Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

kan da avhjelpe deg med den vekta da :) , men arti å å vite at slikt finnes her i landet da..

 

Det finnes i hvert fall 3 eksemplarer. Min, kaffilars sin, og en til.

 

Min ønskedrøm er at Pentax produserer en DA*500/4 SDM. De har en uspesifisert lang tele på Lens Roadmap, så det er von i hangande snøre enn så lenge. I så fall blir det fort en 600 til salgs!

 

mvh,

Jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan da avhjelpe deg med den vekta da :) , men arti å å vite at slikt finnes her i landet da..

 

Det finnes i hvert fall 3 eksemplarer. Min, kaffilars sin, og en til.

 

Min ønskedrøm er at Pentax produserer en DA*500/4 SDM. De har en uspesifisert lang tele på Lens Roadmap, så det er von i hangande snøre enn så lenge. I så fall blir det fort en 600 til salgs!

 

mvh,

Jostein

Tror jeg er en av de første i wannabuy rekka , men sist i havethefinancestoo rekka.. tror jeg prøver å kjøpe den Tokinaen av Espenoen, hvis han dukker opp.. Så kan jeg drømme om en DA*300 eller noe som er mer innen rekkevidde..

Lenke til kommentar

 

FotoTim tipset meg akkurat om denne tråden. Det er jeg som eier den nevnte 600'en, og akkurat har vært i Antarktis med den.

 

Det er svært mange, uansett merke, som foretrekker 500/4 eller 4,5 framfor 600/4 nettopp på grunn av vekt. Vekta nesten dobles av dette "lille" spranget i brennvidde.

 

Jeg kan i hvert fall skrive under på at 600/4 er bæltung å drasse med seg på fly... Og at den er for tung til å håndtere smidig på en monopod.

 

mvh,

Jostein

kan da avhjelpe deg med den vekta da :) , men arti å å vite at slikt finnes her i landet da..

 

Det finnes faktis to av dem innenfor landets grenser. De vekker en viss oppsikt når begge er i Lundeura på Runde samtidig. Jeg har vært med noen turer.

 

Når vi ankommer så klyper Canikon-folka først seg selv i armen. Så har de en fase hvor de vandrer rundt og mumler til hverandre. Det neste er at de blir ekstra innbidte, og kjører på full skuddtakt absolutt hele tida, tyner autofokusen sin til maks og litt til ;) De har ikke en gang tid til å chimpe.

 

Det er nesten like artig å observere denne atferden, som å følge med på fuglene.

Lenke til kommentar

 

FotoTim tipset meg akkurat om denne tråden. Det er jeg som eier den nevnte 600'en, og akkurat har vært i Antarktis med den.

 

Det er svært mange, uansett merke, som foretrekker 500/4 eller 4,5 framfor 600/4 nettopp på grunn av vekt. Vekta nesten dobles av dette "lille" spranget i brennvidde.

 

Jeg kan i hvert fall skrive under på at 600/4 er bæltung å drasse med seg på fly... Og at den er for tung til å håndtere smidig på en monopod.

 

mvh,

Jostein

kan da avhjelpe deg med den vekta da :) , men arti å å vite at slikt finnes her i landet da..

 

Det finnes faktis to av dem innenfor landets grenser. De vekker en viss oppsikt når begge er i Lundeura på Runde samtidig. Jeg har vært med noen turer.

 

Når vi ankommer så klyper Canikon-folka først seg selv i armen. Så har de en fase hvor de vandrer rundt og mumler til hverandre. Det neste er at de blir ekstra innbidte, og kjører på full skuddtakt absolutt hele tida, tyner autofokusen sin til maks og litt til ;) De har ikke en gang tid til å chimpe.

 

Det er nesten like artig å observere denne atferden, som å følge med på fuglene.

*knegg*

kan noen ringe meg neste gang gutta skal på tur ? Det ville glede ett Pentax hjerte :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fotografert i råformat, men vært innom jpg noen ganger. Spesielt rett etter å ha kjøpt nytt kamera så liker jeg å prøve ut jpg. Med K-7 fotograferte jeg hele sommeren med jpg og det fungerte glimrende. Rå-format versus jpg har jo en tendens til å bringe fram sterke meninger. Min mening er at begge formatene har sine styrker og svakheter.

 

Men: Jeg har sett litt på K-7 sine fire komprisjonsvalg. Kun på en stjerne klarer jeg å se ytterst små artifakter. Tar en bilde med to og fire stjerner med samme motiv. Eller tar et rå-bilde og bruker intern behandling og lagrer to jpg bilder med forskjellig komprimering så klarer jeg ikke å se forskjell på to, tre og fire stjerner. Er det jeg som ikke ser godt nok etter eller er komprimeringen ganske god i K-7? Bladet Fotografi har jo K-7 inne til test nå og de pleier i allefall å være kritiske til jpg kvaliteten. Der kom ikke K20D godt ut. Blir spennende å se hvordan K-7 klarer seg og så får en håpe Fotografi gjør litt mer ut av det enn kun teste fabrikkinnstillingene.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid fotografert i råformat, men vært innom jpg noen ganger. Spesielt rett etter å ha kjøpt nytt kamera så liker jeg å prøve ut jpg. Med K-7 fotograferte jeg hele sommeren med jpg og det fungerte glimrende. Rå-format versus jpg har jo en tendens til å bringe fram sterke meninger. Min mening er at begge formatene har sine styrker og svakheter.

