Gå til innhold

Overklokke E8400 til 4GHz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

var det jeg også mente. Den er nok riktig. men en liten skeiv montering kan gi dårligere temperaturer. Jeg monterte ikke kjøler 100% orntlig en gang. syntes jeg hadde for høye temps, og det som funka var å montere kjøler på nytt. Noen ganger klarer man ikke se at kjøler er "feil" montert, og man bare må gjøre det på nytt. Jeg tror trådstarter får gode temperaturer om han gjør følgende:

 

-Klokker ned systemet.

-Demonterer kjøler og renser cpu og kjøleribben godt. (kan bruke arctic silver rensesett.)

-Legger på ny kjølepasta (jeg synes ocz freeze er bedre enn AS5)

-Monterer kjøleribbe slik jeg forklarte den bør monteres.

-Vente en til to timer med å skru på systemet.

-Starte opp uten å montere delene inn i kabinettet, sjekke temp og ikke kjøre noen programmer som utvikler varme. la systemet stå idle i noen timer før du bruker det som normalt.

-Vente 1 til 2 uker med å klokke, og klokke litt om gangen for å kjøre inn kjølepastaen slik at den ikke "renner/deformerer seg"

 

(gjerne klokke til 3,4 først, kjøre det noen timer før man klokker til 3,6)

Ettersom tempen begynner øke en del etter 3,6 bør man klokke veldig lite om gangen herfra og opp.. helst 0,1ghz om gangen.

 

Det er ingen problem å klokke rett opp egentlig, men du får mye lengre levetid og effektivitet på kjølepastaen om du klokker deg opp forsiktig og bruker tid.

Lenke til kommentar
-Klokker ned systemet.

-Demonterer kjøler og renser cpu og kjøleribben godt. (kan bruke arctic silver rensesett.)

-Legger på ny kjølepasta (jeg synes ocz freeze er bedre enn AS5)

-Monterer kjøleribbe slik jeg forklarte den bør monteres.

-Vente en til to timer med å skru på systemet.

-Starte opp uten å montere delene inn i kabinettet, sjekke temp og ikke kjøre noen programmer som utvikler varme. la systemet stå idle i noen timer før du bruker det som normalt.

-Vente 1 til 2 uker med å klokke, og klokke litt om gangen for å kjøre inn kjølepastaen slik at den ikke "renner/deformerer seg"

 

Rødsprit eller isopropanol funker også minst like bra, og ikke minst er det billigere enn rensekitt hvor du betaler for merket. Vente 1-2 timer før oppstart er ikke nødvendig i og med at pataen blir mykere når den blir oppvarmet. Når du slår på pc'n så så flyter pastaen lettere og fordeler seg i alle mellomrom mellom blokka og cpu. Du trenger da vel ikke ta ut alt av hardware for å bytte kjølepasta? Iallefall slik jeg tolket punktet ditt. Det er bare å fyre igang med alt hardware montert i kabinettet, og ikke er det nødvendig å ta det ut heller. Er cpu blokka helt elendig montert sørger sikkerhetssperrer for at pc'n slås av før den blir overopphetet. Start opp og gå inn i bios og se hva idle temperaturen ligger på, men merk også at denne kan synke litt i og med at den enda ikke er varmet opp og pastaen sikkelig fordelt. Klokke kan du gjøre ganske så snart etter pastaen er lagt på, men bare ikke bruk fullt så høy vcore den første dagen pastaen er påført.

Lenke til kommentar

Tok ut alt i pcen nettopp og festa kjølern ordentlig :) Nå sitter den fast!

Hadde litt problemer med å sette på plass alle ledningene. Trodde jeg gjorde det riktig men nå vil den ikke starte :( Et lyst på hovedkortet lyser, så det er strøm, men når jeg trykker på start knappen skjer det ingen ting. Mistenker at jeg kobla ledningen fra startknappen feil.

Lenke til kommentar
Nå har jeg funnet ut at det bare er på/av knappen som ikke funker. "reset" knappen fungerer fint, og starter pcen. Windows starter opp og temperaturen er 36 grader idle. Dette er med 3GHz.

Har prøvd å koble annerledes, men uansett hva jeg gjør så fungerer ikke på knappen.

