Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan du si at pakken til 36000 kroner er dyrt?

Når man kommer over et vist (ubestemt) beløp, er det ikke snakk om det er dyrt eller verdt prisen, men om det er (for) mye penger.

 

Dessuten, om man ser på 37 tusenlapper — som ligger og ulmer i lommeboka, så skal det for mitt vedkommende ikke mer enn et par-tre ting i pakken jeg ikke ville hatt / ikke trenger, så går tankene videre ...

 

Man gidder sjelden betale seg til fant og lage seg ekstraarbeid, med tanke på videre salg av tingene man ikke vil ha liggende i en skuff.

Lenke til kommentar
dias?

Oj, oj. Jeg begynner å bli gammel skjønner jeg. Trodde "alle" skjønte hva dias er. Det er noe som ble brukt i riktig gamle dager. Kalles også for lysbilder.

Hm, dette fortel meg at det snart ikkje går an å fortelja den gode gamle vitsen: "Veit du kvifor homofile dyslektikarar ikkje går inn i fotoforretningar? Dei er redde for å få dias ..."

Lenke til kommentar
dias?

Oj, oj. Jeg begynner å bli gammel skjønner jeg. Trodde "alle" skjønte hva dias er. Det er noe som ble brukt i riktig gamle dager. Kalles også for lysbilder.

Hm, dette fortel meg at det snart ikkje går an å fortelja den gode gamle vitsen: "Veit du kvifor homofile dyslektikarar ikkje går inn i fotoforretningar? Dei er redde for å få dias ..."

*knegger * har ikke hørt den før.. :)

Lenke til kommentar

Jeg leste i ett fotomagasin at man ikke kan stole på den grafen som viser fordeling av lyse og mørke piksler på skjermen på kameraet. Dette gjelder når man tar bilder i Raw formatet, fordi at kameraet viser en lavoppløselig Jpeg kopi på skjermen, og det er denne kopien kameraet viser grafen for , og ikke den faktiske Raw fila.

Jpeg fila kan være opptil èn blender ute av kurs i forhold til Raw fila...

 

Noen av dere som er så familiær med softwaren på Pentax, at dere kan svare på om dette også gjelder for *oss* ?

 

Vedkommende journalist mente at det ikke nødvendigvis utgjorde den store forskjellen på valg av eksponering , men at det var en feilkilde å ta hensyn til .

Lenke til kommentar

Dette stemmer såvidt jeg vet også for Pentax. Denne grafen heter for ordens skyld "histogram".

Av denne grunn anbefales det å sette JPEG-instillingene på kameraet til noe mest mulig nøytralt, da dette påvirker forskjellen mellom RAW-histogram og JPEG-histogram. Med andre ord: ikke spesifiser bright eller vivid som "bildestil", ikke øk satureringen osv.

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet en bloggartikkel om emnet Eksponering: RAW og histogram.

 

Dette er forørig et felles bloggprosjekt i Nordfjord fotoklubb, er i startfasen, men en del nyttig stoff har vi allerede fått til.

 

Kortversjonen for oss K20-brukere, er at vi bør bruke nøytral kameraprofil, og gjerne sette kontrast til -1, eventuelt -2 for å være på den sikre sida. Øvrige innstillinger bør være 0.

Lenke til kommentar

Leste om DFA 100mm på pentaxforums, og føler at det er et merkelig om de plutselig skal relansere dette objekivet. Tror ærlig talt det hadde vært langt mer penger i å lansere en "fast normal" til en lavere pris enn FA 31mm.

På den annen side kan det jo hende dette er starten på en rekke relanseringer av eksisterende objektiver, med WR. *krysse fingre*

Lenke til kommentar

Ja, merkelig på en måte, samtidig er Pentax sin DFA 100mm kanskje det dårligste makroobjektivet i den klassen, så de ville kanskje gjøre noe med det i samme vendingen. Misforstå meg rett - det er ikke dårlig (har selv prøvd det, og yter finfint det), men "alle" andre konkurrenter er bedre. Dessuten er ikke en værtettet makro å forakte :-)

Lenke til kommentar

Tja, personlig ser jeg på makro som et av de feltene der det er enklest å rigge opp en real paraply over kameraet. På den annen side lanserte de jo nylig DA*55mm som et værtettet portrettobjektiv, noe som muligens er beregnet på studioer med store innendørs fuktproblemer?

Hvor blir det av værtettet vidvinkel til turbruk? Relansering av DA21mm med WR hadde nok medført et lite innhogg i min slunkne lommebok!

For ordens skyld: jeg har ingenting imot at de lager værtettede versjoner av ymse objektiver, jeg er bare litt uenig med rekkefølgen det skjer i.

Lenke til kommentar
For ordens skyld: jeg har ingenting imot at de lager værtettede versjoner av ymse objektiver, jeg er bare litt uenig med rekkefølgen det skjer i.
Joda, men jeg tror kanskje at DFA100mm er det fastobjektivet i Pentax' sortiment som trengte revisjon mest. For all del - jeg skulle gjerne sett at de prioriterte annerledes jeg også, jeg skulle veldig gjerne hatt en DA* 30mm f/1.4 før denne...
Lenke til kommentar
Tja, personlig ser jeg på makro som et av de feltene der det er enklest å rigge opp en real paraply over kameraet. På den annen side lanserte de jo nylig DA*55mm som et værtettet portrettobjektiv, noe som muligens er beregnet på studioer med store innendørs fuktproblemer?

Hvor blir det av værtettet vidvinkel til turbruk? Relansering av DA21mm med WR hadde nok medført et lite innhogg i min slunkne lommebok!

For ordens skyld: jeg har ingenting imot at de lager værtettede versjoner av ymse objektiver, jeg er bare litt uenig med rekkefølgen det skjer i.

Iflg rykter ad kvalifisert omvei , så er alle Limited objektivene så godt som værtetta i utgangspunktet. Det har ikke vært vannskader på disse typer objektiver. Dette iflg teknisk på Fovi.

Lenke til kommentar

Min største bekymring er nok å få vann rennende inn via fatningen, da dette høres ut som døden for kamerahuset. En måte å unngå dette på er nok å benytte en O-ring, slik som f.eks DA 17-70mm har.

Noen som vet om det går å plassere en O-ring med passende diameter rundt den "innerste" delen av objektivet? Denne må naturligvis være temmelig tynn, da det ikke er veldig mye tilgjengelig plass. Dette blir naturligvis ingen fullgod værtetning, men det bør kunne motvirke at kamerahuset får vann inn fatningen?

Lenke til kommentar

Værtett makro høres snadder ut. Å kunne krype rundt i duggen uten å tenke på objektivet, gjør ting lettere.

 

Noe har de i hvert fall gjort (om dette er sikker kilde), nemlig runda blenderlamellene. Når de først har spandert på det, så skulle det forundre meg om de ikke også har finpussa litt på den optiske formellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...