Gå til innhold

Opera 10 klarer Acid3-testen


Anbefalte innlegg

Snakker du om extension?

 

Nei, jeg mener standarden. Siste Opera jeg prøvde lå download'ene i en liste av tynne striper, noe jeg ikke likte. Siden DL-manageren til FF er i et eget vindu er det bare hånda kjapt bort alt+tab for å få den opp som er litt enklere enn ctrl+num etter hvilken tab manageren ligger på i Opera. Men det er vel også mest snakk om individuell smak, jeg liker det i det minste slik.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis Opera var fri kunne jo f.eks. Nintendo ta kildekoden, og lage sin egen variant for sine enheter uten å blande inn Opera Software.

Tviler på om Nintendo ønsker å lage en egen nettleser. De kunne jo bare brukt Webkit. Det kan fort bli dyrt å prøve å bygge en egen, så selv om det er opptil flere åpne nettlesere der ute kan det være raskere og billigere å betale Opera for å gjøre det. Da får man jo folk som faktisk gjør dette til daglig. Tar litt tid og penger å skrape sammen et godt nettleserteam.

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener standarden. Siste Opera jeg prøvde lå download'ene i en liste av tynne striper, noe jeg ikke likte. Siden DL-manageren til FF er i et eget vindu er det bare hånda kjapt bort alt+tab for å få den opp som er litt enklere enn ctrl+num etter hvilken tab manageren ligger på i Opera. Men det er vel også mest snakk om individuell smak, jeg liker det i det minste slik.

 

Jeg ser ikke den helt store forskjellen på alt+tab og ctrl+tab. Ctrl+tab er faktisk en behageligere operasjon å utføre ;)

Lenke til kommentar
Snakker du om extension?

 

Nei, jeg mener standarden. Siste Opera jeg prøvde lå download'ene i en liste av tynne striper, noe jeg ikke likte. Siden DL-manageren til FF er i et eget vindu er det bare hånda kjapt bort alt+tab for å få den opp som er litt enklere enn ctrl+num etter hvilken tab manageren ligger på i Opera. Men det er vel også mest snakk om individuell smak, jeg liker det i det minste slik.

Prøv Ctrl + J du ;) Hopper til tabben med transfers, eller åpner den hvis den ikke er åpen.

 

Selv håper jeg bare at 9.7 eller 10.x fikser de kjente bugsa på GNU/Linux.

 

EDIT: dersom du noensinne lurer på hvordan du enklest kan gjøre en ting i Opera, gå til Innstillingene for tastatursnarveier og søk på det du ønsker å gjøre. Stor sannsynlighet for at det allerede er en snarvei for det (overraskende "sane" mange av de også) du ønsker. Hvis ikke kan du jo bare opprette en ny. I det siste har jeg funnet ut hvor sykt konfigurerbar Opera faktisk er. Ikke noe jeg hadde forventet av ikke-fri programvare.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Svært imponerende, synd at Opera ikke er fri programvare.

 

Det er vel kanskje like greit at de tre største nettleserne er vidt forskjellige, som også gir vidt forskjellige muligheter. :)

  • En er gratis og fri (Firefox)
  • En er gratis og ikke fri (Opera)
  • En er ikke gratis og ikke fri (IE)

Firefox kan alle lage sin egen variant av, men samme opplegg for Opera ville delvis hindret muligheten de har til å tjene penger på nettleseren sin. Hvis Opera var fri kunne jo f.eks. Nintendo ta kildekoden, og lage sin egen variant for sine enheter uten å blande inn Opera Software.

 

Mnja. En sannhet med modifikasjoner. Selv om Opera skulle finne på å åpne kildekoden, betyr ikke det at det plutselig er fritt frem for å bruke en eksakt kopi av dagens Opera. For eksempel har både AMD og Sun frigjort en god del kildekode de siste åra, men å utvikle et selvstendig produkt basert på denne kildekoden tar LAAAAAAAANG tid.. For eksempel har Red Hat brukt store ressurser på å utvikle en åpen versjon av Java, nemlig Iced Tea, men nå, etter over et år med utvikling, er de enda ikke i nærheten av den funksjonaliteten man besitter i Java. AMD frigjorde/frigjør til stadighet kildekoden til skjermkortene sine, men de åpne driverne er i kun noen få tilfeller i stand til å måle seg med AMDs egne.

 

Jeg synes Opera burde sett mer på muligheten i åpen kildekode, for det å sitte og knuge på sin egen kildekode er en smule bakstreversk i dagens åpne nettmiljø. Det er gjerne en grunn til at de beste utviklerne gir sine bidrag til Firefox og andre åpne prosjekter. De lukkede prosjektene blir mer og mer isolerte, mens de åpne prosjektene får mer og mer momentum..

Lenke til kommentar

Nok en kunnskapsløs artikkel... Opera har aldri påstått at Alpha 1 klarer Acid3 testen - utviklerne var veldig spesifikke når de bare sa at Alpha 1 oppnår

 

"100/100 and pixel-perfect on the Acid3 test"

 

som bare er 2 av 3 krav for å bestå testen - det tredje kravet er at testen skal kjøres jevnt og fint, slik du for eksempel kan se i Chromium (som feiler andre deler av testen).

 

På grunn av artikler som dette der personer uten kunnskap legger ord i munnen på Opera, er det alt dukket opp tester / kommentarer som "avslører løgnen til Opera" og tilbakeviser at Opera 10 Alpha 1 består testen.

Lenke til kommentar
Siden DL-manageren til FF er i et eget vindu er det bare hånda kjapt bort alt+tab for å få den opp som er litt enklere enn ctrl+num etter hvilken tab manageren ligger på i Opera.

Prøv ctrl + tab. ;)

Er jo mye enklere å trykke ned høyre museknapp og scrolle med hjulet.

Eller hvis du alltid har F4 menyen åpen, kan du bare flytte musa bort til ikonet for transfers og trykke.

Lenke til kommentar
Snakker du om extension?

 

Nei, jeg mener standarden. Siste Opera jeg prøvde lå download'ene i en liste av tynne striper, noe jeg ikke likte. Siden DL-manageren til FF er i et eget vindu er det bare hånda kjapt bort alt+tab for å få den opp som er litt enklere enn ctrl+num etter hvilken tab manageren ligger på i Opera. Men det er vel også mest snakk om individuell smak, jeg liker det i det minste slik.

Ctrl + J i Opera fører rett til download tabben ;) .

Lenke til kommentar

Den siste versjonen her er så sinnsjukt skarp. Snappy surfing, loading og, vel, alt flyter som på skinner. Herlige greier, trudde virkelig ikkje at det var mulig å komme med merkbare forbedringer.

 

Det er mange som trekker ned at Opera sitt interface er så jalla på ein eller annan måte. Hittil så har det vore upåklagelig. Her er mitt. operaui2.png

 

Eineste eg savner er muligheten til å gjere med windows title bar som Chrome gjorde.

 

Sjølv så bruker eg Opera, så Chrome (kjapp og enkel), så Firefox (for Firebug). Firefox er for uintegrert og usammenhengende for min del. Liker flytende integrasjon slik som Opera har klart :>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...