Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg har et originalt pentax adapter (og lånte noen pentax m42 objektiver tidligere). Det jeg fant mest hensiktsmessig, var å skru adapteren på objektivet. Dette kan gjøres på to måter (en gal og en rett). Ikke noe vanskelig om en tenker seg om, men om en er litt ivrig kan det gå galt (og da er den ganske så vanskelig å få av).

 

En kan også montere adapteret på kamera først (regner med det er det du har gjort) og da kan en vel ikke gjøre mye feil.

 

Uansett: Skjønner at dette ikke er problemet :) Når du skrur på objektivet, ønsker du at det skal skrus til en form for mothake klikker på plass (som bajonettfatningen). Tror ikke dette er tilfelle på m42 objektiver. Heller ikke originale Pentax objektiver. Jeg har ikke noen m42 objektiver lengre, men mener å huske at når jeg skulle ta av objektivet så bare skrudde jeg av (ingen tapp som en må løsne).

 

Er det et problem? Hvis du skrur litt bestemt til glir vel ikke objektivet ut? Jeg kan i alle fall ikke huske at jeg følte objektivene satt løst. Jeg irriterte meg mest over nedblendet lysmåling, så nå har jeg bare A-objektiver og nyere.

 

Da kan det selvfølgelig være at adapteret, som er uoriginalt, ikke passer som det skal. Jeg får objektivet til å sitte godt fast til adapteret, VELDIG godt, men adapteret vil ikke feste til fatningen på kamera. Når jeg skal fokusere med objektivet, skrur jeg adapteret ut av fatningen.

Ringer Fovi i morgen for å høre om de har original adapter på lager.

Takk igjen!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis der er riktig at et Tokina og DA Pentax 100/2,8 er samme konstuksjon ville jeg vært absolutt trygg. Tokinaen er testet i svenske FOTO med resultat toppklass. Tokinaen er nok bygget mer solid, mer metall. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg; "Ytelse på litt lengre avstander ikke er fullt så god som andre andre objektiver"?? Er det mulig da, at ytelsen forandrer seg med avstand til motivet?

 

Ser ikke noen umulighet i at et objektiv er bedre til å fokusere på noen avstander. Ytelsen endrer seg ikke med avstanden (i seg selv), men med endring i fokusplan. Et makroobjektiv er vel optimalisert på korte avstander og da kan vel det gå litt på bekostning av de lange. I "tekstbokmodellen" en bruker i optikk med en tynn linse med en viss brennvidde og paraksial approksimasjon er det nok ikke mulig, men moderne objektiver er komplekse optiske systemer, og der kan nok litt av hvert skje.

Lenke til kommentar
Da kan det selvfølgelig være at adapteret, som er uoriginalt, ikke passer som det skal. Jeg får objektivet til å sitte godt fast til adapteret, VELDIG godt, men adapteret vil ikke feste til fatningen på kamera. Når jeg skal fokusere med objektivet, skrur jeg adapteret ut av fatningen.

Ringer Fovi i morgen for å høre om de har original adapter på lager.

Takk igjen!

 

Mvh

 

Da skjønner jeg endelig problemet ditt :D. Løsning: Nytt adapter!

Lenke til kommentar
Da vant eg budet på Pentax FA 100mm F2,8 macro. Har vært inne på tollvesenet sin side og regnet ut og det kom på 3470,- tilsammen. Er det god deal eller?

Høres ikke så galt ut det. Det ligger til 4.990,- hos JP, som vel er blant de billigste her til lands. Iflg Fovi er veil pris 7.500,-

Her finner du masse inspirasjon til bilder du kan ta med dette objektivet:

Pentax Gallery

Lenke til kommentar

Men så er det jo også eit klenodium du har med å gjera. :) Det er ikkje mange sånne du finn til salgs, og får du tak i eit, så veit du at du har noko som ikkje mange andre har. Eg trur dei heldige som har dei heftigaste Pentax-linsene tviheld på dei til Pentax kjem med noko nytt innanfor feltet. Det er på høg tid, i alle fall. Dei har vel ikkje noko over 300 mmm i produksjon no, eller?

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...