Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er du deprimert? Ta en test (GDS)


Green_Monster

Anbefalte innlegg

Livet, som vi mennesker snakker om, er i bunn og grunn meningsløst. Ting tyder på at "oppgaven" vår er å reprodusere oss slik at genene føres videre, slik at disse igjen kan føres videre. Dette er ikke noe mål i seg selv, men bare skjer spontant og natrulig som beskrevet av evolusjonsteorien.

 

Så, hvis man trenger det, må man skape sin egen mening med livet. Jeg tenker at man må gjøre det beste ut av livet, og hvis man anser det beste som "lykkeligst" - må dette være målet. Hva gjør deg lykkelig, eller hva har gjort deg lykkelig? Hva tenker du kan gjøre deg lykkelig? Finn ut av det og gjør det, uansett hvor "meningsløst" det føles ut. Først da vil du finne "mening" med livet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Er du vanligvis fornøyd med livet ditt? JA/NEI

2. Har du droppet ut av mange av dine vanlige akriviteter eller interesser? JA/NEI

3. Føler du at livet er tomt? JA/NEI

4. Kjeder du deg ofte? JA/NEI

5. Er du positivt instillt meste parten av tiden? JA/NEI

6. Bekymrer du deg stadig om at det skal skje deg noe vondt? JA/NEI

7. Føler du deg glad meste parten av tiden? JA/NEI

8. Føler du deg ofte hjelpesløs? JA/NEI

9. Foretrekker du å være hjemme, imotsettning til å gå ut å gjøre nye ting? JA/NEI

10.Føler du at du har mer problemer med hukommelse enn hva andre har? JA/NEI

11.Synes du det er fint å være levende nå? JA/NEI

12.Føler du deg ganske verdiløs sånn som du er akuratt nå? JA/NEI

13.Føler du deg energisk? JA/NEI

14.Føler du at din situasjon er håpløs? JA/NEI

15.Føler du at de fleste andre er bedre/flinkere en deg? JA/NEI

 

Svar i fet tekst = Depresjon

 

GDS Scoring

12-15 Alvorlig depresjon

8-11 Moderat depresjon

5-7 Mild/svak depresjon

0-4 Normal

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Goldbergs Depresjonsskala - siden GDS bare er beregnet på eldre. Hvis du føler at du ikke er fornøyd med situasjonen din og til dels får dette bekreftet av testen anbefaler jeg dere å bestille en time hos fastlegen din. Hør hvilke synspunkter han har, og ta det videre derfra.

 

(Btw, så påvirkes testskårer av nåværende "humør". Dvs. at hvis man har en "god dag" vil man skåre bedre enn hvis man har en "dårlig" dag.)

Lenke til kommentar

Fullsetendig likegyldig ?

 

What the hell. Full score. Den gale veien. Men jeg føler meg ikke deppa. :D

:wee: Kan ikke stole på de testene...

 

 

Enig !

 

Hva er det som egenlig gjør folk lykkelige da? er de motsatte svarene, med andre ord om vi kunne målt om folk er lykkelige med å svare de svarene i vanlig skrift.... hmmm.

 

 

1. Er du vanligvis fornøyd med livet ditt? JA/NEI

2. Har du droppet ut av mange av dine vanlige akriviteter eller interesser? JA/NEI

3. Føler du at livet er tomt? JA/NEI

4. Kjeder du deg ofte? JA/NEI

5. Er du positivt instillt meste parten av tiden? JA/NEI

6. Bekymrer du deg stadig om at det skal skje deg noe vondt? JA/NEI

7. Føler du deg glad meste parten av tiden? JA/NEI

8. Føler du deg ofte hjelpesløs? JA/NEI

9. Foretrekker du å være hjemme, imotsettning til å gå ut å gjøre nye ting? JA/NEI

10.Føler du at du har mer problemer med hukommelse enn hva andre har? JA/NEI

11.Synes du det er fint å være levende nå? JA/NEI

12.Føler du deg ganske verdiløs sånn som du er akuratt nå? JA/NEI

13.Føler du deg energisk? JA/NEI

14.Føler du at din situasjon er håpløs? JA/NEI

15.Føler du at de fleste andre er bedre/flinkere en deg? JA/NEI

 

Svar i fet tekst = Depresjon

 

GDS Scoring

12-15 Alvorlig depresjon

8-11 Moderat depresjon

5-7 Mild/svak depresjon

0-4 Normal

 

Svar i vanlig tekst = Lykkelighet

0-4 Normal

5-7 Litt lykkelig

8-11 Lykkelig

12-15 Forferdelig lykkelig

 

 

Appropos lykke, hva gjør deg lykkelig? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1030153

Endret av Cri
Lenke til kommentar

:wee: Kan ikke stole på de testene...

Enig !

Derfor er det også viktig at testen blir utført av faglærte, som en psykiater...

