Gå til innhold

Ødelagt mac og problemer med Apple.


Mirror

Anbefalte innlegg

Rundt skolestart i fjor investerte jeg i en ny MacBook. Det gikk et halvt år, så hadde det seg slik at en 3.5mm jack knakk inne i MacBooken. Jeg leverte med en gang til reparasjon, to uker senere får jeg melding fra Apple om at det vil koste den nette sum av 11.000 kr for å utføre dette. Jeg takker selvsagt nei til å få dette utført, da det tilsvarer prisen på en ny mac og betaler reparsjon på omlag 1.000 kr for å få den tilbake.

Nå har macen, som av de fleste macer av denne generasjon begynt å sprekke opp i forkant. Dessuten har HD'en gått.

 

Hva skal jeg gjøre med at apple nekter å reparere? Og i tilegg at de hevder at det faktum at Macen sprekker opp, er kun grunnet slitasje(noe jeg vet det ikke er, av den enkle grunn at den har blitt behandlet ekstremt pent).

 

Har jeg faktisk rett på reparasjon eller tilsvarende vare i denne saken?

 

 

Mvh. Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min òg sprekker! :ph34r: Til tross for at denne har blitt behandlet med silkehansker.

Jeg har ikke orket å prøve å få dette reparert engang. Apple er forferdelige når det gjelder reparasjoner eller reklamering generelt. Det går så forferdelig seint! Men 11k for å få fikset 3.5mm jacken? Å herre :wallbash:

Lenke til kommentar
Det vet jeg, men, teknisk sett går det jo helt fint å drille den ut.

Det er barre irriterende at Apple virkelig ikke gidder å satse på kundeservice.

 

Finnes enda en enklere løsning : 1 dråpe superlim på en liten kontaktflate som du fører rett inn mot den brekte jacken, så venter du til det tørker og drar den ut.

Har gjort dette selv og det fungerer bra så lenge du kan visuelt se den delen som er brekt. Må være litt stø på fingrene med mindre du ønsker å gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Ett hovedkort i en bærbar tar sjeldent lang tid, etter å ha byttet en god del selv så vil jeg si at 30min går veldig greit.

Så at det er en tidkrevende og dyrt går jeg ikke på lengere.

Vet ikke hvor mye Apple tar for hovedkortene sine, vi bruker Dell, der ligger de på rundt 1350kr + mva.

 

~ Mortis360

Har du f.eks. forsøkt å bytte en hardisk på en MacBook? Cirka 30 skruer som må ut. Da er det neppe noe enklere å få byttet hovedkort for å si det slik.

Lenke til kommentar
Ett hovedkort i en bærbar tar sjeldent lang tid, etter å ha byttet en god del selv så vil jeg si at 30min går veldig greit.

Så at det er en tidkrevende og dyrt går jeg ikke på lengere.

Vet ikke hvor mye Apple tar for hovedkortene sine, vi bruker Dell, der ligger de på rundt 1350kr + mva.

 

~ Mortis360

Har du f.eks. forsøkt å bytte en hardisk på en MacBook? Cirka 30 skruer som må ut. Da er det neppe noe enklere å få byttet hovedkort for å si det slik.

 

Man skrur da ikke ut skruer manuelt på et verksted heller da.

Og uansett om det er 30 eller 300 skruer så unnskylder det ikke at Apple kan ta seg betalt 11.500 for en knekt minijack som burde være et enkelt problem å fikse. Dette kalles rett og slett elendig kundeservice.

Lenke til kommentar

Det er ingen av dere som skjønner noe som helst føler jeg, Apple (eller Eplehuset og Humac) fikser fint topp plata deres om dere har med dere kvittering på at den er kjøpt i Norge og er innenfor to år. Når det gjelder hovedkort, så er det den dyreste komponenten i en bærbar maskin, da alle komponenter untatt minne, hd og cd drive er LODDET på hovedkortet, noe det f.eks ikke er på dell, da du som regel kan bytte ut både cpu, minne, skjermkort etc.

 

Når du har klart å knekke noe inni der kan du og skylde deg selv og ikke klage til Apple (eller andre) for høye priser. Apple opererer med disse for at du skal kjøpe ny maskin, nettopp fordi det er hva flesteparten velger å gjøre, etter å ha inkassert forsikringspengene. Det er også noe jeg anbefaler deg, om du ikke vil gå for metoden over og bruke superlim for å få den ut!

