Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har eit lite dilemma for tida. Eg har vel i grunnen bestemt meg for å gå over til digitalt SLR. Å kjøpe nytt er for dyrt, så eg er primært på jakt etter ein brukt K-7 (eventuelt ein K-5 om eg finn eit knakande godt tilbod). Problemet er at dei fleste som har lagt sine kamera ut for salg gjer det får å "skifte system". Det betyr at om eg kjøper av ein av dei, så går pengane mine til å finansiere kjøp av Canon eller Nikon eller Sony eller ..., i staden for Pentax.

 

Mine pengar går m.a.o. til nokon andre enn Pentax! For ein pentaxianar/pentaxero er jo dette sjølsagt moralsk forkastelig, så kva gjer eg? Skal eg kaste alle gode forsett på båten og hore meg til ein brukt K-7, eller skal eg ta den ekstra kostnaden med å kjøpe nytt, og sikre at Pentax får ein ekstra slant inn på konto?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har et K-7 klart for salg om et par uker (99% sikkert), noe systemskifte er det ikke snakk om. Så det finnes de som selger K-7 uten å hoppe i seng med CaNikon.

 

Forøvrig, var jeg deg ville jeg gått for ny K-5 nå, den har jo blitt såpass billig at den bedre brikka faktisk er verdt det. Jeg tviler vel på at det er flust med brukt K-5 der ute.

Lenke til kommentar

Men i jøssenavn. Da begynner vel dette å ligne på en D7000-killer? Hva slags kitobjektiv (normalzoom) anbefales med dette? 17-70?

 

Om du snakker om DA 17-70 f/4 SDM, vil jeg ikke anbefale dette for prisen. Det ligger vel enda på 4300,- som billigste ifølge prisguiden og jeg mener iallefall ikke at det kan forsvare prisen.

Ikke mitt iallefall. Det er 99% sjanse for at AF ikke finner et fast punkt på 70mm, og 50/50 om det låser for fokustreff fra 50mm og oppover.

 

Fargene er fantastisk gjengitt -jeg stiller som regel ned fargene i etterbehandling av råfilene, det er veldig bra på flare og dynamikk (slags 3D-effekt) og skarpt nok fra f/4, men utrolig skarpt fra f/5.6 og oppover.

Likevel er det mye penger for noe som ikke fungerer som det skal. Det skal sies at visse eksemplarer visstnok er verre enn andre, samt at jeg "fikk" det med mitt K20d. Muligens ble jeg litt lurt, at vedkommende visste om querks ved dette, men det får gå sin gang.

Nei jeg ville MYE heller kjøpt K5 med 18-55mm f/3.5-5.6 WR, da kan du ta pakken med deg ut uansett forhold :thumbup: Jeg har bare v.1 av kitobjektivet ovenfor -dog uten WR-, men var STORFORNØYD med dette på mitt K10d, brukte (og eide) bare dette i lang, lang tid og mener selv jeg endte opp med mange fine bilder og lærte meg utrolig mye. Bl.a det at man gjør det beste ut av hva man har tilgjengelig :yes:

 

Men du vil nok få flere innspill enn fra meg, sikkert mer fornuftige svar også :)

Det viktigste er jo at man trives og kjenner utstyret man bruker, så kommer resultaten av seg selv!

Endret av Larsenio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge prisguiden går det helt ned i 7179 kr nå.

:thumbdown:

 

Du kan ikke være særlig til Pentaxaner når du anbefaler en EU modell fra Dustin.no istedet for en fra Fovi bare for å spare litt over 300kr.

 

 

 

 

Men i jøssenavn. Da begynner vel dette å ligne på en D7000-killer? Hva slags kitobjektiv (normalzoom) anbefales med dette? 17-70?

17-70/4 er et godt objektiv, jeg likte det. Men det er ikke værtett slik som 16-50/2.8

Lenke til kommentar

:thumbdown:

 

Du kan ikke være særlig til Pentaxaner når du anbefaler en EU modell fra Dustin.no istedet for en fra Fovi bare for å spare litt over 300kr.

 

17-70/4 er et godt objektiv, jeg likte det. Men det er ikke værtett slik som 16-50/2.8

 

Da jeg kontaktet dustin, hevdet de (i motsetning til prisguide.no) at det var en nordisk modell og ikke gråimport. På det tidspunkt hadde de ikke på lager og jeg har bestilt fra Fovi. Jeg har forøvrig svært god erfaring med dustin, så det burde ikke være noe problem. Min hovedutfordring er at kameraet jeg har bestilt er i Kristiansand (på vei til Bergen) med forklaringen "Avvik i produksjon". Heia posten!

Lenke til kommentar
I følge prisguiden går det helt ned i 7179 kr nå.

:thumbdown:

 

Du kan ikke være særlig til Pentaxaner når du anbefaler en EU modell fra Dustin.no istedet for en fra Fovi bare for å spare litt over 300kr.

Jeg synes det er søkt å bare dra fram ett eneste salgssted når vi har en prisguide som presenterer de fleste. Så får det være opp til hver enkelt å velge sted, forhåpentligvis vel vitende om forskjellene.

Lenke til kommentar

Her er de objektivene jeg vurderer som normalzoom-alternativer på Pentax K-5:

 

18-55 WR. Koster ca null i kit. Greit introobjektiv (3 stjerner i photozone), men uten ambisjoner.

16-45 f4. 2800,-. Litt bedre objektiv (4 stjerner i photozone), men skal ha et CA-problem.

17-70 f4. 4900,- Skal være enda bedre igjen (4,5 stjerner i photozone).

16-50 f2.8 8000,- Bra, men forsvarer ikke helt prisen (3,5 stjerner).

Sigma 18-50 2.8 macro. 3500,-. Hvor bra er denne???

Sigma 17-70 2.8-4.0 macro os. 3300,- Ikke optimal, men får veldig god score på ytelse/pris (5 stjerner).

Tamron 17-50 2.8 er vel dessuten også tilgjengelig for Pentax!! (her er japanphoto så dum at du kun finner denne om du søker på tamronobjektiver generelt, ikke om du søker etter objektiver med pentaxfatning..)

 

Noen som har formeninger om hva som er et godt alternativ som rimelig normalzoom for en småambisiøs hobbyfotograf?

Lenke til kommentar

Jeg har et K-7 klart for salg om et par uker (99% sikkert), noe systemskifte er det ikke snakk om. Så det finnes de som selger K-7 uten å hoppe i seng med CaNikon.

 

Forøvrig, var jeg deg ville jeg gått for ny K-5 nå, den har jo blitt såpass billig at den bedre brikka faktisk er verdt det. Jeg tviler vel på at det er flust med brukt K-5 der ute.

Ja, K-5 har gått "farlig" langt ned i pris no. Desverre er den vel framdeles i dyraste laget til at eg føler eg har råd til å investera i ein ny K-5 utan å "få svettebråt", som ho svigermor seier. Det er no forøvrig litt merkelig at K-7 står til 7000 på Fovi sine lister når K-5 har gått såpass ned i pris som den har. Det kan jo alltids henda at dei ikkje har fleire K-7 på lager, og dermed ikkje har gadda å gjere noko med prisen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...