Gå til innhold

Stenge utestedene klokka to?


Fest og fyll  

119 stemmer

  1. 1. Bør utestedene stenge klokken 0200?

    • Nei, de bør stenge før
      10
    • Ja
      21
    • Nei, de bør kunne holde åpent lenger
      80
    • Vet ikke/ingen formening
      8


Anbefalte innlegg

Syntes staten skal bytte ut alkohol med hasj! Så tenker jeg vi er kvitt slåssinga ;). Da sitter dem alle sammen med en gitar i armene og synger ballader etc. gir hverandre klemmer og er så glad i hverandre.

Nå starta du nettopp "alkohol er verre en hasj"-diskusjonen du er klar over det? Nå stikker jeg, hade :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det var faktisk en god ide. Det kan ikke fortsette slik som det er nå. Stengt ved midnatt slik som Tom Waits For Alice foresol var også en god ide.

 

Den eneste effekten av dette er jo bare at en flytter bråket fra en plass til en annen. For min del er det mer ønskelig å ha bråket i sentrum av byen hvor politiet kan ha større kontroll, enn å spre de ut over alle kanter, som bare kommer til å plage alle som ikke hadde planer om en sen lørdagskveld.

 

At det er mye bråk på byen ser jeg heller mer på som et kulturelt problem, og ikke et problem hvor redusering av åpningstidene er løsningen.

 

Politiet har større kjontroll når alle er i sentrum ja. Men hvis folk er spredte så blir det ikke så mange salgsmål heller. Mindre kebab- og taxikøer og så videre. Folk dytter ikke borti hverandre i gatene. Jeg gir deg også et poeng i at det vil bli mer nabobråk. Men heller at politiet blir tilkalt på grunn av en bråkete fest enn et slagsmål.

Lenke til kommentar

Jeg vet om endel byer som allerede har innført stenging av utesteder OG MATSJAPPER klokka 2. inkludert der jeg kommer fra. vil ikke akkurat si at volden har gått nedover , mer som det samme bare tidligere på kvelden. dessuten trekker folk tilbake til hjemmene sine å fortsetter med nachspiel der.

 

problemene blir bare forflyttet fra utestedene til privatpersoner / gatene

Lenke til kommentar
Politiet har større kjontroll når alle er i sentrum ja. Men hvis folk er spredte så blir det ikke så mange salgsmål heller. Mindre kebab- og taxikøer og så videre. Folk dytter ikke borti hverandre i gatene. Jeg gir deg også et poeng i at det vil bli mer nabobråk. Men heller at politiet blir tilkalt på grunn av en bråkete fest enn et slagsmål.

Stenger man tidligere vil man fortsatt ikke redusere taxikøene, og det er garantert noen som har klart å bli sørpedritings til da og skaper bråk. Stenger man imidlertid senere vil man unngå både taxikøbråk og nabobråk.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med å dra tidligere på byen? I min hjemby (stor småby, ca 50.000 innbyggere) er det så godt som dødt før 00:30. På grunn av at færre enn tidligere jobber søndager, har tyngdepunktet for når det er mest trykk ute flyttet seg fra ca 2230 til 0130. Jeg har ikke noe imot å begynne pilsingen en time tidligere og heller dra ut i 22 - tiden.

 

Men altså - grunnen til at skjenketidene har blitt innskrenket er at statistikken promille / vold følger hverandre svært jevnt. Man vil få folk tidligere ut, slik at de ikke har så høy promille.

Lenke til kommentar
Stenger man tidligere vil man fortsatt ikke redusere taxikøene, og det er garantert noen som har klart å bli sørpedritings til da og skaper bråk. Stenger man imidlertid senere vil man unngå både taxikøbråk og nabobråk.

 

Gjør man det? Hører mange sier at vold på vorspiel vil bli mer vanlig - men det jeg hører er utelukkende basert på hva mannen i gata tror. Finnes det empiri som støtter dette?

 

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, menter ikke å peke ut deg rikspøbel.

 

 

Dette har de gjort i Fredrikstad. Resultatet?

-Mer bråk på byen

-Mindre omsettning.