Lenke til kommentar
Nå har macen, som av de fleste macer av denne generasjon begynt å sprekke opp i forkant. Dessuten har HD'en gått.

 

Hva skal jeg gjøre med at apple nekter å reparere? Og i tilegg at de hevder at det faktum at Macen sprekker opp, er kun grunnet slitasje(noe jeg vet det ikke er, av den enkle grunn at den har blitt behandlet ekstremt pent).

 

Har jeg faktisk rett på reparasjon eller tilsvarende vare i denne saken?

Fint om folket prøver å holde seg til topic og hjelpe trådstarter og ikke spore av i en ren Apple-debatt eller en debatt om hvor enkelt/vanskelig det er å skifte hardware på rukter.

 

(Og som vanlig skal ikke dette innlegget kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar
Det vet jeg, men, teknisk sett går det jo helt fint å drille den ut.

Det er barre irriterende at Apple virkelig ikke gidder å satse på kundeservice.

 

 

Strengt tatt har ikke denne saken noe som helst med Apple sin kundeservice. At kunden knekker jack pluggen inni

maskinen er kundens egen feil. Apple driver faktisk ikke veldedighet. Og det er riktig som Loko sier, man må nok bytte hele hk på maskinen. Er enig i at 11 store flak er i overkant dyrt, men skal man kjøre mac er det også dette som kan være bakdelen ...

 

I dette eksakte tilfellet, hva skulle Apple ha gjort for at du skulle opplevd at de gav deg god kundeservice?

Lenke til kommentar
Det vet jeg, men, teknisk sett går det jo helt fint å drille den ut.

Det er barre irriterende at Apple virkelig ikke gidder å satse på kundeservice.

 

 

Strengt tatt har ikke denne saken noe som helst med Apple sin kundeservice. At kunden knekker jack pluggen inni

maskinen er kundens egen feil. Apple driver faktisk ikke veldedighet. Og det er riktig som Loko sier, man må nok bytte hele hk på maskinen. Er enig i at 11 store flak er i overkant dyrt, men skal man kjøre mac er det også dette som kan være bakdelen ...

 

I dette eksakte tilfellet, hva skulle Apple ha gjort for at du skulle opplevd at de gav deg god kundeservice?

 

Hvis du leser første innlegget så klager ikke brukeren her på at han ikke får reparert jacken for Apples sin regning. ;)

 

Hans problem er at mac'en sin innpakking begynner å sprekke, og ikke ser like fin ut, men som Apple mener er normal/forventet slitasje av en mac.

Lenke til kommentar
Det vet jeg, men, teknisk sett går det jo helt fint å drille den ut.

Det er barre irriterende at Apple virkelig ikke gidder å satse på kundeservice.

 

 

Strengt tatt har ikke denne saken noe som helst med Apple sin kundeservice. At kunden knekker jack pluggen inni

maskinen er kundens egen feil. Apple driver faktisk ikke veldedighet. Og det er riktig som Loko sier, man må nok bytte hele hk på maskinen. Er enig i at 11 store flak er i overkant dyrt, men skal man kjøre mac er det også dette som kan være bakdelen ...

 

I dette eksakte tilfellet, hva skulle Apple ha gjort for at du skulle opplevd at de gav deg god kundeservice?

 

Det har absolutt å gjøre med kundeservice.

Selv om feilen utelukkende er forårsaket av kunden , så er det jo i prinsipp en ganske banal feil som man har kunnet sørget for å ha planlagt for og dermed ungått å ta betalt 11k for å bytte et hovedkort og mm. Denne feilen kan sammenlignes med at en tast faller ut av tastaturet og forsvinner og Apple tar seg 11k for å bytte hk siden tasten sitter på denne.

 

Det skal ikke så mye til for at en jack skal brekke og det har nok mye mer med dårlige headset å gjøre enn at kunden har brukt for mye makt eller kommet borti den ved et uhell.

 

Å yte god kundeservice i dette tilfellet hadde vært å kunne ordnet opp i feilen uten at det har kostet skjorta. Men som vanlig er apple design, mote og masse hype men null "sjel".

