Gå til innhold

Superforsikring fra Japan Photo


Anbefalte innlegg

Jeg vil heller kalle det en form for serviceavtale.

 

Hvor mye var det jeg betalte igjen for 30Dén sin supersikring,tror det var ca 500.-for 4 år.

 

Og betale 500.- for å kunne få alle former for rensing av kameraet og eventuelt reparert når du ødelegger noe eller hvis du drukner kameraet,det er vel ingen hjemme/innboforsikring som dekke sånne "skader".

 

I tillegg så har jeg en verdiforsikring av kamerautstyret,siden Jp beklageligvis :whistle: ikke dekker tyveri i supersikringen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil heller kalle det en form for serviceavtale.

 

Hvor mye var det jeg betalte igjen for 30Dén sin supersikring,tror det var ca 500.-for 4 år.

 

Og betale 500.- for å kunne få alle former for rensing av kameraet og eventuelt reparert når du ødelegger noe eller hvis du drukner kameraet,det er vel ingen hjemme/innboforsikring som dekke sånne "skader".

 

I tillegg så har jeg en verdiforsikring av kamerautstyret,siden Jp beklageligvis :whistle: ikke dekker tyveri i supersikringen sin.

Njjaa...

 

Nei, det er ikke ett servisavtale. Du får "bare" rens av kamerautstyr eller objektiv hvis du trenger det:

 

Eksempel 1: "snart er det ferie og jeg har idag lyst på en sensor rens og derfor drar jeg till nærmeste JP butikk og vis Supersikkringbevisen og får det gratis" Feil. Du har ikke skade, du far ikke rens (eller du må betale 249,- for det som alle andere kunder)

 

Eksempel 2: Du har tydelig støv på sensorn og får dårlig fremkalde bilder p.g.a. dette. Ja, støv ødelegger kamerans funksjon og derfor får du gratis rensing fra Supersikkringen...

 

Små forskjell, men viktig forskjell...

 

Stephan (nå virklig ute)

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

I min øyne er den største ulempen ved JP sin forsikring at man må ha med det som er forsikret med seg til butikken igjen ved skade osv. Dvs at den ikke dekker f.eks. tyveri eller om utstyret forsvinner på sjøen. Det er kun en skadeforsikring. Ingenting annet.

 

Derfor har jeg valgt andre løsninger enn slike "del"-forsikringer. Jeg har verdigjenstandsforsikring på mitt utstyr. Denne dekker absolutt alt, hvor som helst i verden det skjer.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Njjaa...

 

Nei, det er ikke ett servisavtale. Du får "bare" rens av kamerautstyr eller objektiv hvis du trenger det:

 

Eksempel 1: "snart er det ferie og jeg har idag lyst på en sensor rens og derfor drar jeg till nærmeste JP butikk og vis Supersikkringbevisen og får det gratis" Feil. Du har ikke skade, du far ikke rens (eller du må betale 249,- for det som alle andere kunder)

 

Eksempel 2: Du har tydelig støv på sensorn og får dårlig fremkalde bilder p.g.a. dette. Ja, støv ødelegger kamerans funksjon og derfor får du gratis rensing fra Supersikkringen...

 

Små forskjell, men viktig forskjell...

 

Stephan (nå virklig ute)

 

 

Ble kanskje litt upresis her.

 

Men er det ikke sånt at du kan komme en gang i året og rense sensoren gratis.

 

Også tenkte jeg litt mere i de baner at hvis du har sølt noe som gjør at brytere/knapper bilr trege så kan du levere kameraet for og få renset opp så de blir lette og bruke igjen.

 

Det som er problemet,sånt som jeg ser det er at folk sammenligner denne "supersikkring"med en helt ordinær forsikring og det er det ikke,så da blir en sammenlingning ganske umulig.

Og hvis det er et reklamesjonsproblem så blir kameraet levert til represantive importør for reprasjon som en ordinær reklamasjons sak.

 

Eller tar jeg helt feil med mine påstander her ?

Lenke til kommentar
Ble kanskje litt upresis her.

 

Men er det ikke sånt at du kan komme en gang i året og rense sensoren gratis.

 

Også tenkte jeg litt mere i de baner at hvis du har sølt noe som gjør at brytere/knapper bilr trege så kan du levere kameraet for og få renset opp så de blir lette og bruke igjen.

 

Det som er problemet,sånt som jeg ser det er at folk sammenligner denne "supersikkring"med en helt ordinær forsikring og det er det ikke,så da blir en sammenlingning ganske umulig.

