Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellen på rasisme og fremmedfrykt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Forøvrig arrangerer FN en rasistisk konferanse som en del av Durban II-runden, så rasisme finnes også i FN.

 

Folk er rasistar viss dei seie imot meiningar mennesker med mørkare hud enn kvit har.

Lenke til kommentar
En nordmann kan også være rasistisk (rasediskriminerende) overfor en svenske f.eks.

Jepp - holder vi oss til FNs definisjon, kan det defineres som rasediskriminering (på bakgrunn av nasjonal eller etnisk opprinnelse) hvis man feks systematisk lapper til svensker man møter. Ikke mange vil oppfatte det slik, eller kalle det rasediskriminering i dagligtale, riktignok.

 

Et poeng er at det er enklere å skille ut de som er synlig forskjellig fra oss (majoriteten), på bakgrunn av fysiske kjennetegn, navn, klesdrakt etc. Det er tvilsomt om nordmannen du referer til faktisk kunne diskriminert en mørkeblond svenske ved navn Carl ikledd standard nordisk bekledning om han hadde sett ham på gata. Hadde han derimot vært skeptisk til svarte - vel det hadde blitt enklere å finne ut hvem han skulle diskriminere.

 

Edit:

Må nyansere litt, etter å ha tenkt meg om. Rasediskriminering, slik FN definerer det, fokuserer på hva effekten er for den som blir diskriminert. En enslig nordmann som dikriminerer alle svenskar han møter på, fortjener vel egentlig betegnelsen "raring". Dersom derimot en million nordmenn diskriminerer alle svensker de møter på, har vi et rasediskrimineringsproblem (iht FN) - et svensk individ ville ha møtt diskriminering daglig.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Det er lett å være rasistisk mot svensker både gjennom navnet deres eller om du overhører en samtale.

 

Fy flate, da er det mye rasistisk litteratur der ute. Tenk på alle vitsebøkene :ohmy:

Humor som leker med fordommer og motsetninger, er noe av den beste humoren som finnes :yes:

 

Hehe, ja, har du hørt om araberen som var så dum at....Eh, nei. Upassende.

 

La oss være ærlige her. Visse former for rasisme er akseptabelt, mens andre former er uakseptabelt i samfunnet. Det er jo også slik at om man regnes som hvit så er det langt større sjanse for å bli beskylt for å være rasist og ond enn om man er fra Kongo f.eks.

Lenke til kommentar
La oss være ærlige her. Visse former for rasisme er akseptabelt, mens andre former er uakseptabelt i samfunnet. Det er jo også slik at om man regnes som hvit så er det langt større sjanse for å bli beskylt for å være rasist og ond enn om man er fra Kongo f.eks.

Sorry for sen edit på min tidligere post - håper det blir klarere?

 

Vel - jeg synes ikke noen former for rasediskriminering er mer akseptable enn andre. Robert Mugabe bedriver rasediskriminering (med hvite ofre) imho, på samme vis som Sør-Afrika en gang gjorde (og så skal jeg ikke spore fullstendig av med å nevne Israel.... Ooops)

Lenke til kommentar
La oss være ærlige her. Visse former for rasisme er akseptabelt, mens andre former er uakseptabelt i samfunnet. Det er jo også slik at om man regnes som hvit så er det langt større sjanse for å bli beskylt for å være rasist og ond enn om man er fra Kongo f.eks.

Sorry for sen edit på min tidligere post - håper det blir klarere?

 

Vel - jeg synes ikke noen former for rasediskriminering er mer akseptable enn andre. Robert Mugabe bedriver rasediskriminering (med hvite ofre) imho, på samme vis som Sør-Afrika en gang gjorde (og så skal jeg ikke spore fullstendig av med å nevne Israel.... Ooops)

 

Men det reageres ikke stort på det. Dersom du er hvit så er sjansen langt større for at du blir beskyldt for å være ond. Er sjansen langt større for å bli beskyldt for å være dum dersom du er svart? Mulig. Men det reageres temmelig hardt på det. Jødene hadde også langt større sjanse for å bli beskyldt for å være ond, og det ble som regel ikke reagert på det heller. Det ble sett på som noe naturlig, siden jødene, akkurat som hvite, hadde arvesynd, noe som flittig ble brukt mot dem.

 

Israel er vel strengt tatt langt bedre enn en lang rekke andre land, f.eks. Marokko, men det får ikke oppmerksomhet. I tillegg har jo også arabere langt mer rettigheter i Israel enn i andre arabiske land.

Lenke til kommentar
Fanken, visste jeg burde holdt kjeft om Israel... :hrm:

 

Les FNs definisjon en gang til, og fortell meg om ikke-jødisk befolkningsrupper i Israel blir utsatt for rasediskriminering eller ikke.

 

Det stemmer det, men de er tross alt langt bedre enn en lang rekke andre land tross alt. Deriblant veldig mange arabiske land. Mange land er veldig heldige som slipper unna med det. Marokko går jo nærmest helt fri i media, så ingen bryr seg om det. Media styrer folks bevissthet rett og slett.

 

Man kan jo også argumentere for at visumregler som de aller fleste land i verden har, er rasediskriminering f.eks.

Lenke til kommentar
[Man kan jo også argumentere for at visumregler som de aller fleste land i verden har, er rasediskriminering f.eks.

