Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det kommer til makro i ordets rette forstand (altså 1:1, og ikke "nærbilder"), spørs det om fotograferingen kommer til å foregå på største blender uansett. Dybdeskarpheten er uansett altfor lav til at man kan fange noe brukbart, med mindre det er snakk om noe veldig flatt man skal avbilde, eller spesifikt er ute etter å fokusere på svært lite.

Lenke til kommentar
Har selv DA* 16-50 og tror jeg skal ha problemer med å finne noe mer vidvinkel enn det ;) det er dog det eneste objektivet jeg har per idag. jeg har ikke testet det selv (enda) men vurderer Sigma 180mm F/3.5 EX APO Macro DG. er det for dårlig lysstyrke på dette til å bruke det på innsekter, blomster og lignende utendørs?
Stor blender på makroobjektiver er ikke så avgjørende pga man må blende ganske mye ned likevel pga man får svært liten og minkende DOF jo nærmere nærgrensa man kommer. 180mm vil typisk gi deg veldig god arbeidsavstand i forhold til skye insekter. Men 180mm er veldig langt på 1,5 crop. Jeg tror jeg ville valgt max 150mm.

(Selv bruker jeg 60mm på FX som jeg liker. Det er perfekt til f.eks blomster men til insekter trengs gjerne mer rekkevidde)

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Har selv DA* 16-50 og tror jeg skal ha problemer med å finne noe mer vidvinkel enn det ;) det er dog det eneste objektivet jeg har per idag. jeg har ikke testet det selv (enda) men vurderer Sigma 180mm F/3.5 EX APO Macro DG. er det for dårlig lysstyrke på dette til å bruke det på innsekter, blomster og lignende utendørs?

For all del, Sigma 180/3,5 er et fantastisk flott objektiv. Det samme er Sigma 150/2.8. Sistnevnte leveres ikke med Pentax fatning. 3,5 er slett ikke for dårlig lysåpning for fotografering av av noe av det du har lyst til. Har du råd er dette det beste du kan få tak i til innsekter pga. større arbeidsavstand. 50mm er vanskligere å bruke til innsekter pga. kortere arbeidavstand.

Lenke til kommentar
Har selv DA* 16-50 og tror jeg skal ha problemer med å finne noe mer vidvinkel enn det ;) det er dog det eneste objektivet jeg har per idag. jeg har ikke testet det selv (enda) men vurderer Sigma 180mm F/3.5 EX APO Macro DG. er det for dårlig lysstyrke på dette til å bruke det på innsekter, blomster og lignende utendørs?
Stor blender på makroobjektiver er ikke så avgjørende pga man må blende ganske mye ned likevel pga man får svært liten og minkende DOF jo nærmere nærgrensa man kommer. 180mm vil typisk gi deg veldig god arbeidsavstand i forhold til skye insekter. Men 180mm er veldig langt på 1,5 crop. Jeg tror jeg ville valgt max 150mm.

(Selv bruker jeg 60mm på FX som jeg liker. Det er perfekt til f.eks blomster men til insekter trengs gjerne mer rekkevidde)

Hva er det du mener med "180mm er veldig langt på 1,5 crop"? Så vidt jeg vet er det først og fremst arbeidsavstanden som øker med lenger brennvidde. Hva er ulempen med det?

Lenke til kommentar
Har selv DA* 16-50 og tror jeg skal ha problemer med å finne noe mer vidvinkel enn det ;) det er dog det eneste objektivet jeg har per idag. jeg har ikke testet det selv (enda) men vurderer Sigma 180mm F/3.5 EX APO Macro DG. er det for dårlig lysstyrke på dette til å bruke det på innsekter, blomster og lignende utendørs?
Stor blender på makroobjektiver er ikke så avgjørende pga man må blende ganske mye ned likevel pga man får svært liten og minkende DOF jo nærmere nærgrensa man kommer. 180mm vil typisk gi deg veldig god arbeidsavstand i forhold til skye insekter. Men 180mm er veldig langt på 1,5 crop. Jeg tror jeg ville valgt max 150mm.

