Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venninne/ "søster" hasj, hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Det beste og mest fornuftige hvis du bryr deg er og avgi anonymt tips til politiet, som igjenn kan bygge vidre på dette :) ikke nødvendigvis du er den eneste som har gjort andre en tjeneste ^^,

 

Men kan skjønne problemstillingen rund venner og kjente.. spørsmålet er hvordan de takler det/ på hvilken måte som er best og hjelpe dem i gang på.. :innocent:

 

Vel... problemstillingen er den at min venninne ikke lengre har greid å skjule hasjbruken sin for meg, til tross for at vi vanker i samme gjeng, hvor problemet da blir hva jeg skal gjøre med saken.

 

Litt bekgrunn for problemstillingen:

 

Jeg og venninnen min er indirekte søsken. Med det mener jeg at vi har to felles brødre, men forsjellige foreldre. Vi sees altså ganske ofte i familiesammenhenger også i tillegg til skolen, ungdomsklubb vi driver sammen, og også som venner, hadde mer med hverandre å gjøre som venner før.

 

Tidligere, da det hele gikk for langt med drikkingen og hasjbruken begynte, da hun var 13 tok jeg og ett par andre venninner og snakket med en prest, som var overordnet den ungdomskubben vi driver og tok videre kontakt med ene broren min hvor han siden vurderte hva som burde gjøres med problemet. det er tross alt for dumt å møte dritings på skolen i 8'ende klasse. På den andre siden hadde foreldrene akkurat spittet opp og selvfølgelig var det tøft for henne også, vi var redd for å presse for hardt samtidig som vi ville gjøre noe.

Det hele endte vel egentlig med at jeg og venninnen min brøt kontakten fordi hun var forbanna på meg med det gikk jo over etter noen måneder.

 

Siden så det ut som om hun roet seg litt. Hun fikk interesse for å komme inn på videregående, en stabil kjæreste som hjalp henne igjennom skolen osv.

 

Til gjengjeld fikk hun tillitt fra familien, hun fikk blandt annet lov til å sitte barnevakt for vår nevø og niese, som har vært en tillett hun har strevd hardt for å få og som har betydd utrolig mye for henne.

 

Plutselig får jeg det for en dag dette hasjbruken hennes. Jeg orhører emg litt rundt i vennegjengen og ender meg å få inntrykket "Vi trenger ikke så panikk enda, men om noen uker kanskje".

 

Jeg tenker at det kanskje er like greit å få denne panikken med en gang, type før hun er for langt ute av det jeg ser på som et normalt liv.

 

Problemet er altså hva jeg skal gjøre med saken:

 

1. Jeg kan vente litt til og se hvordan det går, men jeg kan lett bli noe å hvile på og plutselig har man ventet skkurat littt for lenge

 

2 . Jeg kan ta det hele opp med de felles brødrene våre, og be dem ta det videre til foreldrene hennes osv. problemet med det er at hun mister all den tillitten hun har jobbet så hardt for. DEt kan likegjerne gjøre ting verre som bedre.

 

3. Jeg kan dra henne med meg inn til helsesøster en dag på skolen. Ulempen med det er hun bare vil brase ut igjen med en gang hun skjønner at det er henne det er snakk om og dessuten mister jeg da all mulighet til å vite hvordan det egentlig er med henne, dessuten er det ikke sikkert at det skjer noe videre.

 

4. jeg kan selvfølgelig også gå veien om bekymringsmelding til skolen - barnevernet (hun er 16) osv.

 

Annet?

 

Ble visst langt dette her, men jeg bekymrer meg virkelig... I og med at jeg er familie også føler jeg det hele er mitt ansvar, samtidig er jeg redd for å bryte henne helt ned. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har du et problem med at hun røyker hasj?

Jeg røyker det selv å har kamerater som ikke gjør det, de er helt greie og har ikke noe problem med at jeg gjør det.

 

Det får bli ditt problem, om jeg ser på alderen din er du 14 år, hvilket betyr at ditt svar reflekterer din alder.

 

Det han skrev burde ikke ha noe med alderen hans å gjøre, da det kort enkelt er et fornuftig svar. Om man drikker eller røker hasj om hlegene er vel forsåvidt det samme, så lenge man gjør det rutinert og man misbruker det ikke.