Nope. Jeg siterte artikkel 1, punkt 1 - her er punktene 2, 3 og 4 (ligger i linken i min tidligere post)

 

2. Konvensjonen skal ikke gjelde slik forskjell, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse, som en konvensjonspart gjør mellom statsborgere og ikke-statsborgere

 

3. Intet i konvensjonen kan tolkes slik at det på noe vis innvirker på konvensjonsstatenes rettsregler vedrørende nasjonalitet statsborgerskap eller naturalisering forutsatt at slike regler ikke diskriminerer mot noen spesiell nasjonalitet.

 

4. Særlige tiltak som settes i verk utelukkende for å sikre tilfredsstillende framgang for visse rasegrupper, etniske grupper eller individer som trenger slik beskyttelse som kan være nødvendig for å sikre at disse grupper eller individer på like vilkår skal kunne nyte og utøve menneskerettighetene og de grunnleggende friheter, skal ikke anses som rasediskriminering forutsatt at tiltakene ikke fører til at det opprettholdes særlige rettigheter for forskjellige rasegrupper, og at de ikke fortsettes etter at de mål tiltakene tok sikte på, er oppnådd.

 

Det er altså ikke rasediskriminering at statsborgere har mer rettigheter i en stat enn ikke-statsborger. Tidsavgrenset positiv særbehandling er heller ikke rasediskriminering.

 

Edit: Og det er ikke noe her som sier at stater ikke kan samarbeide om pass-/visumfrie områder for sine statsborgere.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
[Man kan jo også argumentere for at visumregler som de aller fleste land i verden har, er rasediskriminering f.eks.

Nope. Jeg siterte artikkel 1, punkt 1 - her er punktene 2, 3 og 4 (ligger i linken i min tidligere post)

 

2. Konvensjonen skal ikke gjelde slik forskjell, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse, som en konvensjonspart gjør mellom statsborgere og ikke-statsborgere

 

3. Intet i konvensjonen kan tolkes slik at det på noe vis innvirker på konvensjonsstatenes rettsregler vedrørende nasjonalitet statsborgerskap eller naturalisering forutsatt at slike regler ikke diskriminerer mot noen spesiell nasjonalitet.

 

4. Særlige tiltak som settes i verk utelukkende for å sikre tilfredsstillende framgang for visse rasegrupper, etniske grupper eller individer som trenger slik beskyttelse som kan være nødvendig for å sikre at disse grupper eller individer på like vilkår skal kunne nyte og utøve menneskerettighetene og de grunnleggende friheter, skal ikke anses som rasediskriminering forutsatt at tiltakene ikke fører til at det opprettholdes særlige rettigheter for forskjellige rasegrupper, og at de ikke fortsettes etter at de mål tiltakene tok sikte på, er oppnådd.

 

Det er altså ikke rasediskriminering at statsborgere har mer rettigheter i en stat enn ikke-statsborger. Tidsavgrenset positiv særbehandling er heller ikke rasediskriminering.

 

Men dette er ikke snakk om statsborgere ved visumregler. Det er ulike visumregler for ulike nasjonaliteter, som et eksempel Portugal kan kreve at fillippinere må søke om visum for å komme til landet, mens cubanere slipper det.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Men dette er ikke tilfelle ved visumregler. Det er ulike visumregler for ulike nasjonaliteter, som et eksempel Portugal kan kreve at fillippinere må søke om visum for å komme til landet, mens cubanere slipper det.

Pokker - sen edit igjen...

 

Uansett - visumregler er resultat av hva stater blir enige om, og jeg vil tro (men skal ikke hevde å vite...) at dette går på informasjon - nærmere bestemt om informasjon finnes og om man er villig til å utveksle den. Hvis Cuba og Portugal har en avtale om informasjonsutveksling av personopplysninger uten visumbehandling, mens Portugal og Fillippinene ikke har dette - ja so be it.

 

Edit1: pga edit

 

Edit2: Det jeg mente var at statborgere ikke trenger visum for å komme inn i staten sin, mens andre staters borgere kan måtte skaffe seg dette.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Men dette er ikke tilfelle ved visumregler. Det er ulike visumregler for ulike nasjonaliteter, som et eksempel Portugal kan kreve at fillippinere må søke om visum for å komme til landet, mens cubanere slipper det.

Pokker - sen edit igjen...

 

Uansett - visumregler er resultat av hva stater blir enige om, og jeg vil tro (men skal ikke hevde å vite...) at dette går på informasjon - nærmere bestemt om informasjon finnes og om man er villig til å utveksle den. Hvis Cuba og Portugal har en avtale om informasjonsutveksling av personopplysninger uten visumbehandling, mens Portugal og Fillippinene ikke har dette - ja so be it.

 

Edit: pga edit

 

Mitt inntrykk er at man frykter visse nasjonaliteter skal bli værende ulovlig i landet.

Lenke til kommentar
Ditt inntrykk får vel da være nettopp det: ditt inntrykk.

 

Du virker da langt fra sikker selv, så jeg ser ingen grunn til at du skal ta en arrogant tone.

Hva er arrogant? Du kommer med en påstand uten forutgående fundament eller logikk, og kaller det ditt inntrykk. Javel, da er det ditt inntrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...