Kanskje jeg ikke har fulgt godt nok med, men hvilken kjøler har du? stock?

Lenke til kommentar

Når det kommer til demonteringen av utstyret, så sa jeg ikke at det var nødvendig mr. Brian! om du leser hele tråden før du snakker ville du forstått.

Når man har en 4"pin" vifte man skal feste til prosessoren kan det være vanskelig å feste den! Jeg sa bare dette var en mye lettere jobb dersom HK ikke står i kabinettet. Og grunnen til at han skal starte opp før han monterer det inn igjen er bare for å slippe ta det ut igjen dersom han fortsatt har noe trøbbel med temp, eller kanskje noe annet. Mye lettere å gjøre det sånn dersom noe blir som det ikke skal.

 

Hele meningen med å vente etter påføringen av kjølepasta er for at den ikke skal flyte for fort ut. nettop det som kan skje om den blir for varm med en gang.

Har ikke sagt noen plasser at ved påføring av kjølepasta trenger man ta delene ut av kabinettet. Men jeg sa det kan være lettere for å montere kjøler ordentlig. Smak og behag. dette var min smak.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med scythe ninja 2? Er ikke sikker på om jeg har fått festen den riktig. Har lest om mange som får mye lavere temperaturer enn meg.

 

Har selv Scythe ninja 2 , vær obs på at det er en middels god kjøler og kan ikke konkurere mot noctua sin, en av de som var tidlige ute og testet denne (silentpcreview) har senere selv korrigert resultatene sine da det så ut som de hadde fått et supereksemplar til test og at dette ikke skjedde hos sluttbrukere.

 

Scythe Ninja 2 sitt hovedproblem er lite effektive heatpipes og dårlig festeklips til sokkel.

Man får ofte for dårlig trykk mellom hovedkort og kjølaer med mindre hk ligger ned og de fleste desktop bigtower får jo kjøleren montert horizontalt noe som øker problemene.

 

Scythe Ninja 2 copper er heller ikke så veldig mye bedre, men de er da i alle fall stillegående og har en effektivitet på ca 90 Watt før den begynner å dale i hva den greier å ta unna (dvs temperaturene øker mer før den stabiliserer seg).

 

Du skal ikke se bortifra at temperaturene stemmer med et avvik på +- 5 til 10C.

 

Kan jo også være lurt å se om du kommer igjennom denne testen : https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=257120

 

Merk : Slår pcen seg av eller klokker ned så har du nok kommet over thresholden for hva som er forsvarlig. Du skal også greie testen stabilt helst.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
En liten ting. Idle temp på e8X00 serien er som oftes alltid feil dersom den viser rundt 35-45 grader.. da kan den være en del lavere. Derimot maxload temp er som oftes helt/delvisHelt korekt dersom man bruker avlesingsprog. med tjmax=100

Igjen, det kommer helt anpå, du kan si dette så bastant som du sier/mener.

Jeg hadde f.eks en E8500, den idlet visstnok på 82 grader, og Max Load var 83 - det vet du og det vet jeg er helt feil, kjøleribba var ikke i nærheten av å bli varm. Skal jeg tippe ville jeg sagt 55 grader (Alle disse Temps'a er uten overklokk vell og merke - Load) ;)

 

Man må ikke bry seg så veldig mye om temperaturer når man OC'er, jeg ville heller tenkt på diverse volt verdier. jeg ber trådstarter om å ikke gå over 1.375 på nm (Real volt) på CPU'n.

Ikke vær så hard på NB-volt heller, 1.45 burde holde. :)

 

Er enig med det meste Brian sier. ;)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Gialliaroso :

 

He he, så du mener man skal overse temperaturene når man overklokker?

Slå av Eist og thermal protection også kanskje?

 

Det man må kunne si er at det må være gunstig å prøve å kalibrert temperaturene så man kan stole på at de er så og si korrekte. Det lar seg gjøre om man benytter seg av riktig oppdatert bios og program som lar seg kalibrere.

Lenke til kommentar
Gialliaroso :

 

He he, så du mener man skal overse temperaturene når man overklokker?

Slå av Eist og thermal protection også kanskje?

Not my name :p

 

I mitt tilfellet var det totalt umulig å bruke temp som en liten indikasjon på hva tempen var, ja.

