Gå til innhold

Stenge utestedene klokka to?


Fest og fyll  

119 stemmer

  1. 1. Bør utestedene stenge klokken 0200?

    • Nei, de bør stenge før
      10
    • Ja
      21
    • Nei, de bør kunne holde åpent lenger
      80
    • Vet ikke/ingen formening
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det er helt på trynet at politikere og politi ønsker at steder skal kutte ut servering kl. 0200. For det første vil det føre til at samme antall mennesker havner på gatene som hvis utestedene stengte kl.0300 (eller 0330).

Punkt nr. to er at det i realiteten er staten som tjener på dette på alle måter. Politiet kan nedbemanne en time før og spare på overtidslønn, staten tjener mer penger på polutsalg for folk må ha mer å drikke etter at utestedene er stengt.

 

Fakta (kilder Sirus + Vinmonopolet):

- Av alle fylker i Norge, er det kun Vestfold som ikke har fått flere polutsalg etter 2000. Totalt i Norge er det åpnet 46 nye polutsalg etter 2000

- Oslo er den storbyen som har hatt minst prosentvis utvikling i antall nye skjenkesteder siden 2000; med 10% økning - Bergen har 16% økning, Stavanger 14%, Tromsø 20,7%, mens Trondheim har 30% økning i antall nye skjenkesteder

- Vinmonopolet hadde en salgsvekst på 28% i perioden 2000-2008, et direkte resultat av at polet økte antall utsalg med 36,9%

 

Til tross for dette, mener politikerne at byrådet i Oslo har først en mindre restriktiv politikk av skjenkesteder enn øvrige kommuner. Oslo kommune kan ta tilbake skjenketillatelse for et utested, som i praksis fører til at det blir stengt, men Oslo kommune kan ikke holde kontroll over antall nye polutsalg, for det er det staten som avgjør.

I praksis betyr dette at staten godtar en økning på 28% inn i egen lomme, mens de vil at kommunene skal innskrenke serveringstider for alkohol.

 

Eks.: Et utested har en omsetning på 100,000 i løpet av en gitt helg med severing i perioden 2000-0300. Den mest "aggressive" perioden er 2400-0300. En innskrenking i slutten av serveringsperioden vil innebære tap av omsetning på 1/3 i den aggressive perioden ~= 8500,- per dag. På årsbasis vil dette utgjøre 884,000 kr.

Hvis man regner grovt, og feier alle utestedene i Oslo med spritservering under en kam, vil det utgjøre 912 millioner kroner per år.

Lenke til kommentar
Det er helt på trynet at politikere og politi ønsker at steder skal kutte ut servering kl. 0200. For det første vil det føre til at samme antall mennesker havner på gatene som hvis utestedene stengte kl.0300 (eller 0330).

Om samme antall mennesker ramler ut på gaten 02 eller 03 så er sjenketiden indifferent ift. mengden med folk.

Samtidig så vil en innskjerping av skjenketiden medføre mindre fulle mennesker, rett og slett fordi konsum = pris + tilgjenglighet, og når tilgjengliheten synker så synker også konsumet.

Det vil gjøre at politiet får mindre drittjobber pga drittfulle folk, og ressursene kan heller brukes til skikkelig politiarbeid enn å være barnehageonkel for fulle idioter.

 

 

Punkt nr. to er at det i realiteten er staten som tjener på dette på alle måter. Politiet kan nedbemanne en time før og spare på overtidslønn, staten tjener mer penger på polutsalg for folk må ha mer å drikke etter at utestedene er stengt.

Staten taper samtidig alkoholavgiften av de som ikke blir servert siste timen.

 

 

Fakta (kilder Sirus + Vinmonopolet):

- Av alle fylker i Norge, er det kun Vestfold som ikke har fått flere polutsalg etter 2000. Totalt i Norge er det åpnet 46 nye polutsalg etter 2000

- Oslo er den storbyen som har hatt minst prosentvis utvikling i antall nye skjenkesteder siden 2000; med 10% økning - Bergen har 16% økning, Stavanger 14%, Tromsø 20,7%, mens Trondheim har 30% økning i antall nye skjenkesteder

- Vinmonopolet hadde en salgsvekst på 28% i perioden 2000-2008, et direkte resultat av at polet økte antall utsalg med 36,9%

Hva har antall polutsalg å gjøre med skjenketidene?

 

 

Til tross for dette, mener politikerne at byrådet i Oslo har først en mindre restriktiv politikk av skjenkesteder enn øvrige kommuner. Oslo kommune kan ta tilbake skjenketillatelse for et utested, som i praksis fører til at det blir stengt, men Oslo kommune kan ikke holde kontroll over antall nye polutsalg, for det er det staten som avgjør.

