Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, for tida er eg på jakt etter ein erstattar for min defekte ME Super, men har ikkje heilt klart å bestemma meg for om eg skal fortsetta med analogt kamera eller om eg skal gå over i den digitale leiren. Det kan jo henda at den nye modellen er såpass spennande at eg berre må ha den! :hmm:

Lenke til kommentar
Da har jeg fått pakket ut mitt nye K200D og jeg må si at førsteinntrykket er bra. Da går resten av kvelden med til litt innendørs testing og fikling :p

Høres bra ut. Jeg tror det er et kamera du vil få mye glede av, og det er så pass avansert også at det kan nok brukes i flere år fremover.

 

 

 

Da kommer det vel ikke noe fullformat fra Pentax

Det er jeg egentlig bare glad for. Jeg synes APS-C er mye bedre størrelse med tanke på prisen på optikk. Skal du ha noe som tilsvarer ca 450mm på APS-C koster det ikke stort mer enn 1000 kr (tamron 70-300mm). Skal du ha noe tilsvarende på FF så er vel Tamron 200-500mm F5-6.3 billigeste alternativ (8000 kr. Og dette gjelder de allerfleste FF-objektivene. Så med FF blir systemet utrolig mye dyrere, da håper jeg heller Pentax lager større søker på kameraene deres (slik som E-3) og prioriterer god optikk til APS-C.

Lenke til kommentar
Da har jeg fått pakket ut mitt nye K200D og jeg må si at førsteinntrykket er bra. Da går resten av kvelden med til litt innendørs testing og fikling :p

Høres bra ut. Jeg tror det er et kamera du vil få mye glede av, og det er så pass avansert også at det kan nok brukes i flere år fremover.

 

 

 

Da kommer det vel ikke noe fullformat fra Pentax

Det er jeg egentlig bare glad for. Jeg synes APS-C er mye bedre størrelse med tanke på prisen på optikk. Skal du ha noe som tilsvarer ca 450mm på APS-C koster det ikke stort mer enn 1000 kr (tamron 70-300mm). Skal du ha noe tilsvarende på FF så er vel Tamron 200-500mm F5-6.3 billigeste alternativ (8000 kr. Og dette gjelder de allerfleste FF-objektivene. Så med FF blir systemet utrolig mye dyrere, da håper jeg heller Pentax lager større søker på kameraene deres (slik som E-3) og prioriterer god optikk til APS-C.

 

Kaster meg på det med APS-C og STØRRE SØKER! Hvor nært en fullformat søker er E-3 da? Er det mulig å oppnå noe lignende på APS-C kameraer?

Lenke til kommentar
Kaster meg på det med APS-C og STØRRE SØKER! Hvor nært en fullformat søker er E-3 da? Er det mulig å oppnå noe lignende på APS-C kameraer?
Ser ingen teknisk grunn til at det ikke skulle være mulig å gjøre noe tilsvarende. Men så vidt jeg vet ville det gi større speilhus.

 

Jeg ser det som lite sannsynlig at Pentax vil prøve noe slikt nå, iom at de etter sigende beveger seg i retning av mer kompakte hus.

Lenke til kommentar
Kaster meg på det med APS-C og STØRRE SØKER! Hvor nært en fullformat søker er E-3 da? Er det mulig å oppnå noe lignende på APS-C kameraer?

E-3 er omtrent på størrelse med Canon 40D, Pentax K20D (selv om den er 2x crop) osv etter det jeg har hørt, grunnen til det er at de har 100% søkerbilde, og de har en forstørrelse på 1.15 (tror jeg). Mens Pentax har 95% og forstørrelse på 0.95. Hadde Pentax også økt til 1.15 hadde det blitt like stort som fullformat.

 

1.5 Crop, 100% og 1.15

=> 1.15/1.5 = 0.77

 

Fullformat er ofte forstørrelse grad rundt 0.7-0.75, så da blir det:

1.0 Crop, 100% og 0.75

=> 0.75/1 = 0.75

 

Link

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Da kommer det vel ikke noe fullformat fra Pentax
Det er jeg egentlig bare glad for. Jeg synes APS-C er mye bedre størrelse med tanke på prisen på optikk. Skal du ha noe som tilsvarer ca 450mm på APS-C koster det ikke stort mer enn 1000 kr (tamron 70-300mm). Skal du ha noe tilsvarende på FF så er vel Tamron 200-500mm F5-6.3 billigeste alternativ (8000 kr. Og dette gjelder de allerfleste FF-objektivene. Så med FF blir systemet utrolig mye dyrere, da håper jeg heller Pentax lager større søker på kameraene deres (slik som E-3) og prioriterer god optikk til APS-C.

Hvis man har fullformat så har man muligheten til å croppe i ettertid slik at du får tilsvarende 450mm med Tamron 70-300 (Den passer fullformat). På kameraer med cropsensor har man ikke muligheten til å velge. Der er alt croppet.

 

Når det er sagt så er jeg ganske lunken til om Pentax kommer med fullformat. Det er alt for lite moderne fullformatoptikk i produksjon til pentax til at det er noe ønske. Derimot ønsker jeg gjerne en litt større sensor som bruker crop-optikk og som gir mulighet for flere formater. Se skissene her.

Lenke til kommentar
Hva er det tegn på når man begynner å misslike bildekvaliteten til kitobjektivet?
Det er et klart tegn på gryende LBA, lens buying addiction.

Da er det bare å gi etter først som sist. Det blir nemlig ikke bedre.

Huff, det var det jeg var stygt redd for. Har dog ikke kjøpt noen til kameraet mitt (et år snart). Muligens jeg smeller til på en 300/4, også må jeg jo ha en super vidvinkel, og en kit-oppgradering, og..HJELP Den er allerede kommet!!!

Lenke til kommentar

Jeg ser at Sigma sin 500/4,5 i k-fatning ikke er med i prisguiden. Så for moro skyld sjekka jeg om den fortsatt leveres. Det gjør den, til den nette sum av ca 30k. Mye penger, men også mye moro.

 

Sånn etterhvert kommer jeg nok til å havne der. Om ikke den legendariske Super Tele Photo som står på roadmapen Pentax materialiserer seg, og viser seg å være et reelt alternativ.

 

Jeg har bare litt regninger som må betales, og et hus som må nenoveres først. Kanskje jeg skal skaffe meg en bil som går først også. Eller nei. Foto er viktigere ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

[ot]Tim: Sambuaren min har ein fin blå Mitsubishi Carisma til sals! 90 000,-, så er den din. Det er jo berre tre Sigma-linser! :p [/ot]

 

Rett nok har eg arva litt pengar frå bestemor, som for såvidt ga eit uventa tilskot til økonomien, og dermed burde gi meg råd til å investera i litt fotoutstyr, men så er det så mykje anna som skal investerast i. Hus, hytte, juniors oppvekst ...

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...