Gå til innhold

Hva bør jeg trene? *bilde i post*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kuttet samarbeidet for lenge siden. Husk at MyRevolution og TN er konkurrenter. Og selv om det hadde vært greit for han å jobbe med TN om en ny RYP-versjon, ville han ikke hatt tid uten å nedpriortere sin egen butikk. En liten kuriositet er artiklene han skrevet for TN... hvis du ser godt etter, ser du at de har fjernet navnet hans fra dem på nettsiden.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar
Om de er synergister, so what? Om du måler emg på musklene under henholdsvis tung knebøy og sit-ups er muskelaktiveringa langt bedre på knebøy. Eneste grunn jeg kan se for å trene mage er for å øke utholdenheten i magen\ryggen for å stabilisere bedre (utholdenhet i mage\rygg er blant annet en viktigste faktor for å unngå korsryggplager enn styrke er, ref Stuart McGill), men det gjøres ikke med øvelser som sit-ups, crunches etc. Slike øvelser er noe stort søppel og bør etter min og flere andres mening ikke være med på treningsprogrammer i det hele tatt når vi har langt bedre alternativer som sideplanken, ab-roller, plank walkout, pallofpress osv :) Grunnen til dette er at fleksjonsbevegelser i korsryggen med belastning er veldig hardt for virvlene og skaper mye uheldige skjæringskrefter. Statiske øvelser er langt bedre på det området. Som awkward sier er fettprosenten det mest avgjørende, du kan bygge større magemuskler i tillegg, men det gjør du lang bedre med markløft\knebøy enn med sit-ups.

Seriøst? Hmm, har eg aldri tenkt over. Ville berre tru at ein ikkje fekk belasta magen nok ved desse øvingane, og at ein berre kanskje ville vedlikehalde bukmuskulatur, og ikkje auke den. Har ikkje drive med styrketrening så lenge, men har lært mykje om det i teorien, men no lærte eg noko nytt i dag og :) Skal tenkje på dette til neste styrketreningsøkt.

Lenke til kommentar

okey!

da har jeg vært og snekret litt her og der på treningsskjemaet idag, samt prøvd det ut.

ved hjelp av svar i denne posten, har jeg begynt å tenke, og någen lunde funnet ut hva som er ett bra kosthold. jeg har virkelig jobbet med dette, og jeg har någen lunde lært meg å balansere karbohydrater, proteiner og fett. treningsskjemaet er forbedret vil jeg si, jeg har fjernet alle de lange repetisjonene, og byttet de ut med lavere repetisjoner, flere sett, og tyngre vekt.

 

de to nye øvelsene jeg erklærer i skjemaet mitt er:

Benkpress

Knebøy

 

fant teknikken med knebøy, og benkpress..veit ikke om det kalles maskin? har balansestenger som holder vektstanga i ro. så den var det kun å finne riktig vekt på!

 

jeg kjente det rimelig godt i magen etter jeg var ferdig med benkpresset, og likeså, i mindre grad though, etter knebøyene.

knebøyene har jeg lagt ned til 10 repetisjoner og lagt opp til 15 kilo, med 4 sett. føler at jeg må være snill med knærne mine.

 

jeg blir å logge her inne etter dette, for jeg trenger mer hjelp spesielt nå, fordi jeg er på gli nå! jeg begynner å skjønne ting;) og jeg skjønner at jeg gjorde det helt feil før!

tusen takk for konstruktive og bra svar!

Lenke til kommentar
Hvis du akkurat har begynt å ta knebøy må du passe på ryggen din. Veldig lett for å gjere den øvinga feil. Legg gjerne to små vekter under kvar hæl.

 

tror jeg har teknikken. prøvde meg fram idag, og fant ut at:

1. når du tar knebøy belastes knærne

2. likeså ryggen

3. jeg prøvde derfor å holde balansepunket på hælene og ræva, samt ha en liten bøy i ryggen, mens jeg holdte hodet framover og holdte noe som for meg kjentes ut som en veldig stabil stilling. knærne ble mye mindre belastet, ryggen kjente jeg ingenting til, det gjorde jeg første gangen, da jeg holdte balansepunktet på tærne, og knærne ble dessuten mye mer belastet.

Lenke til kommentar
å herregud, med olympia stang, med litt gidd så skjønner du det, og hvor man finner sånne hantler? på steder hvor folk satser litt, ihvertfall 70, til og med på sats der jeg trener så har vi opptill 50 kg hantler, er ikke så untaurlig.

 

jeje...jeg trener på ett sted med maks 500 innbyggere, største antall på 100 år, minste innen ti år er under 300!

vår tyngste vekt er 180 kilo på lårpressa, og med rett teknikk klarer en 5'e klassing som ikke trener å løfte de 180 kiloene...har sett det selv:)

sett bort bra det har vi den tyngste på 100 kilo på nedtrekket.

tyngste manual er 25 kilo.

nei, treningsstudioet vårt er ikke stort. ikke i det hele tatt. kjøkkenet + ministua vår er større! mye større! kjøkkenet til bestemor er faktisk nesten halve treningsstudioet...

klarer du å se for deg størrelsen nå? og kanskje kapitalen vår?

kommunen har ikke råd til en katt, ffs!

Lenke til kommentar
hvor har du skrevet at du trener på ett gym som ikke har vekter i det hele tatt? er ikke så lett å vite at du bor ett sted der ingen kunne tru at nokon kunne bu.. herregud, at det går ann å være ett så bittert lite barn..

 

så du mener, at hva? jeg skjønner ikke:P

og btw, jeg klikker mentalt (lokalt uttrykk) av den ekle bitterheten din i innlegga dine...gaad

Lenke til kommentar
hvor har du skrevet at du trener på ett gym som ikke har vekter i det hele tatt? er ikke så lett å vite at du bor ett sted der ingen kunne tru at nokon kunne bu.. herregud, at det går ann å være ett så bittert lite barn..

 

så du mener, at hva? jeg skjønner ikke:P

og btw, jeg synes du er vel...bitter ER det rette ordet, men jeg velger negativ!

Lenke til kommentar
ja jeg lurer på hvorfor du klikker mentalt over at man skal ta ting med frivekter eller olympiastang - ingen som vet at du trener på ett minigym med minimalt med vekter.. og hvis det er noen som er bitter her så er jo det helt klart deg :)

aah...sorry:P Adhd og tregt nett er ikke rett kombinasjon :( overreagerte på mine 2 innlegg, og prøvde å angre, men de ble sendt allikavæl:P

det jeg mente å skrive til deg var:

fra når var jeg bitter? jeg merker ingen bitterhet fra min side, og mente heller ingen bitterhet.

klart, du visste ikke at jeg bodde i vevelstad, langt oppi nord, med maks antall gjennom tidene, 1000 innbyggere^^

 

og en ting til:

jeg kan ikke en dritt om trening. det eneste jeg vet om trening, er hvilke muskeltyper som blir tatt av de treningstypene vi har her på vårt lokale lille treningsstudio, og hvordan man restituerer, og holder riktig kosthold. jeg har ikke peiling på hva olympiastang er, og ja, med litt gidd fant jeg ut at frivekt var vekter i fri, ikke fast...som manualer, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...