viktigste i slike spill at de har nok spillere til å danne et levende samfunn inne i spillet. Her har WoW sitt trumfkort, det kan ingen argumentere mot. Samtidig er det nesten umulig å kunkurrere mot nettop dette. Man må skape hype før release for å vekke interesse, men som vi har sett i år kan dette slå veldig uheldig ut. Nye MMO's har alltid bugs og mangler, som da blir rettet etter hvert. Dette hadde også WoW.

 

Nå er det jo slik at alle spillutviklerne tar ideer fra hverandre. Når det så kommer nye spill på markedet, har disse ofte forsøkt å ta i bruk nye ideer. Det fungerer en stund, men før eller siden så har spillerne spilt igjennom spillet, og forventer samme innhold som et 4 årgammelt spill. Selvfølgelig tar det lengre tid å lage nytt innhold enn det tar å spille igjennom det, og dermed begynner spillerne å droppe ut. Selv om det kommer til nye spillere, finner de en tom verden, og de gidder ikke å bli værende. Dette er uheldig, ikke minst for oss om liker å spille. Så går det en stund, og så blir de nye ideene fra disse spillene tatt i bruk i WoW også. Med andre ord så kan egentlig Blizzard bare sitte og skumme fløten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Age of Conan, Lord of the Rings online og Warhammer online, skulle alle være såkalte WoW drepere, men det har de altså ikke klart. De har ikke klart å videreføre og oppfinne hjulet på nytt. Det at Blizzard og fornyer innholdet hele tiden og gir knivskapre ekspansjoner som Wrath of the lich king øker selvfølgelige den allerede sterke standarden de har satt til MMO.

 

WoW er på alle mulige måter et imponerende spill både teknisk sett og brukermessig sett. Grafisk er det kanskje ikke av det aller nydeligste der ute men cel-shading stilen passer perfekt inn i spillet. Animasjonene på alt i spillet er flytende og nydelig å se på og i Wotlk er det stor variasjon i det du gjør.

 

Her må man faktisk se på hvor gode disse spillene er i forhold til WoW, og samtidig prøve å være objektiv. Som sagt tidligere, er det aller viktigste i slike spill at de har nok spillere til å danne et levende samfunn inne i spillet. Her har WoW sitt trumfkort, det kan ingen argumentere mot. Samtidig er det nesten umulig å kunkurrere mot nettop dette. Man må skape hype før release for å vekke interesse, men som vi har sett i år kan dette slå veldig uheldig ut. Nye MMO's har alltid bugs og mangler, som da blir rettet etter hvert. Dette hadde også WoW.

 

Nå er det jo slik at alle spillutviklerne tar ideer fra hverandre. Når det så kommer nye spill på markedet, har disse ofte forsøkt å ta i bruk nye ideer. Det fungerer en stund, men før eller siden så har spillerne spilt igjennom spillet, og forventer samme innhold som et 4 årgammelt spill. Selvfølgelig tar det lengre tid å lage nytt innhold enn det tar å spille igjennom det, og dermed begynner spillerne å droppe ut. Selv om det kommer til nye spillere, finner de en tom verden, og de gidder ikke å bli værende. Dette er uheldig, ikke minst for oss om liker å spille. Så går det en stund, og så blir de nye ideene fra disse spillene tatt i bruk i WoW også. Med andre ord så kan egentlig Blizzard bare sitte og skumme fløten.

 

Argumentet om en "levende samfunn" hadde kansje vert gyldig om alle spillerene spiller i en stor verden. Det finnes godt populerte servere i wow, og det finnes servere med nesten ikke folk på. Et mmo med 500 000 subscribers kan ha et like levende ingame samfunn som et mmo med 10 millioner, forskjellen ligger i at spillet med 500 000 subscribers hadde hatt mange færre servere ala 10 000 spillere eller så, enn spillet med 10 mill. Selv et stort spill som world of warcraft, har hatt servere som har fått tvangsmigrert spillere og slått sammen serverene, på grunn av få folk. Husk at når du spiller et mmo, har du kontakt med bare noen få tusen andre mennesker som spiller spillet også.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Her må man faktisk se på hvor gode disse spillene er i forhold til WoW, og samtidig prøve å være objektiv. Som sagt tidligere, er det aller viktigste i slike spill at de har nok spillere til å danne et levende samfunn inne i spillet. Her har WoW sitt trumfkort, det kan ingen argumentere mot. Samtidig er det nesten umulig å kunkurrere mot nettop dette. Man må skape hype før release for å vekke interesse, men som vi har sett i år kan dette slå veldig uheldig ut. Nye MMO's har alltid bugs og mangler, som da blir rettet etter hvert. Dette hadde også WoW.

