Gå til innhold

Hva bør jeg trene? *bilde i post*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe poeng i å kjøre flere hundre reps på mageøvelser. Du ville vel ikke gjort det på noen andre muskelgrupper ? Få på litt motstand og kjør en 10-12 reps isteden. De har garantert noen mage-maskiner der du trener. Hadde jeg vært deg ville jeg også begynt på et fullkroppsprogram. RYP eller Stronglift 5x5. Jeg holder på med Stronglift 5x5 nybegynner programmet selv og har hatt veldig gode resultater så langt selv om jeg ikke er halveis gjennom programmet enda. Før det har jeg vært på en 5 splitt i ca halvannet år...har trent en god stund også, tar 140 i benk og 200 i mark, men kommer til å overgå det snart med basisprogrammet. Får opp knebøyen min også som ikke har vært helt god, så sats på det !!

Lenke til kommentar
jo det skal jeg fortelle deg:

jeg har dårlig selvtillit, og får dårlig samvittighet så snart jeg stapper noe i kjeften! det går nesten ikke ann å spise for meg, uten å måtte ta meg en joggetur etterpå... så det blir litt vanskelig for meg å gå opp i vekt, men skal prøve å få bort denne dårlige samvittigheten!

No må du ikkje gløyma å få nok restitusjon då. Om du stadig bryt ned kroppen vil den aldri byggja seg opp att. Få nok søvn og mat. Veit ikkje kor mykje du trenar i veka, men er anbefalt å vente 2 dagar før neste styrketreningsøkt (så sant du ikkje trenar forskjellige muskelgrupper for kvar økt selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Høyres bra ut. Det er også viktig å trene ein del stabiliseringsmuskulatur samt ryggmuskulatur, litt for å unngå belastningsskadar. Tren også dei største muskelgruppene fyrst i økta.

 

No skal eg slutte å kome med fleire tips :p, vert berre så ivrig når eg fyrst er igang.

 

PS: Det kan vera ein idé med aktiv restituering, altså ei veldig lett styrkeøkt. Dette framskundar restitueringsprosessen.

Lenke til kommentar
Høyres bra ut. Det er også viktig å trene ein del stabiliseringsmuskulatur samt ryggmuskulatur, litt for å unngå belastningsskadar. Tren også dei største muskelgruppene fyrst i økta.

 

No skal eg slutte å kome med fleire tips :p, vert berre så ivrig når eg fyrst er igang.

 

PS: Det kan vera ein idé med aktiv restituering, altså ei veldig lett styrkeøkt. Dette framskundar restitueringsprosessen.

 

haha:P for all det, kom med tips;) det det noe jeg trenger er det tips;)

Lenke til kommentar

Du må bare skuffe innpå med masse sunn mat og trene styrke (hele kroppen).

 

å trene magen kan du droppe inntil videre om du velger andre bra øvelser som er nevnt tidligere (knebøy,markløft,benkpress osv). Tren chins og dips. Ta deg en tur på www.iform.no og les til øyene triller : )

 

For å legge på deg muskler må du spise mer mat enn det du forbrenner.

Lenke til kommentar
Du må bare skuffe innpå med masse sunn mat og trene styrke (hele kroppen).

 

å trene magen kan du droppe inntil videre om du velger andre bra øvelser som er nevnt tidligere (knebøy,markløft,benkpress osv). Tren chins og dips. Ta deg en tur på www.iform.no og les til øyene triller : )

 

For å legge på deg muskler må du spise mer mat enn det du forbrenner.

 

okey, da dropper jeg mageøvelsene;)

okey, jeg har allerede startet å spise mer...men sett at jeg er i en hvileperiode, (overtrent), er det da lurt å øke matinntaket?

Lenke til kommentar
Du må bare skuffe innpå med masse sunn mat og trene styrke (hele kroppen).

 

å trene magen kan du droppe inntil videre om du velger andre bra øvelser som er nevnt tidligere (knebøy,markløft,benkpress osv). Tren chins og dips. Ta deg en tur på www.iform.no og les til øyene triller : )

 

For å legge på deg muskler må du spise mer mat enn det du forbrenner.

Kvifor droppe mageøvingar? Det er ingen grunn til å droppe trening av mage til fordel for andre muskelgrupper. Var det ikkje mage trådstartar ville trene i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Jodå, men det bukmuskulatur vert jo berre ein synergist i dei øvingane. Eg ville trur eg ville føretrukke å hatt øvingar som i hovudsak går på mage. Er iallfall ikkje noko gale med det. Men skjønar kva du meiner, då ein del øvingar belastar mage også, likevel kan ein ikkje byggja six-pac slik :p

Om de er synergister, so what? Om du måler emg på musklene under henholdsvis tung knebøy og sit-ups er muskelaktiveringa langt bedre på knebøy. Eneste grunn jeg kan se for å trene mage er for å øke utholdenheten i magen\ryggen for å stabilisere bedre (utholdenhet i mage\rygg er blant annet en viktigste faktor for å unngå korsryggplager enn styrke er, ref Stuart McGill), men det gjøres ikke med øvelser som sit-ups, crunches etc. Slike øvelser er noe stort søppel og bør etter min og flere andres mening ikke være med på treningsprogrammer i det hele tatt når vi har langt bedre alternativer som sideplanken, ab-roller, plank walkout, pallofpress osv :) Grunnen til dette er at fleksjonsbevegelser i korsryggen med belastning er veldig hardt for virvlene og skaper mye uheldige skjæringskrefter. Statiske øvelser er langt bedre på det området. Som awkward sier er fettprosenten det mest avgjørende, du kan bygge større magemuskler i tillegg, men det gjør du lang bedre med markløft\knebøy enn med sit-ups.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Min siste uke på RYP inneholder 5x2 + droppsett, jeg mener at droppsettet er bare tull. Jeg tar det, men jeg synes den 2serien er bedre.

En av forandringene i RYP Børge Fagerli (han som har vært med å utarbeide det) foreslår æ å droppe droppsettene :)

Jepp, har lest den :) Han mener vell også at 15reps fasen skal erstattes med 10reps. En kar som kan sakene sine.

Lenke til kommentar
Min siste uke på RYP inneholder 5x2 + droppsett, jeg mener at droppsettet er bare tull. Jeg tar det, men jeg synes den 2serien er bedre.

En av forandringene i RYP Børge Fagerli (han som har vært med å utarbeide det) foreslår æ å droppe droppsettene :)

Jepp, har lest den :) Han mener vell også at 15reps fasen skal erstattes med 10reps. En kar som kan sakene sine.

Stemmer det ja :) Gleder meg til neste versjon kommer, er nok andre forandringer i den og, ift magetrening er jeg sikker på han har flere gode forslag nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...