Gå til innhold

Slettmeg


Geek_Master

Anbefalte innlegg

Geek_Master: Jeg skal ta en liten test på deg. Etter det jeg husker er logoritmer ikke pensum på ungdomskolen. Hvis jeg gir deg formulaene http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_logarithmic_identities

 

Nå, løs 2e^13x + 14e^8x = - 7e^3x

 

Dette er en vanskelig oppgave i førsteklassepensum.

Nå vet ikke jeg hvordan det er med de andre bøkene for førsteklasse, men jeg har ikke lært om tallet "e" i 1T. Ser at det er et kapittel i R1 boka der vi begynner med naturlige logaritmer.

 

Vil forøvrig si at trådstarter må ha en veldig kjip lærer. Selv er jeg også veldig flink i matte, og på ungdomsskolen hadde jeg seks på alle prøvene vi fikk. Derfor spurte læreren min i slutten av 9. om jeg ville prøve på å gjøre 1T i 10. samtidig som den matten vi allerede hadde. Jeg svarte selvsagt ja, og dermed så ligger jeg nå ett år foran resten av klassen når det gjelder matte. Kjipt at dette ikke går for deg da.

 

En annen ting jeg har lyst til å anbefale deg er at hvis du har mye slurv bør du prøve å øve på dette. Når du skal begynne på videregående vil utregninger inneholde mange flere ledd enn det du er vant til fra ungdomsskolen. Da er det veldig kjedelig å ha slurvefeil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man klarer å løse den ligningen er man god, siden den ikke har noen løsning.

Kanskje det var det som var den "lille testen". :p

Nå hadde jeg egentlig planer om å velge et annet tall, hvor jeg fikk hele negative løsninger og ikke bare negative løsninger, men det var noe som gikk galt når jeg skrev inn tallene. Uansett, jeg ønsket at svarene skulle bli negative for å skjekke om han så det, om han klarte å løse oppgaven.

 

Hvis man kan logoritmer, kan man naturlige logoritmer. Det er bare en spesiel sak av logoritmer. Man kan skriv ln som log_e, eller log_2,71828183. Jeg hadde ihvertfall lært hvordan man skal løse ligninger som 2^x=10 i første klasse. Ville ikke førsteklassinger klart den oppgaven?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon: Nei. Det der er 2mx-pensum.

Hm? Ligninger av typen y = ax hadde vi da i 1MX? Var jo masse om halveringstid for radioaktive stoffer, blant annet. Husker at eulertallet ble raskt introdusert i 1MX også, men det var først i 2MX at vi egentlig begynte å bruke det, sammen med den ordentlige definisjonen.

Lenke til kommentar
Camlon: Nei. Det der er 2mx-pensum.

Hm? Ligninger av typen y = ax hadde vi da i 1MX? Var jo masse om halveringstid for radioaktive stoffer, blant annet. Husker at eulertallet ble raskt introdusert i 1MX også, men det var først i 2MX at vi egentlig begynte å bruke det, sammen med den ordentlige definisjonen.

Vi hadde også lignigner på a^x-form, men vi gikk ikke noe mer inn på logaritmeregler. Tror bare vi hadde om eksponentialfunksjoner.

Lenke til kommentar
Camlon: Nei. Det der er 2mx-pensum.

Hm? Ligninger av typen y = ax hadde vi da i 1MX? Var jo masse om halveringstid for radioaktive stoffer, blant annet. Husker at eulertallet ble raskt introdusert i 1MX også, men det var først i 2MX at vi egentlig begynte å bruke det, sammen med den ordentlige definisjonen.

Ble ikke de bare løst grafisk i 1MX da? Jeg har ikke hatt 1MX, så jeg tar sannsynligvis feil. Første året i Frankrike, og der hadde vi det ikke. var geometri som var "the shit" i førsteklasse der, samt masse bevis. Men mener de fleste så ut som spørsmålstegn når vi kom til y=ax.

Lenke til kommentar
Hvis man kan logoritmer, kan man naturlige logoritmer. Det er bare en spesiel sak av logoritmer. Man kan skriv ln som log_e, eller log_2,71828183. Jeg hadde ihvertfall lært hvordan man skal løse ligninger som 2^x=10 i første klasse. Ville ikke førsteklassinger klart den oppgaven?

Jeg har ikke hatt om naturlige logaritmer før, men jeg greier å løse ligningen din vha Briggske logaritmer (logaritmer som opererer med grunntall 10, sant?).

Lenke til kommentar

Den fins allerede! Den store mattetråden.

 

Det fins også en mer hjelpeorientert tråd i Skole- og leksehjelp-kategorien, Den store matteassistansetråden.

 

Egentlig blir disse to trådene brukt til akkurat det samme; spørsmål og leksehjelp. Lite diskusjon om matte med andre ord.

 

Edit: vi kan jo prøve å gjøre dette til en tråd der vi diskuterer matematikk generelt, og ikke spør om leksehjelp. Altså diskusjon av en slik art som allerede er i gang her. Eventuelt kan jo Den store mattetråden renskes opp og gjøres til en slik tråd (vi trenger jo strengt tatt bare den som hører rettmessig til under Skole- og leksehjelp).

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...