Gå til innhold

Overklokke E8400 til 4GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk akkurat startet opp med 3,85GHz, satte opp til 2,2V og 1,5 volt på cpu

 

Vcore er nå 1,35

CPU er omtrent 60 idle og 82 grader under load i orthos (den virka stabil :D)

Liker ikke temperaturene da. Er ikke temperaturene litt for høye siden jeg bruker en scythe ninja 2?

 

Prøvde å starte opp med 4GHz, men da fikk jeg warning om at pcen ikke kunne starte winload.exe

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Fikk akkurat startet opp med 3,85GHz, satte opp til 2,2V og 1,5 volt på cpu

 

Vcore er nå 1,35

CPU er omtrent 60 idle og 82 grader under load i orthos (den virka stabil :D)

Liker ikke temperaturene da. Er ikke temperaturene litt for høye siden jeg bruker en scythe ninja 2?

 

60 idle er for min eigen del litt i overkant..

 

Men that's me :)

Lenke til kommentar

hehe, godt at du klarte såpass. men det var sinnsykt varmt..:S ville sjekka ut en del om den temperaturen var jeg deg.

Er kjøler riktig montert og har god kontakt med cpu?

har du brukt passe med kjølepasta, og en god kjølepasta?

er kabinettet lukket? hvordan er luftgjennomstrømingen da? får cpu mye varme fra skjermkort?

Lenke til kommentar

Har Antec 1200, så luftgjennomstrømningen er super, og bruker arctic silver 5. Tok på et tynt lag på prosessoren.

Er ikke sikker på at jeg fikk festet kjøleren riktig. Når jeg klarte å presse den fast på undersiden, så fikk jeg ikke presset den fast på oversiden osv. Tror jeg til slutt klarte det, siden den siter godt fast, men var ikke helt fornøyd med temperaturene etterpå.

CPUen får ikke noe varme fra skjermkortene.

Lenke til kommentar

Er bare å passe på å ikke bryte på noe. kabler kan sitte litt fast noen ganger, så bare å være så forsiktig du klarer når du tar dem av.

Begynn med å få alle kabler ut av veien og demonter dem fra hovedkort.

Pass på at du ikke bøyer noen kondensatorer elns. mens du "kuker" med å få løs kabler:P hehe.

Så tar du bare ut skjermkort og andre kort som står på hk. har du noen hardisker i veien er det bare å ta dem også.

Så skrur du løs hk. Vær litt obs på at noen ganger sitter spacern (kobber biten skruene er festet i) fast i hk og andre ganger sitter de fast i kabinett. hold gjerne ene hånden i bakpanelet til kabinettet mens du tar ut HK. dette for å forhindre antistatisk støt mot komponenter. Monteringen etter du har fått kjølern ordentlig på går oftest meget bra:) vil si den farligste jobben kan være å feste kjølern! press gjevnt i høyre hjørne oppe og venstre hjørne nede samtidig. så tar du venstre og høyre om du skjønner. da blir den montert riktig på cpu. kan hende du må presse en god del.

Beste da er å ha spacerne på HK og legge det på et plant bord når du setter kjøler på.

 

Når du har satt kjøler på er det fint å se om det funker. da kan du først inspisere om det du ser med øynene ser riktig ut, så kan du koble på strøm til hk før du monterer det i maskina. (sett i skjermkort og alle kontakter og utstyr du trenger for å laste windows)

Lett måte å se om alt er som det skal før du monterer det i maskina igjen!

Lenke til kommentar
Fikk akkurat startet opp med 3,85GHz, satte opp til 2,2V og 1,5 volt på cpu

 

Vcore er nå 1,35

CPU er omtrent 60 idle og 82 grader under load i orthos (den virka stabil :D)

Liker ikke temperaturene da. Er ikke temperaturene litt for høye siden jeg bruker en scythe ninja 2?

Husk at temperaturene til 45 nm CPU'er er feil, hvis den idler på 60 grader, så kan du kjenne på kjøleribbene om de er varme - du kjenner når det er 60 grader. ;)

Lenke til kommentar

noen har bug ja, men de aller fleste funker som de skal om avlesingsprogtam benytter seg av tjmax100 @45nm;) Noe nyeste realtemp gjør! det å kjenne på en kjøler å kjenne at den er kald er som oftest tegn på dårlig kontakt mellom cpu og kjøleribbe!

 

Everest 4.60 og nyeste coretemp tror jeg har samme greie! Dersom du har en eldre coretemp kan du bare sette tjmax til 100 manuelt selv, så skal det fungere.

 

f.eks realtemp med tjmax95 viser for kald cpu! tjmax 105viser for varm!

let etter tjmax100:)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Todda7 har laget en fyldig artikkel, som indikerer på at Temperatur-tallene er feil ;)

 

Forslaget mitt var basert på viss trådstarter følte at temperaturen var for høye, eller virkelig lurte på om den virkelig var 60 grader, så kjenner du det garantert på kjøleribba - Mye fordi temperatur-tallene er feil.

 

Edit: Har selv hatt en E8500, med en Big typhoon uten noen form for klokk, så idlet den visstnok på 82 grader, dette viste jeg selvsagt var feil, men for å få en liten indikasjon så følte jeg på kjøleribbene. Idle pleier som regel Kjøleribba enten være lunket eller kald. ;)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Btw, fant ut noe jævla kult:) kjører nå en runde på 4,5ghz og litt småklokk på skjermkorta.. og må ærlig innrømme fpsen jeg fikk i source med vista ble RÅ! har normalt 100-200fps mer med xp, men litt ekstra prosessorkraft i vista gjorde susen!

post-169666-1224297117_thumb.jpg

post-169666-1224297321_thumb.jpg

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Etter det jeg forsto hadde ikke trådstarter temp problemer før klokk. og 1,4v+ kan mye sannsynlig gi såpass høy temp dersom kjøler ikke er 100% riktig monter.. altså litt "skeiv"

Jeg har heller ikke sagt det heller :roll:

Det jeg sier er at temperaturen på CPU'n er feil, noen ganger er den helt på tryne andre ganger god nok til å måle med.

Når trådstarter forklarer at han har en idle temp på sin CPU, i overklokket tilstand (Se post litt lenger oppover), foreslår jeg at han sjekker, dvs kjenner på, kjøleribba si på CPU-Kjøleren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...