Gå til innhold

Mor ofrer barna i sitt flerkulturelle eksperiment


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Istedet for å diskutere morens motiver, enten hun nå mente det godt eller "utsetter" sitt barn for dette: Dersom etniske norske skal holde sine barn unna skoler med mange innvandrere, hvordan får vi da fortgang i integreringen av innvandrerbarna? Hva blir konsekvensen dersom alle foreldre skal velge segregering som løsning fordi det er tryggest og enklest? (Edit: Da mener jeg foreldrene på begge sider, altså både blant innvandrerne og de etnisk norske.)

 

Geir :)

 

Det beste hadde naturligvis vært å spre de muslimske innvandrerne rundt i landet og nekte dem å segregere seg i Oslo, men det synes ikke å være vilje til noe økonomiske sanksjoner eller liknende for å få dette til, og så lenge Norge pøser på med titusener til landet hvert eneste år, som gjør enhver form for meningsfull integrering umulig, så er den eneste løsningen å danne parallellsamfunn. Hadde du selv hatt noe ønske om å la barnet ditt integrere seg inn i pakistansk og somalisk kultur som eneste norske i klassen for å "statuere et eksempel"?

Lenke til kommentar
Hva skal man gjøre da? Tvungen segregering? Litt godt gammalt raseskille?

Here we go again... :roll: Raseskille? Er det dette skal til for og oppnå et godt læringsmiljø? Tror ikke at vi må gå så langt, men ved og begynne i det små med og ikke sentrere alle innvandrer barn på samme skole, kunne vi fått gjort mye. Og de av dere som er for god integrering burde jo virkelig slenge dere på.

Lenke til kommentar

Tvinge å tvinge fry Blom, men å sette er krav til innvandrere at de må bo et bestemt sted i Norge i feks fem år, før de kan bo hvor de vil. Dette må såklart være steder der de har mulighet til å få seg jobber og kan intergreres i et relativt stor samfunn. Ikke et lite forblåst naust der nesten ingen bor. Bare et forslag, men jeg kommer ikk epå noe bedre.

 

Det viser seg at fremmedfrykten også øker jo lengre avstand nordmenn har til innvandrere. Det var feks nettop en undersøkelse som viste at Oslofolk var mest positive til innvandring.

 

Slik det er nå får vi store konsentrasjoner av innvandrere på få steder. Dette er ikke bra for intergreering.

Lenke til kommentar

Litt fakta:

 

Fra begynnelsen av 1970-årene har antallet elever fra språklige minoriteter vært sterkt økende i skolen og i lærebedriftene. I dag er det ca 33 000 elever som får særskilt norskopplæring. Det utgjør 5,5 % av den totale elevmassen.
Ser vi på elevenes faglige prestasjoner, viser studier at uforholdsmessig mange med innvandrerbakgrunn har faglige problemer på skolen. Dette gjelder i alle de viktigste teorifagene. De faglige problemene knytter seg ikke minst til språklige forhold. Selv om de minoritetsspråklige elevene klarer seg bra når det gjelder dagligtale, blir språkproblemene synlige når det konkrete skal gjøres om til mer komplekse og abstrakte begreper.
En ny forskningsrapport viser at det er langt svakere rekruttering til videregående opplæring blant innvandrerungdom enn blant majoritetsungdom.
De spesielle utfordringer som Oslo har med en stor minoritetsspråklig elevgruppe har særskilt fokus i Handlingsprogrammet for Oslo indre Øst. Dette er en felles satsing fra Stat og kommune for å bedre levekårene. Arbeidet ble igangsatt høsten 1997 og det har til nå hatt 400 mill. kroner til disposisjon. Handlingsprogrammet skal gå over 10 år, og har et bredt nedslagsfelt. Hovedsatsingsområdet har vært forbedring av oppvekstvilkårene.

Alle punkter peker altså mot at innvandrere gjør det dårlig på skolen, de faller ut i videregående og de har vanskeligheter med og ta imot læring. Dette skylles flere faktorer, blant annet et læringsmiljøet er dårlig. I stedet for og spre disse barna rundt i Oslo, slik at de hadde fått andre impulser og dermed blitt bedre integrasjon, gjemmer politikerne seg og unngår debatten. Nå begynner vi virkelig og se konsekvensen av en ukontrollert innvandring.

