Gå til innhold

skal kjøpe ny pc. vil ikke gå i samme feil som for 3 år siden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytt hovedkort til Gigabyte GA-EP45-DS3L hvis du ikke skal klokke (eller bare klokke litt) og ikke har tenkt til å ha mer enn ett skjermkort (Crossfire, heretter CF) i maskinen. Hvis du vil ha gode overklokkingsmuligheter og/eller CF bør du bytte til Asus P5Q Pro.

 

Jeg er enig med de andre i at E8600 er et dårlig valg. E8400 gir deg mye mer CPU for pengene. Og selvom du bare kjører den på stock-hastighet vil den ikke utgjøre noen flaskehals i spill allikevel. Ellers er overklokking, i hvertfall i moderat form, ikke noe stort hokus pokus, men anbefaler deg å lese en del om det først før du går i gang.

 

Kjøp heller 4 x 2GB minne enn 2 x 4GB - det minnesettet du har valgt er dyrt og DDR2-standarden er på vei til å bli avløst av DDR3. Derfor er det lite vits å legge mye penger i minnebrikker nå. Jeg tviler dessuten på at du kommer til å få behov for 16GB RAM i dette systemets levetid, og derfor gjør det ikke noe at du fyller opp alle minneslotsene på HK. Når du nå ikke har store planer om å overklokke kan du godt velge billig RAM, ettersom dette har lite (ingenting) å si for totalytelsen. To sett med 2 x 2GB (altså totalt 8GB) Corsair TWIN2X DDR2-800MHz vil fungere fint, selv hvis du bestemmer deg for å klokke litt.

 

Og for all del, velg et annet skjermkort. Hvis du har seriøse planer om å spille bør du velge noe ala Radeon HD4870 eller Geforce GTX260 (eller minimum Radeon HD4850). Radeon HD4870 er det som yter best av disse kortene og det er priset mer gunstig enn Geforce GTX260. Eneste fordel GTX260 har, er at det bruker mindre strøm på "tomgang" (når du ikke spiller med andre ord). Men personlig kjøper jeg ikke Geforce-kort før Nvidia rydder opp i navnesurret (aka slutter å prøve å lure forbrukerne) med kortene sine.

 

Ellers ser oppsettet ditt svært fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Bytt hovedkort til Gigabyte GA-EP45-DS3L hvis du ikke skal klokke (eller bare klokke litt) og ikke har tenkt til å ha mer enn ett skjermkort (Crossfire, heretter CF) i maskinen. Hvis du vil ha gode overklokkingsmuligheter og/eller CF bør du bytte til Asus P5Q Pro.

 

Jeg er enig med de andre i at E8600 er et dårlig valg. E8400 gir deg mye mer CPU for pengene. Og selvom du bare kjører den på stock-hastighet vil den ikke utgjøre noen flaskehals i spill allikevel. Ellers er overklokking, i hvertfall i moderat form, ikke noe stort hokus pokus, men anbefaler deg å lese en del om det først før du går i gang.

 

Kjøp heller 4 x 2GB minne enn 2 x 4GB - det minnesettet du har valgt er dyrt og DDR2-standarden er på vei til å bli avløst av DDR3. Derfor er det lite vits å legge mye penger i minnebrikker nå. Jeg tviler dessuten på at du kommer til å få behov for 16GB RAM i dette systemets levetid, og derfor gjør det ikke noe at du fyller opp alle minneslotsene på HK. Når du nå ikke har store planer om å overklokke kan du godt velge billig RAM, ettersom dette har lite (ingenting) å si for totalytelsen. To sett med 2 x 2GB (altså totalt 8GB) Corsair TWIN2X DDR2-800MHz vil fungere fint, selv hvis du bestemmer deg for å klokke litt.

 

Og for all del, velg et annet skjermkort. Hvis du har seriøse planer om å spille bør du velge noe ala Radeon HD4870 eller Geforce GTX260 (eller minimum Radeon HD4850). Radeon HD4870 er det som yter best av disse kortene og det er priset mer gunstig enn Geforce GTX260. Eneste fordel GTX260 har, er at det bruker mindre strøm på "tomgang" (når du ikke spiller med andre ord). Men personlig kjøper jeg ikke Geforce-kort før Nvidia rydder opp i navnesurret (aka slutter å prøve å lure forbrukerne) med kortene sine.

