Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venninne/ "søster" hasj, hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Vel... problemstillingen er den at min venninne ikke lengre har greid å skjule hasjbruken sin for meg, til tross for at vi vanker i samme gjeng, hvor problemet da blir hva jeg skal gjøre med saken.

 

Litt bekgrunn for problemstillingen:

 

Jeg og venninnen min er indirekte søsken. Med det mener jeg at vi har to felles brødre, men forsjellige foreldre. Vi sees altså ganske ofte i familiesammenhenger også i tillegg til skolen, ungdomsklubb vi driver sammen, og også som venner, hadde mer med hverandre å gjøre som venner før.

 

Tidligere, da det hele gikk for langt med drikkingen og hasjbruken begynte, da hun var 13 tok jeg og ett par andre venninner og snakket med en prest, som var overordnet den ungdomskubben vi driver og tok videre kontakt med ene broren min hvor han siden vurderte hva som burde gjøres med problemet. det er tross alt for dumt å møte dritings på skolen i 8'ende klasse. På den andre siden hadde foreldrene akkurat spittet opp og selvfølgelig var det tøft for henne også, vi var redd for å presse for hardt samtidig som vi ville gjøre noe.

Det hele endte vel egentlig med at jeg og venninnen min brøt kontakten fordi hun var forbanna på meg med det gikk jo over etter noen måneder.

 

Siden så det ut som om hun roet seg litt. Hun fikk interesse for å komme inn på videregående, en stabil kjæreste som hjalp henne igjennom skolen osv.

 

Til gjengjeld fikk hun tillitt fra familien, hun fikk blandt annet lov til å sitte barnevakt for vår nevø og niese, som har vært en tillett hun har strevd hardt for å få og som har betydd utrolig mye for henne.

 

Plutselig får jeg det for en dag dette hasjbruken hennes. Jeg orhører emg litt rundt i vennegjengen og ender meg å få inntrykket "Vi trenger ikke så panikk enda, men om noen uker kanskje".

 

Jeg tenker at det kanskje er like greit å få denne panikken med en gang, type før hun er for langt ute av det jeg ser på som et normalt liv.

 

Problemet er altså hva jeg skal gjøre med saken:

 

1. Jeg kan vente litt til og se hvordan det går, men jeg kan lett bli noe å hvile på og plutselig har man ventet skkurat littt for lenge

 

2 . Jeg kan ta det hele opp med de felles brødrene våre, og be dem ta det videre til foreldrene hennes osv. problemet med det er at hun mister all den tillitten hun har jobbet så hardt for. DEt kan likegjerne gjøre ting verre som bedre.

 

3. Jeg kan dra henne med meg inn til helsesøster en dag på skolen. Ulempen med det er hun bare vil brase ut igjen med en gang hun skjønner at det er henne det er snakk om og dessuten mister jeg da all mulighet til å vite hvordan det egentlig er med henne, dessuten er det ikke sikkert at det skjer noe videre.

 

4. jeg kan selvfølgelig også gå veien om bekymringsmelding til skolen - barnevernet (hun er 16) osv.

 

Annet?

 

Ble visst langt dette her, men jeg bekymrer meg virkelig... I og med at jeg er familie også føler jeg det hele er mitt ansvar, samtidig er jeg redd for å bryte henne helt ned. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bokstavlig talt banke det inn i ham eller?

Det tror jeg ikke kunne falt meg inn...

 

Problemet er vel egentlig ikke den bruken jeg tror (håper) hun har nå, men at det hele tiden øker og blir oftere og oftere...

 

Henne holdning er "Hvorfor ikke?"

"hvorfor ikke bruke hasj" kan fort bli hvorfor ikke bruke et hvilken som helt annet tyngre rusmiddel, og da er hun plutselig på tynn is...

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hmm, vanskelig situasjon.

 

Jeg villet gå til henne og sagt ifra om at du vet om det, og si ifra at dette syns du ingenting om. Du kan også si at så lenge hun ikke begynner å MISbruke / slutter helt (kommer an på hva du mener om hasjbruk generelt), så skal du ikke si ifra til noen "autoritetspersoner".

