Gå til innhold

Overklokke E8400 til 4GHz


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har prøvd å overklokke min E8400 til 4GHz nå en liten stund. Får det ikke til i det hele tatt. Håper noen her kan hjelpe meg og si hva jeg skal gjøre.

 

Akkurat nå er CPUen på 3,6GHz (9 * 400) Måtte øke vcore med 0,5V.

 

Hovedkortet mitt er Foxconn X38A, kjøler er scythe ninja 2 og RAMen min er Mushkin DDR2 4GB XP ArcticWhiteFrostbyte

XP2-6400 2x2048MB 800MHz. (4-4-4-12) Link

Er denne RAMen bra for overklokking?

 

Jeg har klart å overklokke til 3,6 GHz stabilt, men hvis jeg prøver meg på 3,8GHz klarer jeg ikke engang å starte pcen, selv om jeg øker volt.

 

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan nå 4 GHz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, det er den du må finne ut hvordan du setter ned. Den skal du unngå å gå over 800 på dersom minnet ditt er beregnet for 800mhz. Du skal helst gå under, fordi når du klokker prosessor øker hastigheten på overføringen fra rambrikkene pga klokk på hk også. Derfor bør du unngå å få for høye hastigheter da hk ikke liker det.

 

Dersom minnet havner over 800mhz vil jeg tippe det er den største årsaken til at du ikke klarer klokke mer. Pass på at du gir minnet nok volt også. står det at det skal ha 2,1v så gi det 2,15v feks. ikke noe mer. skal ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar

Kan jeg overklokke minnet så det får over 800 mhz? Det sto på nettshop at minnet var veldig bra til overklokking.

 

"If you are one of those who can use 4GB, and would like more memory space, I highly recommend this kit. Anyone who wants to boast about having 4GB of memory that can overclock to awesome speeds, this kit is definitely for you too."

Lenke til kommentar

Har satt all volt på default untatt vcore nå. Satte opp volt på absolutt alt når jeg prøvde å nå 3,8GHz, klarte å komme inn i vista, men fikk blue screen etter et par sekunder. Memory target frequency gikk litt over 800, tror det var 830 eller noe. Hver gang jeg går over 800 begynner jeg å få problemer.

Lenke til kommentar

Du skal sette Volten til minnet ditt på 2,1!!! Husk det! Default er som oftes langt under anbefalt volt for rambrikker. Sjekk det du! fordi de brikkene dine skal fint klare 830mhz med 2.1v vi klarte over 1000mhz på samme brikkene (det betyr verken at du klarer mer eller mindre, men 830 skal du klare!) ikke sikkert du trenger slakke timeings til minnet.. finn ut hva volten på minnet ditt står på du:)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Personlig syns eg det høyrast ut som at nokon her skal sette seg ein smule meir inn i overklokking før ein berre køyrer på. Er målet berre å få boota maskina på 4Ghz, eller er det snakk om å få et stabilt 24/7 system på den frekvensen?

Endret av Humbo
Lenke til kommentar

Har lagt til 0.121V på memory voltage control. 3,8GHz ble vist 850mhz og ikke 830.

 

For å sette ned timings, skal jeg da gå i memory timing config og sette ned tallene der? Det står 5, 5, 5, 15, 5, 44, 3, 3, 3.

 

Tror dere jeg har noen sjangs til å nå 4GHz eller tror dere 3,8 er max for meg?

 

Har prøvd å lese en del, men skjønte ikke så mye. Alle de andre jeg leste om trengte bare å sette opp litt på volten for å nå 4GHz.

Jeg har lyst til å kjøre 4Ghz stabilt 24/7, men det ser ikke ut til at det blir noe av hittil.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Hva med å sette cpu multiplier til 6x og kjøre på for å finne ut hvor mye minnet takler? Da finner du fort ut hvor mye minnet klokker på orginal spenning, så trekker du litt fra denne verdien som du holder deg under.

 

Ja, du har lyst å kjøre 4ghz, men ikke alle cpuer er identiske og klokker likt. Går det ikke an å kjøre 4ghz 24/7 med en normal spenning så dropper du det og klokker så langt den er villig til å gå.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

4ghz 24/ for 8400 er ikke sikkert du vil nå nei. ettersom det kan hende du trenger en god del ekstra volt for det. jeg har en e8500 som jeg faktisk har trøbbel med å holde på 4ghz pga hovedkortet har så mye droop eller drop? hehe, under load at jeg må ha veldig høy idle spenning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...