Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant du ikke har spesielle interessefelt så har du vel strengt tatt det du trenger med den dobbeltpakka. Dvs. et godt stativ bør vel kanskje være i alle sin standardutrustning. Blits er og noe som kan vurderes, men begge deler avhenger av hva du fotograferer.

 

Mange vil kanskje og si at en makro med moderat tele er et must. F.eks en 100/2,8 makro gir deg selvfølgelig makromuligheter, men den dobbler og som portrettobjektiv, samt gir deg mer lysstyrke når det trengs.

 

Svaret avhenger vel egentlig mye av hvorfor du spør. Er det fordi du trives med det du har, og bare lurer på om du går glipp av noe viktig?

 

Føler du at du mangler inspirasjon, og tror du finner det i nytt utstyr? Da er kanskje bedre å kjøpe ei fotobok eller to, altså bøker med bilder, ikke sånne teknikkbøker. Eller spandere på seg en reise, et utstillingsbesøk, eller bare surfe litt på nettet. Inspirasjon finnes egentlig overalt rundt deg.

Lenke til kommentar
Så sant du ikke har spesielle interessefelt så har du vel strengt tatt det du trenger med den dobbeltpakka. Dvs. et godt stativ bør vel kanskje være i alle sin standardutrustning. Blits er og noe som kan vurderes, men begge deler avhenger av hva du fotograferer.

 

Mange vil kanskje og si at en makro med moderat tele er et must. F.eks en 100/2,8 makro gir deg selvfølgelig makromuligheter, men den dobbler og som portrettobjektiv, samt gir deg mer lysstyrke når det trengs.

 

Svaret avhenger vel egentlig mye av hvorfor du spør. Er det fordi du trives med det du har, og bare lurer på om du går glipp av noe viktig?

 

Føler du at du mangler inspirasjon, og tror du finner det i nytt utstyr? Da er kanskje bedre å kjøpe ei fotobok eller to, altså bøker med bilder, ikke sånne teknikkbøker. Eller spandere på seg en reise, et utstillingsbesøk, eller bare surfe litt på nettet. Inspirasjon finnes egentlig overalt rundt deg.

 

 

Er vel mest fordi eg lurer på om eg går glipp av noe, har forresten en Macro 100mm på vei i posten

Lenke til kommentar
Eg bare lurte på hva folk her mener man bør ha av objektiver til sitt pentax/samsung kamera, en slags "bør ha" liste av objektiver. Jeg selv har kun 2 objektiver(18-55 og 50-200) og lurer litt på hva folk mener man bør ha til kameraet sitt.

 

Håper på svar

 

 

Du har det du trenger til å ta en haug med gode bilder.

 

Lyst på fastobjektiv til innebruk og smalere DoF? Hva med FA 35mm f/2 (sjekk bruktmarkedet)

Ønsker du å oppgradere normalzoomen din? Tamron 17-50mm f/2.8

Interessert i makro? Da er Tamron 90mm f/2.8 å anbefale.

 

Kjøp bøker for inspirasjon og lære. Amazon er å anbefale hvis du synes det er greit å lese engelsk.

Lenke til kommentar
Er vel mest fordi eg lurer på om eg går glipp av noe, har forresten en Macro 100mm på vei i posten
Stemmer det ja. Når du sier det, så husker jeg det.

 

Da er kanskje det lureste å utforske den skikkelig, før du eventuelt vurdere videre skritt. Hvis du er 87 årgang (som jeg tolker nicket ditt), har du mange gode fotoår framfor deg. Ingen grunn til å stresse :)

Lenke til kommentar
Eg bare lurte på hva folk her mener man bør ha av objektiver til sitt pentax/samsung kamera, en slags "bør ha" liste av objektiver. Jeg selv har kun 2 objektiver(18-55 og 50-200) og lurer litt på hva folk mener man bør ha til kameraet sitt. Håper på svar

Du har en fin pakke der. Ennå finere med 100mm makroen som er på vei i posten. Selv prøver jeg ut de fleste fotosjangere og har en liten liste med objektiver og ønskeobjektiver linket i signaturen. Ta gjerne en kikk der for inspirasjon.

 

Lyst på fastobjektiv til innebruk og smalere DoF? Hva med FA 35mm f/2 (sjekk bruktmarkedet)

Ønsker du å oppgradere normalzoomen din? Tamron 17-50mm f/2.8

Interessert i makro? Da er Tamron 90mm f/2.8 å anbefale.

3. Makro har han på vei i posten.

1. Makroen han har på vei gir smalere DOF enn 35mm f/2, uten at jeg vil ta bort anbefalingen av 35mm f/2. Den har bare et litt annet bruksområde.