 

Jeg vet ikke hvordan hun er eller om du stoler på at hun kan kontrollere seg, men jeg føler det vil hjelpe at du "presser" henne til å hvertfall ikke røyke mye, altså at hun kan ha et normalt liv. Til gjengjeld gir du henne tillit til at hun greier å komme seg på skole og gjøre en innsats osv.

 

Det kan være en god idé å lese om hasj og andre tyngre stoffer og få henne til å forstå skadevirkningen av disse.

Lenke til kommentar

Rusmisbruk kan være en sykdom, men hasjmisbruk er mer sannsynlig et symptom på noe annet, spesielt med det du forteller. Det blir litt som å rømme hjemmefra; hvis du hadde hatt en søster som stadig rømte hjemmefra, ville du ikke prøvd å ta tak i rømmingen som problemet, men HVORFOR hun rømte hjemmefra.

 

Hvis hasjbruken er en trygg rutine for henne, som det lett kan bli på same måte som helgfyll eller jobbing kan bli det for alle og enhver, er det viktig at du og andre er der og gir henne andre rutiner, det var slik jeg sluttet med hasj som rutine.

 

Hvis det dreier seg om å rømme fra noe ved å dekke over med euforien som hasj kan gi, er det igjen støttende mennesker hun har tillit til, sånn som deg, som kan hjelpe. Ikke bland "støtte" med "fikse", hun er ikke en bilmotor.

 

Den beste måten jeg kan tenke meg å komme innpå hvorfor hun røyker hasj, enda det ikke er sosialt akseptert blant dere som hun tross alt er ganske mye sammen med, er rett og slett å vise interesse for hvordan hun har det. Vi mennesker er ganske enkle på det punktet, vi utleverer oss selv mer og mer, jo mer intressert personen som hører på er. På den måten kan du kanskje lettere få vite hva som ligger bak. En sekstenåring er voksen nok til å vite at hun er for ung til å bruke det regelmessig, og har nok lyst til å slutte, end hun ikke innrømmer det.

 

 

 

Det er viktig å huske på at hasjbruk og rusmisbruk sjelden er det samme, så å overdramatisere vil nok bare gjøre vondt verre. Det er nok mer overdramatiseringen av hasjbruk som gjør at man føler at man er "på den mørke siden" og lettere kan falle for tyngre stoffer.

 

Neste trinn vil være å få henne til å forbinde sin usosiale rutine med at hun går glipp av noe, mens hennes "nyktre", sosiale rutine er noe hun vil etterstreve. Men inget menneske kan forandre adferd uten å ha solid grunn å stå på, så sørg for å først ha gitt et grunnlag av solide folk som hun føler at hun kan holde fast i hvis noe skulle bli skummelt, hvis ikke vil nok bare hasjrutinen bli erstattet med en annen usosial rutine. (Stenge seg inn med kjæresten e.l.)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vel.... nå har vi hatt en kort samtale... Mer typen "vet hva som foregår, snakkes om det siden". Hun har fått seg en sykemelding og forbud av legen til å gå på skolen de neste 2 - 3 ukene. I stedet skal hun bruke tiden på å sove, kanskje dette kan hjelpe henne :hmm: ikke vet jeg. Det kommer vel også en lengre samtale med henne om dette om en stund, når hun har fått sovet ut...

Lenke til kommentar
en kompis av meg hadde det samme problemet.... vi måtte rett og slett banke det inn i han....har ikke rørt hasj siden... kan ikke garantere at det funker men det funker kanskje som en aller siste sjangse for å få henne til å slutte

 

Dagens beste :D

Wild guess... Dere kommer fra et eller annet skippagurrasted oppi lappland? HahahAHAHAa, døh, han der er ikke som oss, han RØKER HASJISJ, da må vi banke litt vett in' og tvangsfor en' med himkok, for det er så mye bedre.

 

Trenger ikke være noe galt i at noen røyker hasj da.

Så lenge det ikke går utover skole, dvs holder seg til helgene er det vel strengt tatt ingen fare?

