Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å.... fan... Mundus jeg krever at du fjerner det det!

Jeg får sånn sykt lyst på K5 NÅ!!!

 

Hehe.. tenke at det bare var knipsa fra godstolen.. importert og eksportert på 1 minutt.. hvordan ville det se ut hvis noen som er GODE på dette med støy hadde kjørt det gjennom sitt program.. ? Jeg gjorde testen fordi jeg planlegger å bruke Tav innstillingen på en ørnesafari jeg skal på neste lørdag.. Jeg stusser IKKE på auto iso fra 80 - 12800 !

Fast f.8.0 og 1/500s og så lar jeg K5`n styre iso .. ser ut til at jeg kan stole på den :)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde testen fordi jeg planlegger å bruke Tav innstillingen på en ørnesafari jeg skal på neste lørdag.. Jeg stusser IKKE på auto iso fra 80 - 12800 !

Så sant du ikke har bruk for stort dynamikkområde høres dette ut sm en ganske trygg taktikk.

Men om det er mye kontrast, kan det kanskje være lurt å begrense ISO litt mer? Legg merke til at jeg bruker spørsmålstegn, jeg veit ikke.

 

Det jeg veit er at DxO måler ett trinn tap i dynamikkormåde pr. trinn økning av ISO, ca. 7EV er ikke all verden. 3200 gir ca 9EV, det burde være noenlunde trygt også i solskinn. Tror det kan være fornuftig å ha dette i bakhodet.

Prøveskyte litt under de lysforholdene du møter, studere histogrammene litt før ørna er der.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg gjorde testen fordi jeg planlegger å bruke Tav innstillingen på en ørnesafari jeg skal på neste lørdag.. Jeg stusser IKKE på auto iso fra 80 - 12800 !

Så sant du ikke har bruk for stort dynamikkområde høres dette ut sm en ganske trygg taktikk.

Men om det er mye kontrast, kan det kanskje være lurt å begrense ISO litt mer? Legg merke til at jeg bruker spørsmålstegn, jeg veit ikke.

 

Det jeg veit er at DxO måler ett trinn tap i dynamikkormåde pr. trinn økning av ISO, ca. 7EV er ikke all verden. 3200 gir ca 9EV, det burde være noenlunde trygt også i solskinn. Tror det kan være fornuftig å ha dette i bakhodet.

Prøveskyte litt under de lysforholdene du møter, studere histogrammene litt før ørna er der.

Du sier noe.. Men jeg skal bruke 55-300 på K5`n og da tenkte jeg å blende ned til f.8 (fra f.5.8 på 300mm) og lukkerhastigheten tok jeg ut fra at det er 300 mm tele jeg sannsynligvis vil bruke mest , og da er 1/500s en hastighet jeg tror er nok for de fleste situasjoner.. f.eks ørna inn for landing på åte. Og jeg vil jo hele tiden få den minste iso`n som gir korrekt eksponering.

Jeg kikka på oppløsninga på objektivet, og jeg tjener ikke enormt på å blende ned til f.8 , så jeg har litt mer enn ett trinn å gå på der. Dybdeskarpheten øker heller ikke med mer enn 10 cm til ca 35 cm (fokusavst 10 m)

Men det er klart , på stillesittende ørn på åte , så kan jeg jo også gå ned på lukkerhastigheten.

Alt jeg har skrevet her , kan du se på som spørsmål :)

Lenke til kommentar

Ørnefoto og lukkertider kan jeg alt for lite om til meine så mye om hvilke tider du trenger.

 

Poenget mitt (som du sikkert allerede har oppfatta) er at du vil møte andre lysforhold enn de du har i stuekroken, noe som gir en annen støykarakteristikk enn det du har i disse testbildene.

 

Sier ikke at sofatesting er bortkasta, på ingen måte, men det forteller deg ikke alt du behøver å vite for å ta de rette avgjørelsene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ørnefoto og lukkertider kan jeg alt for lite om til meine så mye om hvilke tider du trenger.

 

Poenget mitt (som du sikkert allerede har oppfatta) er at du vil møte andre lysforhold enn de du har i stuekroken, noe som gir en annen støykarakteristikk enn det du har i disse testbildene.

 

Sier ikke at sofatesting er bortkasta, på ingen måte, men det forteller deg ikke alt du behøver å vite for å ta de rette avgjørelsene.

sikkert ett poeng men samtidig gir det jo en pekepinn. Jeg vil heller ha ett jævla bra bilde i skumring av ørn som slår inn på åte enn 18 ørner i lufta i solskinn. Om det drømmebildet da har støy mere enn godt er , så får jeg heller alliere meg med noen som er knall på støyfjerning :)

Bedre med støy enn uskarpt pga lav lukkerhastighet , sånn jeg ser det.

Lenke til kommentar

Bedre med støy enn uskarpt pga lav lukkerhastighet , sånn jeg ser det.

Hjertens enig. I hvert fall så lenge ikke "for" lang lukkertid brukes kreativt.

 

Men Mundus, det jeg snakker om ikke handler bare om støy. Det handler og om at jo mindre dynamikkområde du har til rådighet, jo større er mulighetene for stygg klipping i toppen.

Støy lar seg som regel delvis kontrollere i ettertid, mens det som er utbrent er verre å gjøre noe særlig med.

 

Men som forsøkt antyda i tidligere post: Jeg er ikke ørnekspert, jeg er heller ikke K-5 ekspert. Jeg er bare Expert ;) Så ikke legg voldsom vekt på det jeg sier.

Lenke til kommentar

Det skulle gått an å lage sin egen algoritme for hvilke innstillinger man ønsker.

 

F.eks skulle jeg gjerne hatt auto ISO i området 80-51200 med nedblendet 1 trinn i området 80-6400, og ingen nedblending over det, samtidig som lukkertiden bør holdes ett trinn kortere enn brennviddetallet i området ISO 80-800, samme som brennviddetallet i området 1600-3200, ett trinn lengre enn brennviddetallet i området 6400-12800 og to trinn lengre enn brennviddetallet i ISO-området 25600-51200, samtidig som SR automatisk slåes av dersom lukkertiden er mer enn to trinn kortere enn brennviddetallet i området ISO 80-400.

 

Altså en algoritme med ganske mange faktorer som skal veies mot hverandre for å stille en rekke innstillinger.

Lenke til kommentar

Det hadde blitt ett sammensurium av en software..? Du måtte vel prioritere/vekte de forskjellige innstillinger opp mot hverandre , i de tilfeller flere innstillinger skal brukes?

Når det gjeler ett trinnsnedblending , så err det vel i nærheten når man bruker den innstillingen som skal gi den beste blender på ett gitt objektiv? Akkurat den biten kan vel justeres i User 1-2-3-4-5?

 

@ Fototim : jeg oppfatta det med dynamikken, så jeg må ta det med i betraktninga etterhvert som lyset kommer.. justere etterhvert..

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd Sigma 150-500 på Canon 50D. Den er et digert og tungt monster. Ganske bra optisk kvalitet, men kan være litt utfordrende å få kort nok lukkertid på full tele. Stativ er så og si obligatorisk så du må regne med vekta på det også om du ikke allerede har det i regnestykket.

 

Jeg så forresten lillebroren, en Sigma 120-400 til Pentax til salgs på foto.no her om dagen. Mulig den er verd å vurdere om du prater ned prisen litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...