Og hvis det er et reklamesjonsproblem så blir kameraet levert til represantive importør for reprasjon som en ordinær reklamasjons sak.

 

Eller tar jeg helt feil med mine påstander her ?

Du har nesten helt rett, men det er ikke bare 1 x om året (kanske mixed-up med Nikon Check & Clean?)for rensing, hvis du har ett grunn til det, så kan du kommer fem ganger om dagen med kameran din. Er funksjonen ødelagt og leverandørgarantien fungerer ikke, så betaler Supersikkringen "reparasjon" så ofte som nødvendig. Har du totalskade, så får du (helt) nytt kamera, men Supersikkringen stopper der siden den er tilknyttet til den spesifike kamera. Da må du kjøpe nytt Supersikkring til den nye kamera og den gjelder igen for 4 år.

 

Men alt andere du sier var helt riktig!

 

Stephan

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

jeg henter opp en eldre tråd for å komme med et oppfølgingsspørsmål.

 

Jeg skal kjøpe meg et panasonic lx3 og det kommer til å bli flittig brukt på klatreturer i sommerhalvåret og skiturer på vinteren i tillegg til "vanlig" bruk.

 

Ettersom jeg forstår kan jeg kjøpe superforsikring på JP og hvis jeg mister det ned en skrent, bekk eller på et eller annet vis skader kameraet vil forsikringen ordne meg reperasjon eller nytt kamera uten å betale.

 

Dette er jo på en måte en dobbeltforsikring siden jeg har reiseforsikring, men den vil jo ikke dekke verditapet som er relativt stort på alt av elektronikk.

 

Er det noen som har erfaringer med å få reparert eller nytt kamera gjennom denne forsikringen?

Lenke til kommentar
jeg henter opp en eldre tråd for å komme med et oppfølgingsspørsmål.

 

Jeg skal kjøpe meg et panasonic lx3 og det kommer til å bli flittig brukt på klatreturer i sommerhalvåret og skiturer på vinteren i tillegg til "vanlig" bruk.

 

Ettersom jeg forstår kan jeg kjøpe superforsikring på JP og hvis jeg mister det ned en skrent, bekk eller på et eller annet vis skader kameraet vil forsikringen ordne meg reperasjon eller nytt kamera uten å betale.

 

Dette er jo på en måte en dobbeltforsikring siden jeg har reiseforsikring, men den vil jo ikke dekke verditapet som er relativt stort på alt av elektronikk.

 

Er det noen som har erfaringer med å få reparert eller nytt kamera gjennom denne forsikringen?

 

Jeg har bare gode ord å si om denne Supersikringen, har måttet benytte meg av den flere ganger, 1 gang på mitt D300 (mistet i bakken - min feil), 2 ganger på objektiver (lignende skader) - så for meg har det vært meget en meget god investering, kun reparasjonen på D300'n ville kommet på flere tusen kroner. Har kjøpt ett objektiv på nettet for å spare et par-tre hundrelapper, og har angret som en hund etterpå fordi jeg ikke fikk tegnet denne Supersikringen. Objektivet kostet drøye 2 lapper, og har også fått en smell som gjør at bildene aldri blir helt skarpe, sannsynligvis noen linser som er ute av stilling. Pris for reparasjon av dette er umulig å fastslå uten å ha det inne, og blir det for dyrt i forhold til verdi er det bortkastede penger til verkstedet for å sjekke det ut. Dette gjør jo at jeg (nesten) aldri benytter meg av dette objektivet, har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre, er redd jeg kanskje må kjøpe et nytt objektiv. Med en slik sikring for noe få hundrelapper (de jeg opprinnelig sparte...) hadde dette vært fikset og i orden for lenge siden.

 

Har aldri fått noen spørsmål eller sure miner fra JP heller, de gangene jeg har kommet med produktene.

 

Og nei, jeg er IKKE ansatt der.

Lenke til kommentar

Problemet med superforsikringen er at den er veldig dyr om man sammenligner med verdigjenstandsforsikring fra diverse forsikringsselskap. Dessuten fungerer den dårlig om man blir frastjålet utstyr eller mister det.

 

Muligens det kan være smart om man driver å mister ting i bakken til alle døgnets tider. Forøvrig et man ved verdigjenstandsforsikringen dekket for uhell også.