Lenke til kommentar
Litt fakta:

 

Fra begynnelsen av 1970-årene har antallet elever fra språklige minoriteter vært sterkt økende i skolen og i lærebedriftene. I dag er det ca 33 000 elever som får særskilt norskopplæring. Det utgjør 5,5 % av den totale elevmassen.
Ser vi på elevenes faglige prestasjoner, viser studier at uforholdsmessig mange med innvandrerbakgrunn har faglige problemer på skolen. Dette gjelder i alle de viktigste teorifagene. De faglige problemene knytter seg ikke minst til språklige forhold. Selv om de minoritetsspråklige elevene klarer seg bra når det gjelder dagligtale, blir språkproblemene synlige når det konkrete skal gjøres om til mer komplekse og abstrakte begreper.
En ny forskningsrapport viser at det er langt svakere rekruttering til videregående opplæring blant innvandrerungdom enn blant majoritetsungdom.
De spesielle utfordringer som Oslo har med en stor minoritetsspråklig elevgruppe har særskilt fokus i Handlingsprogrammet for Oslo indre Øst. Dette er en felles satsing fra Stat og kommune for å bedre levekårene. Arbeidet ble igangsatt høsten 1997 og det har til nå hatt 400 mill. kroner til disposisjon. Handlingsprogrammet skal gå over 10 år, og har et bredt nedslagsfelt. Hovedsatsingsområdet har vært forbedring av oppvekstvilkårene.

Alle punkter peker altså mot at innvandrere gjør det dårlig på skolen, de faller ut i videregående og de har vanskeligheter med og ta imot læring. Dette skylles flere faktorer, blant annet et læringsmiljøet er dårlig. I stedet for og spre disse barna rundt i Oslo, slik at de hadde fått andre impulser og dermed blitt bedre integrasjon, gjemmer politikerne seg og unngår debatten. Nå begynner vi virkelig og se konsekvensen av en ukontrollert innvandring.

 

Det er likevel store skiller mellom innvandrergruppene, men jeg tror folk er rimelig godt kjent med hvilke som trekker snittet opp og hvem som trekker snittet ned.

Lenke til kommentar
Tvinge å tvinge fry Blom, men å sette er krav til innvandrere at de må bo et bestemt sted i Norge i feks fem år, før de kan bo hvor de vil. Dette må såklart være steder der de har mulighet til å få seg jobber og kan intergreres i et relativt stor samfunn. Ikke et lite forblåst naust der nesten ingen bor. Bare et forslag, men jeg kommer ikk epå noe bedre.

 

Det viser seg at fremmedfrykten også øker jo lengre avstand nordmenn har til innvandrere. Det var feks nettop en undersøkelse som viste at Oslofolk var mest positive til innvandring.

 

Slik det er nå får vi store konsentrasjoner av innvandrere på få steder. Dette er ikke bra for intergreering.

 

Oslofolk er jo i stor grad innvandrere, men blant etniske norske så er det mer skepsis blant de som bor i innvandrertette bydeler enn de som bor i de mer etnisk norske bydelene.

Lenke til kommentar
Tvinge å tvinge fry Blom, men å sette er krav til innvandrere at de må bo et bestemt sted i Norge i feks fem år, før de kan bo hvor de vil. Dette må såklart være steder der de har mulighet til å få seg jobber og kan intergreres i et relativt stor samfunn. Ikke et lite forblåst naust der nesten ingen bor. Bare et forslag, men jeg kommer ikk epå noe bedre.

 

Det viser seg at fremmedfrykten også øker jo lengre avstand nordmenn har til innvandrere. Det var feks nettop en undersøkelse som viste at Oslofolk var mest positive til innvandring.

 

Slik det er nå får vi store konsentrasjoner av innvandrere på få steder. Dette er ikke bra for intergreering.

 

Oslofolk er jo i stor grad innvandrere, men blant etniske norske så er det mer skepsis blant de som bor i innvandrertette bydeler enn de som bor i de mer etnisk norske bydelene.