-3 usteder stenger på 2mnd, og resten sliter.

 

At 3 utesteder stenger på grunn av 30 min mindre tid til å servere drinker tyder vel på at ting ikke gikk på skinner fra før?

Lenke til kommentar
Dette har de gjort i Fredrikstad. Resultatet?

-Mer bråk på byen

-Mindre omsettning.

-3 usteder stenger på 2mnd, og resten sliter.

 

At 3 utesteder stenger på grunn av 30 min mindre tid til å servere drinker tyder vel på at ting ikke gikk på skinner fra før?

 

Det er ikke snakk om 30min i Fredrikstad, det er snakk om en time. Fra 01:00 til 03:00 er vanligvis den tiden da det faktisk er mange på byen. Nå som det bare er fra 01:00 til 02:00, så mister utelivsbransjen 2 timer hver helg av tiden de omsetter mest på.

 

Utelivsbransjen i Fredrikstad kjørte ikke akkurat Bentleys fra før av, men nå holder de seg knapt på beina.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Stenger man tidligere vil man fortsatt ikke redusere taxikøene, og det er garantert noen som har klart å bli sørpedritings til da og skaper bråk. Stenger man imidlertid senere vil man unngå både taxikøbråk og nabobråk.

Gjør man det? Hører mange sier at vold på vorspiel vil bli mer vanlig - men det jeg hører er utelukkende basert på hva mannen i gata tror. Finnes det empiri som støtter dette?

 

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, menter ikke å peke ut deg rikspøbel.

Det finnes nok ikke noen empiri på dette, men man kan trekke noen logiske slutninger:

 

- Når utestedene stenger for tidlig vil folk forte seg å drikke før det stenger, og følgelig bli fullere.

- Folk vil også forlate utestedene samtidig, som skaper store taxi- og matkøer. Fulle folk som irriterer seg over lange køer, og kjeder seg mens de venter, vil skape bråk.

- Når folk ikke er ferdige med å drikke når de forlater utestedende, vil de dra på nachspiel.

- På nachspiel er det hverken dørvakter eller politi, men til gjengjeld massevis av kniver og andre spennende ting som kan være kjekke å ha når det blir bråk.

 

- Stenger utestedene sent, vil folk drikke i sitt eget tempo. I stedet for å drikke mye på en gang og bli veldig fulle veldig fort, vil de drikke lenge og bli mindre fulle, men over lengre tid.

- Når folk blir slitne og leie vil de gå hjem enkeltvis, eller i mindre grupper. Altså vil det bli mye mindre taxi- og matkøer.

Lenke til kommentar

Vel, nå sier ihvertfall min erfaring noe annet. Det er vel som regel ikke bestekamerater som bråker, men på nachspiel kommer gjerne den sterkt mislikte bekjente av bekjente, den nye typen til eksen, tilfeldig forbipasserende rasshøl som noen synes det var kult å dra med osv. Men først og fremst vil det bli mye flere og større nachspiel, og dermed mer bråk.

 

Edit: Det er forøvrig også mer intimt på nachspiel enn på utesteder. Om noen lager dårlig stemning og ødelegger ting på et utested kan man bare gå et annet sted i lokalet, eller til et annet sted helt og holdent. Men om noen gjør det på et nachspiel vil det lettere bli konfrontasjoner. For ikke å snakke om mangelen på edru dørvakter som konfliktløsere.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Politiet har større kjontroll når alle er i sentrum ja. Men hvis folk er spredte så blir det ikke så mange salgsmål heller. Mindre kebab- og taxikøer og så videre. Folk dytter ikke borti hverandre i gatene. Jeg gir deg også et poeng i at det vil bli mer nabobråk. Men heller at politiet blir tilkalt på grunn av en bråkete fest enn et slagsmål.

Stenger man tidligere vil man fortsatt ikke redusere taxikøene, og det er garantert noen som har klart å bli sørpedritings til da og skaper bråk. Stenger man imidlertid senere vil man unngå både taxikøbråk og nabobråk.

 

Nå uttalte jeg meg ikke om kortere stengetid, men at sjekestedene bør spres mer geografisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...