Lenke til kommentar

Snakk med henne, si hva du mener. Ikke kom med for mange moralpreker, si at du bryr deg og hva du observerer og hvorfor du er bekymret.

Viss du kun er veldig i mot at hun røyker hasj pga det er ulovlig osv så tror jeg ikke du kommer noen vei.

Og det er ikke mye som provosere mer enn en person som er så imot hasj "what ever" bare pga "det er slik".

Det er måten det påvirker livet hennes "den negative måten, skole osv" du bør ta opp og fokusere på.

 

Gammel er hun? 13?

Man bør ikke røyke\drikke når man er så ung. Ja, jeg vet "moralprek" men det er sant. Det er bare svært få som innser det før de begynner å bli voksne. Man er ikke voksen når man er så ung, uansett hvor uenig man er. Til og med folk som er over 18 og 20- 30 osv som oppfører seg som unger som igrunnen ikke burde holde på med rus i det hele tatt. :p

 

PS, han som nevnte "tyngre" stoffer.

Tyngre stoffer er ett begrep som blir fremstilt på en måte som nødvendigvis ikke stemmer med virkeligheten. Alkohol er ett tungt stoff, men det er få som tenker over det pga det er lovlig og man kjenner ikke til noen andre rusmidler utenom det faktaene man har fått servert. Ett tungt stoff kan være så mye, da det er så mange og virkningene er så forskjellige at man ikke kan sammenligne de.

Noen stoffer blir man lett avhengig av, andre gir en intens rus, noen rusmidler har flere "bivirkninger" enn andre. Lista er lang.

Men en måte å kategorisere "tyngre" stoffer er å se hva som er mest akseptert og minst akseptert.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Send en Bekymringsmelding til barnevernet så ordner alt seg.

 

 

Det var en spøk :p

 

Men d er vell ikke så mye du kan gjøre annet en å si hva du føler om saken.

 

Hadde folk plutselig skulle begynt å si til meg hvor dumt å ødleggende hasj er så tror jeg at jeg hadde tatt mer å mer avstand fra dem ettervært siden d sier litt om hvor uopplyste dem er.

 

Endret av abbyjr
Lenke til kommentar

er a 16 år så bør du hvertfall få a til slutte. mye større sjanse for å utvikle psykoser da... skjekk om bipolar lidelse ligger i familien også; har man dette er sjansen SVÆRT stor for at man kan utvikle psykoser.

 

er hun bare 16 år så har hun nok ingen anelse om hvordan det er å ha et en syk kropp er sykt sinn, hun vet altså ikke verdien av å leve sunt og holde seg unna slike stoffer. du må åpne øya hennes...

 

ta en prat med a, men vært forsiktig med hvordan du går fram.. du må ikke være altfor autoritær og si sånn 'nei nå skal du høre på meg altså', men vis heller en form for forståelse og sympati, samtidig som du prøver å få henne til å forstå konsekvensene av å drive med hasj i såpass ung alder og ellers i livet.

 

hasj er ikke verdens verste middel, men det er ikke helt ufarlig heller.

Lenke til kommentar
Hvorfor har du et problem med at hun røyker hasj?

Jeg røyker det selv å har kamerater som ikke gjør det, de er helt greie og har ikke noe problem med at jeg gjør det.

Det virker som om det er oppførselen hennes han reagerer på. Virker som om hun er litt ute å kjøre og at hasjbruken er et symptom på dette. Om hun bare tok seg en jonas i godt lag eller til gullrekka på krinken så hadde sikkert ikke vår venn trådstarter reagert så voldsomt. Slik jeg leser OP i hvert fall.

Lenke til kommentar
Hvorfor har du et problem med at hun røyker hasj?

Jeg røyker det selv å har kamerater som ikke gjør det, de er helt greie og har ikke noe problem med at jeg gjør det.

 

Det får bli ditt problem, om jeg ser på alderen din er du 14 år, hvilket betyr at ditt svar reflekterer din alder.

 

uansett, som jeg sa jeg til deg på msn Birthe, så står du mellom pest eller kolera, noen vil alltid være negtiv til at du bryr deg, bare se på noen av svarene her, så hva du skal gjøre må du nesten veie selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...