 

For det første ble ikke innvandere spurt i denne undersøkelsen. For det andre tviler jeg sterkt på at det er mer skepsis blant invandrertette bydeler. Har riktignok ingen undersøkelser å gå på. Men jeg vokste opp på Stovner, der det var mange innvandrere. Høybråten, som lå rett ved siden, hadde nesten ingen innvandrere og her var skepsisen mye større. All annen forskning viser at nærhet til innvandring gir mindre fremmedfrykt.

Lenke til kommentar
Tvinge å tvinge fry Blom, men å sette er krav til innvandrere at de må bo et bestemt sted i Norge i feks fem år, før de kan bo hvor de vil. Dette må såklart være steder der de har mulighet til å få seg jobber og kan intergreres i et relativt stor samfunn. Ikke et lite forblåst naust der nesten ingen bor. Bare et forslag, men jeg kommer ikk epå noe bedre.

 

Det viser seg at fremmedfrykten også øker jo lengre avstand nordmenn har til innvandrere. Det var feks nettop en undersøkelse som viste at Oslofolk var mest positive til innvandring.

 

Slik det er nå får vi store konsentrasjoner av innvandrere på få steder. Dette er ikke bra for intergreering.

 

Oslofolk er jo i stor grad innvandrere, men blant etniske norske så er det mer skepsis blant de som bor i innvandrertette bydeler enn de som bor i de mer etnisk norske bydelene.

 

For det første ble ikke innvandere spurt i denne undersøkelsen. For det andre tviler jeg sterkt på at det er mer skepsis blant invandrertette bydeler. Har riktignok ingen undersøkelser å gå på. Men jeg vokste opp på Stovner, der det var mange innvandrere. Høybråten, som lå rett ved siden, hadde nesten ingen innvandrere og her var skepsisen mye større. All annen forskning viser at nærhet til innvandring gir mindre fremmedfrykt.

 

Link til at innvandrere ikke ble spurt?

 

Konkret hva legger du i skepsis og fremmedfrykt? Du skriver "innvandrere", men det er jo enorme forskjeller mellom innvandrergrupper. Det er tross alt svært store forskjeller mellom en kineser og en somalier. Det er jo også slik at folk som har lite nærhet til innvandring og gjerne har et rosemalt syn på ting får et mer realistisk syn på tingene, slik som moren i denne tråden for eksempel. Eller nordmenns møte med en ekstrem kjønnsdiskriminerende oppdragelse av barna hvor guttene får lov til alt, mens jentene skal bære hele familiens ære mellom bena. Dette er jo ekstremt negative kulturell-religiøse trekk, jeg regner med at du som oppdratt i norsk likestillingstradisjon er noe du er veldig skeptisk til?

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Dette er usunn ekskluderende journalistikk der det forsøkes og skape et problemet som ikke er reelt.

De burde heller ha fokuseret på den diskriminering av Muslimer som hvirkelig er et problemet i Norge.

 

Jeg er skuffet at en statskanalen som NRK leverer sånnt makkverk journalistikk. :thumbdown:

 

Det er denne tankegangen som har gjort norges innvadringspolitikk så katastrofal som den er idag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Dette er usunn ekskluderende journalistikk der det forsøkes og skape et problemet som ikke er reelt.

De burde heller ha fokuseret på den diskriminering av Muslimer som hvirkelig er et problemet i Norge.

 

Jeg er skuffet at en statskanalen som NRK leverer sånnt makkverk journalistikk. :thumbdown:

 

Ja, selvfølgeleg er det muslimane som blir diskriminert!

Det blir seld gris her, vi feirar jul, vi viser håret, makan til diskriminerande samfunn!

 

Syns at vi alle burde Slutte å ha vår eigen kultur og berre stå heilt stille uten å gjøre noko, helst burde vi alle ta livet vårt slik at våre ny herskarar burde få sleppe skammen av å sjå ein vanntru.

 

Nei, seriøst, no har vi ofra og ofra vår eigen kultur for våre nye lands-plagar, det var ikkje lenge sidan vi ikkje fekk skrive før og etter kristus heller.

 

Vill heller sei at vi ikkje burde la dei diskriminere oss.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Har du barn Geir? Ville du latt de gå på denne skolen? Kan godt svare på PM eller ikke svare i det hele tatt hvis du synes spørsmålet var for direkte Geir ;)

Jeg har barn, skjønt de er voksne nå. De første årene av deres liv bodde vi på Holmlia, så vi er ikke fremmed for å ha innvandrere i bydelen. Vår datter gikk på skole der, både barne- og ungdomskole. Men innvandrerne var ikke i flertall på skolen på den tiden, og var derfor de som ble mobbet av de etnisk norske, ikke de som mobbet.