 

Ellers ser oppsettet ditt svært fornuftig ut.

 

 

1. Som sakt så har jeg ikke veldig stor peiling på hovedkort, så jeg bare valgte et for å se ca prisen.

 

2. Jeg har ikke planer om å overklokke, vertfall ikke enda. Så jeg satte vel størst fokus på kraften i cpu'n...men vis det er billigere og like fornuftig og brukbart å kjøpe E8400 så gjør jeg sikkert det.

 

3. Du har vel egentlig helt sant det med at jeg burde velge 4x2 istede for 2x4, for hvem trenger vel 16 gb til gaming nå?

 

4. I selv-bygger delen på netshop så var vist ikke Gforce eller Radeon et valgalternativ :/ jeg kan alltids kjøpe grafikk kortet sepparat, men hvordan vil de da kunne teste om alt funker som det skal før de leverer?

 

Edit: Jeg fant faktisk Radeon og Gforce

Endret av xitto
Lenke til kommentar

Oppdatert etter tips:

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

_______________________________________________________

- Garanti-

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

- Kabinett-

1 stk. Antec Twelve Hundred Gamer Case ATX miditower u/PSU (På lager 15)

- Strømforsyning-

1 stk. Corsair strømforsyning 750W 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA (På lager 2)

- Hovedkort-

1 stk. ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2 ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16 (På lager 19)

- Prosessor-

1 stk. Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz (På lager 9)

- Ram-

1 stk. Mushkin DDR2 8GB extreme Performance XP2-6400 4x2048MB 800MHz. (4.4.4.12) (Ubekreftet 05.12.2008)

- HDD -

1 stk. Western Digital 1TB Black 3,5", SATA 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM (Ubekreftet 09.12.2008)

- Skjermkort-

1 stk. MSI Radeon HD 4870 X2 2048MB ATI R4870X2, 2xDVI,HDMI (Ubekreftet 30.11.2008)

- CDrom-

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk (På lager 20+)

- CDrom-

1 stk. Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S SATA Dual layer, sort bulk (På lager 20+)

- Headsett-

1 stk. Koss SB49 hodetelefon Headset med mikrofon i høy kvalitet (På lager 20)

- Tastatur-

1 stk. Logitech G15 Gaming Keyboard USB, LCD, Lys i knapper Norsk layout (På lager 6)

- Mus-

1 stk. Logitech G5 Laser Gaming Mouse (BLÅ) USB, 2000dpi (2007 verson) (På lager 20+)

_____________________________________________________________________

SUM= 14.506 kr + frakt

_____________________________________________________________________

 

 

 

Var det noe mer i den duren du ser for deg? Jeg har null peiling på hovedkort, så jeg stoler på deg/dere.

Lenke til kommentar

Ah, jeg hadde glemt at du bruker selv-bygger konfiguratoren til netshop.

 

Det begynner å ligne noe nå ja, men er et par ting:

 

- HDDen kan du like gjerne velge Samsung Spinpoint F1 1TB. Den koster 155kr mindre enn WD-disken, men har samme ytelse og størrelse.

 

- Jeg vet ikke om du har gjort det bevisst, men du har valg Radeon HD4870X2 som skjermkort. Dette kortet og har to grafikkprosessorer (med andre ord Crossfire på ett kort) og det er et veldig bra kort, men det koster en del mer enn HD4870. Du nevner at du har en 22" skjerm i første post, og da antar jeg at vi snakker oppløsning på 1680x1050 - til dette klarer du deg fint med et vanlig HD4870-kort. Det er i oppløsninger på 1920x1200 og høyere at HD4870X2 virkelig drar i fra.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg bare skal gå for 1 cd-rom og 1tb hdd for øyeblikket.

 

hva synest dere om dette grafikk kortet? funker det bra for spilling?

 

Sapphire Radeon HD 4870X2 2 GB PCIe 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDCP,

 

Skal jeg også gå for

 

ASUS P5Q PRO ?

 

Var det

 

Intel Core 2 Duo E8500 (3.16GHz) eller Intel Core 2 Duo E8400 (3.00 GHz)

 

som ville yte best?