Lenke til kommentar

Haha, for noen udugelige folk. 11000 norske kroner for å ta litt lim på en pinne eller på den delen som du sitter igjen med som knakk, stikke den inn, vente noen minutter for så å dra den ut? Jeg ler, jeg ler. Jeg har fikset dette på flere minijackinnganger, og det er null stress. Men ja, Apple suger. De har en del smarte løsninger, men der stopper det hele. Har også lest at iPhone har begynt å sprekke. Jeg har kjøpt en iPod for mye (dvs. 1 stykk) og aldri mere Apple.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil du si at når apple nekter å reparere en Norskkjøpt mac(Humac Ullevål) for sprekkskader i forkant og ødelagt HD er det for å ikke drive veldedighet? Det er greit nok med jacken, den fikk jeg ut med en enkel operasjon selv(uten åpning av maskin eller garantibrudd). Men problemet er vel heller at de nekter reparasjon av sprekkskader.

 

Jeg skal prøve å ta med macen enda en gang, men nå har jeg brukt i overkant av 3000 nok på å sende inn macen for reparasjon. Hvor jeg hver gang har fått høre at når macen sprekker opp, så er det slitasje, og denne slitasjen fører til ødelagt HD. Derfor er dette selvforskyldt.

Jeg skjønner det med jacken, det er greit nok(synes dog de kunne fjernet den, og heller tatt betalt for det enn å ikke reparere; dette er forøvrig kun min mening).

Men jeg håper de denne gangen utfører et HDbytte og reparasjon av skadene i forkant som de fleste macer får med tiden.

 

Jeg kommer med tilbakemeldinger om hvordan det går denne gangen, maskinen er registrert i butikken, selv om jeg ikke har kvitteringen. Og de vet godt på humac at den er kjøpt i Norge da samtlige familiemedlemmer har kjøpt utstyret sitt det. Jeg håper at de velger å reparere skadene denne gang, ellers får jeg nesten involvere forbrukerrådet.

Hadde vært fint om macen fungerte, selv om de ikke tar sprekkskadene.

 

Mvh. Martin

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar
Når du har klart å knekke noe inni der kan du og skylde deg selv og ikke klage til Apple (eller andre) for høye priser. Apple opererer med disse for at du skal kjøpe ny maskin, nettopp fordi det er hva flesteparten velger å gjøre, etter å ha inkassert forsikringspengene. Det er også noe jeg anbefaler deg, om du ikke vil gå for metoden over og bruke superlim for å få den ut!

 

Kjære Fredriku, jeg vil gjerne vite hvaslags forsikring dette muligens kan gå på? Sikter du til at innboforsikringen min vil gi meg pengene tilbake for skaden på macen, slik at jeg kan kjøpe en ny?

Som student har jeg desverre ikke råd til å kjøpe meg en ny mac grunnet småskader, og det er som jeg mang en gang har skrevet ønskelig at slikt skal gå på garantien jeg får fra Apple.

 

Mvh. Martin og beklager to poster på rad.

Lenke til kommentar

Sprekk i plast kan komme av støtskader eller så er det pga. svakheter ved den modellen. Jeg skjønner ikke helt hva Apple har emd dette å gjøre, da du kjøpte den på Humac, reklamer til dem om sprukket plast. Dette er en vanlig feil, og jeg kjenner flere som har fått ordnet dette uten problemer.

 

Når det gjelder jacken du knekte iunni der, så skjønner jeg godt at verkstedet ikke bare dro den ut. Det har noe med å si at man må vite at produktet fungerer 100% etter reparasjon, ellers vil verkstedet for tyn. Det blir som orginalverksted for bil ikke sveiser eksoslekkasjer, de bare setter inn nye deler.

Lenke til kommentar

I følge Humac sender de inn utsyret de får til reparasjon til apple, derfor vil jeg si det har noe med apple å gjøre. Plastskaden håper jeg de reparer, da som du selv nevner er noe som forekommer på alt for mange macer.

 

Nå rakk jeg ikke Humac i år, men skal innom i løpet av uken. Vi får se hva apple gjør med saken.

 

HD og plastskadene burde være mulige å ordne denne gangen, får vi håpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...