Gå til innhold

skal kjøpe ny pc. vil ikke gå i samme feil som for 3 år siden


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg skal kjøpe ny pc, pris rundt 12-13k

 

Men så har det seg slik. Til konfirmasjonen min skulle jeg og en kompis kjøpe bygge pc til rundt 10k. Jeg hadde så lite tålmodighet, så jeg kjøpte en pc på elkjøp for 8k. Han kjøpte derimot bygge pc til 10 000.

 

Min: Hovedkortet strøyk med, og ødelag grafikk kortet mitt, så jeg måtte ut med 2000 ekstra, for så å ende opp med et halvparten så dårlig kort som det forrige. Lydkortet som var intergrert i hovedkortet var søppel (skuring, lav kvalitet, utrolig svak lyd) Strømforsyningen, var så svak at jeg ikke kunne koble til et nytt lydkort. Det innebygde nettverks kortet strøyk med, å jeg kunne ikke koble til et nytt nettverkskort, siden strømforsyningen slo av prosessoren hvis jeg koblet et nytt kort til. Jeg kjøpte en nettverks adapter (usb) å koblet den til. Strømforsyningen klarte å fordele strøm gjevnt med den i, men pcn ytet dårligere, å den bråket som en tysker. Ettervert så streika strømforsyninga, å nå har jeg gitt opp. Pcn støver ned, å den splitter nye 22" flatskjermen støver ned i samme slengen.

 

Hans: funker fint den dag i dag.

 

 

Til temaet. Jeg skal kjøpe ny pc til rundt 12-13 000 som sakt. Men jeg er redd jeg skal gå i samme fella. Eneste det jeg lurer på er om det faktisk spiller noen rolle i dag. Greit før, når butikk pc var ut og bygge pc var mote. Men jeg ser på komplett f.eks at jeg finner en like kraftig pc til samme pris som en bygge pc. Eneste ulempen jeg ser er at jeg får vista + en mye mindre personlig og stilfull pc.

 

Hva er egentlig forskjellen på bygge og butikk pc'r i dag?

 

kom gjerne med litt fordeler ulemper. Hvis dere fatter hva jeg spør etter da...?

 

Mvh Xitto.

 

 

Edit: grafikk kortet ble ikke bare ødelakt en gang, men jeg byttet nytt grafikk kort 3 ganger og hovedkort 1.

Endret av xitto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen fordel med å bygge selv er at du kan beholde en del komponenter (kabinett, PSU, HDD, DVD-rom) over gjentatte oppgraderinger, noe som betyr at når du nå legger rundt 13K i PCen denne gangen, så slipper du høyst sannsynlig en del billigere unna neste gang. Men derfor er det også viktig å legge penger i disse komponentene så man får noe som holder.

 

Minus er jo at hvis noe går galt, så henger du selv på feilsøking for å finne ut hvilken komponent det er som streiker.

 

En løsning som ligger midt i mellom det å kjøpe ferdig skrot fra Elkjip og bygge selv, er å kjøpe en PC fra en nettbutikk som bygger systemene selv - feks Netshop eller Komplett (sikkert andre som gjør det også). Da får du et system som følger fabrikkstandarden og dermed er lett å oppgradere, men som du også har garanti på.

 

Hos netshop kan du feks få denne med utgangspunkt i deres Netshop Free Intel PC-bygger, som jeg mener gir veldig mye PC for pengene:

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

1 stk. Lian Li Miditower, Aluminium, Sort PCA6010B u/powersupply (På lager 20+)

1 stk. Corsair strømforsyning 750W 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA (Ubekreftet 27.11.2008)

1 stk. ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2 ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16 (På lager 10)

1 stk. Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz (På lager 13)

1 stk. Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory EM2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18) (På lager 13)

1 stk. Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1 (Ubekreftet 01.12.2008)

1 stk. ASUS Radeon HD4870 512MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI (På lager 6)

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk (På lager 20+)

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk (På lager 20+)

1 stk. Logitech Wave Corded Tastatur, USB (På lager 9)

1 stk. Logitech G5 Laser Gaming Mouse (BLÅ) USB, 2000dpi (2007 verson) (På lager 20+)

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit DVD-versjon, SP1 (På lager 18)

 

Kr 11.134,- uten frakt.

