Gå til innhold

GTA IV med SecuROM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Rockstar har allerede forsvart bruken av SecuRom. De tvinges til å bruke det siden DERE laster ned spill. Men de har fjernet aktiveringsdelen så du kan installere spillet på så mange maskiner du bare gidder. Så dere har ingenting å syte over.

Endret av Avean
Skrevet (endret)

Nå tør jeg påstå at det ikke bare er jeg som laster ned nettop pga. implementering av SecuROM.

SecuROM har ingen nyttefunksjon lengre da spill alikevel blir cracket 0-2 dager etter spillets release.

Men uansett, hold diskusjonen din om SecuROM til de egne dedikerte trådene om dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=972901

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=972352

Orker ikke flere tråden om fordeler/ulemper med SecuROM eller DRM generellt.

Endret av Caliburn
Skrevet

Dette er vel pcgamere skyld i selv mener jeg

Mest piratkopierte maskinen som finnes er nemligt pc. Kjenner omtrent ingen som kjøper pcspill :(.

Selv jeg har pc og den skal være clean fordi nettopp piratspill er nokså fucked og det er ulovlig!! Har ingenting på den pcen, ikke noe piratmusikk eller piratvideoer. Pc er kun dedikert til lovlig spilling ingenting pirat-avskum!

Skrevet

Avean, spill med securom er ingen hindring for piratene lengre. Det er derfor en unødvendig onde for oss som kjøper spillene. Om securom faktisk hadde fungert, ville jeg vært den første til å støtte den.

Skrevet

Ja da hjalp securom veldig mye :(. Og piratene av nettsjøen ødelegger for folk som virkelig bruker penger på sine spill...

Hva klarer ikke hackerene å ta knekken på, jeg tror det er bare 1 maskin som er igjen som ikke er knekket er vel PS3, kudos for den sikreste maskinen til nå!!

Skrevet (endret)

Jeg tror at hovedgrunnen til at folk piratkopierer på PC er rett og slett fordi det er særdeles enklere enn å faktisk fysisk kjøpe spillet i butikk. Det er så sinnsykt lite pes å gå på torrentz.com og søke etter spillet og laste ned. Ferdig på noen timer og that's it. Det har vel også blitt litt mindre stas å ha PC-cartridges i hylle også etter at konsoller har blitt såpass populært. Mange har også PC samtidig som de har konsoll. Og da tviler jeg på at de kjøper PC-spill for å si det sånn. For at piratkopiering skal bli slutt på så må en revolusjon til innen pc-formatet. Noe ala Steam kan kanskje være et fint alternativ. Får se hvordan det utvikler seg.

Endret av Kenny Bones
Skrevet

Jaja, får sjå det positive i det: det blir stadig lettare å velge kva spel eg skal styre unna. Problemet vil vel oppstå når det kjem eit spel eg "må" ha, og utgivarfjolset har bundla det med eit eller anna ekstra kundefiendtleg DRM-system. Kva skal eg gjere då? Det byr meg om lag like mykje imot å installere denslags på PC-en min som å laste ned spel. Heldigvis er ikkje GTA IV eit slikt spel.

Og nei, Avean, eg piratkopierar ikkje. Sjølv når eg her om dagen ikkje fann att KOTOR-plata mi, valgte eg å kjøpe ein ny kopi framfor å laste det ned. DRM er vesentleg meir til plage for folk som meg, enn for piratane. Piratane får tak i spelet uansett. Gratis. Kanskje til og med utan DRM. DRM er generelt ineffektivt mot piratkopiering. Det verkar som om der er ein slags "rette baker for smed"-idioti som regjerar i underhaldningsindustrien. Dei klagar over korleis piratane snyt dei, som er rett og rimeleg, men reaksjonen er å straffe lovlydige forbrukarar. Kvifor må eg til dømes site og glo på ein "piratkopiering er fyfy"-reklamefilm eller advarsel, som det gjerne ikkje går an å hoppe over, når eg sett inn ein DVD eg har kjøpt? Ville eg måtte ha sett på dette om eg hadde lasta ned filmen? Eg tvilar. Kanskje nokon som lastar ned film kan seie det med sikkerheit.

Når dette er sagt, so er eg einig i ein ting: piratane treng ikkje syte over dette. Dei har gjort sitt for å bidra til denne situasjonen, og fortenar like mykje bank for å øydeleggje for oss ærlege forbrukarar som utgivarane gjer.

