Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Tipper på at det har noe med kameramoduset å gjøre. Bracketing i Av mener jeg å huske gir konstant blender, motsatt i Tv, og P varierer enten blender, lukker eller begge (forsøk deg frem med grønn knapp og Tv- og Av-shift).

 

Bare en gjetning, ettersom jeg ikke har mulighet til å teste her og nå. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har slått kloen i to gamle pentax-objektiver som fatters kjøpte på begynnelsen av 80-tallet da han var i Japan. er null problem å feste de på kamerahuset (K20D) men det blinker F-- i søkeren. har ikke funnet av hvordan jeg skal stille inn dette på kameraet manuelt slik at jeg får brukt de men det finnes vel noe info om det der ute.

Lenke til kommentar

Custom settings #32.

Using aperture ring: Permitted.

 

Du ser fortsatt F-- men nå virker det.

 

Det enkleste er å bruke M-modus. Velg blender (på objektivet), og trykk Green Button for lysmåling.

 

Ellers har du vel fått en manual? Hvis ikke finner du den på Fovi sine sider.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Har tre manuelle objektiver , ett 135mm f 3.5 , ett 100mm f.4 Macro , og ett 50 mm f.2, alle funker flott på K10`n . Kjører på manuell og måler lys og er for en stakket stund tilbake på 80 tallet :) . Leter med lys og lykte etter en 400mm , enten skru eller K fatning, som en rimelig inngangsbillett til hjortedyr og fuglefotografering.. Den som har tålmodighet , blir vel belønnet ..?

Lenke til kommentar
Leter med lys og lykte etter en 400mm , enten skru eller K fatning, som en rimelig inngangsbillett til hjortedyr og fuglefotografering.. Den som har tålmodighet , blir vel belønnet ..?

 

Jeg har en Tokina 400mm f/5.6 i K-fatning som min far lånte en måneds tid. Så kjøpte han seg Bigma (Sigma 50-500mm). Vet ikke om det ble så billig :p

Lenke til kommentar
Jeg skal oppdatere ønskelista mi for fotoutstyr og vil ha tips fra dere til hvilken av disse jeg bør sette opp i klassen lyssterk fast normal:
Jeg gikk for Sigma 30mm f/1.4, ganske enkelt fordi jeg fikk en bra pris på den (3100 på Scandinavian Photo). Jeg er godt fornøyd så langt, og synes den er langt mer anvendelig enn DA 40mm Ltd f.eks. Jeg har enda ikke fått gjort en grundig test av den etter at den har vært til kalibrering, men in-real-life-situasjoner klarer den seg veldig greit. Krevende vidåpen, jeg blender den helst ned et trinn, men er veldig deilig å ha muligheten. Eneste jeg ville vurdert fremfor denne, måtte være en kommende DA* 30mm f/1.4, dersom den skulle dukke opp på roadmapet igjen, men ellers har ikke jeg problemer med å anbefale en riktig kalibrert Sigma 30mm f/1.4...
Lenke til kommentar
Sjøl går eg og lurar på ein SMC M 300/4, sånn berre for å snusa på teleenden av objektivparken, før eg eventuelt tar steget heilt ut og skaffar meg ein 4-500 mm. :)

 

 

Du har sett den på foto.no?

Er det ein der? :huh: Har sett på KEH.com. Der har dei eit par-tre stykker. :)

 

 

Datt inn en i dag :)

Skyndte deg :D))

Lenke til kommentar
Valget mellom K7 og K20D burde vel være lett? Er vel prisforskjellen som styrer et slikt valg?

 

Egentlig ikke så åpenbart enkelt egentlig, hvertfall ikke før tester viser at K7 er mye bedre. Liker ikke tanken på at jeg skal betale for video :/ :) Er en stor fyr med store hender , og K10 er tilnærma perfekt i str... K7 er vel vesentlig mindre? Er ikke enkelt å få lagt sine klamme hender på ett apparat her på Nordvestlandet ..må vel til Tr.heim eller Bergen for å teste/kjenne. Ser at K20 er *Discontinued* fra BHPhotovideo, kan det bety at det er noe nytt på vei inn...?

Jeg tror jeg sitter på gjerdet ei stund til..:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...