I henhold til trådstarter, så virker det ikke som at temperatur måleren er like ødelagt som min var.

 

Av det jeg har hørt og sett så er det ikke Temperaturen som stopper 45 nm CPU'er snarere Volt-settings. :)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Når det kommer til demonteringen av utstyret, så sa jeg ikke at det var nødvendig mr. Brian! om du leser hele tråden før du snakker ville du forstått.

Når man har en 4"pin" vifte man skal feste til prosessoren kan det være vanskelig å feste den! Jeg sa bare dette var en mye lettere jobb dersom HK ikke står i kabinettet. Og grunnen til at han skal starte opp før han monterer det inn igjen er bare for å slippe ta det ut igjen dersom han fortsatt har noe trøbbel med temp, eller kanskje noe annet. Mye lettere å gjøre det sånn dersom noe blir som det ikke skal.

 

Hele meningen med å vente etter påføringen av kjølepasta er for at den ikke skal flyte for fort ut. nettop det som kan skje om den blir for varm med en gang.

Har ikke sagt noen plasser at ved påføring av kjølepasta trenger man ta delene ut av kabinettet. Men jeg sa det kan være lettere for å montere kjøler ordentlig. Smak og behag. dette var min smak.

 

Tåler du ikke å bli motsagt eller få en kommentar på postene dine mr. SLIks? Den hovne tonen der kan du spare meg for. Og hadde du tatt deg bryet med å lese posten min en gang til fremfor å angripe med nebb og klør, så hadde du sett at jeg ikke påstod at du hadde sagt det heller. Jeg la til et spørsmålstegn siden jeg stussa på det, og ikke var sikker på om det var det du mente utifra posten din. Jeg tenkte siden han hadde hardware allerede montert i kabinettet, så kunne det være verdt et forsøk å prøve å feste kjøleren på nytt uten å demontere halve pc'n. Men nå har trådstarter allerede gjort det, så nå har det ikke noe å si lengre.

 

Flyte for fort ut? Jeg er veldig interessert å høre mer om den teorien. Hva mener du da skjer når den flyter for fort ut? Renner ut på hovedkortet? Kjøleblokka og cpuen ligger i press med kjølepastaen i mellom smørt tynt utover cpu. Når du tilfører varme vil den bare flyte lettere og fordeles i alle mikroskopiske gap mellom blokka og cpu. Hvor fort pastaen fordeler seg er vel ravende likegyldig da den fordeler seg jevt når den ligger under press.

 

Selvfølgelig er det lettere å montere kjøler med hardware ute, men jeg føler bare at det blir litt unødvendig, iallefall med stock kjøleren. Jeg hadde ingen store problemer overhodet å feste stockkjøleren til 775 socketen på hovedkortet, man må bare bruke litt makt da kjøleren har elendige festeanordninger.

Lenke til kommentar

Jeg tror temperaturene er ganske riktige. Real temp gir nesten akkurat temperaturer som det står i BIOS under health delen. Er ikke det alltid riktig?

Under load ligger temperaturen på max 50 grader nå, noe som er 20-30 grader lavere enn med stock kjøleren, så er ganske fornøyd.

Når det gjelder overklokkingen, har jeg begynt å miste håpet. Har lyst til å gjøre ett siste forsøk, og hvis jeg ikke når 4GHz, så skal jeg prøve å nå så høyt som mulig stabilt uten for høye temperaturer.

Lenke til kommentar
Jeg tror temperaturene er ganske riktige. Real temp gir nesten akkurat temperaturer som det står i BIOS under health delen. Er ikke det alltid riktig?

Under load ligger temperaturen på max 50 grader nå, noe som er 20-30 grader lavere enn med stock kjøleren, så er ganske fornøyd.

Når det gjelder overklokkingen, har jeg begynt å miste håpet. Har lyst til å gjøre ett siste forsøk, og hvis jeg ikke når 4GHz, så skal jeg prøve å nå så høyt som mulig stabilt uten for høye temperaturer.

Tror Temperaturene dine er nokså riktige, men ville plusset på 5-10 grader. :)

 

Edit: Bilde av dine bios innstillinger på den høyeste hastigheten din, stabilt?

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...