Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Driver jeg med husbråk?


Obskar

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden på en hybel i et privateid bolighus, det bor også to andre her i kjellern med meg. Det har den siste uken oppstått et problem da personen i naborommet har klaget på at støyen fra datamaskinen holder han oppe om natten. Selv er jeg en person som har problemer med nattasøvn og derfor gjør mye av studiene mine på natterstid. Hadde jeg drevet et veldig spetakkel med høy musikk og lignende så hadde jeg forstått hans klager og tatt de til etteretning, men jeg føler dette er urimelig da det bare er datamaskinen min som står på. Lurer derfor på om det jeg gjør faller innfor noen bestemmelser om husbråk, eller det f.eksempel er snakk om decibel målinger som legger føringer for hva som er akseptabelt. Har liten lyst å ta kontakt med huseieren da de har hatt noen økonomiske problemer i den siste tiden og jeg ikke vil plage de med mer uten at det er nødvendig.

 

Har i en tidligere diskusjon med vedkommende foreslått øreplugger eller lignende, men han mener ikke det er hans oppgave å bruke det. Det er alltid to sider av en sak og jeg forstår at dette er like frustrerende for han som for meg, det jeg lurer på er om det finnes regler/lover på område som jeg kan se på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det overrasket meg veldig, men har ikke lyd på pc'n om jeg nå studerer, leser nettaviser eller spiller. Skal sies at veggene her er meget tynne så lydisolasjon er lik null, likevel synes jeg altså at det er urettferdig at jeg må gå til slike lengder for å ta hensyn.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bare ignorere han heller, da blir jeg jo å ha det samme problemet hver natt jeg er våken. Eneste som kanskje blir å hjelpe er vel å ta en prat med huseierne, men hadde vært greit å være sikker på at jeg ikke bryter noen form for lover å regler med min natteaktivitet. Selv om jeg tviler sterkt for det.

Lenke til kommentar
kjøp 4 gummi-føtter du klistrer under pc`n, regner med at det er noe resonans-greier som pågår.

har hørt om tilfeller der de etasjen under hører pc`n jobbe MYE mer enn de som sitter i samme rom som den.

 

er sant dette med at under etasjen hører bedere.

mora mi sove jo en etasje under meg.

og hun kjenne noe dure lyder.

Lenke til kommentar
kjøp 4 gummi-føtter du klistrer under pc`n, regner med at det er noe resonans-greier som pågår.

har hørt om tilfeller der de etasjen under hører pc`n jobbe MYE mer enn de som sitter i samme rom som den.

 

Dette er noe jeg helt klart kan gjøre, men det er jo en forskjell på naborom og underetasje. Tror de fleste har opplevd at lyder ovenfra i et hus høres veldig gått.

 

Sitter uansett igjenn med samme problemstilling da jeg tviler på at gummiknotter vil stoppe klagingen.

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at det er fullt mulig å høre en skikkelig nerdepc gjennom billige hybelvegger, og hvis man først har begynt å ergre seg over en sånn lyd er det vanskelig å slutte. Støy er subjektivt. Man irriterer seg mye mer over "unødige" lyder fra folk man ikke liker, så det kan godt hende at det holder å ta en ordentlig prat med ham. Du bør også til en viss grad gjøre det du kan for å begrense støyen, det er ikke urimelig. Kanskje du kan kjøpe et par sitteunderlag å ha PC-en på, og lime opp litt eggekartong på veggen bak den. Siden han selv er litt vel nøpen bør han gjøre tilsvarende tiltak.

 

La meg legge til at hvis noen plages av støy er det aldri rimelig å kreve at de skal bruke ørepropper. Vanlige husregler er ro etter klokka 23, altså ingen støy utover det strengt nødvendige. Det er dessverre du som bryter normer her selv om det kan føles urettferdig. Hans rett til nattesøvn er langt sterkere enn din rett til å sitte oppe med datamaskinen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Altså, det er nok ikkje viftestøy som held han våken, det er nok vibrasjonane frå datamaskina som forplantar seg inn i veggen/golvet. Lyden som kjem når ein pustar tungt har høgare frekvens og lågare bølgjelengd noko som gjer at den ikkje forplantar seg på same måte.

 

Gjer som dei andre har føreslått, legg pc'n på noko mjukt som sitjeunderlag og liknande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...