 

Hasj er jo bla lovlig i Nederland, hvis det hadde vært så utrolig farlig så hadde det vært forbudt der og.

 

Jeg sier så fremt det ikke går utover hennes sosiale liv og skolen så kan du i alle fall vente med å tilkalle garden, og heller prøv å følg med for å se at ho ikke begynner å misbruke det.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta en ordentlig prat med henne, få henne først til å skjønne at du er alvorlig og ikke det ikke er en "Hasj er dumt"-samtale.

Prøv å få henne til å skjønne at du og flere med er beskymret, og ikke minst at den beskymringen påvirker deg. Få henne til å innse at de handlingene hun begår påvirker ikke bare seg selv, men alle rundt henne.

 

I og med at veninnene hennes vet om det så ville jeg kanskje prøvd å prate litt med en eller to av hennes beste venner og kanskje få med de på en prat sammen med henne også.

 

Er sterkt i mot den holdningen som enkelte har her med at "man må får gjøre som man vil". For det første er ikke jenta myndig, og det er det en grunn til. Jenter på 16 har en virkelighetsoppfattning som generellt ikke kan relateres til den virkelige verden. En "care"-holdning ser jeg alt for ofte blandt jenter på den alderen og de vet rett og slett ikke hva som er best for de.

 

Hun må skjønne at det hun holder på med har konsekvenser, og da ikke juridiske, men for familien og venner generellt. Om ikke praten din med henne fører frem så anbefaler jeg deg og prate med en helsesøster/lege om det og komme frem til enighet om du kanskje bør fortelle foreldrene. Avrusing bør være siste alternativ, men det oppholdet kan endre livet hennes fra å være på en skummel vei til et flott liv.

 

Det viktigste du gjør når du går til det punktet hvor du bringer inne eksterne autoriteter er å vise henne og få henne til å forstå at dette er noe dere gjør fordi dere er glade i henne og at dere beskymrer dere for henne. Og det er kanskje det vanskeligste å få en 16-åring som føler jeg bedratt av sin egen familie/venner til å innse.

 

Bare for å legge til på slutten, jeg er for at folk skal få gjøre ting med livet sitt som de selv ønsker. Har selv mange venner som har røkt/røyker hasj, men har ikke noe i mot det. Dette er "voksne" folk som bør ha kontroll, og så lenge de har det så ser jeg ikke noen problemer med det. Men ei på 16 som dropper skole, venner og familie pga. hasjbruk (Vitkig! Som mest sannsynelig har en underliggende årsak!), så er det viktig at folk rundt tar affære.

 

Og som jeg nettopp nevnte, dette har nesten helt sikkert en underforliggende årsak og det er viktig og avdekke den årsaken og hjelpe henne.

 

 

Sist så vil jeg si til deg Birthe; Jeg vet ikke hvor gammel du er, men med mindre du er 20+ så er ikke dette et problem som du bør påta deg helt alene. Ta gjerne en prat med henne, og er du heldig så når du frem. Men, om ikke det hjelper og hun fortsetter så er det viktig at du tar dette videre og involverer flere folk, og start med de du stoler på!

 

Uannsett så er du i den uheldige situasjon at med mindre du klarer og overtale henne så sitter du med en tap-tap situasjon (På kort sikt!). Hun vil fortsette hasjen sin, eller hun vil klandre deg for å ha blandet inn andre i hennes liv som de ikke har noe med. (hennes subjektive tolkning)

 

Lykke til og håper virkelig at dette løser seg! :)

 

- Thomas

Lenke til kommentar
Det beste og mest fornuftige hvis du bryr deg er og avgi anonymt tips til politiet, som igjenn kan bygge vidre på dette :) ikke nødvendigvis du er den eneste som har gjort andre en tjeneste ^^,

 

Men kan skjønne problemstillingen rund venner og kjente.. spørsmålet er hvordan de takler det/ på hvilken måte som er best og hjelpe dem i gang på.. :innocent:

 

Ikke gjør det, du kommer i ganske mye problemer om politiet får vite det, har noen venner som har blitt tatt av politiet.

 

Dessuten er ikke hasj et så farlig rusmidel som alle skal ha det til og være.

