Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Hei

Melder meg inn i Pentax tråden. Jeg har bestemt meg for å kjøpe mitt første digitale speilreflexkamera. Etter å ha lest bla denne tråden bestemte jeg meg for Pentax selv om jeg har ett analogt Canon ifra før. Har vært hos Fovi og kikka / klådd ;) og har vel egentlig sagt at jeg kommer og henter ett K200D imorgen. Men nå lurer jeg på om jeg ikke skal ta K20D isteden da jeg er litt skeptisk til batteri løsningen på K200D ? Hva mener dere med erfaring ? Selv er jeg ikke noen fotograf, bare intresert til og lære meg dette da jeg på mange av mine jakt og fisketurer har savnet ett godt kamera. Mitt analoge Canon 300V fikk trøbbel på en av mine vinterturer så det har ligget hjemme ubrukt de siste to årene. I mellomtiden har jeg brukt et kompaktkamera . K200D eller K20D :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers så begynner jeg å føle at bildet blir en del tydeligere med denne oversettelsen.

Den oversettinga var temmeleg "babel fishy" om du spør meg, men etter grundig gjennomlesing forsto eg litt meir kva det var han ville fram til. Eg er litt spent på om Pentax gjer rett i ikkje å satsa på speillause systemkamera à la Samsung NX. Det kan jo henda at det vert ein slager i konsumentdelen av markedet, og kanskje også etter kvart på entusiastmarkedet.

Lenke til kommentar
Ellers så begynner jeg å føle at bildet blir en del tydeligere med denne oversettelsen.

Den oversettinga var temmeleg "babel fishy" om du spør meg, men etter grundig gjennomlesing forsto eg litt meir kva det var han ville fram til. Eg er litt spent på om Pentax gjer rett i ikkje å satsa på speillause systemkamera à la Samsung NX. Det kan jo henda at det vert ein slager i konsumentdelen av markedet, og kanskje også etter kvart på entusiastmarkedet.

Leser du japansk? I så fall har vi en viktig ressurs blant oss.

 

Det jeg refererer til er en engelsk oversettelse av en opprinnelig japansk tekst. Det er innholdet i den engelske teksten jeg kommenterer. Selve oversettelsen har jeg ingen forutsetting til å mene noe om.

Lenke til kommentar

Den nye oversettelsen er gjort av en bruker på pentaxforums. Han bor/er fra, Akita i Japan.

 

erikoi: Det er både fordeler og bakdeler med AA batterier.

Fordeler: AA er lett å få tak, alle butikker/kiosker har slike. Du får billige og gode oppladbare NiMH inkl. lader. En stk. lader og 12 batterier koster det samme som ett batteri fra Pentax.

Bakdeler: Færre bilder pr. lading. Istedet for ett batteri har du fire.

 

Hvor mye penger har du tenkt å bruke på ditt første dSLR?

Sjekk "side-by-side" på K10D, K200D og K20D.

 

Dette er ett godt tilbud: K200D med DA 18-55 II+batterigrep D-BG3+batterilader til 4795,-

Lenke til kommentar
... Men nå lurer jeg på om jeg ikke skal ta K20D isteden da jeg er litt skeptisk til batteri løsningen på K200D ? Hva mener dere med erfaring ?
Heisann og velkommen.

 

Som North sier så har AA sine fordeler. Nemlig at du lett får tak i ekstrabatterier om du skulle gå tom. Men etter å ha prøvd begge deler, først AA i *ist DS, så K10/20, har jeg kommet fram til at det propiertære batterisystemet til sistnevnte er mye enklere å bruke.

 

Med AA måtte jeg tenke igjennom hvor lenge batteriene hadde ligget, og forsøke å kalkulere hvor mye jeg hadde igjen, hver eneste gang jeg tok med meg kameraet ut. Jeg brukte forresten oppladbare batterier av litt varierende kvalitet.

 

Nå, med K20D slipper jeg å bekymre meg. Bare jeg lader en gang i blant, så har jeg plenty med strøm.

Lenke til kommentar
Leser du japansk? I så fall har vi en viktig ressurs blant oss.

 

Det jeg refererer til er en engelsk oversettelse av en opprinnelig japansk tekst. Det er innholdet i den engelske teksten jeg kommenterer. Selve oversettelsen har jeg ingen forutsetting til å mene noe om.

Eg les ikkje japansk, så eg kan nok ikkje hjelpa på det området. Eg la berre merke til at språket i oversettinga tyda på at oversettaren ikkje var veldig sterk i engelsk, slik at oversettinga minna om ei Babel Fish-oversetting. Slike oversettingar er ikkje lette å forstå i ei handvending, og det var heller ikkje denne, men med litt konsentrert lesing så trur eg at eg fekk med meg det viktigaste. :)

Den nye oversettelsen er gjort av en bruker på pentaxforums. Han bor/er fra, Akita i Japan.

OK, så veit eg det. Engelsk er vel ikkje japanarane si sterkaste side. Eg har vore inne på eit par japanske sider tilhøyrande det eg vil seia er profesjonelle firma som rettar seg mot eit internasjonalt marked, men likevel er språket (engelsken) på eit nivå som ein sjuandeklassing her i landet hadde klart betre. Dette er veldig synd, for av og til gjer dette at det er vanskeleg å forstå kva dei vil fram til, og misforståelsar oppstår lett. :(

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har hatt K200D siden i høst, og mitt forrige kamera var Canon S3iS, begge bruker AA batterier. Har aldri tenkt på dette som en bakdel, kun en fordel. De kan man jo få tak i overalt.