 

Så flyttet vi til Bergen før våre sønner begynte på skolen, og de ble ertet der, for dialekt og klesdrakt, i likhet med andre innflyttere. På den skolen var det knapt en eneste innvandrer. Bare de som hadde innvandret til Bergen fra andre deler av Norge, som våre barn. Det var fremmed nok, i den alderen..

 

Det problemet løste vi ved å invitere foreldrene til elevene det gjaldt til en liten privat sammenkomst hvor vi snakket ut om tingene. De skjønte problemet, snakket ut med sine barn, og ting ble bedre.

 

Det hele blir som den nye Rema-reklamen med innvandreren som sitter på bussen med iPod'en på full styrke, og hvor alle de andre snakker om "en situasjon" og "få ham kastet av bussen", helt til enkel sjel prikker ham på skulderen og sier "Kan du være så vennlig å skru ned litt?" Det virket på mine nye naboer her i Bergen, kanskje det virker på innvandrere også hvis man prøver. Lurer på om moren prøvde det, eller mente at det var skolens og barnas problem? Hun sier selv at hun aldri ble kjent med foreldrene. Prøvde hun? Som Unni Wikan spør: Prøvde skolen?

 

Jeg har ikke hatt barn på en skole med innvandrerflertall, og ikke behøvd å diskutere slikt med innvandrerforeldre. Men jeg har diskutert praktiske saker med kulturell bakgrunn med innvandrere før, og ikke funnet dem vanskelige å ha med å gjøre, så lenge begge parter er voksne. Det er uansett der ansvaret hører hjemme. Å legge ansvaret for etnisk konflikter på 6-7 år gamle barn synes jeg blir drøyt.

 

Spørsmålet ditt blir derfor litt hypotetisk, og på et hypotetisk spørsmål kan man selvsagt komme med hypotetiske svar. Jeg ville aldri latt mine barn lide om vi kunne unngå det. Men jeg ville heller ikke latt etnisitet bestemme skolevalget.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Syns at vi alle burde Slutte å ha vår eigen kultur og berre stå heilt stille uten å gjøre noko, helst burde vi alle ta livet vårt slik at våre ny herskarar burde få sleppe skammen av å sjå ein vanntru.

Ååå, det er så synd på deg! Fått nye herskerer og greier ...

 

Du slenger ut store ord som "vår eigen kultur" som om det var almenn enighet om hva dette går ut på. Jeg ser gjerne at Norge kvitter seg med alle rester av kristen-fascistisk dobbeltmoralsk intoleranse, men det er mange som er i mot det og hyler opp om "kulturen vår". Ta det ikke for gitt at "folk flest" deler dine verdier. "Folk flest" støtter et annet parti enn deg, f.eks.

 

"Vår eigen kultur" er det innbyggerne i landet vårt vil at den skal være. Hvis vi med noen rett skal hevde at Norge er et fritt land, så må vi slutte å forlange begrensninger i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Det problemet løste vi ved å invitere foreldrene til elevene det gjaldt til en liten privat sammenkomst hvor vi snakket ut om tingene. De skjønte problemet, snakket ut med sine barn, og ting ble bedre.

Takk for at du svarte :) Er ikke fremmed for dialog. Dette fungerer i mange sammenhenger, har hatt erfaring med dette selv, riktignok under varierende resultat. Noen er opptatt av dialog, mens andre definitivt ikke er det. Dessverre! Undertegnede har ikke noen barn, men ville vært svært kritisk til og la mine barn gå på en skole der de kanskje var under fem med som innehadde egen kultur og etnistitet. Dette handler ikke om "raseskille", eller "segregering", som noen her har slått i bordet med, men om hva som er best for barnet og dets oppvektst vilkår. Mobbing forekommer ofte uansett, dette kan ikke skilles ved etnisitet, dette er trist, men når klassekameratene dine sier "at hvis du spiser gris så kommer du til djevelen", har det gått langt over streken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...