Gå til innhold

Sons of Anarchy - Generell Diskusjon - (USA-sendetid)


Anbefalte innlegg

Jeg tror, uansett om Jax dør eller ikke, så har han klart å endre retningen i livet for barna sine og Wendy ved å sende dem bort sammen med Nero :) . At enden på den elendige visa forhåpentligvis er at livet blir bedre og annerledes for de som kommer etterpå.

 

Eventuelt at Able havner som president (frem i tid), da det hele tiden har vert en pågående kamp mot at alle er "doomed" til dette livet. JT, Clay, Jax som ble mer eller mindre "tvingt" videre i klubben. Dog tror jeg din versjon er mer likely.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kanskje heller foretrukket at han kjørte inn i den samme veggen som faren hans, antar det har også sikkert vært et option av Kurt når de spilte inn siste episode, men de har vel latt valget falle på selvmord ved å krasje front i front mot en semi-trailer.

 

https://www.youtube.com/watch?v=GczHJWASsBA

 

Det var forresten Lastebilsjåføren Gemma fikk skyss med til Oregon.

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar

Selv om det "måtte bli slik", så var det noen ting som irriterte..

 

 

Det var ingen grunn til at resten av gjengen stemte for Jax to meet mr. Mayhem, hvis alle visste hva som egentlig skulle skje. Den scenen ble da bare veldig dum!

 

Hvis Jax ikke skulle bli drept av gjengen, som nesten hadde vært det mest riktige slik det ble lagt opp, kunne han jo like gjerne ha overlevd ved å rømme. Han mister jo ikke overlevelsesinstinktet slik over natten. Den scenen ble også litt dum, da det ikke kom som noen overraskelse på noen av dem.

 

 

Det er greit med en "slik må det bli"-slutt, men ved å tillate å rømme, så ble valgene videre mangedoblet..

 

 

Litt skuffet.

 

God serie, men for meg ble det kanskje litt for mye kaos de siste sesongene.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at Sutter ville ha en avslutning som så pen ut. Hadde det bare endt med at Jax fikk en kule i det havne-varehuset hadde det blitt for stille. Meningen her er at Jax har hatt en selv-realisering, funnet ut at det er han som er "the bad guy" her og ikke en anti-helt hvor alle voldelige handlinger blir rettferdiggjort kun ved å si til selv "we did the right thing".

 

For meg så det mer ut til å være en avslutning på en ond sirkel. Han sendte barna vekk, drepte Gemma, Charlie og Marks. (Dog så litt dumt ut at Charlie lot som ingenting hadde skjedd når Jax kom inn døren). Han døde også på nøyaktig samme måte som faren. Ref. Jury som påstod at J.T tok selvmord når han kjørte inn lastebilen 20 år tidligere, og Clay ikke hadde tuklet med sykkelen hans.

 

Angående hun hjemløse dama, så var det en grunn til at Jax spurte "Who are you?". Han ga henne det teppet i den første sesongen, men slik han har utviklet seg, så var det kanskje vanskelig å huske at han engang hadde vært så barmhjertig? Uansett, et klipp fra sesong en hvor dette skjedde på starten av episoden hadde kanskje vært litt på plass. Vanskelig å huske en scene fra 7 år tilbake i tid.

 

Gemma møtte henne også i sesong 1: Da gir gemma henne et par dollar, også sier homeless girl: Abel will take care of your boys" og går. Tenker da at hun mente Nero og han andre kidden til Jax.

 

"Emily Putner appears several times in Sons of Anarchy. Always when Gemma or Jax are going through an emotional decision making process.

It is only rumored that the homeless woman is Emily Putner, the mother of Brooke Putner. Emily was accidentally killed as a result of John Teller's collision with a semi-truck and trailer in 1993. Kurt Sutter has however mentioned that she is no one particular, and her existence is up to interpretation.

In the same episode, when Jax goes to talk to Gary Putner about his daughter's aggressive behavior, he sees a wedding photo of Emily with Gary. When Gary asks Jax why he's curious about it, he states that "She looks familiar". Gary then says that he has also often seen her. He also tells Jax that he has had other people come to him saying that they have seen her too." Ref: http://sonsofanarchy.wikia.com/wiki/Emily_Putner

Endret av GeneralUser
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser godt poenget med selvrealiseringen. Den har jo vært opplagt en god stund, og fungerer slik det skal. Mitt lille problem var med avstemningen, og hva de gjorde i lageret. Ingen grunn til å ha avstemningen, eller stille han opp for at Hap skulle bli skutt i armen, osv. Alle var jo med på hva som skulle skje, det var i hvert fall ingen som så ut til å reagere på noe annet.