(Selv bruker jeg 60mm på FX som jeg liker. Det er perfekt til f.eks blomster men til insekter trengs gjerne mer rekkevidde)

Hva er det du mener med "180mm er veldig langt på 1,5 crop"? Så vidt jeg vet er det først og fremst arbeidsavstanden som øker med lenger brennvidde. Hva er ulempen med det?

Jeg tenkte akkurat der på bildevinkelen som blir trang.
Lenke til kommentar

Hei folkens :) sender inn ett bilde jeg tok med min *nye * Pentax 100mm Macro f.4 , manuell fokus og manuell blender, kjøpte brukt til 600 kr :)

Hva syns dere om bokeh`en ?

Bildet er tatt med f.8 i, på ett K10d i forb med en test , fokus er på dråpe 2 forfra..

post-152982-1252267059_thumb.jpg

 

Jeg ser i ettertid at jeg har vært raus med skarpen ....

Lenke til kommentar
Hva er det du mener med "180mm er veldig langt på 1,5 crop"? Så vidt jeg vet er det først og fremst arbeidsavstanden som øker med lenger brennvidde. Hva er ulempen med det?

 

med en crop på 1.5 er ikke 180mm 180mm men 270mm. (hvis jeg har skjønt alt riktig)

Litt oppklarende om macro objektiver. Sigma 50mm har en minste fokuseringsavstand på 18,9cm. 105mm minste avstand 31.3cm og 180mm har minste fokuseringsavstand på 46 cm. Utsnitt blir med minste fokuseringsavstand blir den samme. I tilegg til større arbeidsavstand vil du få en finere bokeh (bakgrunnsuskarphet)jo lenger brennvidde du velger.

Endret av stejen
Lenke til kommentar
Hva er det du mener med "180mm er veldig langt på 1,5 crop"? Så vidt jeg vet er det først og fremst arbeidsavstanden som øker med lenger brennvidde. Hva er ulempen med det?

 

med en crop på 1.5 er ikke 180mm 180mm men 270mm. (hvis jeg har skjønt alt riktig)

Du har jo fått svar i massevis, men jeg har et lite eksempel...

La oss tenke at en står 10meter fra motivet med et 150mm objektiv på et FX-kamera. Med samme objektivet på et 1,5 crop-kamera måtte man rykke bakover ca 5meter og stå ca en 15 meter fra motivet for å få det samme bildeutsnittet. Det er altså bildevinkelen som endres, brennvidden vil alltid være den samme.....

Lenke til kommentar
Hei folkens :) sender inn ett bilde jeg tok med min *nye * Pentax 100mm Macro f.4 , manuell fokus og manuell blender, kjøpte brukt til 600 kr :)

Hva syns dere om bokeh`en ?

Bildet er tatt med f.8 i, på ett K10d i forb med en test , fokus er på dråpe 2 forfra..

post-152982-1252267059_thumb.jpg

 

Jeg ser i ettertid at jeg har vært raus med skarpen ....

Gratulerer med "nytt" objektiv. Bildet ditt er et godt eksempel hvor lite dybdeskarphet det blir bare du kommer nærme nok.

Lenke til kommentar
Hei folkens :) sender inn ett bilde jeg tok med min *nye * Pentax 100mm Macro f.4 , manuell fokus og manuell blender, kjøpte brukt til 600 kr :)

Hva syns dere om bokeh`en ?

Bildet er tatt med f.8 i, på ett K10d i forb med en test , fokus er på dråpe 2 forfra..

post-152982-1252267059_thumb.jpg

 

Jeg ser i ettertid at jeg har vært raus med skarpen ....

 

Bokeh er fin men fokus sitter mer mot nr 3....Synes jeg!

Lenke til kommentar
Hei folkens :) sender inn ett bilde jeg tok med min *nye * Pentax 100mm Macro f.4 , manuell fokus og manuell blender, kjøpte brukt til 600 kr :)

Hva syns dere om bokeh`en ?