 

Men: Jeg har sett litt på K-7 sine fire komprisjonsvalg. Kun på en stjerne klarer jeg å se ytterst små artifakter. Tar en bilde med to og fire stjerner med samme motiv. Eller tar et rå-bilde og bruker intern behandling og lagrer to jpg bilder med forskjellig komprimering så klarer jeg ikke å se forskjell på to, tre og fire stjerner. Er det jeg som ikke ser godt nok etter eller er komprimeringen ganske god i K-7? Bladet Fotografi har jo K-7 inne til test nå og de pleier i allefall å være kritiske til jpg kvaliteten. Der kom ikke K20D godt ut. Blir spennende å se hvordan K-7 klarer seg og så får en håpe Fotografi gjør litt mer ut av det enn kun teste fabrikkinnstillingene.

 

Du er ikke alene om å fotografere i jpg. Den kjente naturfotografen Terje Hellesø fotograferer bare i jpg. Ikke bare det, han bruker for det meste Pentax også! K20d og K7.

Klart at spillerommet ikke er så stort for etterbehandling i jpg. For de som er vant med dias er det kanskje like greit å bruke jpg. Der må man jo gjøre bildet ferdig i opptaksøyeblikket. Egentlig ganske greit...

Lenke til kommentar
Hvilke pentax objektiv vil dere si er det absolutt beste til å ta nordlys/natt bilda?

God fargegjenngivelse og skarphet osv?skal brukes på K7

 

Av de bildene jeg har sett av nordlys så stilles det i allefall ikke store krav til skarphet når en allikevel er nødt til å bruke lang lukkertid på noe som flagrer over himmelen. Ville heller satset på god lysstyrke. Forskjell i fargegjengivelse objektiver i mellom blir peanøtter sammenlignet med den kontrollen du har på farger i kamerainnstillinger eller redigeringsprogram på PC. Jeg ville startet med kit objektivet som på 18mm faktisk er bare en halv til 2/3 blender lyssvakere enn dyre f/2,8 objektiver.

Lenke til kommentar

Både på Finn og på foto.no finner en samme annonse over en komplett pakke til 36.000,- I denne pakken var det en DA*60-250/4 som jeg spurte selger ville selge utenom pakken. Fikk svar at det kunne han og prisen var 12.200,- som attpåtil skulle være god pris. Akkurat da var prisen hos Fovi 12.500,- minus Cashback så etter min mening var dette et fryktelig _dårlig_ tilbud. Hvor naiv går det egentlig an å bli. Jeg ønsker han selvfølgelig all hell og lykke med salget, men tror han kommer til å slite litt med en pakke til 36.000,- I tillegg er det en fra Stavanger som prøver seg med en pakke til 30.000,-. Er det ingen som kan fortelle disse to at salget går lettere og sannsynligvis med høyere pris hvis en splitter det opp? Jeg spurte han fra Stavanger om han ville selge sin DA40/2,8 i fra pakken, men han gadd ikke svare. Da kan en umulig være veldig gira på å selge.

 

:-)

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at pakken til 36000 kroner er dyrt?

utstyret som selges er nytt og ubrukt,billigste pris på japanfoto er over 44000 kroner,

hvis du sjekker,dvs du sparer ca 7-8000 kr.

hvordan mener du at 36000 kroner er dyrt da?

Greit at det er dyrt hvis utstyret var brukt,men der selges nytt utstyr m garanti

Hvilken pris ville vert grei da?

10.000 kr?:)

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Hvordan kan du si at pakken til 36000 kroner er dyrt?

utstyret som selges er nytt og ubrukt,billigste pris på japanfoto er over 44000 kroner,

hvis du sjekker,dvs du sparer ca 8000 kr.

hvordan mener du at 36000 kroner er dyrt da?

Greit at det er dyrt hvis utstyret var brukt,men der selges nytt utstyr m garanti

Hvilken pris ville vert grei da?

10.000 kr?:)

 

Jeg kommenterte vel ikke prisen på 36.000,- , men en DA*60-250/4 til 12.200,-

 

36.000,- er sikkert en grei pris, men en sliter vel kanskje litt med å finne den ene personen i Norge som er på utkikk etter akkurat denne pakken. Slik sett kan det være lurere å dele opp. Ser du er fra Finnmark. Du er vel da ikke selgeren? Det virker i allefall slik siden du gikk i forsvar med en gang :-)

 

Som en kommentar til nytt vs. brukt. Det er vesentlig forskjell på dette. Min mening er at prisen faller _minst_ 20% så snart en går ut av butikkdøren med varene. En skal slite litt med å finne noen som er villig til å kjøpe brukt med all den risiko det medfører til samme pris som nytt i butikk. Og her faktisk dyrere.

 

For DA40 fikk jeg pris på 3.700,-. Til opplysning koster denne rundt om 2.000,- for _meget_ pene eksemplarer på ebay. Lykke til....

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er formodentlig at alle som er troende til å kjøpe utstyr i den enden av skalaen allerede er oppsatt med en del utstyr – veldig sært å skulle være ute etter en slik pakke. Det selges jo fra tid til annen slike kombinasjoner brukt, men da er det gjerne noen som enten har for mye penger eller for lite tid.

 

PS: Prisen (på finn.no, i alle fall) er 37k. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...