Gå til innhold

Overklokke E8400 til 4GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan gjør jeg det? Prøvde print screen.

 

Edit: Vil bare si at jeg klarte å starte opp med 3.8 GHz akkurat nå. Kjørte orthos i et par minutter også. Virker ganske stabil. Temperaturene er på ca 50 grader idle og 75 under load. Hvor høye temperaturer skal til for å skade CPU? Snakker ikke om 24/7 temp, men bare under en stress test.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Hva mener du? Skal jeg ta bilde av bios innstiligene?

 

Jeg tok stress testen som Malvado sa, bare for å sjekke tempraturene. Fikk max 53 grader.

 

Om du fikk max 53 grader der og du opplevde ikke høye temperatur hopp så har du nok ting under kontroll ;) .

 

Du kan jo selvsagt prøve 20 pass. Gikk det forresten feilfritt?

 

Edit : Tror faktisk du har vært langt heldigere med kjøleren enn det jeg var, min Ninja er ikke helt god til å kjøle, på 2.8Ghz med kun 1.325 Vcore så oppnår jeg opp til 70-75C med programmet jeg linket til. Dette med 100% riktig montering og nok goop.

Har nok en ræva Cpu i og med den har nektet å komme stabilt over 415Fsb på andre oppsett som har greid 450fsb med tilsvarende cpu, men kjøleren er nok også problematisk.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Klarer ikke testen med 3.8 GHz. Den gikk i et par minutter og temperaturen nådde 86 grader, så fikk jeg blue screen.

 

 

Fikk ikke til å ta screenshot av bios, men mobilen funka, her er noen bilder:

 

dsc00005zx8.th.jpgthpix.gif

 

dsc00004pg8.th.jpgthpix.gif

 

dsc00006ne7.th.jpgthpix.gif

 

Men, hvor høy temperatur kan jeg la prosessoren gå til før jeg burde avbryte en stress test?

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Det er jo åpenbart at temperatur er et problem her.

Testen stresser ganske kraftig cpu så det er godt mulig temperaturen ikke er representativ for real life.

 

Men du kan jo starte TAT (intel termal analysis tool) og se om det samme skjer.

Kombinasjon av TAT + Orthos er jo også en mulighet der du setter orthos til maks load og tester litt forskjellige loads med TAT og ser hva som er maks temp du greier å oppnå.

 

Får du orthos til å fungere stabilt i la oss si 24 / 48 timer så skal egentlig daglidagse programmer ikke by på noe problem.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar alle sammen, men nå tror jeg at jeg gir opp. 4GHz virker umulig for meg. 3.6 GHz er ikke noe problem, men klarer så vidt 3.8 GHz. Det er sikkert 10 ganger så vanskelig å nå 4GHz enn 3.8, så jeg tror jeg safer og holder meg på 3.6 GHz.

 

Men hva tror dere problemet er? CPU, RAM eller hovedkort?

Bare lurer, så jeg vet hva som stopper meg, i tilfelle fremtidige oppgraderinger av pcen.

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg er enig med at noen cpuer kan man ikke bruke temperatur måleprogrammer på. men det merker du med en gang! en cpu som har stuck temp's både på load og idle har en defekt måler. dersom temp ikke er stuck (mer enn 5c forskjell under en av delene)så kan man korigere det.

Trådstarter har definitivt ikke noe galt med temp måler på cpu'n.

 

Høyst stabile klokk er alltid temperatur avhengi om noen skal tvile på det. Her har nok trådstarter et problem med en kombinasjon av en kjøler som ikke kjøler så bra som den skal og en cpu som er litt mer sensitiv mot temperaturer. 430fsb er ikke noe problem for dagens hovedkort. ikke en gang mitt 790i ultra!

Hva har du av fsb/vtt volt GunnarGul?

btw. 3,8ghz er ikke en dårlig klokk faktisk, og er nok i grenseland for at man må tweeke en del for å få det stabilt 24/7/gaming . min har trøbbel med 4,0ghz under 1,36v og jeg har en e8500!

 

EDIT!!!! Ser nå at fsb volten står på default!! Prøv å sett den til 1,25 eller eventuelt 1,3v!! da kan det tenkes at du får dette til:)

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Merklig at han bare kom til 3.6 Ghz? Sjølv kommer eg til 3.9 Ghz med min E6750.

 

GunnarGul må vist lese "How To Overclock - Guide" igjen :p

Det kommer helt an på CPU'n. ;)

 

Har selv en E6750, og med et Abit IP35 og en Scythe Zipang kjøler så når jeg 3.8 stabilt i spill, men ikke i stresstest, jeg må helt ned til 3.4/3.5 for å få den stabil i stresstest.

 

Nå skal det sant sies at Abi IP35 omtrent ikke har noen innstillinger i selve biosen, nesten bare volt og hastighet settings :p

Lenke til kommentar

Det går liksom i sport å nå 3.8 eller 4.0 Ghz her ser jeg, men det tenkes ikke så mye på de langvarige konsekvensene.

 

Tror man skal være litt konservativ og jakte på stabilitet og ok temperaturer enn å sørge for at cpu "tilsynelatende" fungerer fint på høy Volt. Plutselig en dag så rykeren vettu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...