Kay

Skrevet
Jeg tror at hovedgrunnen til at folk piratkopierer på PC er rett og slett fordi det er særdeles enklere enn å faktisk fysisk kjøpe spillet i butikk.

Der er eg nok ueinig med deg. Det er trass alt ikkje altfor vanskeleg å stikke innom den lokale spelbutikken etter jobb, eller legge inn ei bestilling på ein nettbutikk. Litt avhengig av hastigheita på internettlinja di og korleis du planlegg ting, kan faktisk dette i ein del tilfelle vere raskare enn å laste ned spel. Eg trur grunnen til at folk piratkopierar er at dei føler dei har ein slags rett til å spele spelet utan å betale for det. Det er i alle fall det inntrykket eg får når piratkopiering blir diskutert. Folk snakkar om det å betale for spel som ei form for veldedigheit, eller ei god gjerning. Typisk er ein "ikkje interessert i å betale <beløp>". Eg trur folk piratkopierar av grådigheit, og manglande respekt for verdien av andre sitt arbeid.

Kay

Skrevet

Grunnen til at jeg piratkopierer på PC er at det er så utrolig enkelt, og gratis. Hadde jeg hatt PC til det hadde jeg sikkert lastet ned GTA IV til PC, selv om jeg har det på Xbox (Kjøpt og betalt).

Skrevet

Ja der røk mitt kjøp. Når de legger inn SecuROM på steam versonen også er det ikke så mye annet og gjøre når man ikke vil ha den driten på pcn sin :( Hadde faktisk gledet meg til og kjøpe gta 4.

Skrevet

Og de som piratkopierer vil da nødvendigvis via sin handling gi støtte til at enda hardere kopibeskyttelse blir lagt inn i fremtiden. Gratulerer.

Skal man boikotte et spill må man gjøre dette fullstendig og ikke piratkopiere det.

Skrevet (endret)

Det er ingen hardwarelås med GTAIV, Rockstar har fjernet det. Du kan installere så mange ganger du vil. Securom er virkemidler som Rockstar må innføre for at PC spillere flest piratkopierer, det er sannheten og det vet 99.9% av dere som sitter å skriver her.

Aldri hatt noe problemer med DRM og GTAIV er trolig nok kuleste onlinespillet du får tak i på PC i år uten tvil. Verste jeg vet om er når folk syter over Securom, det har vært problematisk for 0.00001% av befolkningen som har sære dvd-spillere. Men ellers har det fungert bra.

Endret av Avean
Skrevet
Glad jeg kjøpte gjennom steam ;)

Du får fortsatt Securom. Istedenfor DVD-sjekk så er det innlogging som verifiserer om du får lov til å bruke det du har betalt for. "sååå" mye bedre med nett-sjekk enn plate-sjekk :roll:

Skrevet
Securom er virkemidler som Rockstar må innføre for at PC spillere flest piratkopierer

Det eneste bruk av Securom gjør er å irritere lovlydige kunder. Spillet kommer til å være tilgjengelig på nett før utgivelsesdatoen uansett, så det eneste de oppnår er å skyte seg selv i foten.

I stedet for å straffe folk ved å dynge produktene ned med "beskyttelse" av denne typen kunne de iverksatt tiltak for å gjøre produktene mer attraktive slik at flere fikk lyst til å bruke penger på de (da snakker jeg om bonusinnhold, spesielle versjoner etc. Kun fantasien som setter grenser). Men neida, det eneste spillbransjen ser for seg er at de med nebb og klør skal bekjempe piratkopiering, noe de aldri vil lykkes med. De kjemper en kamp de ikke kan vinne, og jo før de innser dette jo bedre. Det eneste de oppnår er å pisse på de lovlydige kundene sine. Jo mer av typen Securom, DRM og den dritten de kommer med, jo færre salg vil de oppnå over tid. Garantert!

Jeg prøver ikke å forsvare piratkopiering på noen måte, siden jeg for min del liker å ha original vare i hylla, uansett om det er snakk om musikk, spill eller film. Realiteten er dog at kopibeskyttelser, holdningskampanjer og alle andre forsøk på å snu trenden ikke vil hjelpe. Piratkopiering har eksistert så lenge jeg kan huske. Internett har kun gjort det enklere og dermed mer utbredt. På tide at spillindustrien våkner opp og tilpasser seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...