Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er du deprimert? Ta en test (GDS)


Green_Monster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Geriatric Depression Rating Scale

Kort versjon:

Velg det beste svaret om hvordan du har følt det mest over den siste uken.

 

1. Er du vanligvis fornøyd med livet ditt? JA/NEI

2. Har du droppet ut av mange av dine vanlige akriviteter eller interesser? JA/NEI

3. Føler du at livet er tomt? JA/NEI

4. Kjeder du deg ofte? JA/NEI

5. Er du positivt instillt meste parten av tiden? JA/NEI

6. Bekymrer du deg stadig om at det skal skje deg noe vondt? JA/NEI

7. Føler du deg glad meste parten av tiden? JA/NEI

8. Føler du deg ofte hjelpesløs? JA/NEI

9. Foretrekker du å være hjemme, imotsettning til å gå ut å gjøre nye ting? JA/NEI

10.Føler du at du har mer problemer med hukommelse enn hva andre har? JA/NEI

11.Synes du det er fint å være levende nå? JA/NEI

12.Føler du deg ganske verdiløs sånn som du er akuratt nå? JA/NEI

13.Føler du deg energisk? JA/NEI

14.Føler du at din situasjon er håpløs? JA/NEI

15.Føler du at de fleste andre er bedre/flinkere en deg? JA/NEI

 

Svar i fet tekst = Depresjon

 

GDS Scoring

12-15 Alvorlig depresjon

8-11 Moderat depresjon

5-7 Mild/svak depresjon

0-4 Normal

 

www.stanford.edu/~yesavage

 

Eidt: Rettet link

 

 

 

 

 

 

5 poeng.. jeg er mildt deppa :)

Depresjons-"skala" skåres av en psykiater, altså en lege. Dette er rett og slett tull..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Tolkning: Ditt skår indikerer at du er i nærheten av en kritisk grense for depresjon. Psykoterapi hjelper og gestaltterapi er en glimrende terapiform! Formidl til din fastlege hvordan du har det. Husk at det er ditt sosiale nettverk som er din viktigste ressurs. Fortell noen at du har det vondt, ikke bær på. Søk evt. terapi.

 

hehe. Så ille er jeg ikke!

Lenke til kommentar
Depresjons-"skala" skåres av en psykiater, altså en lege. Dette er rett og slett tull..
The Geriatric Depression Scale (GDS) is a 30-item self-report assessment used to identify depression in the elderly. Man skal altså selv svare på spørreskjemaet, og deretter skåres svarene iht. enkele, fastlagte regler som ikke er vanskelig å forstå. Det er med andre ord ingen grunn til at man ikke kan regne ut sin egen skåre - trengs ingen psykolog/psykiater til dette.

 

Det er derimot kun lege/psykolog som kan konkludere om man er deprimert eller ei, skåre gir bare en pekepinn.

Lenke til kommentar
Depresjons-"skala" skåres av en psykiater, altså en lege. Dette er rett og slett tull..
The Geriatric Depression Scale (GDS) is a 30-item self-report assessment used to identify depression in the elderly. Man skal altså selv svare på spørreskjemaet, og deretter skåres svarene iht. enkele, fastlagte regler som ikke er vanskelig å forstå. Det er med andre ord ingen grunn til at man ikke kan regne ut sin egen skåre - trengs ingen psykolog/psykiater til dette.

 

Det er derimot kun lege/psykolog som kan konkludere om man er deprimert eller ei, skåre gir bare en pekepinn.

Du som er menneskekjenner burde har forstått at dette er lite konstruktivt.

Å selvdiagonisere "depresjon" er idiotisk..

Lenke til kommentar

Du burde lære deg å lese (og forresten skrive) norsk. Du klarer da å skjønne at "Det er derimot kun lege/psykolog som kan konkludere om man er deprimert eller ei, skåre gir bare en pekepinn." betyr at jeg mener at man ikke skal selvdiagnostisere? Ser ikke helt hvordan du ikke klarer å lese det ut i fra hva jeg skrev... :roll:

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Du burde lære deg å lese (og forresten skrive) norsk. Du klarer da å skjønne at "Det er derimot kun lege/psykolog som kan konkludere om man er deprimert eller ei, skåre gir bare en pekepinn." betyr at jeg mener at man ikke skal selvdiagnostisere? Ser ikke helt hvordan du ikke klarer å lese det ut i fra hva jeg skrev... :roll:

You go girl! :!:

Lenke til kommentar

Fikk 3 poeng :) Normal \o/

 

EDIT:

 

11/24/2008 16:58

Geriatric Depression Score (GDS) score = 3 /15,

which suggests no depression.