2. Jeg slenger meg med på den anbefalingen.

Lenke til kommentar

Jeg skal oppdatere ønskelista mi for fotoutstyr og vil ha tips fra dere til hvilken av disse jeg bør sette opp i klassen lyssterk fast normal:

 

1. Pentax 24mm f/2 SMC P-FA

- Vanskelig å få tak i?, litt slapp lysstyrke

 

2. Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

- Best lysstyrke, ok pris, HSM (HSM fungerer ikke på Pentax), imponerer ikke på skarphet i området f/1,4-2

 

3. Pentax 31mm f/1.8 AL Limited SMC P-FA

- Får veldig mye skryt, så dyr at den egentlig er utelukket, burde hatt f/1,4, værtetting og raskere fokus til den prisen

 

4. Pentax 35mm f/2 AL SMC P-FA

Billigst og veldig lett, litt slapp lysstyrke

 

Redigert: Evt. Sigma 28/1,8, 24/1,8 eller 20/1,8.

Lenke til kommentar

Det er hovedsaklig lysstyrken jeg er ute etter. Ikke smal DOF. Jeg vil ha den til bilder av folk ute i skumringslys eller inne i dempet belysning. F.eks rundt en bålplass, på café, innendørs, landskapsbilder uten stativ i mørketida osv.

 

Min 40mm/2,8 er for trang, mangler autofokus og krever ISO 800-1600 i slike situasjoner. Jeg skulle gjerne hatt ISO ned til 400-800 og litt kortere lukkertid.

 

Kit-objektivet er mer enn vidt nok, men lysstyrken gir enten alt for høy ISO eller for mye bevegelsesuskarphet.

 

Passe brennvidde er ca 20-35mm.

 

PS. Jeg er en stor motstander av blits i slike stemningssituasjoner.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon selv, ønsker et raskt objektiv og syntes 50mm er alt for trangt på crop. Har også 40mm f/2.8, som hadde vært en våt drøm dersom det var litt videre samt f/2. Jeg er litt skeptisk til kantskarpheten på sigma 30mm, og føler at pentax 35mm f/2 muligens blir litt for trang (pluss vanskelig å få tak i). Helst burde jeg vunnet et lotteri og kjøpt FA 31mm...

Lenke til kommentar

Jeg laget en oversikt over lyssterke bjektiver i 28-40-området for ca. en måned siden. :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14167265

 

Sigmas 28/1.8 var den som på papiret var mest interessant, bortsett fra 30/1.4, som jeg er litt skeptisk til. På den listen ville jeg nok valgt FA35/2, rett og slett fordi den er billig og skal være god og skarp. Selvsagt er FA31 drømmen, men det får vente til jeg er heldig på et flaxlodd.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Jeg skal oppdatere ønskelista mi for fotoutstyr og vil ha tips fra dere til hvilken av disse jeg bør sette opp i klassen lyssterk fast normal:

...

Litt lenger ned sier du at 40mm er for trangt for deg. Da er nok 35mm også det.

 

Hva med å skaffe seg en manuell fokus 28mm? Selv har jeg en Vivitar 28/2. Mye optikk for en relativt rimelig penge. Den er en drøm å fokusere manuelt.

 

Litt mat for tankene http://www.theatreofnoise.com/search/label/Vivitar http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...eplacement.html

Lenke til kommentar
Eg bare lurte på hva folk her mener man bør ha av objektiver til sitt pentax/samsung kamera, en slags "bør ha" liste av objektiver. Jeg selv har kun 2 objektiver(18-55 og 50-200) og lurer litt på hva folk mener man bør ha til kameraet sitt.

 

Håper på svar

 

 

Du har det du trenger til å ta en haug med gode bilder.

 

Lyst på fastobjektiv til innebruk og smalere DoF? Hva med FA 35mm f/2 (sjekk bruktmarkedet)

Ønsker du å oppgradere normalzoomen din? Tamron 17-50mm f/2.8

Interessert i makro? Da er Tamron 90mm f/2.8 å anbefale.

 

Kjøp bøker for inspirasjon og lære. Amazon er å anbefale hvis du synes det er greit å lese engelsk.

 

Ok, jeg trodde min 18-55 var ett dårlig objekiv. Og at 50-200 heller ikke var til å skryte av

Lenke til kommentar
Sjekk om du har 18-55mm II

Den er meget god til å være kit objektiv.

 

Nei eg har nok D-XENON 18-55. Kjøpt med samsung GX-1L for noen år siden

Jeg brukte en Tamron 28-75mm F2.8 som walkaroundzoom på Pentax K10D og det objektivet var rett og slett knallskarpt. Jeg manglet da vidvinkel som jeg etter planen skulle komplettere med en Pentax DA 12-24mm.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...