Kommer egentlig an på hva du gjør det til synes jeg.

Jeg har alltid med 4 ekstra oppladbarte med meg... :thumbup: , og det ligger i "ryggmargen" å huske på å ta med disse.

Fungerer fint for meg ihvertfall, men det er jo selvfølgelig veldig greit med BRA oppladbare batterier...

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar
Roland er i hvert fall ganske klar på at han sitter på fortrolig informasjon. Jeg får inntrykk av at han vet noe, men ikke kjenner hele bildet.

 

Eller at han veit alt, men ikkje vil ut med alt. :)

 

I alle fall veldig interessant/spennande å lesa hans innlegg om emnet. :dribble:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Takk for innspillene :) Tror jeg kjøper K200D imorgen som en start. Får jeg dilla (som vanlig) kan jeg jo kjøpe "K30D" når den kommer . Har egentlig ikke noe strengt budsjett på dette men det kan være greit og teste ut om dette er noe og satse på for meg, før objektivgalloppen kommer og tar meg :!: Kjenner nemlig til den "bare må ha" følelsen.

Lenke til kommentar
Roland er i hvert fall ganske klar på at han sitter på fortrolig informasjon. Jeg får inntrykk av at han vet noe, men ikke kjenner hele bildet.

 

Eller at han veit alt, men ikkje vil ut med alt. :)

 

I alle fall veldig interessant/spennande å lesa hans innlegg om emnet. :dribble:

 

Jeg sletta nettopp den biten du siterte. Han motsier nemlig dette i dag. Nå sier han at han har kommet fram til dette med fase AF kontra kontrast AF ved å lese de samme kildene som vi har tilgang til.

Mannen er desverre ikke alltid like enkelt å forstå seg på. Han er forrsten veganer, har det noe med saka å gjøre mon tro ;)

Lenke til kommentar
Men nå lurer jeg på om jeg ikke skal ta K20D isteden da jeg er litt skeptisk til batteri løsningen på K200D ?

 

jeg hadde k100d når jeg dro til kina i fjor på 6 uker backpacker tur. noen av de andre som hadde canon 400d, de hadde problemer siden var ikke alle stedene vi bodde hvor strømnettet var bra så de slett med å lade batteriene, jeg og for deg saks skyld med oppladbare batterier men jeg hadde da den fordelen at jeg kunne kjøpe AA de aller fleste steder noe som var en utrolig stor fordel.

Lenke til kommentar

Eller ennå bedre: At det kom en industristandard for Li-Ion-batterier a la det vi har for AA-batterier i dag.

 

Personlig synes jeg AA fungerer bra fordi det er "ubegrenset" tilgang på batterier til en overkommelig pris.

 

Det finnes mange grunner for å velge K20D over K200D, men batteri er etter min mening ikke en av de.

Lenke til kommentar
Eller ennå bedre: At det kom en industristandard for Li-Ion-batterier a la det vi har for AA-batterier i dag.

 

Personlig synes jeg AA fungerer bra fordi det er "ubegrenset" tilgang på batterier til en overkommelig pris.

 

Det finnes mange grunner for å velge K20D over K200D, men batteri er etter min mening ikke en av de.

Eller enda bedre: At batteriprodusentene for sittestellet ut av frigir og begynner å lage AA-oppladbare-Litihum batterier!

 

Altså tror jeg det er liten grunn til å være skeptisk til at objektivene vi kjøper idag skal ikke skal fungere på nye hus. Pentax sa jo at de vil satse fullt og helt på k-fatningen. Jeg tror heller at gamle hus ikke vil støtte eventuell ny optikk like bra. Forsto jeg det rett med at de fjerna nye objektiver fra roadmap for å konsentrere seg med husa foreløbig for å deretter ta opp de prosjektene siden?

Lenke til kommentar
Altså tror jeg det er liten grunn til å være skeptisk til at objektivene vi kjøper idag skal ikke skal fungere på nye hus. Pentax sa jo at de vil satse fullt og helt på k-fatningen. Jeg tror heller at gamle hus ikke vil støtte eventuell ny optikk like bra. Forsto jeg det rett med at de fjerna nye objektiver fra roadmap for å konsentrere seg med husa foreløbig for å deretter ta opp de prosjektene siden?

Håper at det er det, og ikke er for å spare penger at de har blitt fjernet.

Lenke til kommentar
Det finnes mange grunner for å velge K20D over K200D, men batteri er etter min mening ikke en av de.

Dette kommer da bare an på preferansen en har mtp batterikapasitet vs kompabilitet? Jeg gidder i de aller fleste anledninger ikke dra på ekstra batterier, men vil gjerne ha moroa til å vare en lang dag, kanskje også en helg. Da er det veldig greit med li-ion.*

 

Ellers hjertelig enig i at det burde eksistert standarder for langt flere batterityper – men da blir det fort vanskelig å selge overprisede proprietære batterier ...

 

(*Men jeg har egentlig tapt. Å putte «ikke gidde å dra på» og noe som har med speilrefleks å gjøre i samme setning burde medføre automatisk diskvalifisering. :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...