Bildet er tatt med f.8 i, på ett K10d i forb med en test , fokus er på dråpe 2 forfra..

Jeg ser i ettertid at jeg har vært raus med skarpen ....

det ser veldig bra ut, selv om du har tatt godt i med oppskarpinga..

Men også jeg syns fokus sitter på 3. dråpen

Lenke til kommentar

Bildet er tatt mellom to regnbyger, litt full fart :) , og tatt med f.8 fordi jeg tok det samme bilde med ett Pentax 21mm f 3.2 Ltd , og ett Pentax FA 50 f.1.4. Bildene ble tatt på stativ , og kun for eget og illustrativt bruk.(Alle tatt på f.8) Ser at Dof`en blir veeeeldig smal ja , så det er ikke ett poeng å ha ett macroobjektiv med stor lysstyrke av den grunn :)

Alle tre objektivene er nylig innkjøpt , men den 21mm sitter godt fast på K10`en gitt... helt klart en favoritt :)

Når det gjelder fokusen , så har dere rett, den ligger i forkant av dråpe nr. 3 .

Endret av Mundus
Lenke til kommentar
Nei eg har nok D-XENON 18-55. Kjøpt med samsung GX-1L for noen år siden

 

Jeg kjøpte samme kit som deg og bruker det fortsatt. Bruker primært 18-55. Den er en god arbeidshest. 50-200 bruker jeg nesten ikke i det hele tatt, men det var kjekt å få den med slik at jeg ikke trenger å vurdere en dyr kort telezoom. I tillegg til denne bruker jeg en A 50/1.7 ganske mye. Svært godt portrettobjektiv og relativt billig på bruktmarkedet. Lyssterkt er det og. Ser det er mange som vil ha en svært lyssterk vidvinkel til innebilder. Kunne nok godt tenkt meg det og har flere ganger vurdert FA35/2, men innser at jeg helst skulle hatt en 15-30mm/1.4 zoom. Synd denne ikke finnes. Jeg endte opp med en blits.

 

Vet ikke om jeg har noen anbefalinger, men om du ikke har det ville jeg vurdert stativ (behøver ikke være dyrt) og blits. Min GX-1L er ikke spesielt god venn med FGZ 360, men jeg har kunne leke meg med denne samt en gammel manuell blits i 'studiooppsett'. Hvis du ikke savner noe, mangler du mest sannsynlig ikke noe. Men vi burde vel begge snart oppgradere husene våres. Vi er alt for unge til å ha så gamle hus :D

 

Når det gjelder objektiv, har jeg nettopp slått til på supervidvinkel: MZ-50 + FAJ 18-35. Et rimelig alternativ til DA 12-24. Og så er det fullframe også, noe jeg har lest bare er for proffene :w00t:

 

edit: språkrusk

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
Litt oppklarende om macro objektiver. Sigma 50mm har en minste fokuseringsavstand på 18,9cm. 105mm minste avstand 31.3cm og 180mm har minste fokuseringsavstand på 46 cm. Utsnitt blir med minste fokuseringsavstand blir den samme. I tilegg til større arbeidsavstand vil du få en finere bokeh (bakgrunnsuskarphet)jo lenger brennvidde du velger.

Tenkte å nevne at dybdeskarpheten blir mindre med større brennvidde, men så oppdaget jeg at det er feil (http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field). Den er i praksis lik. Bildevinkelen blir forskjellig, dog. Kan jo være andre enn meg som ikke visste dette :blush:

Lenke til kommentar

Lurer litt på.

Ser vist jeg skal ha Auto Bracket Exposure på gx-10'n så skifter den på blender ikke lukkertid..

 

Det virker ganske snodig egentlig da det vil gi forandring i bildet, istede for og kun ha fast blender og skifte på lukketiden.

 

Er det noen spesiell grunn for at kamraet gjør det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...