Gå til innhold

Den Offisielle Tatovering/Piercing/Etc.-Tråden (tm)


Anbefalte innlegg

Leste på tatoveringsguiden.no (eller markme.no... vetdafaen) om behandlingen som er "anbefalt" der av tatovering i grotid. Og har noen kommentarer.

- Hold en bandasje/folie på området i opptil 24 timer.

Folien som blir satt på like etter du er ferdig skal kun bruke på hjemreisen fra studio slik at du kan unngå å få drit på den og toppen stå på i 4 timer. Har du den på i 24 timer kommer du til å skade tatoveringen din da den får ikke luft og blir fuktig av svette, blod og vesker som kommer ut av "sårene". Resultatet av dette blir blemmer og sår.

 

Vask tatoveringen med en antibakteriell såpe (ikke bruk alkohol, det vil tørke ut tatoveringen)

Å anbefale antibakteriell såpe er misledende da man lett ender opp med Antibac o.l har vist seg å være for sterkt for tatoveringer, og det beste er å holde seg til vanlig lunkent vann.. kan umulig gå galt.

Endret av BertNaked
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste på tatoveringsguiden.no (eller markme.no... vetdafaen) om behandlingen som er "anbefalt" der av tatovering i grotid. Og har noen kommentarer.

- Hold en bandasje/folie på området i opptil 24 timer.

Folien som blir satt på like etter du er ferdig skal kun bruke på hjemreisen fra studio slik at du kan unngå å få drit på den og toppen stå på i 4 timer. Har du den på i 24 timer kommer du til å skade tatoveringen din da den får ikke luft og blir fuktig av svette, blod og vesker som kommer ut av "sårene". Resultatet av dette blir blemmer og sår.

Vask tatoveringen med en antibakteriell såpe (ikke bruk alkohol, det vil tørke ut tatoveringen)

Å anbefale antibakteriell såpe er misledende da man lett ender opp med Antibac o.l har vist seg å være for sterkt for tatoveringer, og det beste er å holde seg til vanlig lunkent vann.. kan umulig gå galt.

Takker for innspill.

 

Når det gjelder folie:

Dette er basert på egne erfaringer, når jeg har tatt tatovering har jeg enten fjernet folien etter min 6 timer eller ventet bort i mot 20-24 timer.

Vet ikke hvor du har hørt at tatoveringen tar skade av å ikke få luft, men dette er iallefall bare tull.

På etterbehandlingen av sleeven min smurte jeg på helosan (antibakteriell salve) og la plastfolie over tatoveringen. Dette gjorde jeg i noen dager, dette ble jeg anbefalt av tatovøren min. Ved å benytte denne metoden fikk jeg ikke skorve, det klødde svært lite og tro det eller ei, tatoveringen ble healet fortere.

 

Som andre antyder her, er det ikke noe fasit på hvordan det skal gjøres, da studioene praktiserer helt ulikt. Noen sier at du skal vaske 3-8 ganger daglig og ha like mye fuktighetskrem på. Noen sier at du skal dusje en gang daglig og droppe fuktighetskrem...

Når det gjelder det som står om antibakteriell såpe står det følgende (merk at det står ikke bruk alkohol):

"Vask tatoveringen med en antibakteriell såpe (ikke bruk alkohol, det vil tørke ut tatoveringen). Bruk f.eks. Dr.Greve intimvask med pH. 5,5. Bruk et mykt håndkle å tørke tatoveringen, bare klapp den tørr og være sikker på ikke å gni på den."

Kan ikke se at det er misledende?

 

Skal legge ut flere måter å etterbehandle tatovering (tatt fra ulike studio), slik at folk kan velge den metoden de syntes virker best/passer de best. For enkelte funker det f.eks ikke å bruke helosan, eller andre fete salver/fuktighetskrem.

Endret av spelley
Lenke til kommentar

Antibaksåpe bør kun brukes som siste utvei om det faktisk er en infeksjon som pågår. Å 'overeksponere' huden din for dette vil bare svekke immunforsvaret.

 

"Vask tatoveringen med en antibakteriell såpe (ikke bruk alkohol, det vil tørke ut tatoveringen). Bruk f.eks. Dr.Greve intimvask med pH. 5,5. Bruk et mykt håndkle å tørke tatoveringen, bare klapp den tørr og være sikker på ikke å gni på den."

Ingenting misledende? La meg ta fram diskusjonsbanjoen min.

Du sier at man skal vaske med en antibakteriell. såpe, og at man da skal bruke Dr.Greve intimvask som for det første ikke er en antibakteriell såpe det er en intimsåpe med lav ph verdi slik at det ikke skal oppstå sopp i underlivet (som navnet på produktet sier INTIMVASK). Og for det andre så finnes den kun i ph 3.5 og ikke 5.5, så den er i teorien for 'sur' til å brukes på huden.

Det tryggeste er å bruke grønnsåpe fra apotek til vask.

 

Vet ikke hvor du har hørt at tatoveringen tar skade av å ikke få luft, men dette er iallefall bare tull.

Da kan jeg anta at du mener at tatoveringer ikke trenger å luftes for å gro? Om dette var tilfelle, så kan man jo egentlig bare dynke tatoveringer i salver og surre de inn i plast for at "de skal gro fortere".

