Gå til innhold

Slettmeg


Geek_Master

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drit i hva læreren din sier - søk så mye utfordring så mulig. Slik skolemodellen i Norge er, så skal man ikke være bedre enn andre. Det er "bedre" at alle er middelmådige, enn at noen blir virkelig gode, og noen elendige og dropper ut. Hovedoppgaven til skolen i Norge er ikke å lære deg noe, men å sosialisere deg.

 

 

Kjøp deg en calculus- eller "precalculus"-bok. Disse er på engelsk, litt uvant til å begynne med, men etterhvert vil du bli vant med det - og da er det en fordel. Både mtp. senere studier, samt at det er enklere å søke opp ting du lurer på på nettet, siden det er mer informasjon tilgjengelig online på engelsk.

 

Sjekk også ut khanacademy.org

 

 

Hilsen en som strøk i matte på vgs, men fikk 5-er da jeg tok det opp igjen som privatist og fikk motivasjon. ^^

 

 

Edit: enkle ligninger er drittkjedelig, men du trenger denne basiskunnskapen når du begynner med mer avansert og morsom matte.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Siden du går på ungdomskolen, tror jeg at calculus for universitetet kan bli litt for vanskelig for deg. Ikke, fordi at jeg ikke tror at du klarer å gå gjennom det, men fordi du mangler erfaring og har hull, og vil dermed lære det halveis.

 

Jeg vil foreslå at du skaffer deg 1T boken, og forsetter med 2R når du er ferdig. Dette vil gjøre det enklere for deg å klare videregåendematten, og hvis du blir ferdig med 3R et år før, kan du bruke det siste året til å drive med universitetsmatte ordentlig.

Lenke til kommentar
Sant skal kjøpe dem. Jeg er gangske effektiv når jeg først er i gang, så jeg er nok ferdig med 1 og 2 klasse matte i løpet av et halvår.

 

Tviler på at du klarer å gå så fort igjennom og faktisk klarer å lære stoffet. Å gå gjennom 500-600 sider mattematikk, pluss 100 sider ungdomskolestoff, hvor ca 400 sider er nytt stoff er vanskelig. Du må tross alt gjøre noen oppgaver fra hver seksjon, og det tar litt tid.

 

Hvordan vet du at du er så rask? Har du noen gang skjekket?

 

Jeg tror at hvis du er rask, vil du klare dette. I år vil du klare å gå gjennom førsteklassepensum og kanskje litt av andreklassepensum. Neste år går du igjennom andre og tredjeklassepensum. Dermed vil du ha to år til å drive med universitetsmatte.

Lenke til kommentar

Siden du går på ungdomsskolen er nok bøker beregnet for videregående best å starte på.

 

Det er et stort sprang fra ungdomskole matematikk til vidergående, og et enda større sprang opp på universitetsnivå. Det som blir vanskeligere er ikke selve løsningene, men abstraktheten. Når man begynner å snakke om 7-dimmensjoner og komplekse tall bør man ha en underliggende forståelse, spesielt dersom man ønsker en forståelse utover det å bare løse oppgaver.

 

Dersom du er ute etter nøtter skaff deg de gamle 2MX/3MX bøkene i Sinus/Cosinus serien, Cosinus bøkene (rene oppgavebøker) har et lass av stoff å bryne seg på i kategori-3-oppgavene til de forskjellige kapittlene. Du har sikkert noen kjente du enten kan låne eller kjøpe bøkene billig av. Det er mulig det samme finnes i de nye mattebøkene for den nye læreplanen, men jeg kjenner ikke til disse.

Lenke til kommentar

Hvis du tror du kjører gjennom Kalkulus av Tom Lindstrøm eller Calculus på engelsk (dog har jeg hørt at en av dem på engelsk er brukerkurs i matte = enklere?) så er du enten allerede medlem av mensa og tatt opp av høyere makter på det nivået allerede, eller så må du think again. Selv smarteste gutten i klassen har problemer med enkelte av de oppgavene.

 

Uansett er det jo ikke noe gøy å PLØYE gjennom ting? Må jo være mer morsomt å ta det i eget tempo og faktisk lære seg noe... Står ikke på hvor lang tid man bruker på å forstå noe, men hvor god forståelse du klarer å oppnå :) (dog trenger du ikke bruke 10 år på det, but you get my point).

 

Forøvrig leser jeg en del snacksy mattebøker på siden, how to solve the unsolvable eller noe i den duren, og en del bøker om mattestykker som forskere har slitt med i alle år.. :) Skal se om jeg finner fram navn og link og sånn i morgen. Jeg synes det er gørrkjedelig å lese om hva andre har gjort innen matten, så biografier er uaktuelle hos meg. Ellers skal jeg vel ha det meste av matte på universitetet så det pensumet kommer når det kommer :p

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Geek_Master: Jeg skal ta en liten test på deg. Etter det jeg husker er logoritmer ikke pensum på ungdomskolen. Hvis jeg gir deg formulaene http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_logarithmic_identities

 

Nå, løs 2e^13x + 14e^8x = - 7e^3x

 

Dette er en vanskelig oppgave i førsteklassepensum. Hvis ikke det er opplagt hvordan du skal løse oppgaven må du som alle andre. Lese teorien, lese eksempler, gjøre oppgaver som ligner eksemplene. Det er egentlig bare denne måten som virkelig gjør deg dreven til å gjør log oppgaver. Går du denne veien vil du absolutt ikke komme gjennom f.eks. logoritmer iløpet av 2 dager. Hvis du har lite annet å gjøre burde det ikke ta mer enn 1-2 uker, men kan ta mer tid om du faktisk har andre ting å gjøre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ja, jeg anbefaler den linken til alle som jobber med matematikk - han er veldig flink å forklare, og man får på en måte "tavelundervisning" som er fint i tillegg til å lese på egenhånd.

 

Det blir vanskelig å trekke ut noen deler av matematikken, da det ene bygger på det andre - men klart; du vil nok få mer bruk for funksjoner enn f.eks. trigonometri (uten at det er noen grunn til å ikke lære trigonometri).

Lenke til kommentar
Geek_Master: Jeg skal ta en liten test på deg. Etter det jeg husker er logoritmer ikke pensum på ungdomskolen. Hvis jeg gir deg formulaene http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_logarithmic_identities

 

Nå, løs 2e^13x + 14e^8x = - 7e^3x

 

Dette er en vanskelig oppgave i førsteklassepensum. Hvis ikke det er opplagt hvordan du skal løse oppgaven må du som alle andre. Lese teorien, lese eksempler, gjøre oppgaver som ligner eksemplene. Det er egentlig bare denne måten som virkelig gjør deg dreven til å gjør log oppgaver. Går du denne veien vil du absolutt ikke komme gjennom f.eks. logoritmer iløpet av 2 dager. Hvis du har lite annet å gjøre burde det ikke ta mer enn 1-2 uker, men kan ta mer tid om du faktisk har andre ting å gjøre.

Hvis man klarer å løse den ligningen er man god, siden den ikke har noen løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...