I praksis betyr dette at staten godtar en økning på 28% inn i egen lomme, mens de vil at kommunene skal innskrenke serveringstider for alkohol.

Hvor kommer 28 % i fra? Og hva har kommune-stat forholdet å gjøre med skjenketider egentlig?

 

Eks.: Et utested har en omsetning på 100,000 i løpet av en gitt helg med severing i perioden 2000-0300. Den mest "aggressive" perioden er 2400-0300. En innskrenking i slutten av serveringsperioden vil innebære tap av omsetning på 1/3 i den aggressive perioden ~= 8500,- per dag. På årsbasis vil dette utgjøre 884,000 kr.

Hvis man regner grovt, og feier alle utestedene i Oslo med spritservering under en kam, vil det utgjøre 912 millioner kroner per år.

Om vi tar beregningenen dine for god fisk, noe som nok ikke stemmer, så vil ikke utestedene tape det beløpet.

De har får lavere lønnskostnader, rett og slett pga mindre timer å jobbe på. Mye av omsetningen går i alko-avgifter samtidig så vil nok folk dra tidligere til byen slik at pressperioden faktisk ikke minker med en hel time.

Lenke til kommentar

For å sitere en kommentar på DB.no kommentarsfelt:

At the moment, most of the fighting occurs between 03.00 and 04.00 when thousands of drunk people are all trying to get home at the same time. Moving closing time an hour earlier will simply move the fighting. It won't cause less drunkenness because people will either go out drinking an hour earlier or they will drink faster.

 

The only way to solve the problem is to allow bars to set their own opening times. This will mean that bars will stay open as long as they can make money whilst avoiding violent guests. Less popular bars will begin closing from around 01.00 whilst the most popular ones will remain open till around 06.00.

 

This, in my opinion, will benefit everyone. Police and taxi drivers will have a steady flow of work all night instead of all at once. A reduction in nachtspiel will help keep neighbourhoods quieter. Drinkers will have the choice to either go home or move to another bar when the current one closes.

 

Jeg synes dette var godt formulert og gjengir meningen min om saken.

Lenke til kommentar

Ja, svigerbroren min nevnte at de hadde et enormt problem med dette i Kristiansand og at det er mye mer vold i gatene et lignende vedtak enn det var før, pga dette med at alle skal hjem klokka X. Man begynner å krangle om taxi eller andre saker og så flyr det knyttnever.

Lenke til kommentar
Om samme antall mennesker ramler ut på gaten 02 eller 03 så er sjenketiden indifferent ift. mengden med folk. Samtidig så vil en innskjerping av skjenketiden medføre mindre fulle mennesker, rett og slett fordi konsum = pris + tilgjenglighet, og når tilgjengliheten synker så synker også konsumet.

Det vil gjøre at politiet får mindre drittjobber pga drittfulle folk, og ressursene kan heller brukes til skikkelig politiarbeid enn å være barnehageonkel for fulle idioter.

 

Nei. Mengden med folk vil øke i forhold til om stedene stengte en time senere, for flere velger å gå hjem frivillig før 0300. Med denne innskrenkningen vil folk bli presset ut i gatene sammen med de som velger å forlate byen tidligere.

Du tar for deg konsum i utestedene, men utelater salg fra polet og dagligvarekjedene. Salg fra disse kildene kommer til å øke det øyeblikket denne innskrenkningen trer i kraft. Politiets jobb kommer heller ikke til å bli mindre, snarere tvert imot. De vil feks. måtte rykke ut til flere nachspiel som ender med bråk, og flere tilfeller av alkoholrelatert vold i hjemmet.

 

 

Staten taper samtidig alkoholavgiften av de som ikke blir servert siste timen.

Staten taper på alkoholavgiften, men tjener på salget av alkohol som flyttes over til Vinmonopolet.

 

Hva har antall polutsalg å gjøre med skjenketidene?

Antall polutsalg ble tatt med for å belyse at staten ønsker å overkjøre kommunenes alkoholpolitikk, samtidig som at de ekspanderer sitt salgsnettverk av alkohol - ren og skjær hykleri.

 

 

Hvor kommer 28 % i fra? Og hva har kommune-stat forholdet å gjøre med skjenketider egentlig?

28% er økning i omsetningen til Vinmonopolet i perioden 2000-2008. Det står i posten, som du tydeligvis kun har skummet. Ang. kommune-stat-forholdet kan du lese det jeg skrev rett over.

 

Om vi tar beregningenen dine for god fisk, noe som nok ikke stemmer, så vil ikke utestedene tape det beløpet.