Lenke til kommentar

Min mening er at PC-byggerene, både hos Komplett og Netshop gir deg så stor frihet til å velge komponenter, og en så lav pris, at det ikkje er noen vits i å bygge sjølv med mindre du har spesielt stor lyst til det, eller skal ha spesielle kjøleløsninger, som feks vannkjøling.

 

Når du kjøper PC på den måten, så har du tross alt en komplett PC med garanti på hele PCen som en enhet, dersom du bygger sjølv har du bare garanti på enkelte deler, uten noen sikkerhet for at delene fungerer sammen.

 

Så mitt råd er å komponere en PC hos Netshop eller Komplett, eller en tilsvarende butikk, med mindre du har veldig lyst til å bygge sjølv.

 

Dell er ett noenlunde kurant alternativ. Å kjøpe PC på Elkjøp, Expert, Bonus og andre liknende butikker er idioti.

Lenke til kommentar

@^fmj: Sant, men man går glipp av 3år-garantien på hele systemet. Bygger en selv får man kun 2års reklamasjonsrett på komponentene hver for seg. OS koster rundt en tusenlapp, så man betaler altså rundt 1000kr for garantien og arbeidet de gjør med å sette den sammen - også må man selv ta vurderingen på om man synes det er verdt det.

 

@Draganov: Enig, med unntak av at du nevner Dell som et "kurant alternativ". PCene deres er ikke dårlige, og de er et langt bedre valg en de andre kjedene du nevner. MEN PCene deres følger desverre ofte ikke ATX-standarden, så man har svært begrensede muligheter for å oppgradere dem. Skjemkort, HDD, RAM og CPU går greit, men den dagen du skal bytte hovedkort så sliter du - da må du kjøpe helt nytt system.

Lenke til kommentar
En annen fordel med å bygge selv er at du kan beholde en del komponenter (kabinett, PSU, HDD, DVD-rom) over gjentatte oppgraderinger, noe som betyr at når du nå legger rundt 13K i PCen denne gangen, så slipper du høyst sannsynlig en del billigere unna neste gang. Men derfor er det også viktig å legge penger i disse komponentene så man får noe som holder.

 

Minus er jo at hvis noe går galt, så henger du selv på feilsøking for å finne ut hvilken komponent det er som streiker.

 

En løsning som ligger midt i mellom det å kjøpe ferdig skrot fra Elkjip og bygge selv, er å kjøpe en PC fra en nettbutikk som bygger systemene selv - feks Netshop eller Komplett (sikkert andre som gjør det også). Da får du et system som følger fabrikkstandarden og dermed er lett å oppgradere, men som du også har garanti på.

 

Hos netshop kan du feks få denne med utgangspunkt i deres Netshop Free Intel PC-bygger, som jeg mener gir veldig mye PC for pengene:

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

1 stk. Lian Li Miditower, Aluminium, Sort PCA6010B u/powersupply (På lager 20+)

1 stk. Corsair strømforsyning 750W 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA (Ubekreftet 27.11.2008)

1 stk. ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2 ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16 (På lager 10)

1 stk. Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz (På lager 13)

1 stk. Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory EM2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18) (På lager 13)

1 stk. Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1 (Ubekreftet 01.12.2008)

1 stk. ASUS Radeon HD4870 512MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI (På lager 6)

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk (På lager 20+)

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk (På lager 20+)

1 stk. Logitech Wave Corded Tastatur, USB (På lager 9)

1 stk. Logitech G5 Laser Gaming Mouse (BLÅ) USB, 2000dpi (2007 verson) (På lager 20+)

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit DVD-versjon, SP1 (På lager 18)

 

Kr 11.134,- uten frakt.

 

 

Elsker den pcn du beskriver der, men har en del spørsmål. Går det an å få kjøpt xp fortiden? hvor stille er viftene på strømforsyningen og prosessoren? Jeg regner også med at jeg skal minst ha 1tb hdd, så 750 er litt for lite. Hvordan er tastaturet? jeg er lite keen på bærbar tastatur med småe knapper, jeg foretrekker gamle tastatur med store knapper :p Kunne du anbefalt ett gaming headset? hva vil frakten komme på?

Lenke til kommentar

Jeg hadde vista på min bærbare skole pc, å det forbanna sikkerhets systemet skulle alltid blokke spilla mine, å jeg måtte ta den omveien da jeg skulle instalere spill, å jeg rett og slett bare elsker xp. Men vis dere har erfaringer med vista på en bra pc, og har en del tips om småendringer som fjerner diverse irritasjonsmomenterm så gjerne del med meg, så kansje jeg vurderer vista.