Dette kan faktisk føre til at folk "tror" de trenger medisinering, som igjen føre til angst og igjen depresjon...

 

Noe som forstå den "onde" sirkelen? Gjør du, DuTTZi?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Noe som forstå den "onde" sirkelen? Gjør du, DuTTZi?
Hvis en test er ment for selvadministrasjon ser jeg ingen grunn til å avstå fra å ta den. Hvis den er ment å være utført av faglærte kan det bli problematisk. Er dog ikke noe fasitsvar, kommer an på test og individuelle forskjeller. Men på generelt grunnlag skal man være skeptisk til tester, og enda mer skeptisk til tester som ikke er utført av faglærte. Dette har jeg aldri lagt skjul på.
Lenke til kommentar

Det gir jo en liten pekepin om man er usikker. Det er også ett verktøy som leger og annet kyndig folk bruker for å kunne plassere "pasienten" innen for en kategori for så bedre å kunne behandle. Desverre så er det ofte sånn at et slikt instrument blir ofte brukt fordi man egentlig ikke har tid til å snakke med "pasienten" og egentlig utforske disse tingene med å bli bedre kjent. Skal man gjennom en avdeling og behandle/undersøke 80 pasienter i løpet v en dag så er det som alt annet strømlijeformet for effektivitet. Med andre ord så blir mange gamle mennesker foreskrevet en behandling etter slike tester... sikker mange yngere også for den saks skyld.

 

Kroxet med disse testene er jo at alle liker å teste seg selv, og ofte så svarer man akkuratt som man føler der og da. Med andre ord så vil resultatet også bli veldig variabelt utifra hvordan man har der der og da. På de fleste testene så står det hvordan den siste uken har vært... siste måneden, eller simpelthen hvordan du føler deg mesteparten av tiden. Jeg vet med meg selv at jeg føler at livet og min situasjon er håpløs av og til, men at det er en følelse som skjelden sitter igjen hos meg og derfor vil jeg svare nei på akuratt det spørsmålet mens andre igjen har den følelsen hele tiden og derfor svare ja og få uttelling på riktig måte på en slik test.

 

Alikevel synes jeg at en hvilken som helst test burde være ett hjelpemiddel til å finne ut av spørsmålet og ikek en fasit som gir deg en "diagnose". Håper også tråden er med på å rette litt oppmerksomhet på alle som er rundt oss, selv om testen er mest gøy å gjøre på seg selv så er det mange som faktiskt har en utrolig kjip hverdag der det finnes svært få lyspunkter.. noe de fleste av oss andre tar forgitt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest ei på 30 fra nord

Jeg fikk 15 av 15, og er ikke overrasket. Skal ikke utbrodere så mye mer enn det, men slik det har vært inni meg en lang periode nå (og flere perioder tidligere i livet), så klarer jeg ikke finne gleden ved å leve. Jeg føler jeg hadde hatt best av å forsvinne, for min egen del. Vet det går utover noen få andre, men ... jeg klarer liksom ikke å bry meg så mye om det, akkurat nå... La meg slippe...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest17

Jeg fikk 13/15. Litt overrasket. Jeg gråter mye, men jeg er utrolig følsom. Moren min var mye deprimert når hun var på min alder. Men tenker at det har noe med p-pillene jeg går på også. Det er mye jeg er missfornøyd med, men jeg har ikke tenkt til å ta selmord forde. Har jo tenkt på det, men aldri vært på vei til å gjøre noe sånt. Jeg vet det er mange som er glade i meg. Føler ikke at jeg trenger noe hjelp, for dette er jo normalt når man er ungdom, og det er mye press på oss.

Jeg har mye å tenke på, og har ikke tid til å gjøre det jeg vil som f.eks trene og være mye med venner. Jeg går på skole og jobber ved siden av.

Har av og til søvnproblemer, fordi jeg ligger våken og gråter. Gråter mye hvis folk er sure, eller kjefter på meg. Men jeg er som moren min, som gråter av alt, og tar alt veldig personlig.

Men jeg er kanskje mer "utsatt", for det ligger i familien og jeg har vært sånn lenge, det kommer og går.

Noen ganger ler jeg og har det utrolig gøy med alle vennenne mine og kjæresten min. Noen ganger sitter jeg sånn som nå og bare gråter av ingenting. Det er jo vanskelig å snakke med noen om det, vil ikke sitte forrand en ukjent person og gråte og ikke klare å snakke.. Det går vel over. Eller?

Lenke til kommentar

Flaut dårlig test. Feks: "Are you afraid that something bad is going to happen to you?" Alle vil jo svar JA der. Alle er redd for at noe dumt skal skje med dem. Om du sitter og tenker på det hele tiden eller ikke er det som gjør forskjellen.'

 

 

Fikk forøvrig 4

Endret av Shinganzer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...