De har får lavere lønnskostnader, rett og slett pga mindre timer å jobbe på. Mye av omsetningen går i alko-avgifter samtidig så vil nok folk dra tidligere til byen slik at pressperioden faktisk ikke minker med en hel time.

Det står veldig tydelig at min beregning er et eksempel.

For å ta Oslo som eksempel, finnes det absolutt ingen indikasjoner på at folk vil dra ut tidligere. Folk drar gjerne inn til byen fra vorspiel med siste bussen/trikken/banen, og dette vil de fortsette med, da det tross alt er billigere å drikke hjemme. Det stemmer at utestedene vil spare en time i lønnskostnader per ansatt.

I så tilfelle, tenk på dette: i Oslo idag fantes det i 2007 1032 utesteder som kunne servere opptil 60% alkohol. For en dag i en gitt helg, la oss si at disse stedene ansetter i gjennomsnitt 5 personer og at lønna ligger på 150kr. Utestedene vil da spare ca. 80 millioner (5x150x1032x2x52), men taper i samme periode 912 millioner i omsetning.

Hvis man tenker at de får redusert strømutgifter+alkoholafgift, kan dette utlignes til ca. 100 millioner - totalt 180 millioner i reduserte utgifter for utestedene.

Til tross for dette vil eksemplet innebære et rellt tap på 732 millioner.

Lenke til kommentar

Blir vel ikke noe mindre bråk om de stenger klokken 3, som de gjør nå, iallefall her jeg bor, eller om de stenger tidligere... heller tvert imot tror jeg, ettersom folk er mer edru og greier en time tidligere.

 

Men jeg er helt klart for og stenge de klokken 3 istedet for 2, jeg gir faen i kaoset og saker =P

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innleggene her men jeg mener ihvertfall at utestedene selv burde bestemme når serveringen stenger.

 

Når folk ikke får drikke mer, jo da er kvelden over og det samles folkemengder utenfor med rusede folk. Det vil også føre til av folk drikker tidligere og går ut på omtrent samme tid som vil skape køer med folk på oppadstigende rus.

 

Med åpent til 5 - 6 om natten tar folk det med ro, ingen stress for at utestedene (serveringen) stenger for tidlig og folk går hjem når de er trøtte og vil legge seg fordelt utover hele natten.

 

Ikke bare slipper man store ansamlinger men vil også tro at det endrer holdningene til folk siden stress fører ofte til agressjon. Er ganske sikker på hadde det blitt valgfritt for utestedene når de skulle stenge så hadde antall voldsepisoder gått ned.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange år siden folk dro på byen i 18 - tiden og hjem mellom 23 og 00. At velstanden har økt og vi har fått mer fri har flyttet tyngdepunktet til senere på natten.

 

Jeg ser egentlig ikke problemet. Jeg bor i Oslo men er fra en stor småby lenger sør. Der har det vært skjenkestopp klokken 0200 en stund nå. Det er ikke verre enn at man drar ut en time tidligere.

 

Det er nok av verstefallsteorier ute og går, skulle nesten tro at hele byturen blir ødelagt av at man må slutte å drikke litt tidligere.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Kan også vanskelig se for meg at det skulle bli mindre vold om man kaster ut folk en time tidligere enn før. Problemet må jo være at alle stedene stenger likt og en hel haug med folk kommer ufrivillig sammen for å konkurrere om tilgjengelige ressurser som mat & transport. Det er mye "hyggeligere" ute på byen feks. 01:00 fremfor kl. 03:00 nettopp pga. dette, selv om jeg vil tror det er like mange tungt berusede kl.01:00 som 03:00.

Det eneste jeg kan se er at man får "mindre vold" i den grad at da blir byen ferdig tømt kl.04 istedet for kl.05. Noe som fører til færre timer med vold...

Lenke til kommentar
for å sitere en i klassen: steng utestedene tidligere og få fylla tilbake i hjemmet hvor ingen kan førstehjelp om noe går til helvete

Nå er hvertfall min erfaring at det er mye mindre sjanse for å havne i voldepisoder på privat-fester kontra ute på byen når alle kjemper om mat & transport.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som ikke liker meg så godt på byen siden det skal nøyaktig ingenting til før du plutselig ligger nede å spytter blod mens du lurer på hvilken bil som kjørte på deg..

 

Men jeg tror ikke det løser en damn shit å stenge tidligere. Det betyr bare at folk er enda mer gira og ikke det dugg slitne enda.

 

Hold oppe til kl 6 om morran så skal du se hvor mange som dasser til taxi kø samtidig. Folk vil dra hjem/nach/videre fra kl 2 til 6. Problem solved. (Min mening hvertfall, skulle likt å se hvordan det hadde blitt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...