Gå til innhold

Stenge utestedene klokka to?


Fest og fyll  

119 stemmer

  1. 1. Bør utestedene stenge klokken 0200?

    • Nei, de bør stenge før
      10
    • Ja
      21
    • Nei, de bør kunne holde åpent lenger
      80
    • Vet ikke/ingen formening
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja da...

Skal vi prøve å holde debatten på et saklig nivå...?

 

Selvsagt, det var det jeg prøvde. Alkoholen knuser ikke ruter, alkoholen utfører ikke blind vold og alkoholen begår heller ikke voldtekter. Hvis folk oppfører seg dårlig på fylla kan det ha flere grunner, f.eks.

 

1. De er dårlige mennesker

eller

2. De har drukket for mye

 

Ingen av disse punktene er et kollektivt ansvar, dette får enkeltpersonene stå for og ta straffen for selv.

Lenke til kommentar
Ja da...

Skal vi prøve å holde debatten på et saklig nivå...?

 

Selvsagt, det var det jeg prøvde. Alkoholen knuser ikke ruter, alkoholen utfører ikke blind vold og alkoholen begår heller ikke voldtekter. Hvis folk oppfører seg dårlig på fylla kan det ha flere grunner, f.eks.

 

1. De er dårlige mennesker

eller

2. De har drukket for mye

 

Ingen av disse punktene er et kollektivt ansvar, dette får enkeltpersonene stå for og ta straffen for selv.

 

Du har rett i at alkoholens påvirkning av mennesker ikke skal være en kollektiv samfunnsbyrde. Det er i alle fall slik jeg tolker det du skriver.

Derimot er det lettere for maktutøverne å feie alle under samme kam og påstå at hvis et såkalt representativt utvalg markerer seg negativt i alkoholrus, så er det "riktig" å sette innskrenkninger og restriksjoner på flertallets alkoholbruk.

Dessverre er folk lite flinke til å ta vare på seg selv og sine nærmeste i slike situasjoner. Og der faller nok litt av ansvaret på hele vennegjengen som er ute på en lørdagstur, fremfor enkeltindividet som har til tendens å bli bajas i fylla.

Det er dette mønsteret i norsk drikkekultur anno 2000+ som tillater staten å komme med slike utskeielser mot folket og nærgingen.

Lenke til kommentar
Ja da...

Skal vi prøve å holde debatten på et saklig nivå...?

 

Selvsagt, det var det jeg prøvde. Alkoholen knuser ikke ruter, alkoholen utfører ikke blind vold og alkoholen begår heller ikke voldtekter. Hvis folk oppfører seg dårlig på fylla kan det ha flere grunner, f.eks.

 

1. De er dårlige mennesker

eller

2. De har drukket for mye

 

Ingen av disse punktene er et kollektivt ansvar, dette får enkeltpersonene stå for og ta straffen for selv.

 

Du har rett i at alkoholens påvirkning av mennesker ikke skal være en kollektiv samfunnsbyrde. Det er i alle fall slik jeg tolker det du skriver.

Derimot er det lettere for maktutøverne å feie alle under samme kam og påstå at hvis et såkalt representativt utvalg markerer seg negativt i alkoholrus, så er det "riktig" å sette innskrenkninger og restriksjoner på flertallets alkoholbruk.

Dessverre er folk lite flinke til å ta vare på seg selv og sine nærmeste i slike situasjoner. Og der faller nok litt av ansvaret på hele vennegjengen som er ute på en lørdagstur, fremfor enkeltindividet som har til tendens å bli bajas i fylla.

Det er dette mønsteret i norsk drikkekultur anno 2000+ som tillater staten å komme med slike utskeielser mot folket og nærgingen.

 

Helt enig, og løsningen er både feil og fryktelig enkel.

Lenke til kommentar
Bråk vil det alltid bli med tanke på den drikke-kulturen vi har i dette landet.

 

Hva bør gjøres for å bedre drikkekulturen? Sette ned avgiftene?

 

jeg syns ikke man skal gjøre noe med den norske drikke-kuløturen i det hele tatt.. Norge har i alle tider drukket, og bare fordi samfunnet og politikerne blir redde for den minste lille ting, skal en ikek endre kulturen, du hører det jo i ordet "kultur" det er noe som hører til oss.. jeg personlig mener at sdamfunnet har blitt redde for alt og feige.. mennesker skader seg, mennesker sloss, mennesker drikker.. det er ikke noe å gjøre med det, selvfølgelig burde det være mer politi i gatene for å hindre at mennesker blir banket opp på gata, men drikke-kulturen vår bør ikke endres for det... sånne ting gjør meg sint

Lenke til kommentar

La kommunene bestemme sjenketidene selv.

Vi bor i et demokrati, og de som da bor i kommunen burde bestemme om de vil ha lenge oppe eller ikke.

 

Latterlig at ei lita bygd ett eller annet sted som ikke har noen slike problemer, må føye seg etter regler som bare burde gjelde enkelte steder.

 

Begynner å bli ganske lei alle putene regjeringa skal sy under armene våres.

Vi er voksne mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...