 

Når Jax først ble fri ("rømte"), så er det mange måter å unnslippe volden i Charming på, flere enn å deise rett inn i en trailer, hvorvidt det er "pent" eller ikke.

 

Det er nå slik jeg ser det. :)

Lenke til kommentar

Ja, men som sagt, så gikk valget på å deise i den traileren på grunn av faren. Han valgte å ende det slik, på den måten symboliserer han at faren døde på akkurat samme måten, desiset inn i fronten på en semi-trailer på akkurat den samme veien. Valget som falt på å brenne notatbøkene sine og J.Ts story, var fordi han ikke ville at Abel noensinne skulle kunne finne dem og derav gjøre de nøyaktig some valgene som Jax tok som startet med at han skulle "gjøre klubben legit" osv.

 

Angående det med avstemingen så ja, de kunne egentlig godt bare ha droppet hele den delen. Vi hadde ikke trengt den scenen bare for å illustrere hvor glad klubben er i Jax. Det vet vi allerede, men tenker da at Sutter har ment serien tenkt for et amerikansk marked. Tenker da på alle episoder og serier hvor man får "Previously on..."

 

Men til det jeg synes er mer interessant, er spørsmålet om den hjemløse kvinnen er Emily Putner eller ikke. Flere online forum som ihvertfall påstår det. Til info, så er datteren til Emily, Brooke. Brooke pleier å passe kidsa til Jax av og til, og er kjæreste med Rat. Det var også hun som kastet en skiftenøkkel gjennom vinduet til iskrem butikken til the sons, fordi faren slet med å beholde huset. Da Jax er inne i huset å snakker med faren om at hun knuste vinduet deres, ser Jax et bilde av faren og Emily og sier at hun ser kjent ut, men kan ikke helt plassere henne. Gary svarer da Jax med at han har sett henne også, og at flere andre har stukket innom og sagt de har sett henne.

 

Hun ser kjent ut, fordi faren til Jax drepte henne da han kjørte inn i semi-traileren og begikk selvmord i 93.

Kurt Sutter har dog ikke sagt noe om dette. Han har kun sagt til seerne at de må tolke det som de vil.

 

Forresten, så var låta som spilles på slutten, Come join the murder - Forest Rangers, skrevet av Kurt Sutter.

 

There's a black bird perched outside my window
I hear him calling
I hear him sing
He burns me with his eyes of gold to embers
He sees all my sins
He reads my soul

[Pre-Chorus]
One day that bird, he spoke to me
Like Martin Luther
Like Pericles

[Chorus]
Come join the murder
Come fly with black

We'll give you freedom
From the human track
Come join the murder
Soar on my wings
You'll touch the hand of God
And He'll make you king
And He'll make you king

[Verse 2]
On a blanket made of woven shadows
Flew up to heaven
On a raven's glide
These angels have turned my wings to wax now
I fell like Judas grace denied

[Pre-Chorus + Chorus]

[Verse 3]
I walk among the children of my fathers
The broken wings, betrayal's cost
They call to me but never touch my heart, no
I am too far
I'm too lost

[Pre-Chorus + Chorus]

[Guitar Interlude]

[Verse 4]
So now I curse that raven's fire
You made me hate, you made me burn
He laughed aloud as he flew from Eden
You always knew, you never learn

[Pre-Chorus + Chorus]

[Verse 5]
Come join the murder
Come fly with black
We'll give you freedom
From the human track
Come join the murder
Soar on my wings
You'll touch the hand of God
And He'll make you king
And He'll make you king

Written by Kurt Sutter and Bob Thiele Jr. for the final episode of Sons of Anarchy. Performed by The Forest Rangers and sung by Jake Smith (White Buffalo). Jax’s swan song.

Endret av GeneralUser
Lenke til kommentar

Grei avslutning, men veldig urealistisk med tanke på at han skjøt personer rett fremover rettshuset uten at noen politi kom ut, og det at han hadde 50 biler bak seg på slutten mens de kjørte 40 km i timen virket også veldig urealistisk, ingen kjørte for å sperre han av, really?

 

Men men, det skulle være en fin slutt og de fikk det vel sånn ca til.