The patient is basically satisfied with life.

The patient has kept activities and interests.

The patient feels that life is not empty.

The patient does not get bored often.

The patient is in good spirits most of the time.

The patient is not concerned that something bad is going to happen.

The patient feels happy most of the time.

The patient does not feel helpless often.

The patient prefers to stay home rather than going out and doing new things.

The patient is concerned more about the memory problems than most.

The patient thinks that it is wonderful to be alive now.

The patient does not feel worthless at this time.

The patient does not feel full of energy.

The patient is hopeful.

The patient feels well off.

 

 

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Det er derimot kun lege/psykolog som kan konkludere om man er deprimert eller eiikke

 

Jeg er uenig i dette. Man vet da best selv om man er deprimert eller ei. Kun personen selv kan føle hvordan hun eller han har det inni seg. Har man det jævlig hver dag over en lengre periode og opplever alle eller flere av symptomene som står oppført i testen kan man trygt si at man er deprimert, da dette er fakta. Man trenger ikke at legen/psykologen gir det navnet for å selv vite hva det er. En trenger derimot legen/psykologens diagnose for at folk flest skal ta en på alvor.

Lenke til kommentar

Depresjon er en psykiatrisk diagnose og det stilles visse krav til symptomer for å si at man er det. Man kan godt "føle" seg deprimert, men om man faktisk er deprimert er det opp til psykolog/lege å avgjøre. Det er det samme som å si at "hvis man føler man har brudd i benet" så har man brudd i benet. Dette blir rett og slett feil.

 

Et annet eksempel er å si at man føler at man har influensa (noe man ofte hører), mens man i realiteten "bare" har en forkjølelse fordi influensadiagnosen innebærer visse krav.

 

(Selvfølgelig kan man se på sine egne symptomer og sammenligne med diagnosemanualene sine syptomkriterer og dermed for seg selv konkludere med at man er deprimert. Men andre variabler spiller f.eks også inn, og disse kan ugyldiggjøre "konklusjonen" - f.eks svekket sykdomsinnsikt, hypokondri el.)

Endret av DuTTZi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Depresjon er en psykiatrisk diagnose og det stilles visse krav til symptomer for å si at man er det. Man kan godt "føle" seg deprimert, men om man faktisk er deprimert er det opp til psykolog/lege å avgjøre. Det er det samme som å si at "hvis man føler man har brudd i benet" så har man brudd i benet. Dette blir rett og slett feil.

 

Et annet eksempel er å si at man føler at man har influensa (noe man ofte hører), mens man i realiteten "bare" har en forkjølelse fordi influensadiagnosen innebærer visse krav.

 

(Selvfølgelig kan man se på sine egne symptomer og sammenligne med diagnosemanualene sine syptomkriterer og dermed for seg selv konkludere med at man er deprimert. Men andre variabler spiller f.eks også inn, og disse kan ugyldiggjøre "konklusjonen" - f.eks svekket sykdomsinnsikt, hypokondri el.)

Ja! Vær så snill alle sammen, hopp dere på depresjonstest for gamlinger... :wee:

Geriatric Depression Rating Scale...

 

Good job..

Lenke til kommentar
Ja! Vær så snill alle sammen, hopp dere på depresjonstest for gamlinger... :wee:

Geriatric Depression Rating Scale...

Good job..

O´fantastiske og ufeilbarlige stud. med, hint, hint:

Geriatric Depression Rating Scale

Dette er en test laget for å teste eldre (geriatri = eldremedisin). Den er dermed ikke egnet for unge mennesker (som de fleste her inne på forumet). Hvis noen klarer å finne en fritt tilgjengelig kortversjon av Becks Depression Inventory (BDI) så tror jeg den er mer egnet :)

Lenke til kommentar

GERIATRIC DEPRESSION - 13 (er ganske "gamling" selv :p )

Goldbergs depresjonstest - 6

3-stoler.no - 1.77 (Søke hjelp, oppsøk primærlege)

 

Dette er jo bare en bekreftelse på det jeg har følt og visst lenge. Hurra (not)

 

Tror det alltid kommer til å være litt slik uansett for min del, for jeg vet at livet i bunn og grunn er meningsløst mens andre klarer å fylle det med pjatt, dall og illusjoner slik at de ikke føler det sånn. Denne verden er en merkelig plass...

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...