Gå til innhold

Når jeg dauer. Hva skjer med kroppen min da?


Anbefalte innlegg

En dag skal jeg også dø. Men hva skjer med kroppen min da? Jeg tenkte jeg skulle få donert bort alle organene mine folk kan få bruk for. Og en religiøs begravelse på en KIRKEgård er HELT uaktuelt. Måtte bare skrive det i store bokstaver for å vise hvor uaktuelt det faktisk er for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva som skjer? Mikroorganismar/bakteriar byrjar å beite på kjøtet ditt, og omformer deg til enklare stoffer som henholdsvis karbondioksid, oksygen osv. Sakte men sikkert går du i oppløysing til det blir liggjande igjen ein klump med avfallsstoff som ingen vil ha.

 

Donering derimot er absolutt ein god idè, men om du dør ein naturleg død vil nok dette vere ganske uaktuelt, ettersom organa båe er for gamle (sikkert nådd ein 70-80), og dei har vore "døde" for lenge (om du sovner inn ein "naturleg" død liksom). Du kan vel melde deg opp som donor. Om du døyr i eit bilkrasj, har du eit armbånd eller noko som viser at du er donor, slik at helsepersonellet med ein gang kan starte å ta ut dei brukbare organa dine.

 

<a href="http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1523" target="_blank">http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1523</a>

 

http://arkiv.na24.no/Nyhet/144014/Vil+ha+d...%B8rerkort.html

 

Eg tok nok litt feil lenger oppe. Det ser ut til at det ikkje går an å "offisielt" registrere seg som donar slik ein kan i bl.a. USA. Dette er ei ordning eg er for i alle fall. Kva faen skal du med dine eigne organ når du er død? Dei kan jo redde mange liv.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Du kan la deg kremere. Enkelt og greit og involverer ingen kirkegaarder.

Er vel egentlig faa andre valg siden liket ditt maa ryddes vekk en plass, og om alle hadde begravelser utenom kirkegaarden ville vi ha hatt mye lik liggende under bakken rundt om kring.

 

Donorkortet er naa bare pynt aa ha i lomma, det eneste man trenger for aa være donor er aa fortelle det til familien din slik at de kan fortelle dette til legen.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Bellicus: Jeg tenkte mer på hvilke alternativ det er.

 

I Norge er vel bare valgene begravelse vs. kremering. Og som sagt så er dette noe du bør si ifra om til dine nærmeste i god tid før det blir aktuellt, ellers er sannsynligheten stor for at du blir begravd med organene i behold.

Lenke til kommentar

Vil anbefalle at du skaffer deg et organ donor kort fra denne hjemmesiden: http://www.organdonasjon.no/ og også forteller om noen yngre enn dine foreldre (sannsynligheten er stor for at de dør før deg) om hva du har bestemt deg for.

Det er de pårørende som må svare på vegne av den avdøde. Det er det standpunkt du skriftlig eller muntlig har tilkjennegjort som skal gjelde. Derfor er det så viktig at du informerer dine nærmeste om ditt standpunkt mens du lever. Da slipper de å ta avgjørelsen på dine vegne.
Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Det avhenger, litt vanskelig aa finne ut slikt naa, tipper det er en god del aar för du dör.

 

EDIT: Men gaar jo ut ifra at du har regnet med muligheten for aa dö i en ulykke her, fordi ellers ville organdonasjon vært ganske nyttelöst siden gamlinger dör av organsvikt.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Jo egentlig, men tror ogsaa du kan kontakte diverse forskningsorganisasjoner (kommer ikke paa noen akkurat naa) som driver med slikt og spörre om hvilke ordninger de har for donasjon.

 

EDIT: Men denne traaden gar vel litt mer paa det praktiske og passer vel ikke mye inn i denne kategorien gjör den? :S

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Tror nok dette er den mest passende kategorien for denne tråden ja, siden det stort sett er kirkene som har med begravelser å gjøre. Er forresten intressert i å donere brukbare organer selv, siden jeg har en ekkel angst om å bli erklært død på sykehuset av en eller annen nyutdannet jypling av en lege som ikke kikker nærmere på meg for å kunne få studert sitt første dødsfall i detalj. Hvis de kutter ut organene mine før jeg havner i kisten, så er det hvertfall ikke noen sjangs for at jeg skulle våkne opp dypt under bakken, og skrike forgjeves etter hjelp.

Lenke til kommentar
Selv om du er gammel er donasjon mulig. Min bestefar døde 96 år gammel et par år siden, og han donerte sitt legeme til medisinsk forskning ved universitetet i Bergen og ble begravd 12 måneder senere.

 

Nøyaktig hva er det som skjer med en kropp som blir "donert til medisinsk forskning"? Kan ikke si at jeg liker tanken på det, hvis det er det jeg tror det er. Da er det vel bedre å bestille kremering, så er man garantert å ikke våkne opp i kisten.

Lenke til kommentar
Nøyaktig hva er det som skjer med en kropp som blir "donert til medisinsk forskning"? Kan ikke si at jeg liker tanken på det, hvis det er det jeg tror det er. Da er det vel bedre å bestille kremering, så er man garantert å ikke våkne opp i kisten.
Og det aa vaakne opp i brenselsovnen er bedre fordi? :p (Vet jo at det gaar kjappere, men er allikevel grusomt)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...