Endret av xitto
Lenke til kommentar

Du klarer deg leeeenge med et vanlig HD4870- kort. X2- varianten er overkill, både grafikkmessig og penge-messig - spesielt siden du ikke skal game på noe annet enn en 22 tommer.

Det er liten forskjell på E8400 og E8500, så prisen avgjør.

Siden du ikke har tenkt å overklokke, så kan du (nesten) velge et hvilket som helst hovedkort med socket 775, dvs. du har ikke behov for Pro- kortet.

Lenke til kommentar

Kjapt tips. Om du kjøper PC i deler er det ingen som tester dette for deg først, da de naturligvis ikke åpner varene dine. Du vil da også få garanti på en haug med deler, siden det er det du kjøper. Ingen PC-garanti med andre ord, siden du ikke har kjøpt noen PC (men en haug med deler).

 

Om noe da skjer er det din oppgave å finne ut hvilken del som feiler, og søke retur på denne. Dette kan være interessant nok om feilen f.eks. er at det ikke er bilde på skjermen, og du ikke har reservedeler liggende for å teste (kan være ram, cpu, hk, skjermkort etc).

 

Bare et tips dersom du ikke er helt stødig på å bygge selv. Koster ikke mange hundrelappene å få en sjappe til å sette det sammen for deg, og så få en garanti på hele PC'en i stedet, slik at du kan sende inn hele greia dersom noe tar kvelden. Om ikke vil det koste deg kroner.

 

Bare et tips. Men om du vet hva du driver med er det noen hundrelapper å spare på å bygge selv :yes:

 

Edit : *kremt* Leste litt nøyere nå, og det ser ut som du skal få maskinen ferdig sammensatt. Godt valg ^^ Men det er fortsatt sant det jeg sier, mange som brenner seg på det her =)

Endret av Purplehaze
Lenke til kommentar

hehe vel jeg har en kompis som kan bygge pcr (han som er nevnt i første tråd) og jeg har lest gjennom pc bygger guiden til hardware.no

 

Men jeg er mer stødig på at de bygger den og tester maskinen, for selv den beste kan gjøre feil, å da skaffer de evt nye deler før de sender, istede for at jeg må feilsøke og så levere delen(e) inn :)

Endret av xitto
Lenke til kommentar
Du klarer deg leeeenge med et vanlig HD4870- kort. X2- varianten er overkill, både grafikkmessig og penge-messig - spesielt siden du ikke skal game på noe annet enn en 22 tommer.

Det er liten forskjell på E8400 og E8500, så prisen avgjør.

Siden du ikke har tenkt å overklokke, så kan du (nesten) velge et hvilket som helst hovedkort med socket 775, dvs. du har ikke behov for Pro- kortet.

 

 

Takk for tips, jeg tar alle tips til hjertet når jeg skal gå nøye gjennom den dagen jeg skal kjøpe delene. Det er litt mye forskjellige anbefalinger og tips her som gjør det litt vanskelig å vite hva som er bra...men jeg vil så klart spare mest penger, så jeg prioriterer "sparer mest penger, for samme/bedre ytelse" tips :)

 

Er det forskjell på hvilke hovedkort som funker best for gaming osv? eller er det bare at diverse hovedkort gir deg muligheten til å gjøre litt finurlige oppgraderinger som f.eks å overklokke?

Endret av xitto
Lenke til kommentar

Vi tar utgangspunkt i samme oppsett? http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=110243

 

Samsung-disken står oppført som "Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1"

 

E8500 yter best, og den er av en eller annen merkelig grunn billigere enn E8400 i netshop sitt oppsett, og da er jo valget greit.

 

Du kan fint velge et annet hovedkort, som Rayline TWB også sier, FOX+ P45A feks som er det billiste så vidt jeg kan se. Hadde styrt unna hovedkortene med nForce fordet (Asus Striker II Formula og MSI P7N SLI) siden disse brikkesettene er langt mer problematiske enn Intels.

Lenke til kommentar

jeg kjøper utelukket western digital disker. det samme gjelder for de fleste jeg kjenner. 150kr extra for en disk på 1TB er det verdt mener jeg.

 

sapphire skjermkort er et bra valg. har selv hatt et sapphire kort fra ati tidligere og var veldig fornøyd. kommer til å gå for det igjen dersom jeg velger et ati kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...