 

Nå er det jo slik at alle spillutviklerne tar ideer fra hverandre. Når det så kommer nye spill på markedet, har disse ofte forsøkt å ta i bruk nye ideer. Det fungerer en stund, men før eller siden så har spillerne spilt igjennom spillet, og forventer samme innhold som et 4 årgammelt spill. Selvfølgelig tar det lengre tid å lage nytt innhold enn det tar å spille igjennom det, og dermed begynner spillerne å droppe ut. Selv om det kommer til nye spillere, finner de en tom verden, og de gidder ikke å bli værende. Dette er uheldig, ikke minst for oss om liker å spille. Så går det en stund, og så blir de nye ideene fra disse spillene tatt i bruk i WoW også. Med andre ord så kan egentlig Blizzard bare sitte og skumme fløten.

 

Det er fult mulig å konkurere mot WoW's spillereantall, man trenger bare å lage et spill som er like inovativ, nyskapende og dypt å spille som WoW er, dessverre klarer få spill dette fordi de satser på et frontal angrep mot WoW noe som aldri fungerer, du kan ikke ta over WoW spillerne med en gang, du er nødt til å gjøre dette suksesivt over månder om ikke år.

 

Når det gjelder bruk av "nye ideer" i WoW så er det flere ideer som er tatt fra WoW til andre MMO enn andre veien. Flere utviklere forsøker å kopiere WoW's mekanikk fordi de tror det vil lokke spillerne over til dem, noe som naturligvis ikke fungerer. Blizzard har forøvrig ingen behov for å stjele andres ideer, de har tydeligvis nok å ta av. F.eks i WoW har de tatt kombosystemet fra Diablo for å lage Rogue klassen i WoW, de har og tatt noe fra Starcraft men husker ikke hva.

 

Alt i alt har Blizzard uten tvil gjort det meget skarpt med WoW og WoW er uten tvil et bra spill nå. De har og lært meget godt av sine "feil" noe mange spillutviklere mangler. Det originale WoW ble veldig fort grinde fokusert med få variasjoner, The burning crusade hadde en veldig "steril" verden og føltes "liten" samtidig som de hadde gjort veldig lite med grindingen. Dette har de endret i Wrath of the Lich king som føles stort, varierende i oppdragene og alt i alt interesang.

 

Om flere utviklere faktisk hadde forsøkt å fornye spillene sine slik Blizzard har gjort fremfor å høgge på samme ting over og over kunne de klart seg bedre. Men grunnet store ambisjoner går de rett i strupen på WoW noe som er fåmælt. Selv ikke David gikk i strupen på Goliath uten en slynge og en stein.

Lenke til kommentar
Det er fult mulig å konkurere mot WoW's spillereantall, man trenger bare å lage et spill som er like inovativ, nyskapende og dypt å spille som WoW er

 

Nei, på dagens marked er det ikke realistisk sett mulig å lage et spill mmo som kan konkurrere med WoW's spillerantall.

 

Det er ikke bare hva WoW er som spill som har bidratt til suksessen. For det første kom WoW på et veldig bra tidspunkt, og mye av grunnen til dens suksess er at det er utrolig simpelt. Det er noe alle kan gjøre, og alle kan få suksess i. Nei, jeg sier ikke at WoW er fri for "skills" men en kan komme veldig langt i Azeroth uten å være direkte flink. Det krever bare enormt mye tid.

 

I dag har WoW blitt et synonym for mmorpg's. Når jeg spilte WoW så prøvde jeg ut flere andre mmo's. Som blant annet Guild Wars, Lord of the Rings Online, Warhammer Online og Age of Conan. Men ingen av de ga meg noe i nærheten av det WoW noen gang hadde gitt meg. Selv om enkelte var tilnærmede blåkopier av WoW så fattet det aldri min interesse på samme måte. Og mye av grunnen til det var at jeg alltid satt spillet opp mot WoW. Om jeg fant noen mangler så satt jeg det opp mot WoW, som feks i AoC. Her syntes jeg friendlist systemet var helt på jordet, sammenlignet med WoW. Dette var også mye av grunnen til at konkurrentene tok kvelden. Folk satte de nye spillene opp mot WoW, og baserte mye av spillopplevelsen i det nye spillet på hva en hadde opplevd i Azeroth.

 

WoW har vokst seg til å bli enormt stort, og for å lage et nytt slikt spill kreves det for det første et ENORMT budsjett. Tenk på alle patchene og alle arbeidstimene Blizzard har jobbet for å optimalisere WoW.

 

WoW satte standardene for det som for "mann i gata" betraktes som et mmo(rpg), og uansett hvor bra den neste konkurrenten blir så vil det ikke være som WoW.

 

 

Hadde det vært Age of Conan som kom ut Nov 23, 2004, og WoW en gang i Mai 08, så ville situasjonen vært den samme, bare omvendt.

 

WoW var først ute og satte standardene. Selv tror jeg ikke at noe annet spill vil kunne måle seg med WoW så lenge Blizzard holder serverne sine i gang.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...