 

Mitt fotoutstyr er nå forsikret for 225.000, og prisen for forsikring er ca 3500 pr år. Gjelder for hele verden mot alt. En vanlig reiseforsikring dekker kun fotoutstyr for ca. 8000 (selv om totalverdien av reiseforsikring er høyere er det alltid restriksjoner på fotoutstyr).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Det er en grunn til at det ikke selges supersikring på varer som koster mer enn 50.000,- ;)

Skal forøvrig legges til at min innboforsikring gjelder uhell med fotoutstyr i hele Norden. Dette var nytt for meg, så ble en smule overrasket når jeg fikk den tilbakemeldingen. Med uhell menes det at man dropper noe i bakken (ikke kaster), tyveri og at man glemmer igjen utstyr er ikke dekket.

 

Verdigjenstandsforsikringen gjelder i tillegg til tyveri/uhell for hele verden også alle innenfor samme hushold (dvs, om samboeren min låner D3 og mister det i bakken er det også dekket).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
er ikke alle som liker å tukle med det på den måten, vet du. Ikke alle som kjøper kamera er entusiaster som klarer alt selv. Det er derfor det også finnes fotokurs, mm...

Gjorde tidligere all rens av sensor selv, men crop sensor er litt enklere... Forøvrig gir Nikon Norge 1 gratis rens i året for 3 år. Ellers leverer jeg inn og betaler for oppgaven, så slipper jeg å krangle med svevende bikkjehår og lignende ;) Det aller meste løses ved å blåse av sensoren med håndpumpe forøvrig, så støvproblematikken er sterkt overdrevet. "Selvrens" på diverse kamera hjelper, men bare for ca 30%.

Lenke til kommentar
er ikke alle som liker å tukle med det på den måten, vet du. Ikke alle som kjøper kamera er entusiaster som klarer alt selv. Det er derfor det også finnes fotokurs, mm...

 

Joda, det finnes sikkert de som leverer bilen inn på verksted når de må ha påfyll av spylevæske også, men det er ikke noe jeg vil oppfordre noen til å gjøre ;)

 

Man trenger knappest være entusiast for å utføre en sensorrens - det finnes mengdevis av skritt-for-skritt tutorials på nettet som skulle være enkle nok å følge selv for den mest nervøse.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
er ikke alle som liker å tukle med det på den måten, vet du. Ikke alle som kjøper kamera er entusiaster som klarer alt selv. Det er derfor det også finnes fotokurs, mm...

 

Joda, det finnes sikkert de som leverer bilen inn på verksted når de må ha påfyll av spylevæske også, men det er ikke noe jeg vil oppfordre noen til å gjøre ;)

 

Man trenger knappest være entusiast for å utføre en sensorrens - det finnes mengdevis av skritt-for-skritt tutorials på nettet som skulle være enkle nok å følge selv for den mest nervøse.

Poenget mitt er at disse menneskene finnes, og som selger snakker man med dem i butikken daglig. Det er fint at du oppfordrer folk til å gjøre det selv, og jeg vet jo at det er lett, men man vil ikke slippe disse uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg levert min kjære E300 til service på Japanfoto Bogstadveien, mulig lukkeren som har tatt kvelden etter en tur i asfalten da jeag gikk på tryne med sykkel og kamera. Kan ikke si jeg følte meg særlig høy i hatten da jeg kom inn med kamera og en supersikring som går ut om en måned. Lenge siden jeg har vært så rød gitt:)

 

Men hyggelige ansatte som ble veldig fasinert av at speilet på e300 vistnok satt gal vei i forhold til andre apparater.

 

14 dager så har jeg barnet mitt tilbake:)

 

Her har jeg hatt det med på skogstrasking, fjellklatring, fallskjermhopping, så prestere jeg å herpe det på en sykkeltur til jobben.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har det gått litt over 1 måned og fortsatt ikkenoe kamera, samt ingen informasjon, så ruslet ned på JP forrige mandag for å høre status, siden jeg ikke hatdde motatt lovte sms med sporingsnummer eller noe som helst. De sendte en mail som ikke ble svart på.

 

Nedenom idag, Har det kanskje iløpet av uken. Ikke helt imponert av mangelen på informasjon vedrørende reprasjonen, samt at det tok endel lengre tid enn de forespeilede 14 dagene. Men får da håpe at jeg har det til fredagen og Mat og Trebåtfestivalen i halden denne helgen.

 

Så ikke helt imponert enda:) Men har jeg det til fredag så er jeg fornøyd:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...