Gå til innhold

Stenge utestedene klokka to?


Fest og fyll  

119 stemmer

  1. 1. Bør utestedene stenge klokken 0200?

    • Nei, de bør stenge før
      10
    • Ja
      21
    • Nei, de bør kunne holde åpent lenger
      80
    • Vet ikke/ingen formening
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter min mening vil det ikke ha så veldig mye å si. Jeg jobber som drosjesjåfør og vet av erfaring at flesteparten av de som jeg kjører allerede er ganske fulle når jeg kjører dem ut. Bråk vil det alltid bli med tanke på den drikke-kulturen vi har i dette landet. Når så mange fulle personer samles samtidig, skal det mye til for at det ikke skal oppstå bråk. Jeg har også følelsen på, etter 10 år som sjåfør, at det faktisk er noen som går ut bare for å lage bråk.

 

Eneste jeg ser som fordel med at utestedene stenger tidligere er at folk kanskje kommer seg ut tidligere, slik at vi kanskje ikke må kjøre alle ut på en gang. Men jeg tror ikke folk kommer til å være noe mindre fulle for det.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en sannsynlig effekt av å stenge utestedene mye tidligere. Edit: Da snakker jeg ikke om å stenge klokken 2, men å stenge ved midnatt.

 

Da vil folk gå tilbake til den gamle skikken med nachspiel istedet for vorspiel. Stenger man tidligere, vil folk gå ut tidligere, altså mindre tid til å drikke seg full før man går ut. Istedet vil folk ta et igjen etter at utestedene stenger.

 

Folk blir like fulle, men de gjør det rundt i forskjellige drabantbyleiligheter utover natten istedet for å stå dritings på byens drosjeholdeplasser klokka halv tre om natta.

 

Ikke så kjekt for naboene til nachspielene, selvsagt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Eneste jeg ser som fordel med at utestedene stenger tidligere er at folk kanskje kommer seg ut tidligere, slik at vi kanskje ikke må kjøre alle ut på en gang. Men jeg tror ikke folk kommer til å være noe mindre fulle for det.

Men dere må kjøre alle hjem samtidig, i enda større grad enn i dag. Jeg innbiller meg at om utestedene hadde holdt åpent noe lenger så ville folk dratt hjem når de var lei, til forskjellige tidspunkt utover natta i stedet for at tusenvis strømmer ut på gata for å kjøpe kebab og ta drosje hjem klokka 2 eller 3.

Lenke til kommentar
Jeg innbiller meg at om utestedene hadde holdt åpent noe lenger så ville folk dratt hjem når de var lei, til forskjellige tidspunkt utover natta i stedet for at tusenvis strømmer ut på gata for å kjøpe kebab og ta drosje hjem klokka 2 eller 3.

 

Nettopp, og i andre land der utestedene er åpen til om morningen neste dag er det akkurat det som skjer, folk blir etterhvert trett og lei og drar hjem til forskjellige tidspunkter i stedet for å bøtte innpå for å bli mest mulig loaded innen et satt tidspunkt.

 

På den måten unngår man i stor grad store ansamlinger av overstadig berusede mennesker som skal hjem på samme tidspunkt.

 

Man kunne også ha lempet på restriksjonene på salg av alkoholholdige varer på pol og butikker, slik som det er i dag kjøper folk langt mer enn de egentlig trenger, og drikker langt mer enn de egentlig bør før de drar ut på byen.

Lenke til kommentar
Det er faktisk en sannsynlig effekt av å stenge utestedene mye tidligere. Edit: Da snakker jeg ikke om å stenge klokken 2, men å stenge ved midnatt.

 

Da vil folk gå tilbake til den gamle skikken med nachspiel istedet for vorspiel.

 

Enig, godt tenkt, jeg synes dette er et bra tiltak. Enten utvide åpningstidene til 6 om morgenen, eller stenge alt ved midnatt.

 

Man kunne også ha lempet på restriksjonene på salg av alkoholholdige varer på pol og butikker, slik som det er i dag kjøper folk langt mer enn de egentlig trenger, og drikker langt mer enn de egentlig bør før de drar ut på byen.

 

Du mener å sette ned alkoholavgiftene?

Endret av Europa
Lenke til kommentar

Når ting er så ille som de er, så kan det virke som en god grunn å stenge utstedene tidlig.

 

Men når det er sagt... hvorfor skal alle andre sine personlige friheter lide fordi at det finnes drittsekker, samt at politiet ikke evner å gjøre jobben sin?

 

Jeg har en bedre idè: Nemlig at politiet gjør jobben sin, og at rettssystemet slår hardere ned (beklager ironien) på voldskriminalitet.

Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke se at det hjelper å stenge ølsalget kl 2, istedet for 3. En times mindre fyll (i beste fall) vil ha liten effekt. Og som andre sier blir det et enda større rush når man stenger tidligere.

 

Et problem er at de stedene som har oppe til halv fire ligger ganske konsentret sammen. Man kan feks sitte på en lokal cafe til kl 1 og så må man bevege seg ned mot sentrum. Hvis man fikk lengre sjenketider utenom sentrum ville ikke fylla bli så konsentrert.

 

Mer politi i gatene ville også ha hjulpet.

Lenke til kommentar
Men når det er sagt... hvorfor skal alle andre sine personlige friheter lide fordi at det finnes drittsekker, samt at politiet ikke evner å gjøre jobben sin?

 

Det er urettferdig, men sånn er verden. Visse friheter må begrense for å unngå at kuksugere lager trøbbel.

 

Hvis man fikk lengre sjenketider utenom sentrum ville ikke fylla bli så konsentrert.

 

Definitivt. Dårlig politikk å samle alle fyllesvina på ett sted.

 

Mer politi i gatene ville også ha hjulpet.

 

Seff. I Norge har man ironisk nok færrest politifolk i gatene når det er størst behov.

Endret av Europa
Lenke til kommentar

Her i Hamar stenger de utestedene klokka 2. Problemet er at spritsalget slutter klokka 2 også, og ikke alle klarer å kontrollere inntaket, så det har skjedd flere uhell der folk ikke kommer seg hjem på grunn av at de rett og slett blir for fulle av den stigende rusen på vei hjem.

 

Men jeg skal ikke si at dette skjer hele tiden, for det gjør det ikke, men det er jo litt skremmende.

 

På en annen side så har det faktisk blitt mindre bråk på byen. Bråket havner hjemme hos folk istedet.

Endret av Milt
Lenke til kommentar
det var faktisk en god ide. Det kan ikke fortsette slik som det er nå. Stengt ved midnatt slik som Tom Waits For Alice foresol var også en god ide.

 

Den eneste effekten av dette er jo bare at en flytter bråket fra en plass til en annen. For min del er det mer ønskelig å ha bråket i sentrum av byen hvor politiet kan ha større kontroll, enn å spre de ut over alle kanter, som bare kommer til å plage alle som ikke hadde planer om en sen lørdagskveld.

 

At det er mye bråk på byen ser jeg heller mer på som et kulturelt problem, og ikke et problem hvor redusering av åpningstidene er løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...