 

Men synes denne sesongen har vært den dårligste av de alle.

 

 

Denne posten fikk meg til å le:

 

http://www.imdb.com/title/tt1124373/board/nest/237863336

Endret av Grizzler
Lenke til kommentar

Noen tanker om finalen.

 

At han skulle dø var det jeg forventet, og var egentlig veldig klart gjennom fra episodens start. Men jeg synes det var helt greit og mye bedre enn å prøve å sjokkere seerne.

 

Få løse tråder igjen. At det blir problemer med Irish og at Abel hadde en Son-ring er vel det eneste av betydning? Kunne ha droppet at Abel hadde den ringen for min del, liker ikke helt tanken på at Jax sitt siste ønske ikke skulle gå. Men vi stoler på Nero og Wendy!

 

Episodens beste øyeblikk for meg: Da Chibs prøvde å få igang Mayhem-voten, da Happy klemte Jax (ikke faen at det var skuespill, det var ekte) og da Jax tok armene ut og lukket øynene. Skal innrømme at tårer kom på den siste der, for meg funket scenen veldig bra.

 

Jeg så ikke helt problemet med at klubben skulle stemme over det. Følte det handlet like mye, om ikke mer om at de andre medlemmene skulle akseptere at Jax skulle dø enn at det var de bestemte det. Og ved å stemme så aksepterer de også avgjørelsene til de andre presidentene og egentlig sier at de ikke skal "hevne" Jax. I alle fall slik jeg tolket det. Jax hadde dødd uansett om de stemte ja eller nei.

 

Kan være enig at det var urealistisk at han kom seg unna da han drepte Marks, men politiet har jo vært unna alt av hendelser før så får godta det. Angående alle bilene bak han så ble det et fint bilde, men ser jo hva du mener med urealistisk. Synes det riktignok var et fint bilde både grafisk og symbolsk. Jax hadde slått seg helt til ro uansett hvor mange som var ute etter han, og samtidig synes jeg alle bilene symboliserte alle de kriminelle handlingene som Jax hadde gjort, og at de nå hadde tatt han igjen.

 

@Bone. Jeg tror ikke han kunne rømt. Hadde han overlevd så hadde de andre chartene undersøkt hvordan han slapp unna, og det hadde blitt store problemer innad i hele Sons of Anarchy. Siden han uansett endte med å dø så tenker jeg at de bare lar det ligge. Eneste Chibs & co ikke gjorde som de skulle var å drepe han personlig, resultatet ble derimot det samme. Og uansett hvor ræva politet har vært så hadde de hatt veldig store bevis på han for drapene på Marks, Berovsky, Unser og Gemma. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at de hadde klart å tatt han for det.

 

Sesongen har vært den dårligste og for meg var det egentlig bare de siste episodene som var gode nok. Men slutten synes jeg var fin, og serien totalt sett bra.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kanskje heller foretrukket at han kjørte inn i den samme veggen som faren hans, antar det har også sikkert vært et option av Kurt når de spilte inn siste episode, men de har vel latt valget falle på selvmord ved å krasje front i front mot en semi-trailer.

 

Dette har sikkert blitt nevnt, men han krasjet jo ikke veggen. Markeringen er der JT døde, og hvor han krasjet i en trailer pga bremsene var tuklet med(Eller tok selvmord som Jury påsto). Jury sa dette til Jax før han ble slått til og så skutt ute i ørkenen, noe som litt ironisk førte til Jax sin skjebne.

Endret av Lucky_Luciano
Lenke til kommentar

Dexter-spoilers.

 

 

 

Ihvertfall var slutten bedre en slutten på Dexter. Tenk det hvor elendig det hadde vært om serien slutta med noen shots av hvor happy wendy, nero og kidsa var, jax som faka døden sin og jobber på en lumbermill i nord-alaska, grodd 1 måneds skjegg og stirrer surt inn hytteveggen :p

 

Endret av The Doctor
Lenke til kommentar

Dexter-spoilers.

 

 

 

 

Ihvertfall var slutten bedre en slutten på Dexter. Tenk det hvor elendig det hadde vært om serien slutta med noen shots av hvor happy wendy, nero og kidsa var, jax som faka døden sin og jobber på en lumbermill i nord-alaska, grodd 1 måneds skjegg og stirrer surt inn hytteveggen :p

Lumberjack Jackson

 

Endret av The Doctor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...