 

Når du skal lage en side som skal være "den nye møteplassen" i Norge for tatovering på nett (den første siden blir lagt ned nå), så vil det å legge inn kun det du har 'overlevd' selv være for trangsynt. Men ser nå at du har tatt med at du vil komme til å legge til flere metoder, noe som er bra, men på siden står det klart:

For å sikre at din tatovering helbreder ordentlig, følg disse punktene:
Lenke til kommentar

Antibaksåpe bør kun brukes som siste utvei om det faktisk er en infeksjon som pågår. Å 'overeksponere' huden din for dette vil bare svekke immunforsvaret.

"Vask tatoveringen med en antibakteriell såpe (ikke bruk alkohol, det vil tørke ut tatoveringen). Bruk f.eks. Dr.Greve intimvask med pH. 5,5. Bruk et mykt håndkle å tørke tatoveringen, bare klapp den tørr og være sikker på ikke å gni på den."

Ingenting misledende? La meg ta fram diskusjonsbanjoen min.

Du sier at man skal vaske med en antibakteriell. såpe, og at man da skal bruke Dr.Greve intimvask som for det første ikke er en antibakteriell såpe det er en intimsåpe med lav ph verdi slik at det ikke skal oppstå sopp i underlivet (som navnet på produktet sier INTIMVASK). Og for det andre så finnes den kun i ph 3.5 og ikke 5.5, så den er i teorien for 'sur' til å brukes på huden.

Det tryggeste er å bruke grønnsåpe fra apotek til vask.

Vet ikke hvor du har hørt at tatoveringen tar skade av å ikke få luft, men dette er iallefall bare tull.

Da kan jeg anta at du mener at tatoveringer ikke trenger å luftes for å gro? Om dette var tilfelle, så kan man jo egentlig bare dynke tatoveringer i salver og surre de inn i plast for at "de skal gro fortere".

Når du skal lage en side som skal være "den nye møteplassen" i Norge for tatovering på nett (den første siden blir lagt ned nå), så vil det å legge inn kun det du har 'overlevd' selv være for trangsynt. Men ser nå at du har tatt med at du vil komme til å legge til flere metoder, noe som er bra, men på siden står det klart:

For å sikre at din tatovering helbreder ordentlig, følg disse punktene:

Takker igjen for tilbakemelding. Er svært vanskelig å vurdere det man selv har skrevet, ser du har påpekt svakheter i teksten som vil bli fikset no.

Intimsåpe er som du sier 3.5. Men den motvirker (i motsetning til det du sier) også bakterier (Sodium benzoate).Å anbefale intimsåpe har jeg gjort da det virker som mange tatoveringsstudio anbefaler å bruke enten dr greve eller lactacyd.

Jeg vet ikke hvor du har hørt at tatovering tar skade av å være i plast, kan du komme med kilder på dette?

Jeg har aldri sagt at tatoveringen vil gro når den er i plast, sier seg selv at noe som tilsvarer et skrubbsår ikke vil lege seg når det ikke er tilgang på luft.

Elektrisk Linda anbefaler forøvrig kundene sine å pakke tatoveringen inn med plast i opp til flere ganger, siterer:

2. Gjenta vasking smøring og ny plastfolie i opptil 2-3 døgn fra da tatoveringen ble laget, 2-3 ganger daglig, avhengig av hvor mye du væsker. Det vil si at hvis det ikke kommer så mye fukt ut holder det med 1-2 døgn, mens på større tatoveringer, eller hvis du væsker mye, trenger det som regel 2-3 døgn. Pass på at plastikken alltid er ren inni, er det væsket mye, gå og bytt med en gang.
Kilde: http://attitudetatto...-norwegian.html

Igjen, som nevnt tidligere: det finnes ingen fasit.

Endret av spelley
Lenke til kommentar

Riktig det ja, ingen fasit. Noen tatovører sier at man kan ta av plasten etter 4 timer, funket fint for meg og de andre. Noen har sagt ha den på til over natta, så kan man vaske tattoveringen. Det har også funket bra for meg. Noen sier at man må ha plast på i ca en uke, mens andre sier at det er nødvendig med bare den første natta.

 

Jeg forholder meg til det tatovøren sier. Det er alltid forskjellig fra tatovør til tatovør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Arendal Tattoo Studio, Jan-Erik Pettersen

Gamlev. 6, 4816 Kolbjørnsvik

37 01 20 15

 

Studio 1 Tattoo & Piercing Ann-Celin Modøl

Klevg. 2, 4838 Arendal

37 02 28 90

 

Gyring Tattoo

Bendiksklev. 10, 4836 Arendal

93 26 24 06

 

 

Vet ikke hvor gode de er, men det kan du jo sjekke ut:)

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Prøvde å sjekke opp info om de nevnte studioene, var ikke så lett å finne referanser gitt.

Vet ikke om dette er aktuelt for deg, men: Jeg hadde prøvd å finne et studio f.eks i oslo, bergen - noen av de større byene. Og heller reist der.

 

 

Tittelen kan høres litt mer seriøs ut enn det egentlig er.

Er bare et par overflatepiercinger med magnet på hver side...

Endret av spelley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...