Lenke til kommentar
vente nei? dyrt nei? synest da ikke pcne er så utrolig dyre nå.

Jeg har vært aktiv med å sette sammen og justere på komponenter i nesten tre måneder nå. Resultatet finner du i den klistrede tråden her. Jeg kan rapportere at da jeg startet tråden, var alt atskillig billigere enn det er nå. For eksempel kostet "Hovedmaskin" bare 7000 og "Entusiasten" 9000 kroner. Totalt har jeg altså sett en prisøkning på over tusen kroner på de dyreste alternativene. Så finanskrisa har faktisk hatt litt å si i det siste.

Lenke til kommentar

Ja, du kan få PCen levert med XP Pro. Koster 200kr mer enn Vista Home Premium 64-bit. Jeg hadde nok foretrukket Vista 64-bit siden Microsoft stopper med å utgi oppdateringer til XP en gang til neste år (hvis jeg ikke husker feil). Brukerkontrollen i Vista, som xitto snakker om, er enkel å deaktivere.

 

Viften på strømforsyningen skal være veldig stille. Corsair går for å være en av de beste produsentene av PSUer for tiden. Min HX1000W er i hvertfall dønn stille. Vifta på CPUen er den standarvifta som følger med fra Intel. Støynivået er ganske bra etter min mening (både brodern og flere kamerater har den).

 

Hvor mye lagringskapasitet du vil ha er helt opp til deg selv. Du kan velge opp til 3 HDD'er på 1TB hver. I tillegg kan du velge å få diskene satt opp i ulike RAID-løsninger hvis du vil det.

 

Tastaturet er dette, og er så vidt jeg vet et helt ordinært tastatur. Var bare et jeg satte opp, men leser i HW.no' test av det at det ikke er beregnet for spillere pga bølgeformen. Selv spiller jeg på et ergonomisk tastatur, og synes det fungerer helt fint. Men det her blir jo veldig smaksak da. Du har uansett mulighet for å velge spilltastatur som Logitech G15 i oppsettet.

 

Headset har jeg lite greie på desverre. Har aldri vært typen som setter veldig store krav til lydkvalitet. Men du har i det minste en masse å velge i mellom i oppsettet.

 

Frakt kommer på ca. 300kr - avhengig av betalings- og leveringsmetode.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

hmm, vel jeg får vel tenke litt på hvilket OS jeg skal bruke. Men det G15 tastaturet har jeg blitt anbefalt, har du noe å si om det tastaturet? jeg kan sikkert google det, men jeg foretrekker mer personlige meninger

 

Edit: hvor høyt over bakken går lian li toweret? er det mulighet for plexi glass?

 

Edit 2: hvor mye veier g5 musa?

Endret av xitto
Lenke til kommentar

Logitech G15 er vel og bra til spilling, men når det kommer til komfort ved vanlig skriving, er Logitech Wave suveren. Det Hugo sier er ikke helt sant, siden Wave faktisk er et ganske annerledes tastatur med sin bølgeform på tastene. Jeg skriver på det akkurat nå! Dersom du skal bruke den hovedsaklig til spilling, anbefaler jeg Razer Lycosa (ventet på lager om noen dager).

 

Hva OS gjelder synes jeg du burde gå for Windows XP foreløpig. Så kan du heller oppgradere til Windows 7 når det kommer.

Lenke til kommentar

vel jeg tror jeg går for xp. Men her er litt (gammel) info om G15

 

- Driver kun for Windows XP

- Fungerer ikke med mange spill ennå

- Fins foreløpig ikke med norsk tegnsett

 

Eneste jeg lurer på er den øverste, funker det kun på xp eller har de gjort noe med det?

 

Edit: lurer foresten også på om det har kommet med norsk tegnsett?

Endret av xitto
Lenke til kommentar

G5 veier 115g min og 155g max.

 

Jeg skrev bare hva som stod i hw.no's test av Logitech Wave. Selv bruker jeg Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000, og synes det fungerer fint til spill også. Så jeg hadde selv klart valgt Wave fremfor G15.

 

Målene på Lian Li kabinettet kan du lese her: https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications Jeg vet ikke om man ka få plexiglass til det. Men hvis lys og plexi er din smak, så har du mulighet for å velge Antec 900 og 1200 i oppsettet. 900 bråker visst en del fordet og jeg hadde helt klart valgt 1200 av de to selvom det blir stort.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...