Det er hverfall min mening.

Lenke til kommentar
Snitching. Oh yeah, god venn da ja. Sørger for at vedkommende for problemer fro resten av livet hvis de har litt liggende. Kul kompis. Virkelig. Jeg ville hatet vedkommende til grava for min del.

 

edit: weird feil, teksten ble dobbel.

Dels enig, dels uenig. Dette er ei 16 år gammel jente, og vi snakker ikke om helgefyll eller ei som har prøvd hasj en gang. For meg så virker det som dette er ganske ofte bruk, og det er ikke heldig for en med hele livet sitt foran seg.

 

Jeg er enig at politiet kanskje ikke er rette etat å ta kontakt med. Som jeg skrev ovenfor, prøv å prat med henne, om det ikke går så bør andre kobles inn. Da venner, helsesøster, lege eller familie. Dette er folk som er ute etter å hjelpe, ikke nødvendigvis opptatt lovligheten ved røyking hennes.

Lenke til kommentar
enig med Thomas, men viktigst er vel i grunn å ikke få panikk, altså som jeg sa tidligere er det kontrollert bruk så er det ikke fare for noe som helst. (som regel) Har flere kamerater som bruker det fast, men de bruker det moderat.

 

Ja kontrollert bruk er best, jeg har kompiser som tar seg mellom 1 og 4 jointer om dagen og de er bare 14 år, kan ikke si at jeg liker det spessielt godt, men vis de vil så skal jeg ikke nekte dem.

 

Jeg og mine beste kompiser derimot pleier og ta 1 til 3 jointer i helgen syntes det er mye greiere.

Virker slitsomt og være stoooooone hele dagen lang :p

 

Er litt enig med thomas, det er jo ikke helt bra og røyke hver dag. Men jeg ville ikke gått til politiet og tysta på min bestevenn. Da brude du heller få alle vennene hennes som ikke liker at hun røyker til og ta en laaaaang prat med henne.

 

Ikke Snitch!

Lenke til kommentar
...

Ja kontrollert bruk er best, jeg har kompiser som tar seg mellom 1 og 4 jointer om dagen og de er bare 14 år, kan ikke si at jeg liker det spessielt godt, men vis de vil så skal jeg ikke nekte dem.

 

Jeg og mine beste kompiser derimot pleier og ta 1 til 3 jointer i helgen syntes det er mye greiere.

Virker slitsomt og være stoooooone hele dagen lang :p

En blås i ny og ne er ikke så voldsomt farlig men daglig bruk er *ikke* lurt. Etter en hasjrus er læringsevnen tildels sterkt nedsatt neste 3 dagene og da kan du jo kanskje regne ut hva det gjør med karakterene dine på litt sikt. Hvis du på død og liv *må* røyke hver helg bør du med andre ord ta det på fredags ettermiddag/kveld så du er bortimot klar for skole igjen når mandagen kommer.

 

 

 

Gikk et program på tv for noen uker siden med ei engelsk dame som brukte hasj i 4 uker for å se hva slags effekt det hadde på henne. Noen andre som så den?

Lenke til kommentar
En blås i ny og ne er ikke så voldsomt farlig men daglig bruk er *ikke* lurt. Etter en hasjrus er læringsevnen tildels sterkt nedsatt neste 3 dagene og da kan du jo kanskje regne ut hva det gjør med karakterene dine på litt sikt. Hvis du på død og liv *må* røyke hver helg bør du med andre ord ta det på fredags ettermiddag/kveld så du er bortimot klar for skole igjen når mandagen kommer.

 

 

 

Gikk et program på tv for noen uker siden med ei engelsk dame som brukte hasj i 4 uker for å se hva slags effekt det hadde på henne. Noen andre som så den?

 

Nei, men noen jeg kjenner så det. Jeg så faktisk en film som heter Super High Me, for noen uker siden. Handler om en Amerikansk komiker som røyker pot noen i uka, men filmen handlet om at han ikke skulle røyka på 4 uker og så skulle hun røyke nesten hele tiden i 4 uker :)

 

Anbefales, morsomt cover. Helt likt som Super Size Me bortsett fra at det er mange jointer i munnen hans i steden for pommfritt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...